Facebook
Twitter
Youtube
Instagram
Telegram
RSS
Cercar
Botó que mostra/amaga menú lateral
NOTÍCIES
Memòria 2019 de la Policia local

La regidoria de Seguretat ciutadana ha fet pública la memòria de la Policia local, un informe que fa un resum quantitatiu dels serveis i activitats que ha dut a terme el servei  durant l’any 2019. La memòria recull les principal línies de treball i reflecteix amb dades els totals d'activitats  sense entrar a valoracions més profundes sobre els continguts.

Aquesta informació permet detectar i valorar l'impacte d'algunes actuacions noves i concretes com les mpanyes de prevenció i sensibilització, controls diversos, destinats a reduir delictes i accidents de trànsit, engegant nous projectes, com ara la Zona Exprés del Mercat municipal destinada a l’estacionament gratuït durant 15 minuts, el control de l’estacionament irregular al carril bici i el control d’infraccions amb les càmeres de trànsit ubicades al carrer Església i la riera del Pare Fita. O tasques molt més específiques com l'agent que s'ha destinat, aquest darrer any, a la detecció de falta de manteniment i adequació de la senyalització i pintura viària que s'ha millorat amb  l'increment de la col·laboració de la Brigada Municipal destinant Recursos setmanals al manteniment i pintura viària.

Incidències policials

Són aquelles obertes des de la mateixa Sala dins del programa de gestió policial, totes elles a conseqüència de l’activació i/o assignació d’un servei policial, a requeriment o d’ofici, quedant reflectit cronològicament i
numèricament per posteriors gestions administratives, estadístiques o judicials.  Respecte al volum d’incidències obertes durant l’any 2019, s’han donat d’alta 13.687 incidències:

  • 2.652 s’han iniciat directament d’ofici durant el patrullatge.
  • 6.587 a requeriment de persones que han comparegut personalment a la comissaria, o bé que ho han fet per telèfon.
  • 2.650 per planificacions de serveis, com ara, dispositius de seguretat ciutadana, trànsit, activitats lúdiques i estives, etc.
  • 1.014 relacionades amb gestions internes i administratives.
  • 784 per relacionades amb requeriments i col·laboració entre serveis d’urgències i cossos de seguretat.

Destacar les tasques de Policia assistencial que ha ocupat el 19.48% dels serveis registrats, en concret 2.526 serveis registrats a la base de dades policial, alguns dels quals queden desglossats de la següent manera:

  • Per requeriments per conflictes diversos entre veïns 226.
  • Per requeriment per conflictes diversos entre particulars i empreses 152
  • Per auxilis a persones d’edat avançada 137
  • Relacionades amb l’ocupació il·legals d’habitatges 134
  • Relacionades amb incidents amb animals de companyia 348
  • Assistències a persones amb problemes de salut a la via pública 141
  • Intervenció a requeriment relacionades amb persones desaparegudes 28
  • Relacionades amb queixes per sorolls a la via pública, domicilis o establiments 402
  • Planificació per situacions d’emergències per fred 2
  • Relaciones amb l’auxilia a persones sense llar 41
  • Relacionades amb la comprovació de bens privats/públics (portes obertes de nit, vehicles amb finestres o portes obertes, etc.) 142
  • Amb la localització de persones finades dins de domicilis 4
  • Recolzament a serveis d’emergències (Creu Roja, SEM, Bombers, etc.)
  • Actuacions relacionada amb persones menors d’edat 94

Trànsit i Segureat viària:

Aquest 2019 han estat funcionant el sistema de ràdar i càmeres a la crüilla de la carretera i els carrers de l'arxiprest Rigau i Horta Matanzas. Aquesta instal·lació va ser proposada en el Pressupost participatiu de 2015 per donar seguretat al camí escolar que travessa aquest punt. Aquest any 2019 s'han detectat 1.749 infraccions per no aturar-se amb el llum vermell, uns 4,8 cotxes diaris de mitjana. També s'han intensificat els controls a les parades de d'autobús i s'ha introduït la modalitat de control fotogràfic d’infraccions.

També s'han fet campanyes preventives sobre seguretat passiva i activa, condicions tècniques dels vehicles, distraccions al volant, velocitat, etc. Aquestes campanyes planificades s’han fet de forma coordinada amb el Servei Català del Trànsit, amb la remissió de les dades encaminades a la disminució de les víctimes d’accidents de trànsit a les carreteres i nuclis urbans.

Activitats lúdiques, esportives i culturals

Durant l’any 2019, s’han planificat 185 activitats de caràcter cultural, esportives... entre les que cal destacar el Canet Rock, triatlons amb nombrosa participació d'esportistes, activitats relacionades amb les diferents festes dels carrers, les relacionades amb el Carnaval, la Festa Major de Sant Zenon, Sant Roc(Cercavila nocturna, La Pesta, la Pedalejada, etc.), Marató de TV3, Cap d'Any, Nits de Naps i Cols, Cavalcada de Reis, dispositius de Tots Sants, Sants Innocents, etc.

Seguretat ciutadana

Degut a l’increment de casos relacionats amb delictes, 1.106 fets durant l’any 2019, un 8.22% respecte a l’any 2018, entre els quals hi ha robatoris a l´interior de vehicles, danys i furts (un fenomen que s'ha produït de manera global al Maresme Nord i a la nostra comarca), això no obstant, cal destacar que s’han reduït els delictes de robatori a l'nterior d’habitatge en un 41,59%, passant de 113 a l’any 2018 a 66 a l’any 2019.

