BASES D'EXECUCIÓ DEL PRESSUPOST AJUNTAMENT D'ARENYS DE MAR ANY 2012 TÍTOL I NORMES GENERALS I DE MODIFICACIÓ DE CRÉDITS.......................... 5 CAPÍTOL I - NORMES GENERALS ...................................................................................................... 5 Article 1r.- Règim Jurídic pressupostari .............................................................................................. 5 Article 2n.- Àmbit temporal i funcional................................................................................................. 5 Article 3r.- Import del Pressupost General ......................................................................................... 5 Article 4t.- Estructura pressupostària .................................................................................................. 6 Article 5è.- Delimitació de l'aplicació dels crèdits pressupostaris ....................................................... 7 Article 6è.- Nivells de vinculació jurídica ............................................................................................. 7 Article 7è. Situació dels crèdits pressupostaris ................................................................................... 8 CAPÍTOL II - MODIFICACIONS DE CRÉDIT ........................................................................................ 9 Article 8è.- Modificacions de crèdits. Principis generals ..................................................................... 9 Article 9è. Tramitació de les Modificacions de Crèdit ....................................................................... 10 Article 10è.- Crèdits extraordinaris i suplements de crèdit............................................................. 10 Article 11è.- Tramitació dels expedients de crèdits extraordinaris i suplements de crèdit ............... 11 Article 12è. Ampliació de crèdits ....................................................................................................... 11 Article 13è.- Transferències de crèdit................................................................................................ 12 Article 14è.- Generació de crèdits per ingressos .............................................................................. 12 Article 15è.- Incorporació de romanents de crèdit ............................................................................ 13 Article 16è.- Baixes per anul·lació ..................................................................................................... 14 TÍTOL II: DE LES DESPESES ................................................................................ 14 CAPÍTOL I - GESTIÓ PRESSUPOSTÀRIA ......................................................................................... 14 Article 17è.- Fases d'execució del Pressupost de despeses ............................................................ 15 Article 18è. Òrgans competents per l'aprovació de les fases d'execució del Pressupost de Despeses........................................................................................................................................... 15 CAPÍTOL II - PROCEDIMENT ADMINISTRATIU ................................................................................ 17 Article 19è. Autorització i disposició de despeses contractuals (A i D)............................................. 17 Article 20 è. Acumulació de les fases d'execució del Pressupost "AD" i "ADO" ............................... 18 CAPITOL III ­ DESPESES DE PERSONAL........................................................................................ 22 Article 21è.- Despeses de personal corresponents a l'exercici......................................................... 22 Article 22è. Indemnitzacions per raó del servei. ............................................................................... 23 Article 23è Indemnitzacions per assistència a òrgans col·legiats. .................................................... 23 Article 24è ­ Dotació econòmica per als Grups Polítics Municipals ................................................. 23 2 CAPITOL IV ­ TRAMITACIÓ DE LES APORTACIONS I SUBVENCIONS ........................................ 24 Article 25è.- Aportacions i subvencions ............................................................................................ 24 Article 26 è Organismes Autònoms i Entitats Públiques Empresarials. Normes específiques per les aportacions als Organismes autònoms i Entitats Públiques empresarials. ...................................... 26 CAPITOL V ­ DESPESES D'INVERSIÓ.............................................................................................. 27 Article 27è.- Despeses d'inversió/Projectes de Despesa/Finançament Afectat. .............................. 27 Article 28è.- Despeses plurianuals.................................................................................................... 28 CAPÍTOL V ­ NORMES SOBRE CONTRACTACIÓ ........................................................................... 28 Article 29è.- Revisió de preus ........................................................................................................... 28 Article 30è.- Contractes menors ........................................................................................................ 29 CAPÍTOL IV - PAGAMENTS A JUSTIFICAR I BESTRETES DE CAIXA FIXA ................................. 29 Article 31è.- Pagaments a justificar................................................................................................... 29 Article 32è.- Bestretes de caixa fixa. ................................................................................................. 31 TÍTOL III DELS INGRESSOS .................................................................................. 32 CAPITOL I ­ NORMES GENERALS DE GESTIÓ DELS INGRESSOS.............................................. 32 Article 33è. Normes generals de gestió i recaptació ......................................................................... 32 Article 34è.- Reconeixement de drets ............................................................................................... 32 Article 35è.- Mitjans de cobrament.................................................................................................... 33 Article 36è.- Comptabilització dels cobraments ............................................................................... 34 Article 37è.- Aplicació de fiances i préstecs ...................................................................................... 34 CAPITOL II ­ ENDEUTAMENT A CURT I LLARG TERMINI.............................................................. 35 Article 38è.- Operacions de crèdit ..................................................................................................... 35 Article 39è. - Inversions financeres temporals .................................................................................. 35 Article 40è.- Pla de Tresoreria.......................................................................................................... 36 TÍTOL IV COMPTABILITAT I TANCAMENT PRESSUPOSTARI ........................... 37 Article 41è. Sistema comptable ......................................................................................................... 