Dijous, 26 de maig de 2011 ADMINISTRACIÓ LOCAL Ajuntament d'Arenys de Mar ANUNCI El Ple de l'Ajuntament en sessió celebrada el dia 30 de març de 2011, va acordar aprovar el Reglament de funcionament del Consell Sectorial de Dones d'Arenys de Mar i d'acord amb l'art. 70 de la Llei reguladores de bases de regim local es fa públic el text íntegre de l' esmentat Reglament: REGLAMENT D'ORGANITZACIÓ I FUNCIONAMENT DEL CONSELL MUNICIPAL DE LES DONES D'ARENYS DE MAR PREÀMBUL L`any 1977, l`Assemblea General de les Nacions Unides va convidar tots els Estats que proclamessin, d`acord amb les seves tradicions històriques i els seus costums nacionals, un dia de l`any per als Drets de les Dones. Es va exhortar els estats que continuessin contribuint a crear condicions favorables per a l`eliminació de la discriminació contra les dones i per a la seva plena participació en condicions d'igualtat en el procés de desenvolupament social (Resolució 32/142). La Resolució es va aprovar després de la celebració de l'Any Internacional de les Dones (1975), i del Decenni de les Nacions Unides per a les Dones (1976-1985). Encara que el sistema de Nacions Unides fixés un marc jurídic important per assolir la igualtat entre dones i homes, a vegades existeix una falta de coherència entre les intencions sobre el paper i l`aplicació pràctica dels principis dintre dels països, com també en les seves polítiques comercials i de desenvolupament. Així mateix, és indubtable que la complexa situació internacional no constitueix una base propícia per millorar la situació de les dones i que, fins i tot, hi ha el risc d`una constant erosió de les conquestes assolides els anys anteriors. La Plataforma per a l'Acció, promulgada per la IV Conferència Mundial de les Nacions Unides sobre les Dones, a Pequín, 1995, en el Capítol I.- Declaració d`objectius, enuncia la necessitat d`eliminar tots els obstacles que dificulten la participació activa de les dones a totes les esferes de la vida pública i privada, mitjançant una participació plena i en peu d`igualtat en el procés de presa de decisions en les esferes econòmica, social, cultural i política. Això també suposa l`establiment del principi que dones i homes han de compartir el poder i les responsabilitats a la llar i en el lloc de treball. Els sindicats, les organitzacions empresarials, les associacions en general i les ONG també van ser destinatàries de les recomanacions aprovades a la Conferència de Pequín, amb la finalitat de reforçar la funció de les dones en la presa de decisions. A la Unió Europea el principi de la igualtat entre homes i dones va quedar codificat pel Tractat d`Amsterdam, en el qual s`adoptà un enfocament dual que consisteix en, d'una banda, la integració del principi d`igualtat entre sexes en totes les polítiques comunitàries i, de l`altra, l`aplicació de mesures específiques en favor de les dones. La igualtat entre homes i dones és un principi fonamental del Dret comunitari, en virtut de l`article 2 i de l`article 3, CVE-Núm. de registre: 022011012811 apartat 2, del Tractat, així com de la jurisprudència del Tribunal de Justícia. Aquestes disposicions del Tractat proclamen la igualtat entre homes i dones com una "missió" i un "objectiu" de la Comunitat i imposen una obligació positiva de promoure l'esmentada igualtat en totes les seves activitats. La Constitució espanyola de 1978 estableix els principis fonamentals que han d`inspirar l'actuació de tots els poders públics, en particular pel que fa al dret de tota la ciutadania a participar en els assumptes públics, reconegut en l'article 23, i les obligacions dels poders públics (article 9.2.) de promoure les condicions perquè la llibertat i la igualtat de les persones, i dels grups en què aquestes s`integrin, siguin reals i efectives. Per a aquest fi, cal remoure tots els obstacles que n'impedeixin o en dificultin la plenitud, i facilitar, al mateix temps, la participació de tota la ciutadania en la vida política, econòmica, cultural i social. 