Acta de la sessió ordinària del Ple Núm. de la sessió: 1 Data: 22 de gener de 2014 Horari: de 20.00- 23.59 hores Lloc: Sala Ple Hi assisteixen: Llista d'assistents FORS GARCIA, ESTANISLAU ­ alcalde VINYES VILA, RAMON ­ tinent d'alcalde QUINTERO ARAGON, MARIA BELEN - tinent d'alcalde FONTBONA ARBOS, SANTIAGO - tinent d'alcalde ESTRADA OCAÑA, LORENA - tinent d'alcalde ACERO CHERTA, ALEJANDRO - tinent d'alcalde PASCUAL RODRIGUEZ, ROMAN ­ regidor MIR JULIÀ, SUSANNA ­ regidora REAL IGLESIAS, SORAYA - regidora LLODRA NOGUERAS, JUAN MIGUEL ­ regidor ALMANSA ARAGON, JUAN JOSE - regidor ILLESCAS SÁNCHEZ, MARIA ISABEL - regidora BALLIU TENAS, MARIA ASSUMPCIÓ - regidora ROIG CASAS, ISABEL - regidora LOPEZ NAVARRO, JOSEP ANTONI - regidor MORENO NOGUÉ, ANNABEL - regidora CALDEIRA BACARDIT, DAVID - regidor CATALINA VICTORY MOLNÉ ­ secretària Com a qüestió prèvia l'alcalde sotmet a votació per urgència la incorporació de dues mocions una contra la reforma de la Llei orgànica 2/10 de salut sexual i reproductiva i interrupció voluntària de l'embaràs i l'altre per rebutjar el tancament de les emissores de la CCMA al País Valencià. Sotmeses aquestes incorporacions d'urgència a votació, s'aprova: Per majoria absoluta la moció contra la reforma orgànica 2/10 amb el sentit del vot següent: Vots a favor: 5 vots de CiU, 4 vots del PSC, 2 vots PP, 1 vot Bloc Municipal, 1 de la CUP i 1 d'ERC. Vots d'abstenció: 3 vots d'ICV S'aprova per unanimitat la moció per rebutjar el tancament de les emissores de la CCMA al País Valencià. El president obre la sessió. 1.- Aprovar actes sessions anteriors de data 20 de novembre i 30 de desembre de 2013.- La secretària llegeix els esborranys de les actes de les sessions anteriors, dels dies 20 de novembre de 2012 i 30 de desembre de 2013. L'acta de data 20 de novembre s'aprova per unanimitat. L'acta de data 30 de desembre s'aprova amb el vot en contra del grup municipal d'ICV. 2.- Aprovar el Pla de gestió integral de les platges i el litoral d'Arenys de Mar.- El tinent d'alcalde Sr. Fontbona llegeix la següent proposta d'acord: Atès que des de la regidoria d'Urbanisme i Medi Ambient d'aquest ajuntament s'ha encarregat al personal tècnic dels Serveis Territorials, l'elaboració d'un pla que permeti una gestió integrada de les platges i el litoral d'Arenys de Mar, a fi d'integrar tots els àmbits de desenvolupament dels espais de les platges i litoral, des d'una perspectiva ambiental, de dotació de serveis i activitats, i també d'acord amb la capacitat turística i de promoció econòmica que representa per la vila d'Arenys de Mar. Vist el Pla de Gestió Integral de les platges i el litoral d'Arenys de Mar, pel qual es determinen les finalitats bàsiques, els principis d'actuació i les actuacions que es pretenen desenvolupar de gestió integral a les platges d'Arenys d'acord amb l'àmbit competencial que li és d'aplicació, conforme el que disposa l'article 115 de la Llei de Costes, així com el marc legal que li és de referència. Vist el que disposa l'article 66.3 d) i l) del Decret Legislatiu 2/2003, de 28 d'abril, pel qual s'aprova el Text refós de la Llei municipal i de règim local de Catalunya, en relació a les competències municipals d'ordenació, gestió i execució, alhora que en relació als serveis bàsics de les instal·lacions en l'àmbit dels serveis públics. Atès que és competència del Ple de la Corporació l'aprovació de les formes de gestió dels serveis, de conformitat amb el que s'estableix a l'article 52.2 g) del Text refós de la Llei municipal i de règim local de Catalunya. De conformitat amb l'exposa't es proposa al Ple de la corporació l'adopció dels següents ACORDS: 1.- Aprovar inicialment el Pla de Gestió Integral de les platges i el litoral d'Arenys de Mar. 2.- Sotmetre el Pla de Gestió Integral a exposició pública durant el termini de 30 dies, mitjançant la publicació en edictes al Butlletí Oficial de la Província, al tauler d'anuncis de la Corporació i al web municipal, per a la presentació de reclamacions i al·legacions si s'escauen. 3.