37 Article 42è. Informació al Ple sobre l'execució pressupostària ......................................................... 37 Article 43è.- Operacions prèvies en l'estat de despeses .................................................................. 37 Article 44è.- Operacions prèvies en l'estat d'ingressos..................................................................... 37 Article 45è.- Ajustos i periodificacions ............................................................................................... 38 Article 46è. Incorporació de saldos al compte 100 de Patrimoni. ..................................................... 41 Article 47è Llibres de comptabilitat, suport i emmagatzematge de la informació comptable financera ........................................................................................................................................................... 42 3 Article 48è. Documentació a presentar per les empreses dependents de l'Ajuntament als efectes de la confecció del compte general. ....................................................................................................... 43 TÍTOL V CONTROL I FISCALITZACIÓ................................................................... 43 Article 49è.- Control intern................................................................................................................. 43 Art 50è. Normes de fiscalització. ....................................................................................................... 44 Article 51è. Omissió de la Intervenció ............................................................................................... 45 Article 52è. Informació al Ple............................................................................................................. 46 Article 53è. Control financer .............................................................................................................. 46 4 TÍTOL I NORMES GENERALS I DE MODIFICACIÓ DE CRÉDITS CAPÍTOL I - NORMES GENERALS Article 1r.- Règim Jurídic pressupostari L'elaboració, gestió, execució i liquidació del Pressupost General de l'Ajuntament d'Arenys de Mar, així com l'exercici de control intern es regirà per la normativa general aplicable als ens locals, Llei 7/1985, de 2 d'abril, de Bases del Règim Local (LBRL), en especial pel RDL 2/2004, de 5 de març, pel que s'aprova el Text Refós de la Llei Reguladora d'Hisendes Locals (TRLRHL), el R.D. 500/1990, de 20 d'abril, Ordre de 20/09/1989, pel que s'estableix l'estructura dels Pressupostos dels ens locals, l'Ordre de 23 de novembre de 2004, per la qual s'aprova la Instrucció de Comptabilitat per l'Administració local, la Llei 47/2003, de 26 de novembre, General Pressupostària, R.D. 2188/1995, de 28 de desembre que desenvolupa el règim de control intern exercit per la Intervenció General de l'Estat, la Llei 38/2003, de 17 de novembre, General de Subvencions, Reial Decret 887/2006, de 21 de juliol, pel qual s'aprova el Reglament de Subvencions, les Normes d'Auditoria del Sector Públic i normativa mercantil específica aplicable a les societats mercantils depenents de l'Ajuntament, per aquestes Bases, així com per les instruccions i circulars dictades pel Ple municipal i l'Alcaldia. Article 2n.- Àmbit temporal i funcional 1. La vigència de les bases serà la mateixa que la del Pressupost. En cas que l'esmentat Pressupost s'hagi de prorrogar, aquestes bases regiran, així mateix, durant el període de pròrroga. 2. Aquestes bases s'apliquen amb caràcter general a l'execució del Pressupost de l'Ajuntament, tenint en compte les particularitats que es detallaran. 3. Les Entitats Públiques Empresarials estaran sotmeses al règim de comptabilitat pública, sense perjudici que s'adaptin a les disposicions del Codi de Comerç i altra legislació mercantil i al Pla General de Comptabilitat vigent per les empreses espanyoles. Article 3r.- Import del Pressupost General El Pressupost General per a l'exercici és integrat pel pressupost de l'Ajuntament i el de l'Entitat Pública Empresarial Ràdio Arenys, d'acord amb el següent detall: a)ens administratius Entitat Estat de despeses Estat d'ingressos Recursos ordinaris Ajuntament 17.010.115,12 17.010.115,12 15.292.844,79 b) Estats de previsió d'ingressos i despeses de l'entitat pública empresarial Ràdio Arenys. Entitat Estat de despeses Estat d'ingressos E.P.E. Ràdio Arenys 275.486,28 275.486,28 L'import consolidat del Pressupost General és de 17.041.496,20 eliminades les operacions internes d'acord amb l'article 17 del RD 500/1990. Article 4t.- Estructura pressupostària Els crèdits inclosos a l'estat de despeses s'han classificat amb els criteris següents: a) Programes: es distingirà entre Àrea de despesa, política de despesa i grup de programa. b) Econòmica: es distingirà entre Capítol, Article, Concepte, i, si s'escau Subconcepte i Partida c) Orgànica: ve determinat per l'estructura organitzativa de delegacions aprovades per Decret de data 16 de juny de 2011, 23 de juny de 2011 i 23 de setembre de 2011 i consta de dos dígits. 10 Alcaldia 20 Administració general 21 Hisenda 30 Promoció Econòmica i Comerç 31 Comunicació 32 Mobilitat 33 Turisme i consum 40 Territori 50 Serveis bàsics 51 Medi ambient 60 Cultura 62 Centre Espriu 63 Museus 69 Biblioteca 70 Educació 71 Joventut i infància 73 Igualtat 74 Gent gran 80 Acció Social 81 Cooperació 82 Esports 83 Geriàtric 84 Acció ciutadana i nova ciutadania 90 Seguretat i prevenció 6 91 Sanitat i salut pública d) Projecte de despeses: tindran la consideració de projectes de despes: · Els projectes d'inversió inclosos a l'annex d'inversions que acompanya al pressupost general. · Les despeses amb finançament afectat. Els projectes de despesa s'identificaran amb un codi que ha de ser invariable per a tota la vida de l'actuació. Aquest haurà de contenir: · Exercici d'inici del projecte. · Número del projecte. · La codificació del tipus de projecte. Ha de permetre identificar si es tracta d'un súper projecte, projecte, expedient, els subexpedients inclosos i si es tracta d'un projecte d'inversions amb finançament afectat o d'un altre tipus. L'aplicació pressupostària definida per la conjunció de les classificacions orgànica, per programes i econòmica, constitueix la unitat bàsica d'informació sobre la qual s'efectuarà el control comptable dels crèdits i de les seves modificacions. El control fiscal es realitzarà a nivell de la vinculació jurídica establerta en aquestes bases. Les previsions de l'estat d'ingressos s'han classificat distingint: capítol, article, concepte i, si s'escau, subconcepte. L'aplicació d'ingressos es comptabilitzarà en el nivell més desagregat possible de concepte o subconcepte pressupostari. Article 5è.- Delimitació de l'aplicació dels crèdits pressupostaris A càrrec dels crèdits de l'estat de despeses només es podran contraure obligacions derivades de despeses realitzades durant l'exercici i s'aplicaran exclusivament a les finalitats autoritzades en el pressupost general o per les modificacions aprovades. No obstant, i amb caràcter excepcional, podran aplicar-se als crèdits del pressupost vigent en el moment del seu reconeixement les obligacions a què es fa referència en l'article 26 del Reial Decret 500/1990. Article 6è.