1 Dijous, 26 de maig de 2011 L`Estatut d`Autonomia de Catalunya (Llei orgànica 6/2006, de 19 de juliol) enuncia, en l`apartat de "Drets i principis rectors", que els poders públics de Catalunya han de promoure l`equitat de gènere. En l`article 19, "Dret de les dones", enuncia que les dones tenen dret a participar en condicions d`igualtat d`oportunitats amb els homes en tots els àmbits públics i privats. I en l`article 41, "Perspectiva de gènere", en l'apartat 2, enuncia que els poders públics han de garantir la transversalitat en la incorporació de la perspectiva de gènere i de les dones en totes les polítiques públiques, per aconseguir la igualtat real i efectiva i la paritat entre dones i homes. I a l`apartat 4, enuncia que les polítiques públiques han de garantir que s`afrontin de manera integral totes les formes de violència contra les dones i els actes de caràcter sexista i discriminatori; han de fomentar el reconeixement del paper de les dones en els àmbits cultural, històric, social i econòmic, i han de promoure la participació dels grups i les associacions de dones en l'elaboració i l`avaluació d`aquestes polítiques. Per acabar, l`article 153, "Polítiques de gènere", atorga a la Generalitat de Catalunya la competència exclusiva en matèria de polítiques de gènere, que inclou l`establiment d`accions positives per aconseguir eradicar la discriminació per raó de sexe i la promoció de l`associacionisme de dones que acompleixin activitats relacionades amb la igualtat i la no discriminació, i la promoció de les iniciatives de participació. Per tot això, l`Ajuntament d'Arenys de Mar, fent ús de les facultats que la legislació reguladora del règim local li atorga i dels instruments existents per potenciar la participació de la ciutadania en els assumptes de la vila, i en compliment de l`objectiu del Pla d'Actuació Municipal d'Igualtat de Gènere (PAMIG, 2008-2011) d'Arenys de Mar, de facilitar, impulsar i promoure la participació de les dones en tots els àmbits de la vila, aprova aquest Reglament orgànic. TÍTOL I NATURALESA, OBJECTIUS I FUNCIONS Article 1. Naturalesa jurídica 1. Es constitueix el Consell Municipal de Dones d'Arenys de Mar, òrgan de participació ciutadana complementari de l'Ajuntament d'Arenys de Mar, amb caràcter consultiu, no resolutiu, de conformitat amb els arts. 20.3 i 69 de la Llei 7/85, de 2 d'abril, reguladora de les bases de règim local i els art. 62 i 63 del Decret legislatiu 2/2003, de 28 d'abril, que aprova el text refós de la Llei municipal i de règim local de Catalunya, i els art. 130 i 131 del Reial decret 2568/1986, de 26 de novembre, del Reglament d'organització, funcionament i règim jurídic de les entitats locals, i del Decret de 18 de desembre de 2000, del Reglament de participació ciutadana d'Arenys de Mar. 2. El Consell es regeix per aquest reglament orgànic i per la resta de les disposicions legals que li siguin d'aplicació. Article 2. Objectius La finalitat d'aquest Consell és assolir els objectius següents: a) Impulsar, col·laborar i participar en el desenvolupament del Pla d'actuació municipal per la igualtat de gènere d'Arenys de Mar, PAMIG, corresponent a cada mandat. b) Fomentar la participació i l'associacionisme de les dones d'Arenys de Mar. c) Constituir un espai de debat i anàlisi per a la canalització de les inquietuds i la diversitat de necessitats de les dones. d) Contribuir a la difusió d'iniciatives i propostes d'actuació des de la perspectiva i la transversalitat de gènere. CVE-Núm. de registre: 022011012811 e) Contribuir a fer efectiu el principi d'igualtat d'oportunitats entre dones i homes a totes les entitats del municipi i en tots el àmbits de la vida política, econòmica, cultural, educativa i social d'Arenys de Mar. Article 3. Funcions Són funcions del Consell: a) Emetre informes, propostes i orientacions de caràcter no vinculant amb relació al desenvolupament del PAMIG. b) Participar en el seguiment del desenvolupament del PAMIG. c) Proposar la realització d'accions d'informació, consulta i assessorament d'actuacions relacionades amb l'aplicació de la perspectiva i la transversalitat de gènere. 