- Donar tràmit del Pla de Gestió Integral de les platges i el litoral d'Arenys de Mar a l'Agència Catalana de l'Aigua, al Departament de Costes de la Generalitat de Catalunya, a Ports de la Generalitat, a ADIF i als ajuntaments de Canet de Mar i Caldes d'Estrac, als efectes que corresponguin. El tinent d'alcalde Sr. Acero manifesta literalment el que segueix: Aquest Pla de Gestió ha portat una tramitació de molts mesos, s'han realitzat nombroses reunions no només del personal de Serveis Tècnics, com va dir el Regidor d'Urbanisme a les CCII, sinó també del personal de Promoció Econòmica i Turisme, incloent-hi ambdós regidors. Al febrer de 2013 el representant d'un dels dos clubs d'activitats subaquàtiques d'Arenys va demanar a l'Ajuntament autorització per establir una petita estació especialitzada en aquestes activitats en un lloc sense ús; 5 mesos després l'Ajuntament li va respondre que l'activitat sol·licitada no estava contemplada al Pla d'Usos i no podia ser. Entenem que l'Ajuntament no li podia respondre d'altre manera, però aquest tipus de situacions afecta greument a la iniciativa emprenedora. La proposta de contemplar en aquest Pla l'activitat d'una Estació de Nàutica lleugera neix del treball de camp realitzat amb els agents del Port d'Arenys en el marc del Maresme Marítim en el 2012. L'ordenament de les activitats esportives era també una demanda de les entitats involucrades. El plantejament mediambiental, d'ordenació de l'espai, la previsió del corredor de serveis son factors imprescindibles per donar un bon servei als vilatans i a aquells que ens visiten per temporada, dota a les nostres platges d'un valor afegit important i necessari per aprofitar també les oportunitats de l'activitat turística, que és la que hores d'ara ofereix ocupació laboral. Hi ha dues qüestions que han estat molt debatudes per part del BLOC en les sessions de treball. La imposició d'uniformitzar el model de guingueta i el canvi de configuració de les tipologies de guinguetes a la platja de la Musclera. Uniformitzar el model de guingueta amb una distribució més racional de l'espai comporta avantatges per quant ens ha d'ajudar a prevenir discussions amb els inspectors de Costes per l'aplicació de criteris controvertits, com hem viscut aquesta darrers anys, especialment pel que fa les passeres d'obligat compliment segons les bases del concurs de fa 6 anys, però que entrava en contradicció amb alguns criteris de Costes. La part negativa és que el nou model suposa una inversió de 90.000 per part dels nous concursants, quan una bona part d'ells ja van fer una inversió important en el seu dia per adequar-se als criteris de qualitat exigits per l'Ajuntament aleshores, inversió que en molts casos no s'ha amortitzat. Aquesta proposta d'uniformització penalitza a aquells que en el seu dia si van fer l'esforç inversor en fer una guingueta de qualitat i que ara es vulguin tornar a presentar, ja que se'ls obliga a començar de zero. No estan els temps per llençar alegrement les inversions fetes fa 6 anys. La resposta d'Urbanisme ha estat mantenir aquest criteri, però compensar-lo amb 4 prorrogues anuals, així com una ampliació de la temporada. Des del BLOC ens hem posat en contacte amb els representants de l'Associació de Guinguetaires per analitzar les diferents propostes del Pla de Gestió, ho remarco perquè en cap cas s'ha parlat de les bases del concurs, son dues coses molt diferents. L'Associació veu acceptable la proposta de nova planta de les guinguetes amb la inversió inherent, atès que el document que avui es porta a aprovació recull que les concessions seran per un període de sis temporades, prorrogables d'any en any fins a un màxim de quatre temporades més, amb un total de 10 anys. L'altre qüestió debatuda son els canvis a la platja de la Musclera, on teníem fins l'any passat 3 guinguetes de 120 m2 i ara passaran a una de 60, un altre de 80 (amb cuina) i una de 120 m2. La de 60 ja s'ha materialitzat aquest estiu de 2013, atès que la reculada de sorra obligava a aquesta guingueta a estar molt propera als habitatges i generava un conflicte de convivència, aquest estiu ja es va traslladar