- Nivells de vinculació jurídica 1. Els nivells de vinculació jurídica són: a. Amb caràcter general: Classificació orgànica: Àrea (1dígit) Classificació per programes: Àrea de despesa (1 dígit) Classificació econòmica: Capítol (1 dígit) b. Excepcions: 7 · Despeses de personal (Capítol I) respecte a la classificació econòmica: o Retribucions d'Alts càrrecs, l'article. o Retribucions de personal eventual, l'article. o Incentius al rendiment d'alts càrrecs i personal eventual, l'article. o Els conceptes 150 i 151 de la classificació econòmica vincularan a 1/1/3. · Inversions reals: les aplicacions que tinguin associades projectes de despeses vincularan a nivell del propi projecte. · Crèdits ampliables: per als crèdits que es declarin ampliables a l'article 9 d'aquestes Bases el nivell de vinculació serà la pròpia aplicació. 2. Quan es dugui a terme una despesa que excedeixi la consignació de la aplicació pressupostària, sense superar el nivell de vinculació jurídica, caldrà justificar la insuficiència de consignació i la necessitat de la despesa sol·licitant vist-i-plau de la Intervenció. 3. Quan la gestió de les aplicacions pressupostàries integrades en el mateix nivell de vinculació jurídica correspongui a diferents regidors, la Intervenció els informarà de l'aplicació d'aquelles despeses que superin la consignació de la partida. 4. El control comptable de les despeses es realitzarà sobre l'aplicació pressupostària i el fiscal sobre el nivell de vinculació. 5. En els casos en què existeixi dotació pressupostària dins de la bossa de vinculació jurídica de crèdits establerta es podran imputar despeses a conceptes o partides de la mateixa bossa de vinculació no existents al Pressupost inicial sense necessitat de tramitar cap modificació de crèdit. Article 7è. Situació dels crèdits pressupostaris 1. Els crèdits consignats al Pressupost de despeses així com els procedents de les modificacions pressupostàries poden estar, amb caràcter general, en qualsevol de les situacions següents: a) Crèdits disponibles. El principi general és el de la disponibilitat de tots el Crèdits que figuren el Pressupost. b) Crèdits retinguts pendents d'utilització. Quan la quantia de la despesa o la complexitat de la preparació de l'expedient ho aconsellin, el regidor de l'àrea gestora podrà demanar la retenció de 8 crèdits d'una partida pressupostària. Rebuda la sol·licitud s'expedirà, si és el cas, la certificació d'existència de crèdit. c) Crèdits no disponibles. Quan un regidor consideri necessari retenir, totalment o parcialment, crèdit d'una aplicació pressupostària de l'execució de la qual és responsable, ha de formular proposta raonada que haurà de ser conformada pel regidor d'Hisenda. La declaració de no disponibilitat de crèdits així com també la seva reposició a disponible correspon al Ple. A càrrec del saldo declarat no disponible no es podran acordar autoritzacions de despeses ni transferències i el seu import no pot ser incorporat al pressupost de l'exercici següent. 2. Les despeses que s'hagin de finançar --totalment o parcialment-- mitjançant subvencions, aportacions d'altres institucions, o operacions de crèdit queden en situació de crèdits no disponibles fins que es formalitzi el compromís per part de les entitats que concedeixen la subvenció o el crèdit. S'entén per compromís ferm d'ingrés l'acte pel qual qualsevol Ens o persona, pública o privada, s'obliga, mitjançant un acord o concert amb l'Ens local, a finançar total o parcialment una despesa determinada de forma, pura o condicionada.. 3. Retenció de crèdit. És l'acte per mitjà del qual s'expedeix, respecte d'una aplicació pressupostària, una certificació d'existència de saldo suficient per a l'autorització d'una despesa o d'una transferència de crèdit per un import determinat, pel qual es produeix una reserva per a tal despesa o transferència. La regulació de les retencions de crèdit s'estableixen en els articles 31 i 32 del RD 500/1990. Es competència de l'Interventor municipal l'expedició de certificacions d'existència de crèdit. CAPÍTOL II - MODIFICACIONS DE CRÉDIT Article 8è.- Modificacions de crèdits. Principis generals 1. Quan calgui fer una despesa per la que no existeixi consignació i excedeixi del nivell de vinculació jurídica establert en l'article sisè d'aquestes bases, es tramitarà un expedient de modificació de crèdits subjecte a les normes fixades en la llei i a les particularitats que regula aquest Capítol. 2. Les Modificacions de crèdit, d'acord amb els articles 34 a 51 del RD 500/1990 i els articles 177 a 182 del TRLHL, poden ser dels següents tipus: a. Crèdits extraordinaris b. Suplements de crèdit c. Ampliacions de crèdit d. Transferències de crèdit e. Generació de crèdits per ingressos f. Incorporació de romanents de crèdit 9 g. Baixes per anul·lació Article 9è. Tramitació de les Modificacions de Crèdit 1. Tota modificació de crèdits s'iniciarà a proposta del responsable del departament gestor de la despesa i del regidor corresponent, i anirà acompanyada del model normalitzat que als efectes estableix la Intervenció Municipal, en tot cas requerirà el vist i plau del regidor d'Hisenda. 2. Les propostes de modificació de crèdit inclouran una memòria justificativa de la necessitat i/o urgència per a la seva aprovació, així com la concreció del tipus de modificació a realitzar entre les detallades en l'article anterior. 3. Les propostes de modificació, acompanyades de la documentació requerida, seran lliurades pels responsables dels departaments gestors de la despesa a la secció de comptabilitat de la Intervenció Municipal, la qual en comprovarà la legalitat i verificarà la suficiència de saldo de crèdit. 4. La proposta de decret o d'acord a l'òrgan corresponent per a la seva aprovació correspondrà al regidor delegat d'Hisenda. 5. Les modificacions de crèdit aprovades pel Ple no seran executives fins que no s'hagi complert el tràmit de publicitat posterior a l'aprovació definitiva. 6. Les modificacions de crèdit aprovades per un òrgan diferent del Ple són executives des de l'adopció de l'acord d'aprovació. Article 10è.- Crèdits extraordinaris i suplements de crèdit 1. Els crèdits extraordinaris i els suplements de crèdits s'han de finançar amb un o varis dels recursos que en aquest punt s'enumeren: · Romanent líquid de Tresoreria, calculat d'acord amb l'establert en els articles 101 a 104 del RD 500/1990. · Nous o majors ingressos efectivament recaptats sobre els totals previstos en qualsevol concepte del pressupost corrent. · Anul·lacions o baixes de crèdits d'altres partides del pressupost no compromeses, les dotacions de les quals es considerin reduïbles sense pertorbació del respectiu servei. 2. Les despeses d'inversió aplicables als capítols 6, 7, 8 i 9 també es poden finançar amb recursos procedents d'operacions de crèdit. 3. Excepcionalment, les despeses aplicables als capítols I, II, III i IV es podran finançar mitjançant operacions de crèdit; amb aquesta finalitat, caldrà complir les condicions següents: 10 a) Que el Ple de l'Ajuntament - amb el vot favorable de la majoria absoluta del nombre legal de membres de la Corporació - declari la necessitat i la urgència de la despesa i reconegui la insuficiència d'altres mitjans de finançament dels que preveu el punt 1. b) Que l'import total anual no superi el 5% dels recursos corrents quantificats a l'article 3. c) Que la càrrega financera total no superi el 25% dels recursos esmentats. S'entén per càrrega financera la que hi ha al començament de l'exercici, incrementada en la que s'hagi originat a causa de la tramitació d'operacions de crèdit durant l'exercici, com també la resultant del préstec que es proposa de concertar. d) Que el venciment de l'operació de crèdit sigui anterior a la data de renovació de la Corporació. Article 11è.