2 Dijous, 26 de maig de 2011 d) Proposar accions de difusió i promoció de la participació de les dones en els diferents àmbits de la vida política, econòmica, cultural, educativa i social de la vila. e) Elaborar informes, que tindran caràcter no preceptiu ni vinculant, amb relació als objectius del Consell, a petició del Govern municipal o quan el mateix Consell ho estimi convenient. f) Qualsevol altra funció similar a les indicades anteriorment i que el Consell consideri convenient per a la consecució dels objectius que s'han fixat. TÍTOL II ORGANITZACIÓ I COMPETÈNCIES Capítol I Organització Article 4. Òrgans 1. Els òrgans del Consell de les Dones a la vila són: a) L'Assemblea Plenària. b) La presidència. c) La vicepresidència. 2. Les funcions d'assessorament, informació i assistència tècnica correspondran al personal tècnic designat per l'Ajuntament d'Arenys de Mar. Article 5. El Plenari 1. L'Assemblea Plenària és l'òrgan de màxima representació del Consell de Dones d'Arenys de Mar, i tindrà present per a la seva composició, valorant-ho positivament, les següents variants: · Representació del territori. · Les tres franges d'edat previstes segons la majoria d'edat. · Diversitat cultural, segons el país de procedència. · No pertànyer a cap altre Consell Municipal. Estarà constituïda per les següents persones membres: a) President/a. b) Vicepresident/a. c) Vocals: · 1 dona en representació de cada una de les entitats inscrites en el Registre d'entitats locals i grups de dones (d'una altra entitat) l'objecte específic de les quals sigui la igualtat d'oportunitats entre dones i homes. · 1 dona en representació de cada una de les associacions de veïnes i veïns de la vila. 1 dona en representació de cada una de les associacions de mares i pares (AMPA) dels centres educatius de CVE-Núm. de registre: 022011012811 · primària i secundària, d'Arenys de Mar. · 1 dona en representació de cada un dels sindicats. · 1 dona en representació de cada grup polític municipal. · I tècnic/a dels mitjans de comunicació pública municipal. · Fins a 5 dones, a títol particular, especialment implicades en la promoció d'igualtat d'oportunitats entre dones i homes i la perspectiva de gènere. d) Secretari/ària: el/la tècnic/a de l'àrea que designi l'Alcaldia. 3 Dijous, 26 de maig de 2011 2. Les dones representants de les entitats, associacions i grups de dones seran designades pels òrgans o persones competents d'aquelles. La designació com a vocal del Consell s'acreditarà per mitjà d'un certificat expedit per la Secretaria de l'entitat o associació. 3. La designació com a vocal de les dones representants dels sindicats s'acreditarà per mitjà de nomenament efectuat per l'òrgan competent del sindicat. 4. Les dones en representació dels grups polítics municipals seran les que designi la persona portaveu de cada grup. 5. La representació dels centres d'educació primària i secundària serà designada pel seu propi Consell Escolar. 6. El/la tècnic/a dels mitjans de comunicació públics municipals serà designada per resolució d'Alcaldia. 7. Les dones a títol particular, amb especial implicació local en temes de gènere, seran nomenades per la resta de membres de l'Assemblea Plenària d'entre les persones proposades per la Presidència. La designació tindrà lloc en la sessió de constitució de l'Assemblea Plenària i posteriorment s'efectuarà la designació arran de la renovació de les membres del Consell o del cessament de les persones designades. 8. En designació de les persones representants es podrà preveure la possibilitat de nomenament de persones membres suplents, les quals podran substituir la titular amb veu i vot en cas d'absència. 9. Sense perjudici dels supòsits de renúncia o defunció, les persones membres de l'Assemblea Plenària són de lliure remoció per part de la persona, òrgan o entitat que les hagi nomenat. En tot cas, cessaran en el seu càrrec coincidint amb la finalització de cada mandat de l'Ajuntament, i es renovaran a l'iniciï del nou mandat. 10. Després dels tràmits previs regulats en aquest Reglament, podran incorporar-se a l'Assemblea Plenària altres representants de les associacions i entitats que es constitueixin en el futur a petició pròpia. 