al concessionari a la platja del Cabaió i en el seu lloc original ha hagut un quiosc de refrescos i gelats de 60 m2. La segona guingueta, la passen a 80 m2 enlloc dels 120 m2 actuals per motius també de la reducció de sorra, tot i que des del BLOC MUNICIPAL no ho hauríem reduït en aquest Pla, ja que el lloc per fer-ho és el concurs i el Pla d'Usos, que es poden adaptar segons les circumstàncies del moment. Insisteixo de nou en que tota aquesta qüestió aparentment de números té repercussions en l'activitat econòmica i per tant, l'ocupació. No és una qüestió menor en els moments actuals. Per tant, un cop incorporats els ajustos que demanàvem, parlat amb els representants actuals del sector, ateses les condicions físiques i mediambientals dels espais, el benefici que suposa com a millora de l'atractiu turístic, creiem que és important comptar amb una planificació a llarg termini de la gestió de les nostres platges. El vot del BLOC MUNICIPAL serà favorable. El regidor Sr. Caldeira en representació del grup municipal de la Cup manifesta literalment el que segueix: Sobre el punt que es porta a votació, la CUP volem fer un seguit d'aportacions i comentaris pel debat. Aquestes aportacions les dividirem en dos blocs, atès que el que es proposa sobre l'àmbit de sorra de la platja, pensem que tot i millorable, -especialment si parlem de la 3a platja- doncs tot i això és millor que el que ara tenim, i, en canvi, pel que fa a les parts urbanitzades o per a usos no naturals hi ha aspectes prou importants que no compartim i que sens dubte han condicionat el sentit del nostre vot. Sobre l'àmbit de sorra, pensem que és important recuperar i fomentar la centralitat de la zona de platges com a espai d'oci i d'esbarjo de la vila. Durant molts anys, en part arran de la desconnexió entre la vila i la franja costanera ­cal recordar que hi ha una via i una carretera de primer ordre que separen el nucli urbà de la platja-, doncs durant molts anys la platja ha estat un espai d'ús estacional on amb poc més de 2 mesos hi havia un forta concentració d'activitats i un fort impacte humà. Per tant, és important fomentar l'espai per fer activitats esportives així com d'oci per tot l'any. I és important, com bé reflexa el projecte, a les 4 platges. I és rellevant perquè de les 4 platges (la 3a o del Cavaió, la primera o de la Picòrdia, la de les roques del Lluc i la de la Musclera), doncs de les quatre platges, dues estan als extrems del terme i, amb aquest pla, el que estem fent és dotar d'equipaments zones de la perifèria de la vila que massa sovint estan deixades de la mà de Déu. I també és important la proposta perquè fomenta un oci saludable, que directament suposa, a la llarga, un estadi en costos sanitaris. Pel que fa a la recuperació mediambiental de l'espai, atès que es va deixar perdre el projecte inicial de recuperació de la platja del Cavaió que era molt més agosarat ecològicament parlant, doncs ens sembla interessant i positiu, si més no a hores d'ara, l'ordenació que proposa el pla. Positiva l'ampliació allà on no existeix i important la consolidació on ja s'està fent. Per la CUP, recuperar mediambientalment un espai és dignificar-lo per restablir allò que s'assembli més al seu estat original. Així, pensem que és important actuar a les desembocadures dels rials repoblant-los amb espècies vegetals autòctones i ens sembla d'especial interès recuperar la desembocadura de la riera atesa la seva centralitat i que això pot esdevenir un espai verd urbà. I ara que parlem de recuperacions, esperem que s'exigeixi a Ports de la Generalitat que pagui la destrossa que ha fet quan ha agafat les roques de l'espigó per traslladar-les a Blanes. Les rodes dels camions han escapçat, mai m'és ben dit, de soca-rel el projecte ja consolidat de vegetació dunar a la desembocadura del Bareu. En aquest sentit, demanem la reposició de les plantacions i la restauració del terreny fent un reperfilat i sembrant-hi per tal de recuperar l'estrat herbaci existent. Tot el que sigui atenció i respecte als ecosistemes autòctons i a la naturalització del paisatge, a