- Tramitació dels expedients de crèdits extraordinaris i suplements de crèdit 1. Han de ser incoats per ordre de l'alcalde o del president de l'organisme autònom. 2. Cal adjuntar a la proposta una memòria justificativa de la necessitat de fer la despesa dins de l'exercici i de la inexistència o insuficiència de crèdit en el nivell en què hagi estat establerta la vinculació jurídica. 3. Els expedients, aprovats inicialment pel Ple de l'Ajuntament, s'han d'exposar al públic durant quinze dies hàbils, per tal que els interessats puguin presentar reclamacions. Si durant el període esmentat no s'han presentat reclamacions, la modificació de crèdit quedarà aprovada definitivament, i, altrament, haurà de resoldre el Ple en el termini d'un mes a comptar de l'acabament de l'exposició al públic. 4. Quan la causa de l'expedient sigui calamitat pública o altres d'interès general excepcional, la modificació pressupostària serà executiva des de l'aprovació inicial i, en conseqüència, a partir d'aquest moment es podrà aplicar la despesa. Article 12è. Ampliació de crèdits 1. Es consideren partides ampliables aquelles que corresponguin a despeses finançades amb recursos expressament afectats, i que són les que seguidament s'indiquen: Despeses Ingressos 20 211 830 Préstecs a curt termini 830 Reintegrament préstecs 90 133 227.9903 Servei Grua ordenació del trànsit. 326 Taxa retirada vehicles 11 2. L'ampliació de crèdits exigeix la tramitació d'expedient, incoat per una unitat administrativa responsable de l'execució de la despesa en la qual s'acrediti el reconeixement de majors drets sobre els que preveu el Pressupost d'Ingressos. 3. L'aprovació dels expedients d'ampliació de crèdit que afecten el Pressupost de l'Ajuntament correspon a l'Alcalde. Article 13è.- Transferències de crèdit 1. Quan calgui dur a terme una despesa aplicable a una partida el crèdit de la qual sigui insuficient i sigui possible minorar el crèdit d'altres partides corresponents a diferents nivells de vinculació jurídica, sense alterar la quantia total de l'estat de despeses, s'aprovarà un expedient de transferència de crèdit. 2. L'aprovació de les transferències de crèdit en els Pressupostos de l'Ajuntament quan afectin partides de diferents grups de funció correspon al Ple de l'Ajuntament. 3. L'aprovació de les transferències de crèdit en les partides del mateix grup de funció, o entre partides del Capítol I, és competència de l'alcalde si es refereixen al pressupost de l'Ajuntament, o del president de cada organisme autònom quan afectin els seus pressupostos. 4. Els expedients han de ser incoats per ordre del regidor d'Hisenda. A l'expedient i hi haurà de constar la conformitat dels regidors responsables de les àrees implicades en la modificació. Es farà constar a l'expedient la necessitat de la despesa per realitzar, com també que la transferència negativa de crèdits no produirà cap pertorbació del servei corresponent. 5. El regidor d'Hisenda ha d'ordenar la retenció de crèdit corresponent en la partida que es preveu de minorar. 6. Pel que fa a l'efectivitat de les transferències de crèdits que han de ser aprovades pel Ple, serà aplicable el règim que regula l'article 6, punt 4. Article 14è.- Generació de crèdits per ingressos 1. Poden generar crèdit en l'estat de despeses del pressupost els ingressos de naturalesa no tributària derivats de les següents operacions: a) Aportacions o compromisos ferms d'aportació de persones físiques o jurídiques per finançar, juntament amb l'Ajuntament o amb algun dels seus organismes autònoms, despeses de competència local. Caldrà que s'hagi produït l'ingrés o, mancant això, que figuri a l'expedient acord formal de concedir l'aportació. 12 b) Alienació de béns municipals; a aquest efecte, caldrà que s'hagi procedit al reconeixement del dret. c) Prestació de serveis, per la qual s'hagin liquidat preus públics, en una quantia superior als ingressos pressupostats. d) Reembossament de préstecs. e) Reintegrament de pagaments indeguts del pressupost corrent, el cobrament dels quals podrà reposar crèdit en la quantia corresponent. 2. Quan es conegui el compromís ferm de fer una aportació á favor de l'Ajuntament o quan s'hagi recaptat algun dels ingressos descrits en el punt 1, en una quantia superior a la que preveu el pressupost, s'ha d'avaluar si els crèdits disponibles a les partides corresponents de l'estat de despeses són suficients per finançar l'increment de despesa que es preveu que es necessitarà en el desenvolupament de les activitats generadores de l'ingrés. En cas que el volum de crèdit esmentat sigui suficient, no serà procedent tramitar l'expedient de generació de crèdits. En el supòsit que els crèdits es considerin insuficients, la unitat gestora del servei corresponent incoarà expedient en què es justificarà l'efectivitat dels cobraments o la fermesa del compromís, com també la partida que ha de ser incrementada. 3. L'expedient de generació de crèdits serà aprovat per l'alcalde si afecta el pressupost de l'ajuntament o pel president dels organismes autònoms si es refereix al pressupost d'aquests. Article 15è.- Incorporació de romanents de crèdit 1. Durant el primer trimestre de l'any, i amb referència a l'exercici anterior, la Intervenció ha d'elaborar un estat que comprengui: a) Els saldos de disposicions de despesa, a càrrec dels quals no s'ha procedit al reconeixement d'obligacions. b) Els saldos d'autoritzacions respecte a disposicions de despesa i crèdits disponibles en les partides afectades per expedients de concessió de crèdits extraordinaris, suplements de crèdit i transferències de crèdits, aprovats durant el darrer trimestre. c) Els saldos d'autoritzacions respecte a disposicions de despesa i crèdits disponibles en les partides destinades a finançar compromisos de despeses degudament adquirits en exercicis anteriors, 13 d) Els saldos d'autoritzacions respecte a disposicions de despesa i crèdits disponibles en els capítols VI, VII, VIII i IX. e) Els saldos d'autoritzacions respecte a disposicions de despesa i crèdits disponibles en partides correlacionades amb la recaptació efectiva de drets afectats. 2. Cal constatar l'existència d'ingressos afectats, ja que els crèdits corresponents, en qualsevol cas, han de ser incorporats. 3. En cas que els recursos financers no siguin suficients per cobrir el volum de despesa derivat de la incorporació de romanents, el regidor d'Hisenda, amb informe previ de la Intervenció, ha d'establir la prioritat d'actuacions; amb aquesta finalitat, cal tenir en compte la necessitat d'atendre en primer lloc el compliment d'obligacions que resultin de compromisos de despesa aprovats l'any anterior. 