11. Podran també assistir a les reunions de l'Assemblea Plenària, amb veu però sense vot, el personal tècnic de l'Ajuntament, per a les funcions d'assistència tècnica i informació, i persones convidades amb especial interès per als temes de gènere. 12. Cessament en la representació de les entitats. Les entitats que formen part del Consell cessaran en els supòsits següents: · Per dissolució de l'entitat. · Per decisió pròpia, degudament comunicada al Consell. · Quan la persona representant no assisteixi a les reunions de l'assemblea durant un any. · Per activitats contràries a aquestes normes i considerades molt greus, quan així s'apreciï per decisió de l'assemblea d'aquest Consell. CVE-Núm. de registre: 022011012811 En cas que es produeixi algun dels supòsits anteriors, l'Assemblea Plenària haurà d'acordar la ratificació o aprovació de la separació, després audiència prèvia de l'entitat. Art. 6. La presidència i la vicepresidència del Consell 1. La presidència del Consell correspondrà a l'Alcaldia, que podrà delegar aquesta funció en el regidor o la regidora que designi. 2. La vicepresidència recaurà en el regidor o la regidora que designi l'Alcaldia. 4 Dijous, 26 de maig de 2011 Art. 7. Modificació de la composició de l'assemblea 1. Les associacions i entitats locals interessades a treballar en la igualtat d'oportunitats entre dones i homes que no formin part del Consell de Dones podran integrar-s'hi, en el futur, amb les condicions següents: Requisits: · Que l'entitat estigui inscrita en el Registre d'Entitats de l'Ajuntament, si bé, excepcionalment, s'hi podria incorporar alguna entitat o persona jurídica legalment constituïda que no hi estigui inscrita, quan es justifiqui l'interès amb relació als objectius del Consell. Procediment d'admissió: · Les sol·licituds d'admissió es presentaran a la Regidoria d'Igualtat i se sotmetran a l'acceptació de l'Assemblea Plenària del Consell per tal que hi aprovi o en denegui la inclusió en el ple de l'entitat, la qual nomenarà una persona que la representi. Capítol II Competències i funcions dels òrgans del Consell Art. 8. De l'Assemblea Plenària Les funcions de l'Assemblea Plenària són: · Proposar a l'Ajuntament, si s'escau, la modificació d'aquest Reglament per a la seva tramitació reglamentària. · Aprovar el programa de treball i el calendari d'actuacions del Consell de les Dones. · Aprovar i elevar a l'Ajuntament les propostes d'actuació en l'àmbit de les seves funcions. · Sol·licitar informació sobre qualsevol matèria que afecti el camp d'actuació d'aquest Consell. · Debatre els temes relacionats amb la igualtat entre dones i homes i les polítiques de dones i formular propostes d'actuació. · Avaluar els resultats de les activitats portades a terme i aprovar la memòria anual del Consell. · Designar les comissions de treball per a la recopilació i l'estudi de temes concrets i elaborar propostes d'actuació o organització d'una activitat determinada. · Aprovar l'ampliació de les persones membres que integren el Consell. · Qualsevol altra competència necessària per a la consecució de les seves finalitats que li atorgui aquest Reglament d'acord amb les funcions que té encomanades. Art. 9. De la presidència i de la vicepresidència 1. Són funcions de la Presidència: CVE-Núm. de registre: 022011012811 · Convocar i presidir les sessions de l'Assemblea Plenària del Consell. · Determinar l'ordre del dia de les sessions de l'Assemblea Plenària i dirigir els debats de les reunions. · Representar el Consell de les Dones. · Actuar d'enllaç entre aquest Consell i l'Ajuntament. · Executar els acords del Consell. · Exercir el vot de qualitat per dirimir els empats. · Efectuar propostes d'acord amb l'Assemblea. · Proposar a l'Assemblea el nomenament de les dones no associades amb especial implicació en matèria de gènere. · La presidència podrà delegar funcions en la vicepresidència. 2. Són funcions de la vicepresidència: · Assistir i col·laborar amb la presidència, i substituir-la en el supòsit d'absència, malaltia o impossibilitat. 