Acta de la sessió extraordinària i urgent del Ple Núm. de la sessió: 2 Data: 29 de gener de 2014 Horari: de 19.00- 20.00 hores Lloc: Sala Ple Hi assisteixen: Llista d'assistents FORS GARCIA, ESTANISLAU ­ alcalde VINYES VILA, RAMON ­ tinent d'alcalde QUINTERO ARAGON, MARIA BELEN - tinent d'alcalde ­ excusa la seva assistència FONTBONA ARBOS, SANTIAGO - tinent d'alcalde ESTRADA OCAÑA, LORENA - tinent d'alcalde ACERO CHERTA, ALEJANDRO - tinent d'alcalde PASCUAL RODRIGUEZ, ROMAN ­ regidor MIR JULIÀ, SUSANNA ­ regidora REAL IGLESIAS, SORAYA - regidora LLODRA NOGUERAS, JUAN MIGUEL ­ regidor ALMANSA ARAGON, JUAN JOSE - regidor ILLESCAS SÁNCHEZ, MARIA ISABEL - regidora BALLIU TENAS, MARIA ASSUMPCIÓ - regidora ROIG CASAS, ISABEL - regidora LOPEZ NAVARRO, JOSEP ANTONI - regidor MORENO NOGUÉ, ANNABEL - regidora CALDEIRA BACARDIT, DAVID - regidor ICARDO PAREDES, TERESA ­ secretària per delegació 1.- Declaració de la urgència del Ple.- La regidora Sra. Moreno en representació del grup municipal d'ERC diu que votarà en contra per considerar que hi havia temps suficient per resoldre les al·legacions. El tinent d'alcalde Sr. Vinyes contesta que s'ha decidit així per eficàcia i així l'acord ja pot ser definitiu. Sotmesa aquesta declaració d'urgència a votació, s'aprova per majoria absoluta amb el sentit del vot següent: Vots a favor: 5 vots de CiU, 4 vots del PSC, 1 vots PP, 1 vot Bloc Municipal i 3 vots d'ICV Vots d'abstenció: 1 vot CUP Vots en contra: 1 ERC El president obre la sessió. 2.- Aprovar definitivament el Pressupost General de l'Ajuntament.- El tinent d'alcalde Sr. Vinyes llegeix la següent proposta d'acord: El Ple de l'Ajuntament en data 30 de desembre de 2013 aprovà inicialment el pressupost General per a l'exercici 2014, la plantilla i els annexos de personal. De conformitat amb el que es preveu a l'article 169.1 del Reial decret legislatiu 2/2004, de 5 de març, pel qual s'aprova el text refós de la Llei reguladora de les hisendes locals, l' esmentat acord d'aprovació inicial va romandre en exposició pública per tal que les persones interessades el poguessin examinar i presentar-hi, si esqueia, reclamacions. L'anunci d'aprovació inicial va ser publicat al Butlletí Oficial de la Província de Barcelona de 07 de gener de 2014. Prèviament la Corporació va convocar a la mesa general per tractar de les diverses propostes de modificacions de plantilla i RLT a la Mesa de negociació els dies 18 de novembre, 25 de novembre i 20 de desembre de 2013 sense que finalment s'arribés a cap acord, fet que va motivar, juntament amb l'imperatiu legal de no incrementar la masa salarial, que nomes es portes al Ple la aprovació de la plantilla d'acord amb el model lliurat. La comissió informativa va acordar, en relació a la plantilla de personal eventual, no modificar el grup del coordinador general proposada. Dins el període d'exposició pública s'han presentat les següents al·legacions pressupost municipal i la plantilla de l'any 2014: A) Al·legacions dels sindicats CCOO I UGT, de data 23 de gener de 2014, registre d'entrada 574 i en data 24 de gener de 2014 i registre d'entrada 595 respectivament, contra el, que es resumeixen tot seguit: -No s'ha respectat l'article 43.1 del Conveni vigent, pel qual s'atorga al InterComite i als representants sindicals la facultat de ser informats prèviament sobre la plantilla que la corporació vulgui aprovar , tenint en compte que la proposta lliurada no va ser la que finalment es va portar a aprovació plenària. - No s'han tingut en compte les propostes de revisió de la plantilla i RLT que han presentat els representants dels treballadors. -No s'ha procedit a aplicar la valoració de llocs de treballs aprovada pel Ple el mes d'abril de 201 , no s'ha fet la corresponent reserva econòmica en previsió de l'aplicació d'aquesta VLTT, i no s'ha aplicat en la plantilla els nivells de Complement de destí previstos a la valoració de llocs de treball. -Que concretament en relació a la Plantilla aprovada inicialment el 30 de desembre de 2014, s'han d'equiparar el salarial de totes les categories laborals, tenint