4. Amb caràcter general, la liquidació del Pressupost precedirà la incorporació de romanents. No obstant això, la susdita modificació es podrà aprovar abans que la liquidació del pressupost en els casos següents: a) Quan es tracti de crèdits de despeses finançats amb ingressos específics afectats. b) Quan corresponguin a contractes adjudicats en l'exercici anterior o a despeses urgents, amb informe previ de la Intervenció en què s'avaluï que la incorporació no produirà dèficit. 5. L'aprovació de la incorporació de romanents correspon a l'Alcalde. 6. L'aprovació de la modificació és executiva des del moment en què s'hagi adoptat l'acord corresponent. Article 16è.- Baixes per anul·lació 1. Quan l'alcalde consideri que el saldo d'un crèdit és reduïble o anul·lable, sense pertorbació del servei pot ordenar la incoació de l'expedient de baixa per anul·lació, i la retenció de crèdit corresponent. 2. L'aprovació correspon al Ple. TÍTOL II: DE LES DESPESES CAPÍTOL I - GESTIÓ PRESSUPOSTÀRIA 14 Article 17è.- Fases d'execució del Pressupost de despeses 1. La gestió del Pressupost s'executarà d'acord amb les fases d'execució del pressupost de despeses establertes en els articles 52 a 68 del RD 500/90. a. Autorització de la despesa (A) b. Disposició de la despesa (D) c. Reconeixement de l'obligació (O) d. Ordenació del pagament (P) 2. En determinades situacions en les que així s'estableixi expressament en aquestes bases i com a conseqüència dels actes administratius de gestió del Pressupost de despeses regulats en el capítol següent es podran agrupar més d'una fase de les enumerades en l'apartat anterior. Els actes acumulatius podran ser, únicament: a. Autorització-disposició (AD) b. Autorització-disposició-reconeixement de l'obligació (ADO) 3. Els documents comptables s'han d'iniciar a les àrees gestores, i aquests actes es poden recollir informàticament, per bé que no produiran efectes comptables certs mentre no hagi recaigut la confirmació de la Intervenció. Article 18è. Òrgans competents per l'aprovació de les fases d'execució del Pressupost de Despeses. 1. Autorització de despeses 1. Correspon a l'Alcalde autoritzar les despeses següents: a) Les derivades de contractacions i concessions de tota classe quan el seu import no superi el 10 per cent dels recursos ordinaris, determinats a l'article 3. Es compren dins les atribucions de l'Alcalde l'autorització de despeses de caràcter plurianual quan la seva duració no sigui superior a quatre anys, sempre que l'import acumulat de totes les anualitats no superi el 10 per cent del recursos ordinaris del Pressupost del primer exercici. b) Les originades per adquisició de béns i drets quan el seu valor no superi el 10 per cent dels recursos ordinaris del Pressupost. 2. Correspon al Ple autoritzar les despeses següents: a) Les derivades de contractacions i concessions de tota classe quan el seu import superi el 10 per cent dels recursos ordinaris del Pressupost. 15 b) Les derivades de contractacions i concessions plurianuals quan: · La seva duració sigui superior a quatre anys. · L'import acumulat de totes les anualitats superi el 10 per cent dels recursos ordinaris del Pressupost del primer exercici. c) Les originades per adquisició de béns i drets quan el seu valor superi el 10 per cent dels recursos ordinaris del Pressupost. 3. És competència de l'Alcalde la contractació d'obres, gestió de serveis públics, subministraments, treballs de consultoria i assistència i dels serveis, quan el seu import no excedeixi dels límits fixats al punt 1 d'aquest article. 4. Correspon al Ple la contractació d'obres, gestió de serveis públics, subministraments, així com l'aprovació de contractes de consultoria i assistència i dels serveis, quan el seu import excedeixi dels límits fixats al punt 1 d'aquest article. 5. Per delegació de l'alcalde, l'autorització de les despeses correspon: · Al Regidor de l'Àrea, si el seu import no supera la quantitat assenyalada per la legislació de contractes de les Administracions Públiques per al contracte menor. 6. El Ple podrà delegar en la Junta de Govern Local les seves competències per autoritzar despeses, sempre que hagin d'executar-se dins de l'exercici. 2.- Disposició de despeses Els òrgans competents per aprovar la disposició de despeses són els mateixos que assenyala l'article anterior, en relació a l'autorització de despeses. 3.- Reconeixement de l'obligació 1. El reconeixement d'obligacions és competència de l'Alcalde - President, sempre que siguin conseqüència de compromisos de despeses legalment adquirits. 2. Quan el reconeixement d'obligacions sigui conseqüència necessària de la realització efectiva d'una despesa en exercicis anteriors, sense que s'hagi autoritzat el compromís d'aquesta despesa i sense que existeixi consignació pressupostària, la seva aprovació correspon al Ple. Quan la despesa originada en exercicis anteriors pugui ser aplicada a crèdits del Pressupost vigent, serà competent per a la seva aprovació 16 l'Alcalde ­ President, donant-se compte a la propera Comissió Informativa d'Hisenda que se celebri. 3. Quan, per la naturalesa de la despesa, les fases d'autorització ­ disposició - reconeixement de l'obligació siguin simultànies, es poden acumular, i s'ha de tramitar el document comptable ADO. L'òrgan competent per a la seva aprovació serà el Regidor d'Hisenda si el seu import no supera els 5.000 i l'Alcalde ­ President en altre cas. 4.- Ordenació del pagament L'ordenació de pagaments de l'Ajuntament és competència de l'Alcalde. No obstant, quan les circumstàncies ho aconsellin, l'Alcalde-President també podrà ordenar el pagament. La declaració de prescripció de les ordres de pagament i les obligacions reconegudes és competència de l'Alcalde-President, prèvia tramitació d'expedient que acrediti l'antiguitat del deute i la no interrupció del termini de prescripció. L'esmenta't expedient estarà informat prèviament per la Intervenció de Fons. És competència també de l'Alcalde - President la rectificació per errors o omissions als saldos inicials de les obligacions reconegudes i de les ordres de pagament. CAPÍTOL II - PROCEDIMENT ADMINISTRATIU Procediment de gestió dels documents comptables Article 19è. Autorització i disposició de despeses contractuals (A i D) 1. En aquelles despeses que han de ser objecte d'un expedient de contractació, mitjançant concurs o subhasta, s'ha de tramitar a l'inici de l'expedient un document A, per un import igual al cost del projecte o pressupost elaborat pels Serveis Tècnics, import que es reflectirà en el corresponent plec de clàusules administratives. 2. Un cop conegut l'adjudicatari i l'import exacte de la despesa, s'ha de tramitar el document D. Si procedeix, per la diferència existent entre el document "A" i el "D", es tramitarà i s'aprovarà al mateix temps la baixa d'adjudicació, que es reflectirà amb el document "A/" que s'incorporarà a l'expedient de contractació. 3. Successivament, i en la mesura en què tingui lloc efectivament la realització de l'obra, la prestació del servei o el subministrament, s'han de tramitar els documents O corresponents. 4. Pertanyen a aquest grup les que es detallen: · Realització d'obres d'inversió o de manteniment 17 · Adquisició d'immobilitzat · Altres la naturalesa de les quals aconsella la separació entre els actes d'autorització i disposició. Article 20 è. Acumulació de les fases d'execució del Pressupost "AD" i "ADO" 1.