5 Dijous, 26 de maig de 2011 · Exercir les atribucions de la persona que exerceix la presidència per delegació d'aquesta. TÍTOL III RÈGIM DE FUNCIONAMENT DEL CONSELL Capítol I De l'Assemblea Plenària Art. 10. Convocatòries i reunions 1. L'Assemblea Plenària és un òrgan que es reuneix en règim de sessions ordinàries, de periodicitat preestablerta, i de sessions extraordinàries, que poden ser urgents. 2. Les reunions es duran a terme desprès de la convocatòria prèvia de la presidència del Consell, que fixarà l'ordre del dia. La convocatòria farà constar el lloc, dia i hora de la reunió i inclourà com a primer punt de l'ordre del dia l'aprovació de l'acta de la sessió anterior, llevat de les sessions urgents, en les quals el primer punt de l'ordre del dia serà la ratificació de la urgència de la sessió. 3. Les sessions ordinàries tindran lloc 3 vegades l'any, d'acord amb el calendari que determini l'Assemblea. 4. Les sessions extraordinàries es convocaran a iniciativa de la presidència o a petició de la quarta part de les persones membres de l'assemblea d'aquest Consell. 5. En aquest supòsit, la sol·licitud de convocatòria extraordinària s'haurà d'acompanyar de la relació d'assumptes respecte dels quals se sol·licita en inclusió a l'ordre del dia i de la documentació necessària per al seu examen. No obstant això, la presidència podrà incloure-hi altres assumptes. La presidència, en el supòsit de convocatòria a iniciativa de les membres de l'assemblea del Consell, haurà d'efectuar convocatòria de la sessió per tal que tingui lloc dins del mes següent a la data de la sol·licitud. 6. Les sessions extraordinàries urgents es convocaran a iniciativa de la presidència, que haurà de justificar la urgència de la sessió. 7. La convocatòria es farà arribar a totes les membres de l'Assemblea amb una antelació mínima de 5 dies hàbils per a les sessions ordinàries, de 3 dies hàbils per a les extraordinàries i 24 hores per a les extraordinàries urgents. S'hi adjuntarà, si escau, la documentació relativa als temes a tractar a la reunió i l'acta de la sessió anterior per a la seva aprovació. 8. Una quarta part de les membres de l'Assemblea podran sol·licitar de la presidència la inclusió, en l'ordre del dia de les sessions, d'aquells assumptes que considerin necessari debatre. La presidència inclourà els assumptes proposats en la següent reunió que convoqui. No obstant això, en podrà denegar la inclusió a l'ordre del dia quan es tracti d'assumptes que no entrin dins les competències del Consell. 9. Per constituir vàlidament la reunió de l'Assemblea s'estableix un quòrum mínim d'assistència d'un terç de les membres i sempre amb la presència de les persones que exerceixen la presidència i la secretaria o les persones que legalment les substitueixin. CVE-Núm. de registre: 022011012811 10. Una vegada constituïda vàlidament la sessió, s'iniciarà el debat i la votació dels assumptes inclosos en l'ordre del dia. La presidència dirigirà el debat. 11. Les persones assistents podran, al final de les sessions, formular aquelles preguntes i observacions que estimin convenients. No obstant això, quan es formuli una proposta que hagi de ser sotmesa a debat i votació de l'Assemblea, serà necessari que prèviament l'Assemblea es pronunciï sobre la procedència de debatre la proposta. La conformitat de l'Assemblea per a entrar a debatre i votar una proposta que no figura en l'ordre del dia requerirà el vot favorable de la meitat de les membres de l'assemblea presents a la sessió. 12. Presa de decisions i quòrum de votació: L'Assemblea del Consell de les Dones prendrà les decisions normalment per consens. Quan això no sigui possible, se sotmetran a votació. En cas de votació, les decisions es prendran per majoria simple i, en cas d'empat, decidirà el vot de qualitat de la Presidència. 6 Dijous, 26 de maig de 2011 Capítol II Assistència als òrgans del Consell Art. 11. La secretaria del Consell 1. La secretaria del Consell de les Dones assistirà a les sessions de l'Assemblea, n'aixecarà les actes i en recollirà els acords, amb el vistiplau de la presidència. 