el mateix complement de destí o retribució final si son laborals del mateix grup, equiparar salaris de laborals i funcionaris, establir compensacions econòmiques per treballar dissabtes , dur a terme les promocions internes previstes per acord plenari de 21 de juliol de 2010, las promocions dels dos zeladors i la del responsable de manteniment d'instal·lacions esportives, crear llocs de treball nous, incrementar complements de destí , clarificar diferencies retributives existents entre els conserges, modificar categories laborals , equiparacions jornades o compensacions econòmiques... - Que manquen criteris generals per aplicar el complement productivitat. -Que no s'ha previst en el Pressupost cap aportació destinat al pla de pensions, malgrat la possibilitat prevista a l'art 20.3 de la LGPE2014. -Que en definitiva l'aprovació de la plantilla i del quadre de retribucions per a l'any 2014 s'han aprovat unilateralment sense negociació previa -Que es troben legitimats per la present impugnació d'acord amb el que disposa l'article 170.2 del Reial decret legislatiu 2/2004, de 5 de març. -Que per l'anterior sol·liciten la subsanació de les causes de nul·litat apreciades. B)Al·legacions presentades pel funcionari Sr Alberto Fosar Navarro el 22 de gener de 2014 registre d'entrada 501, en les quals demana que s'incrementi el complement específic del lloc TAG Base en 730,4, modificant la previsió efectuada pel ple de l'Ajuntament el 30 de desembre de 2013. Al respecte cal tenir en compte els següents antecedents: 1.- Per decret d'alcaldia de data 20 de juliol de 2012 es va sancionar a l'esmentat empleat amb la pèrdua de dos graus de nivell de complement de destí i se li va mantenir el complement específic , que es l'assignat a un TAG Base. 2.- Aquest decret esta impugnat actualment en el jutjat contencions administratiu núm. 5 de Barcelona en , procediment abreujat núm. 412/2012. 3.- La vigent Relació de llocs de treball publicada al BOPB de 30 de gener de 2013 determina que el complement específic del lloc de treball de TAG Base es de 595,10 De conformitat amb l'exposa't es proposa al Ple de la corporació l'adopció dels següents ACORDS: PRIMER.- Desestimar les reclamacions presentades pels sindicats CCOO iUGT (registre d'entrada de 23 de gener de 2014, núm. 574 i de 24 de gener, núm.595 respectivament), així com les presentades pel funcionari Sr Alberto Fosar Navarro contra l'aprovació inicial del pressupost general per a l'any 2013 i la plantilla de personal, aprovats per acords del Ple de l'Ajuntament de data 30 de desembre de 2013. SEGON.- Aprovar definitivament el Pressupost General de l'Ajuntament d'Arenys de Mar per a l'any 2014 i la plantilla de personal. TERCER.- Procedir a la publicació del pressupost general per a l'any 2014, resumit per capítols, al Butlletí Oficial de la Província i al tauler d'anuncis de l'Ajuntament i publicar íntegrament la plantilla del personal de l'Ajuntament i la relació de llocs de treball per a l'any 2013 al BOP, i al tauler d'anuncis de l'Ajuntament. La regidora Sra. Moreno en representació del grup municipal d'ERC manifesta literalment el que segueix:Aquest Ple es va convocar per urgència dilluns dia 27 al matí, fa dos dies a través d'una trucada telefònica feta pel secretari de l'alcalde. El mateix dia, aquest grup municipal va sol·licitar la documentació relativa al Ple, ja que no ens havia estat lliurada. Tot i les reticències, ens ho van fer arribar ahir al matí tot i que no estava complerta doncs mancaven les al·legacions presentades al pressupost que avui es porta a aprovació definitiva. al·legacions fetes per uns treballadors i pels sindicats dels treballadors, qui es queixen entre d'altres coses que no se'ls va presentar prèviament al Ple d'aprovació de la plantilla i com estableix l'Estatut Bàsic dels Funcionaris Públics, el que demostra la total manca de sintonia del govern municipal amb els treballadors, doncs aquests se senten menyspreats per un govern que ni tan sols escolta les seves pretensions. Denunciem també la manca de transparència d'aquest govern tant