- Autorització/disposició (AD) 1. Les despeses que responen a compromisos legalment adquirits per la Corporació originen la tramitació del document AD per l'import de la despesa imputable a l'exercici. 2. Pertanyen a aquest grup les que es detallen tot seguit: · Despeses plurianuals, per l'import de l'anualitat compromesa. · Arrendaments. · Bestretes reintegrables a funcionaris. · Contractes de tracte successiu (neteja, recollida d'escombraries, manteniment d'enllumenat, etc.). · Interessos de préstecs concertats. · Quotes d'amortització de préstecs concertats. · Subvencions nominatives · Contractes menors de quantia superior a 5.000 . Els documents "O" s'han de tramitar quan sigui efectiva la realització de l'obra, la prestació del servei, o l'adquisició del bé contractats; a aquest efecte és suficient la presentació de factures, o el càrrec efectuat en compte bancari prèvia conformitat del responsable del control del servei. 2.- Autorització ­ disposició ­ obligació (ADO) 1. Les adquisicions de béns concrets, com també altres despeses no subjectes a procés de contractació en les quals l'exigibilitat de l'obligació pugui ser immediata, originen la tramitació del document ADO. 2. Pertanyen a aquest grup: · Adquisició de material petit. · Dietes. · Despeses de locomoció. · Interessos de demora. · Altres despeses financeres. · Contractes menors (de quantia inferior a 5.000 ) · Pagaments a justificar i bestretes de caixa fixa. · Ajudes peremptòries · Responsabilitat patrimonial de l'Administració. · Despeses pagament ORGT. 18 3. Justificació del document ADO: a) En les despeses de Capítol II, en béns corrents i serveis, s'exigeix amb caràcter general la presentació de factures. b) En les despeses financeres (capítols III i IX) cal observar les regles següents: · Les despeses per interessos i amortització que originin un càrrec directe en compte bancari s'han de justificar amb la conformitat de la Intervenció respecte al seu ajustament al quadre financer. La Intervenció ha de tramitar un document O. · S'ha de procedir de la mateixa manera respecte a altres despeses financeres, per bé que la justificació ha de ser més completa i el document O s'ha de suportar amb la còpia dels documents formalitzats, o la liquidació dels interessos de demora. 3. Reconeixement i liquidació d'obligacions (O) La factura serà, amb caràcter general, el document necessari per al reconeixement de l'obligació, la fase "O" de despeses. S'hauran d'observar els següents preceptes: 1. Les factures expedides pels contractistes o proveïdors s'han de presentar al Registre General de l'Ajuntament, el qual les remetrà, a la Intervenció Municipal perquè procedeixi al seu registre comptable. 2. Les factures han de contenir les dades assenyalades per la normativa vigent essent, en general, les dades següents: a) Identificació clara de l'Ajuntament o de l'organisme autònom (nom, NIF, adreça). b) Identificació del contractista o proveïdor (Nom, NIF, adreça). c) Número de la factura i, en el seu cas, sèrie. d) Data d'expedició e) Descripció suficient de la prestació, subministrament o servei. f) Quan la operació estigui subjecta i no exempta de l'IVA hauran de consignar-se en la factura les dades necessàries per a la determinació de la base imposable, així com el tipus tributari i la quota tributària repercutida, d'acord amb la normativa vigent. g) A la factura s'hi adjuntarà la corresponent Proposta de Despesa degudament complimentada, d'acord amb les instruccions emanades per la Intervenció Municipal. 3. Un cop rebudes les factures al Registre, s'han de traslladar a l'oficina gestora, per tal que puguin ser conformades pel corresponent Tècnic i / o Regidor de l'Àrea; aquest acte implica que el servei o el subministrament 19 s'han efectuat d'acord amb les condicions contractuals de quantitat, qualitat i preus. 4. Un cop conformades les factures esmentades, s'han de traslladar a la Intervenció de Fons en un termini màxim de 10 dies als efectes de la seva fiscalització i comptabilització, i s'ha d'elaborar una relació de totes les factures que puguin ser elevades a l'aprovació de l'òrgan competent. 5. L'aprovació de factures s'ha de materialitzar mitjançant diligència i signatura que han de constar a la relació elaborada per la Intervenció. 6. Si alguna factura té problemes per ser conformada, el responsable del departament de compres o del servei remetrà escrit a la Intervenció municipal on exposi les causes de la disconformitat, i tramitarà paral·lelament amb el proveïdor la seva anul·lació o abonament segons correspongui. 7. En compliment de l'article 5.3 de la Llei 15/2010, de 5 de juliol, de modificació de la Llei 3/2004, de 29 de desembre, per la qual s'estableixen mesures de lluita contra la morositat en les operacions comercials, es requerirà des d'Intervenció a les àrees gestores responsables justificació per escrit de la falta de tramitació d'aquelles factures les quals hagi transcorregut més d'un mes des de la seva anotació al Registre. 8. Pel que fa a les certificacions d'obra, caldrà adjuntar-hi factures, havent-hi de constar la conformitat per part dels Serveis Tècnics. 9. El reconeixement de l'obligació acreditarà la realització total o parcial del contracte, en els termes en el Reial Decret Legislatiu 2/2000, pel què s'aprova el Text Refós de la Llei de Contractes de les Administracions Públiques. 10. Les factures aprovades es remetran a la tresoreria municipal, perquè d'acord amb el Pla de tresoreria aprovat, es procedeixi al seu pagament. 11. En general, els documents que justifiquin el reconeixement de l'obligació seran, segons els casos: · La factura o el document que legalment la substitueixi. · La liquidació girada. · El mateix acord municipal. · Les despeses originades per interessos o amortitzacions que siguin conseqüència d'operacions a curt termini es justificaran amb la nota de càrrec conformada pel servei de tresoreria. · Minutes i honoraris. · Un altre document que, a judici d'Intervenció, acrediti la realització de la despesa. 4.- Ordenació del pagament (P) 20 1. L'ordenació de pagaments, amb caràcter general, s'ha d'efectuar sobre la base de relacions d'ordres de pagament que ha d'elaborar la Tresoreria, conforme amb el pla de disposició de fons, tot i que, quan la naturalesa o la urgència del pagament ho exigeixi, l'ordenació del pagament es pot fer individualment. 2. Sempre que el plec de clàusules administratives particulars no estableixi prevenció en contrari, s'ordenarà el pagament dins dels terminis previstos en la Llei 15/2010. 3. Es prohibeix el pagament ajornat del preu dels contractes administratius, excepte en els supòsits en què el sistema de pagament s'estableixi mitjançant la modalitat d'arrendament financer o arrendament amb opció de compra. En aquest últim cas, el límit màxim per al pagament serà de quatre anys, excepte que el Ple Municipal autoritzi un termini superior. 4. En general el pagament s'efectuarà mitjançant transferència bancària. Tanmateix, quan resulti justificat es podran realitzar pagaments mitjançant xecs nominatius. 