la CUP ens sembla bé. Però, és clar, per no desvestir un sant per vestir-ne un altre, i tal com vam comentar al ple de pressupostos, ens sobta aquestes mesures de preservació mediambientals quan als pressupostos de 2014 hi havia una partida de més de 139.000 euros per pagar la màquina encarregada de planxar la platja allà on ningú s'hi posa i no s'embruta. Per tant, la pregunta és ben clara: en què es queda aquest equip de govern, amb la recuperació mediambiental o amb la màquina que per allà on passa, com Atila, no hi creix res? Els demanem que acotin els espais a protegir, per la màquina, però també pels usuaris de la platja que, sense cap mala intenció, si no se'ls informa dels espais delimitats, trepitjaran allò que s'està recuperant i no és mala herba. Comentem això perquè de moment la inversió per marcar amb estaques i corda l'espai a protegir, a hores d'ara no hi és. I, alhora, replantegint-se altres sistemes manuals de neteja. Si ho fem, fem-ho bé! Pel que fa al segon bloc, la part que presenta altres usos més enllà del natural o de lleure, sobre tot allò que fa referència als accessos i els aparcaments, aquí la CUP, en coherència amb la nostra visió de la vila i la seva mobilitat, aquí sí que hi ha aspectes que no entenem perquè no queden prou reflectits en el pla i tenen un fort impacte mediambiental negatiu. Sobre l'aparcament, només a la 3a platja s'hi contemplen 800 places: una xifra que no compartim ni la CUP ni la llei de Costes. Aquí, cal aclarir que la CUP entenem la platges com un patrimoni i que això és un atractiu pel poble d'Arenys però també un reclam turístic. Per tant, és normal que ens visiti gent de fora d'Arenys, especialment de la conurbació barcelonina i el Vallès, que vol gaudir de les platges. I, malauradament, molta gent ens visita amb vehicle privat. I, per tant, mentre no hi hagi un canvi de model de mobilitat caldrà habilitar espais com a aparcament. I a la nostra vila, com sempre que es parla d'aparcament, sempre topem amb COMSA, l'empresa que té tot el monopoli de l'aparcament a la zona pública. La zona del port podria ser un gran aparcament per qui vol accedir a les nostres platges i ve de fora; sí, és clar. Però tan clar és això com que si ho volen fer, hauran de pagar. Altre cop s'evidencia que a la vila tenim greus problemes d'aparcament, que a més és majoritàriament a l'espai públic, que s'ha de pagar i que, com passa sovint, qui paga els plats trencats és el medi ambient. Ens podem imaginar una tercera platja per als vianants i banyistes, sense cotxes? La CUP sí, però cal voluntat per canviar la gestió de l'aparcament de la vila. I aquí afegim que tenim molts dubtes sobre si el turisme que ve a les nostres platges, bàsicament a les no urbanes, no ens enganyem, reporta econòmicament algun benefici per la vila, a banda de a les guinguetes, i normalment en horari nocturn. Un altre aspecte per disminuir l'accés amb transport privat és que hi hagi uns bon passeig per qui hi vulgui anar a peu des de l'àrea urbana. Pel que fa al Cavaió això queda resolt en el projecte; però no actualment que és debades ja que hi ha connexió però en condicions deficitàries per la comoditat, la seguretat i el confort visual dels vianants. No és agradable passejar enmig d'un descampat on sovint hi ha conflictes entre vianants, esportistes i conductors. I d'altra banda, cap a Caldes des de la 1a platja, la situació tampoc és millor. El camí de Mar és un projecte inacabat pendent de subvencions que mai arriben. És un camí que encara no té resolt com connecta la platja de les roques del Lluc amb la Musclera (TYPSA TECNOMA 2005) doncs la platja està amb clara regressió i el pas per la sorra de la platja, massa sovint està esborrat. I relacionat amb el camí de Mar, hi hem perdut un accés, el pas de l'estació cap a la platja, en què altre cop algú ha decidit pel poble d'Arenys. En la redacció del pla no queda prou clar. I si a les platges hi volem accedir amb bicicleta, tot i que en el projecte es contemplen aparcaments per aquest tipus de vehicle, de què serveix tenir un aparcament si el carril