amb els grups de l'oposició, però també i el que és més greu, amb els treballadors, que al cap i a la fi, són qui fan funcionar l'Ajuntament. Aquesta manca de transparència s'ha evidenciat, tant en no voler negociar la plantilla com en l'esmena que es fa a través d'un Decret d'Alcaldia de 20 de gener de 2014, inclòs en la proposta d'acord per un suposat error material, òbviament no es tracta d'un error material sinó d'esmenar una prebenda injusta i il·legal com ja va manifestar ERC en el Ple de pressupostos del 30 de desembre passat com era atorgar productivitats als treballadors qui el cap i el regidor de torn, consideressin qui més s'ho mereixi, sota no sabem quin criteri. Tornen a denunciar que hi haurà 40.000 per gastar-se en productivitats, és a dir en premiar als treballadors que el regidor de torn cregui que més s'ho mereixen i als altres no, 40.000 en premis i gratificacions pe a funcionaris que ja van comprometre's a fer bé la seva feina amb rel seu nomenament. Cal recordar que l'Ajuntament no és una empresa privada, l'Ajuntament la formen part parts servidors públics al servei del ciutadà i aquests 40.000 podrien ser utilitzats per contractar una o dues persones més el que beneficiaria al poble però també hi haurien dos aturats menys. Les al·legacions que presenten els sindicats són pràcticament les mateixes que l'argumentari d'aquest grup municipal. Si tantes persones pensen el mateix, no serà perquè el que reivindiquen és just? No els fa veure que els que van en contra direcció son vostès 12 i no els gairebé 200 treballadors municipals i els grups de l'oposició. Replantegen-s'ho. L'Ajuntament és la casa del poble i per tant han de representar a la majoria, no només a uns quants privilegiats. Per tot això i ratificant-nos en el nostre argumentari del Ple del 30 de desembre ERC votarà en contra. El regidor Sr. Caldeira en representació del grup municipal de la CUP manifesta literalment el que segueix: Tal com vam expressar en el ple de desembre respecte a la plantilla orgànica, quan es tanquen portes en fals i no es té en compte els treballadors i treballadores de la corporació, llavors el resultat és malestar, poca comunicació entre l'equip de govern i la representació sindical dels treballadors i, i aquest és el cas que ens ocupa, doncs són els treballadors qui fan reclamacions al pressupost. I aquest, sens dubte, no és el millor ambient de feina. Tot seguit farem una sèrie d'aportacions sobre la part del pressupost que es refereix a la plantilla orgànica, i deixarem de banda el bloc que feia referència al pressupost general, atès que avui debatem les al·legacions i que ja vam expressar en el ple de desembre la nostra oposició al pressupost general . Sobre la plantilla orgànica, el primer que qüestionem és que les modificacions concretes de l'actual relació de llocs de treball no és generalitzada. A uns sí i a altres no. No és la manera de treballar de la CUP el fet de crear greuges comparatius entre els treballadors de la funció pública, que poden ser fàcilment interpretades com a favoritismes. Qualsevol proposta de millora de l'estatus ha de ser negociada a partir d'uns paràmetres que no puguin dependre d'informes personals o de si un té o no té padrins. I això costa d'entendre en una època en què a tot el funcionariat públic se li retalla el sou i les pagues extraordinàries. Entenem que fer- ho d'aquesta manera és obrir la caixa dels trons i que en la situació actual de crisi econòmica, serà difícil de tancar. I un altre aspecte que sobta és que un treballador per fer la feina ben feta ­com si es pogués contemplar una altra opció!