5. Cessió dels drets de cobrament · Els contractistes que tinguin dret a cobrar de l'Ajuntament, per haver- se reconegut obligacions al seu favor, podran cedir el seu crèdit a favor de tercers. · Perquè la cessió de crèdit tingui plena efectivitat, caldrà que s'hagi notificat fefaentment a l'Ajuntament. · La Tresorera controlarà que els pagaments efectuats després de la presa de raó de la cessió de crèdit es facin a nom del cessionari. · No s'atendrà l'embargament del dret a cobrar del contractista si la diligència d'embarg es notifica després de la cessió de crèdit, per quant l'Ajuntament necessàriament ha de pagar al cessionari. · Només s'executaran les ordres d'embargament del dret a cobrar reconegut a favor dels contractistes, si tenen algun d'aquests objectes: a) Pagament dels salaris o de les quotes socials acreditats amb motiu de la realització del contracte municipal. b) Pagament de les obligacions contretes pel contractista amb els subministradors relacionats amb el contracte municipal. 21 CAPITOL III ­ DESPESES DE PERSONAL Article 21è.- Despeses de personal corresponents a l'exercici Pel que fa a les despeses del Capítol I, cal observar les regles següents: a) L'aprovació de la plantilla i la relació de llocs de treball pel Ple suposa l'autorització de la despesa derivada de les retribucions bàsiques i complementàries pels funcionaris de la Corporació i de les retribucions del personal laboral. Per l'import d'aquestes, corresponent als llocs de treball ocupats efectivament, s'ha de tramitar al començament de l'exercici el document AD. b) El nomenament de funcionaris, o la contractació de personal laboral, origina la tramitació de successius documents AD per un import igual a les nòmines que es preveu satisfer durant l'exercici. c) Les retribucions bàsiques i complementàries del personal eventual, funcionari i laboral (articles 10, 11, 12,13 i 14) s'han de justificar mitjançant les nòmines mensuals, en les quals ha de constar diligència del Cap de Recursos Humans, que acrediti que el personal que hi figura ha prestat serveis efectivament durant el període anterior i s'ha de fer constar la relació de les incidències existents respecte de la nòmina anterior, degudament relacionades i explicades. d) Les remuneracions pels conceptes de productivitat i gratificacions (article 15) requeriran que el Servei de Personal certifiqui que han estat prestats els serveis especials, o que és procedent abonar una quantitat pel concepte de productivitat, d'acord amb la normativa interna que la reguli. e) Les nòmines mensuals, amb el vist-i-plau del Regidor de Règim Interior, compleixen la funció de document O, que s'ha d'elevar a l'alcalde, o al President dels organismes autònoms, als efectes del reconeixement de l'obligació. L'alcalde posteriorment ordenarà el pagament. f) Pel que fa a les quotes per Seguretat Social, a l inici de l'exercici s'ha de tramitar el document RC per un import igual a les cotitzacions previstes. Les possibles variacions originen documents complementaris o inversos d'aquell. Un cop conegut l'import mensual de les quotes a la Seguretat Social, justificades mitjançant les liquidacions corresponents, es tramitarà document comptable "ADO" previ el reconeixement de l'obligació per part de l'Alcalde. g) Pel que fa a la resta de despeses del Capítol I, si són obligatòries i conegudes al començament de l'any, s'ha de tramitar el document AD corresponent. 22 h) Pel que fa a les ajudes que deriven del Conveni col·lectiu de 1992, a l'inici de l'exercici s'ha de tramitar el document AD per un import igual a les ajudes previstes. Conforme es produeixi el reconeixement de l'obligació per part de l'Alcalde de la Corporació, es tramitarà el document comptable "O." Cas que les despeses siguin variables, segons les activitats que dugui a terme la Corporació o segons les circumstàncies personals dels perceptors, s'han de gestionar d'acord amb les normes generals. i) En altres conceptes la despesa dels quals està destinada a satisfer serveis prestats per un agent extern cal presentar factura, segons el que preveu l'article anterior i l'òrgan competent s'establirà d'acord també amb les normes generals establertes a l'article 17 d'aquestes bases. Article 22è. Indemnitzacions per raó del servei. Per l'abonament d'indemnitzacions per raó del servei s'aplicarà el que disposa el R.D 462/2002, de 24 de març, sobre indemnitzacions per raó del servei. Article 23è Indemnitzacions per assistència a òrgans col·legiats. 1. Per acord de Ple de data 6 de juliol de 2011, els membres de la Corporació sense dedicació exclusiva o parcial, percebran indemnitzacions per assistència a les sessions dels òrgans col·legiats d'acord amb les següents quanties: Assistència a les sessions de Ple 209,78 euros/mes Assistència sessions Junta Govern Local 715,70 euros/mes 2. Per acord de Ple de data 6 de juliol de 2011 s'acorda assignar a cadascun dels portaveus dels grups municipals una dotació econòmica mensual de 308,49 euros bruts, en concepte d'indemnitzacions i assistències per l'exercici del càrrec. 3. L'acreditació de l'assistència als òrgans col·legiats serà expedida pel secretari de l'òrgan corresponent. Article 24è ­ Dotació econòmica per als Grups Polítics Municipals 1. Les quantitats assignades pel ple municipal de data 6 de juliol de 2011 als grups polítics municipals, d'acord amb l'article 73.3 de la Llei 7/1985, modificat per la llei 11/1999, de 21 d'abril, per a l'exercici 2011 són: 23 · Una quantitat de 324,73 euros al mes, com a component fix. · Una quantitat de 25,5 euros al mes per regidor, com a component variable. 2. A l' inici de l'exercici s'aprovarà el corresponent document comptable AD pels imports totals de l'aportació. 3. Les esmentades quantitas es lliuraran de forma trimestral a parts iguals, un cop aprovat el reconeixement de l`obligació. 4. Aquesta dotació no es podrà destinar al pagament de remuneracions de personal de qualsevol tipus ni a l'adquisició de béns que puguin constituir actius fixos de caràcter patrimonial del grup municipal. 5. Cada grup polític, segons el que estableix l'article 73.3 de la Llei 7/1985, de 2 d'abril, haurà de portar una comptabilitat específica de la seva dotació, que posarà a disposició del ple de la corporació sempre que aquest ho demani. CAPITOL IV ­ TRAMITACIÓ DE LES APORTACIONS I SUBVENCIONS Article 25è.- Aportacions i subvencions Aportacions 1. En el cas d'aportacions obligatòries a altres administracions, si l' import és conegut al començament de l'exercici, s'ha de tramitar el document AD. 2. Si l'import de l'aportació obligatòria no és conegut, s'ha d'instar la retenció de crèdit per la quantia estimada. Subvencions 1. La concessió de subvencions queda sotmesa a la incoació del corresponent expedient que es tramitarà d'acord amb la Normativa General de Subvencions aprovada per l'Ajuntament , així com la Llei 38/2003, de 17 de novembre General de Subvencions, el seu Reglament aprovat per RD 887/2006, de 21 de juliol i el Decret 179/1995, de 13 de juny, pel que s'aprova el Reglament d'Obres, Activitats i Serveis dels ens locals. 2. L' òrgan competent per l'aprovació de les bases particulars de la concessió de les subvencions i de l'atorgament de les mateixes serà l'Alcalde- President. 24 3. L'expedient d'incoació de concessió de subvencions no previstes nominativament al Pressupost incorporarà el document comptable A per l' import de la convocatòria. Resolta aquesta es tramitarà per l' import de la concessió el document D, el document O es tramitarà a l'aprovar-se la liquidació del compromís de despesa. 