2. La Secretaria serà la responsable de la custòdia de les actes de l'Assemblea i, un cop aprovades, les incorporarà al llibre d'actes del Consell, que s'enquadernarà per ordre cronològic. Les actes seran autoritzades per la firma de les persones que exerceixen la presidència i la secretaria. 3. Així mateix, tindrà cura de la documentació necessària per al funcionament correcte del Consell. Art. 12. Assistència tècnica 1. La Regidoria d'Igualtat prestarà a tots els òrgans del Consell l'assessorament, la informació i l'assistència tècnica continuada que calgui en cada cas. 2. Així mateix, la presidència podrà convocar a les reunions de l'Assemblea Plenària, per a les funcions d'assessorament, assistència i informació que calguin, altre personal tècnic, assessor o expert en diferents àmbits d'interès, per tal de garantir la informació i la documentació necessària. Capítol III Normes comunes Art. 13. Acords 1. Els acords de l'Assemblea Plenària, en cas que no sigui possible d'adoptar-los per consens i unanimitat, se sotmetran a votació ordinària i resultaran aprovats quan obtinguin més vots a favor que en contra de les persones assistents a la sessió. Si es produeix un empat, el resoldrà la Presidència amb el vot de qualitat. 2. En cap cas no s'admetrà el vot per representació. 3. Ateses la naturalesa, les funcions i el caràcter consultiu i de debat del Consell, en els acords que prengui l'Assemblea es reflectiran les diferents posicions manifestades durant la sessió per les persones que hi hagin assistit. 4. En els temes que, per importància, significació i transcendència, l'Assemblea consideri d'especial interès, es podrà sol·licitar a l'Ajuntament que una vocal de l'Assemblea no membre de la corporació municipal en faci la presentació a la sessió del Ple municipal en què es tracti l'assumpte, sense perjudici del dret d'intervenir en l'apartat de participació de les sessions plenàries. Art. 14. Caràcter dels acords Els acords, els informes, les propostes i els estudis que elaborin els òrgans del Consell tindran caràcter no vinculant per a l'Ajuntament d'Arenys de Mar, el qual, no obstant això, els tindrà en compte en la presa de decisions, a causa de la CVE-Núm. de registre: 022011012811 seva importància i de les característiques del Consell. TÍTOL IV RÈGIM SUPLETORI Art. 15. Règim Supletori En tot allò que no preveu aquest Reglament sobre l'organització i el funcionament del Consell de les Dones, atès el seu caràcter de consell sectorial, s'aplicaran, amb caràcter supletori, els principis i criteris que informen l'organització i el funcionament dels òrgans de les entitats municipals en el Decret de 18 de desembre de 2000 del Reglament de Participació Ciutadana d'Arenys de Mar i en la legislació vigent de caràcter local. 7 Dijous, 26 de maig de 2011 TÍTOL V MODIFICACIÓ DEL REGLAMENT I EXTINCIÓ DEL CONSELL Art. 16. Modificació 1. L'Ajuntament d'Arenys de Mar, per iniciativa pròpia o a proposta de l'Assemblea Plenària del Consell de les Dones, podrà modificar aquest Reglament en els termes que consideri oportuns després de la tramitació prèvia prevista legalment. 2. Quan la iniciativa sigui de l'Ajuntament, es donarà audiència a l'Assemblea Plenària de Consell. 3. La modificació del Reglament mai no podrà suposar un canvi en els objectius que configuren la voluntat per a la seva creació, i requerirà que se'n justifiquin la necessitat i la conveniència. Art. 17. Extinció L'extinció, que podrà acordar-se per iniciativa de la corporació municipal o a proposta del Consell, requerirà sempre acord del Ple municipal de l'Ajuntament d'Arenys de Mar, que resoldrà motivadament. DISPOSICIONS FINALS Primera Per al supòsit de canvi de denominació o qualsevol altra modificació de l'organització municipal, les referències contingudes en aquest Reglament a la Regidoria d'Igualtat, s'entendran automàticament referides, sense necessitat de modificació del Reglament, a aquella àrea que tingui les competències amb relació a la gestió i l'execució dels programes i les activitats relacionades amb les dones i les polítiques d'igualtat de gènere. Arenys de Mar, 9 de maig de 2011 La secretària acctal., Teresa Icardo Paredes CVE-Núm. de registre: 022011012811 https: //bop.diba.cat bop@ diba.cat DL: B-41698-2002 8