Com a resposta es va incrementar el patrullatge de seguretat preventiu diürn i nocturn per les zones amb més risc d’afectació, tenint en compte les franges horàries i els llocs de més incidència on, estadísticament, hi havia més incidències sobre aquests tipus de delictes. Es van planificar 358 controls de la Policia Local i també mixtes amb patrulles del cos de Mossos d’Esquadra (POES).

Assistencial

S'ha potenciat la coordinació amb l'Àrea d'Acció Social de l'Ajuntament d'Arenys de Mar, atesa la singularitat de l'atenció a les persones amb suport a l'equip humà de Serveis Socials intensificant acompanyaments i serveis que presten els SS per la seva complexitat i a vegades perillositat.

Una altra funció important a destacar és la que realitza la Policia de Proximitat o més coneguda amb el nom  de "policia de barri ", funció encomanada a dos agents, entre les quals hi ha l'assistència per donar seguretat a les entrades i sortides d'alumnes de les escoles, patrullatge específic en dates de cobrament de pensions a prop de bancs i caixes o la  coordinació amb el nou projecte “RADARS”.

En relació a una de les principals funcions de la policia de proximitat, que també realitzen la resta dels agents, cal remarcar la de policia assistencial: assistències a persones grans malaltes o amb dificultats de mobilitat, teleassistències (actualment de Creu Roja i de Diputació), acompanyament d’ambulàncies a domicilis, atenció de persones ferides o malaltes al carrer, utilitzacions dels DEAS per reanimacions amb possibles problemes cardíacs, auxili diversos a persones sense llar...

Composició i organització actual de la Policia Local

La Policia Local d'Arenys de Mar compta, actualment, amb 37 efectius policials i 3 administratius. Els quadrants dels serveis policials són planificats anualment i són l'eina bàsica per poder gestionar els torns de serveis, on es recull les dates en les quals cada agent ha de gaudir de les vacances anuals, els horaris i les possibles incidències com ara baixes laborals i altres fets.

Els quadrants estan compostos per 5 escamots de Seguretat Ciutadana comandats cada un d'ells per un caporal, un escamot de 3 agents destinats a l'Oficina de Recollida de Denúncies (ORD), 1 agent encarregar de la senyalització viària, 2 agents de proximitat (Policia de Barri), i 2 agents d'estiu destinats a donar servei a les platges. L'estructura orgànica és piramidal i està composta per 1 sergent en cap, 1 sergent sotscap, 6 caporals, 30 agents, i 3 administratius.

La Policia de proximitat

Durant l’any 2019, els policies de barri han fet 384 intervencions amb gestions i entrevistes per problemes de convivència entre veïns, instal·lació del programari i supervisió del sistema d’alarma denominat “Botó Vermell”, atenció a comerciants, etc. En formen part 2 agents dotats amb dues motocicletes per facilitar els seus desplaçaments. Les vigilàncies les duen a terme per dues zones d’actuació ben definides a banda i banda de la riera principal.

Els policies de barri tenen assignades diferents funcions de proximitat, sempre amb l’objectiu de vetllar per la seguretat, la bona convivència dels ciutadans i el bon estat de la via pública. En aquest sentit, intervenen en petits conflictes veïnals, realitzen seguiment de fets que comporten molèsties per la convivència veïnal, informen de deficiències i irregularitats a les vies (mobiliari urbà, senyalització, neteja, sots, etc.). Com a punt comú de territori, realitzen patrulles conjuntes pel centre comercial de la Riera, facilitant informació a la resta d’agents sobre fets sospitosos i infraccions.

Una altra tasca important és la de col·laborar amb la seguretat escolar a l'hora de les entrades i sortides dels d’alumnes als centres educatius de la nostra localitat. En concret, aquests dos agents de proximitat tenen assignada la vigilància i control del trànsit als voltants del centre escolar "La Presentació". Finalment, els policies de barri també informen els usuaris sobre diferents temes (informació de caràcter general, sobre campanyes organitzades per l'administració, etc.).


Formació d'educació viària i cívica

Tres agents que estan formats i especialitzats en l’educació viària i cívica. S’imparteixen classes als alumnes dels centres educatius de la vila, amb el clar objectiu de preparar-los i educar-los com a futurs usuaris de les nostres vies, inculcant-los a tenir una conducta cívica, segura i ordenada, tot això respectant les normes bàsiques de convivència i circulació.

Oficina de recollida de dnéuncies

Aquesta àrea està formada per 3 agents especialitzats en la gestió de denúncies amb el programa SIP (Sistema d'Informació Policial de la Generalitat de Catalunya), que han recollit 15,55% de les denúncies penals recollides a Arenys de Mar.   En aquesta oficina s’atenen les víctimes de fets delictius, recollint les denúncies i traslladant-les al jutjat de guàrdia. També es confeccionen els informes sobre accidents de trànsit, recollida de dades i documentació, tramitació de denúncies administratives per infraccions a la Llei de Seguretat Ciutadana i custòdia d l’arxiu d’atestats.

Àrea d'Atenció al Públic

L’àrea administrativa també està orientada a l’atenció personalitzada al públic. Està formada per 3 administratius especialitzats en diferents serveis, com ara administració general, tramitació d’expedients relacionats amb el trànsit i ocupació de la via pública i tancaments de carrers. És una peça principal del Servei per on flueix i s’hi distribueix tota aquella informació d’interès policial que arriba per qualsevol canal.

Document complet memòria:

Fitxer Acrobat-PDF de (3.32MB)

Fitxer: Memoria_PL_2019.pdf

Format: Acrobat-PDF
Pàgines: 29
Mida: 3.32 MB

Publicat el 24 de febrer de 2020
CompartirComparteix al FacebookCompartir a Twitter
Imprimir
^