4. Les subvencions de concessió directa dotades pressupostàriament seran canalitzades a través de convenis on es fixaran les condicions de l'atorgament. Els procediments de comprovació material i de justificació es sotmetran als mateixos requisits que les subvencions no nominatives. Comptablement originaran la tramitació del document AD en el moment de ser atorgades. 5. Als efectes de l'article 125.2a) del Reglament d'obres, activitats i serveis, tenen assignació nominativa en el Pressupost les següents subvencions: a) Quan estiguin previstes singularment en el pressupost de l'Entitat. b) Aquelles que l'atorgament o quantia vingui imposada a l'administració per norma de rang legal. c) Les que siguin conseqüència d'un instrument aprovat amb caràcter general o d'un acte, contracte o concert que hagi complert les exigències de publicitat i concurrència. 6. La concessió de qualsevol mena de subvencions requereix la formació de l'expedient en el qual consti la destinació dels fons i els requisits necessaris que cal complir per poder procedir al pagament, com també les causes que motivarien l'obligació de reintegrar l'import percebut. 7. Perquè es pugui expedir l'ordre de pagament de la subvenció és imprescindible que el Servei gestor acrediti que s'han complert les condicions que s'exigeixen en l'acord de concessió. En la tramitació del document "O", el servei haurà d'adjuntar informe del compliment de les finalitats de la concessió de la subvenció o la correcta justificació d'aquesta per part del beneficiari. Si aquestes condicions, per la seva naturalesa, s'han de complir posteriorment a la percepció de fons, el Servei gestor ha de detallar quin és el període de temps dins el qual, en qualsevol cas, s'han de complir aquelles. 8. En el darrer supòsit, la Intervenció ha de registrar aquesta situació de fons pendents de justificació, per tal de fer-ne el seguiment i proposar les mesures que escaiguin. 25 No es podrà efectuar cap mena de pagament per concessió de subvencions quan hagi transcorregut el període esmentat en el punt 8, sense que s'hagi justificat l'aplicació de fons. 9. El perceptor de qualsevol subvenció ha d'acreditar que no és deutor de la Hisenda Municipal, punt que caldrà justificar mitjançant certificat expedit pel Tresorer. 10. Quan el beneficiari sigui deutor amb motiu d'un deute vençut, líquid i exigible, l'alcalde pot acordar-ne la compensació. 11. Els expedients de reintegrament de subvencions es regiran pel procediment establert a la Llei General de Subvencions. Les quantitats a reintegrar tindran la consideració d'ingressos de dret públic resultant per la seva aplicació el que estableix la Llei General Tributària. Ajudes peremptòries Les ajudes peremptòries personals de caràcter social, es tramitaran mitjançant document "ADO", el pagament del qual es podrà fer de forma directa, " a justificar" o a través de bestretes de caixa fixa. Les ajudes o auxilis per atendre necessitats peremptòries que satisfacin finalitats de caràcter social han de ser informades per la Unitat de Serveis Socials on quedarà reflectida la necessitat i el caràcter peremptori de l'ajut. Dit informe haurà de ser validat pel Regidor de Serveis Socials. L'ajut serà atorgat per Decret d'Alcaldia. Article 26 è Organismes Autònoms i Entitats Públiques Empresarials. Normes específiques per les aportacions als Organismes autònoms i Entitats Públiques empresarials. 1. L'aportació no podrà excedir la quantitat consignada al Pressupost. 2. Es comptabilitzarà el document AD a l'inici de l'exercici. 3. Les aportacions als OO.AA i entitats públiques empresarials, document "O", seran aprovades per l'Alcalde-President i s'efectuaran a mesura que les necessitats d'execució de la despesa, a criteri de la Intervenció municipal, així ho aconselli. Durant el mes de desembre s'anul·larà el compromís de despesa que, a criteri de la Intervenció municipal, no s'hagi de transferir als OO.AA o Entitats Públiques Empresarials, fins a l'acabament de l'exercici pressupostari. 26 CAPITOL V ­ DESPESES D'INVERSIÓ Article 27è.- Despeses d'inversió/Projectes de Despesa/Finançament Afectat. 1. Són imputables al Capítol VI "Inversions reals", totes les despeses que siguin susceptibles d'inclusió a l' Inventari municipal i les que es tipifiquen com a despesa d'inversió a l'article 60 i següents de l'Ordre de 3 de desembre que estableix l'estructura dels pressupostos dels ens locals i els que el cost d'adquisició excedeix els 300 euros per unitat. 2. Els serveis gestors han de presentar un PERT, o calendari de realització dels projectes inclosos al capítol VI, a excepció de les adquisicions de material inventariable. 3. La disposició dels crèdits aprovats pel Capítol VI "Inversions Reals" es realitzaran mitjançant Projectes de despesa. 3.1. Tenen la consideració de projectes de despesa el conjunt de crèdits destinats a la consecució d'una finalitat determinada si han estat qualificats com a tals pel Ple. 3.2. Qualsevol projecte de despesa ha d'estar identificat amb un número que es mantindrà invariable al llarg de tota la seva execució i que farà referència a l'any de començament, al tipus i a la identificació del projecte dintre dels iniciats durant el mateix exercici. 4. Despeses amb finançament afectat 4.1. Els crèdits pressupostaris destinats a realitzar-les i els ingressos afectats són els crèdits de les partides pressupostàries del Capítol VI i VII que, d'acord amb l'Annex d'Inversions, es financen amb recursos diferents a l'estalvi ordinari. 4.2. En el cas dels projectes de despeses amb finançament afectat, la disponibilitat dels crèdits restarà condicionada al compromís ferm d'aportació i/o de la formalització de l'operació d'endeutament en el cas que es financi amb préstec. 4.3. Si en acabar l'exercici, el volum de drets liquidats pels conceptes esmentats al punt anterior difereix de la suma que pertoca rebre d'acord amb el volum d'obligacions reconegudes aplicades, s'ha de practicar l'ajustament reglamentari en el resultat pressupostari i en el romanent de tresoreria. Tot això s'ha de fer constar en l'expedient de liquidació. 27 Article 28è.- Despeses plurianuals. 1. Podran adquirir-se compromisos de despesa que hagin d'estendre's a exercicis posteriors sempre que la seva execució s'iniciï en el propi exercici i es trobin en algun dels casos següents: a) Inversions i transferències de capital. b) Execució d'obres de manteniment, subministraments, serveis, consultoria i assistència i altres que no puguin ser estipulats o resultin antieconòmiques per un any. c) Arrendaments d'immobles. d) Càrregues financeres de l'Entitat i dels seus organismes autònoms. e) Transferències corrents que derivin de convenis subscrits amb entitats públiques o privades sense ànim de lucre. 2. Les despeses referides als apartats a), b) i e) del punt anterior poden aplicar-se com a màxim a quatre exercicis. 3. En els casos referits als apartats a), e) del punt 1, la despesa que s'imputi als exercicis futurs no podrà excedir de la quantitat que resulti d'aplicar al crèdit corresponent de l'any en què l'operació es comprometé els percentatges següents: en l'exercici immediat següent, el 70 per 100; en el segon exercici, el 60 per 100 i en el tercer i quart el 50 per 100. 4. En qualsevol expedient d'autorització de despeses plurianuals ha de figurar un informe d