- doncs pugui tenir un complement de productivitat. Si fos així, que la CUP no contemplem, això vol dir que també hi haurà mesures per qui faci la feina malament? Costa d'entendre, més d'explicar i encara més de defensar davant dels vilatans d'Arenys que qui treballa a la funció pública tingui un plus per fer la feina ben feta. L'equip de govern ens dirà que a cop de decret, el govern espanyol impedeix l'augment de la massa salarial. Dit d'una altra manera: no es pot contractar ningú més ni es pot fer una nova valoració dels llocs de treball ja existents. I això, que és veritat, no pot ser una excusa per no revisar les tasques que fa cada treballador o treballadora i clarificar si realment estan o no fent allò que els pertoca per la categoria que tenen assignada. Així, i amb la informació de què disposem, quasi un 90% de les persones que treballen a l'Ajuntament, amb la valoració de llocs de treball se'ls pujaria la categoria i el sou. Per tant, i recollint la proposta de l'interComitè de treballadors, com que no es pot assumir legalment una valoració de llocs de treball, el que ells proposen, i la CUP compartim i traslladem, és repartir els diners assignats a la productivitat, més de 39.000 euros, doncs repartir-los entre tota la plantilla. I, a banda de generalitzar la productivitat, també seria important que aquesta estigués regulada mitjançant un reglament que fos objectiu, equitatiu i clar. Així, ens estalviaríem episodis poc clars d'assignació de productivitats a unes poques persones concretes via decret d'alcaldia o bé correccions a corre-cuita per assignar dotacions de productivitat a àrees generals i no a persones concretes, com apareixia a la proposta de pressupost del ple del mes de desembre. I finalment, un dels interlocutors de la negociació sempre ha de ser l'intercomitè de treballadors, el qual se l'ha informat de la proposta, però en cap cas s'hi ha negociat res. Altre cop es tanquen portes en fals i qui realment fa anar l'engranatge d'aquest ajuntament, els seus treballadors, no se'ls ha tingut en compte. Per negociar amb els treballadors no calen propostes de voluntat sinó tècniques i amb fonament. I no ha estat així. Per tant, amb aquestes condicions no podem donar suport a aquesta proposta de plantilla orgànica. El sentit del vot de la CUP serà en contra. La regidora Sra. Roig en representació del grup municipal d'ICV manifesta literalment el que segueix: Iniciativa votarà en contra avui de l'aprovació definitiva de la plantilla i el pressupost 2014 de l'Ajuntament d'Arenys de Mar. Ho farem en coherència amb el vot contrari que ja vam emetre a l'aprovació inicial del Ple del passat 30 de desembre, però ho farem també per desacord amb les resolucions denegatòries que l'Ajuntament ha emès pel que fa a les al·legacions presentades pels treballadors, perquè creiem que n'hi ha moltes que son justes, racionals i que haurien d'haver-se contemplat, i moltes d'elles coincidents amb l'argumentari que aquest grup municipal d'ICV va exposar al ple esmentat. Estem convençuts que aquests i d'altres temes com ja vam dir en aquell ple, i reiterem avui, s'haurien de consensuar amb l'Intercomtè de Treballadors d'aquest ajuntament. Com a nosaltres, se'ls va informar tard i malament. Des d'Iniciativa pensem que és bàsic que qualsevol aprovació, regularització o modificació de la plantilla passi prèviament per la negociació i la participació amb els treballadors, i no va ser, ni és d'aquesta manera. Ens vam queixar al ple de desembre, que no havíem tingut la feina fàcil per conèixer les modificacions proposades pel que fa a la plantilla l'any 2014, vam dir aleshores que ni els informes, ni les memòries ni els quadres que se'ns van lliurar havien facilitat la nostra tasca que s'havia convertit en un autèntic exercici per intentar desxifrar els enigmes que els documents aportats no explicitaven en cap moment. Van denunciar que no era de rebut que els informes relatius a les polítiques de personal i de recursos humans d'un Ajuntament siguin fossin tan poc clars i tan poc definits. Quan vèiem que a la proposta de Ple d'avui també s'hi incorpora la ratificació d'un decret d'Alcaldia signat per l'alcalde el passat 20 de gener que esmena un error material dels crèdits de productivitat, corregint un dels annexos de personal que va anar com a documentació a Ple, encara quedem més esparverats de com s'ha fet la gestió i quina falta d'informació hi ha hagut al respecte. El decret és del tot legítim evidentment, però modificar totes les assignacions de productivitat fetes a places de