Acta de la sessió ordinària del Ple Núm. de la sessió: 4 Data: 22 de gener de 2014 Horari: de 19.00- 20.00 hores Lloc: Sala Ple Hi assisteixen: Llista d'assistents FORS GARCIA, ESTANISLAU ­ alcalde ­ excusa la seva assistència VINYES VILA, RAMON ­ tinent d'alcalde ­ president QUINTERO ARAGON, MARIA BELEN - tinent d'alcalde FONTBONA ARBOS, SANTIAGO - tinent d'alcalde ESTRADA OCAÑA, LORENA - tinent d'alcalde PASCUAL RODRIGUEZ, ROMAN ­ tinent d'alcalde ACERO CHERTA, ALEJANDRO - regidor MIR JULIÀ, SUSANNA ­ regidora REAL IGLESIAS, SORAYA - regidora LLODRA NOGUERAS, JUAN MIGUEL ­ regidor ALMANSA ARAGON, JUAN JOSE - regidor ILLESCAS SÁNCHEZ, MARIA ISABEL - regidora BALLIU TENAS, MARIA ASSUMPCIÓ - regidora ROIG CASAS, ISABEL - regidora LOPEZ NAVARRO, JOSEP ANTONI - regidor MORENO NOGUÉ, ANNABEL - regidora CALDEIRA BACARDIT, DAVID - regidor CATALINA VICTORY MOLNÉ ­ secretària El president Sr. Vinyes obre la sessió. Aprovar la memòria del Defensor del Ciutadà d'Arenys de Mar de l'any 2012. El Sr. Manuel Pou i Escolan com a Defensor del ciutadà d'Arenys de Mar exposa la memòria de l'any 2012. El regidor Sr. Acero en representació del grup municipal del Bloc Municipal manifesta literalment el que segueix: Ple Extraordinari: Informe del Defensor del Ciutadà. Com sovint passa cada cop que el Defensor del Ciutadà emet el seu informe, aquest posa en evidència les mancances creixents d'una Societat que cau vertiginosament al pou de la precarietat, accelerat pel continuat abús de les entitats financeres que tapen les seves vergonyes amb els diners públics que estaven destinats a l'educació, la sanitat o les pensions, tot això mentre fan públics sense pudor els creixents beneficis obtinguts gràcies al seu espoli social. Les mateixes entitats que neguen el pa i l'aigua als autònoms i micro-empreses, que al capdavall representen el 80% dels llocs de treball no públics, amb conseqüències catastròfiques per a l'economia productiva, generant més atur i en conseqüència desnonaments, misèria i fins i tot, fractura familiar. Tot plegat amb la complicitat dels governants estatals que mantenen l'espoli fiscal i ofeguen conscientment l'economia de la Generalitat, en un pols salvatge i inhumà, que es tradueix en l'empobriment accelerat del nostre País, mentre els Jutjats van plens de casos de corrupció política intuint que sota la catifa encara el pitjor està per sortir. Combatre el robatori de les entitats bancàries, combatre l'espoli fiscal i social que l'Estat perpetra contra els ciutadans de Catalunya no està en mans d'aquest Ajuntament, però si que l'Administració Local pot fer molt per reduir els efectes d'aquesta situació. El mes de gener de 2013 aquest Ajuntament, com molts d'altres va patir una retallada total de les aportacions al servei local d'ocupació, a diferència d'altres municipis que van tancar aquest servei per inanició, Arenys es va reorganitzar i va doblar esforços per mantenir i fins i tot ampliar els serveis als ciutadans, el resultat és que de les 100 persones (xifres aproximades) en les que s'ha reduït l'atur, 45 han trobat feina gràcies al Servei Municipal d'Ocupació, molt lluny de les 15 persones del 2012 o les 12 del 2011. Aprofito l'avinentesa per felicitar emfàticament el treball i la dedicació del personal de Promoció Econòmica, que malgrat els drames familiars que es viuen dia a dia, ho han donat tot per estar a l'alçada de les necessitats de la població. Els Pressupostos pel 2014 aprovats per aquest Plenari, doten per primer cop d'una partida per fer formació directe als aturats; directe perquè veiem que les subvencions per aquesta àrea tant important tendeixen a reduir-se cada cop més. Com veu, Sr. Defensor, escoltem amb atenció els seus informes i ens esforcem en reaccionar en conseqüència. Com veu, si, es poden fer avenços. No obstant, no hi ha prou, no podem abaixar la guàrdia ni un segon. Ahir llegíem a la premsa que la patronal de la petita i mitjana empresa Pimec anuncia la convocatòria d'un acte de protesta el 19 de març a Barcelona pels "greuges" que, segons denuncien, pateixen les pimes i els autònoms catalans per part de les diferents administracions. Segons Pimec, els governants s'han mostrat "més sensibles als grans lobis i a les elits que als interessos de la majoria silenciosa". La patronal cita com a exemples d'aquesta desatenció els augments en els costos de la Seguretat Social, les "polítiques erràtiques", els increments del preu de l'energia, la "creixent" pressió fiscal, la falta de crèdit i "l'elevat cost" del que es dóna, o " les contínues i reiterades inspeccions de tota mena o traves administratives". Aquest darrer punt és especialment conflictiu a la nostre vila, la "legalitat" ha de ser un marc, unes regles del joc perquè tots els actors puguin jugar en igualtat de condicions, les Administracions Públiques ara més que mai, han de vetllar per la màxima eficiència en la seva tasca de regular i articular l'activitat econòmica productiva, per afavorir-la, no pas per escanyar-la. La missió del Defensor és precisament aquesta: defendre als ciutadans dels abusos, de la manca d'efectivitat i de la inflamació dels procediments administratius que acaben fent inviable l'empenta de la gent per sortir endavant. Un sistema més preocupat de la forma que de les conseqüències que té sobre la població. Com deia un il·lustre visitant a la nostre vila, la millor política de Benestar Social és una bona política de promoció econòmica i aquesta no pot reeixir davant l'esclerosi galopant dels processos administratius. Altres municipis han espavilat en aquest aspecte, implementada eficaçment l'administració electrònica i tractant als ciutadans amb equitat i diligència, aquí fem passos enrere Sr. Defensor, no anem bé, vet aquí l'origen dels problemes que vostè apunta en el seu informe. Sr. Defensor, defensi'ls, al seu costat ens trobarà amb fets més que amb paraules, plantem cara tots plegats a aquestes xacres i junts podrem. Agraint la seva tasca, l'encoratgem a no defallir. La regidora Sra. Moreno en representació del grup municipal d'ERC manifesta literalment el que segueix: ERC sempre ha cregut en l'existència d'aquesta institució , tan necessària a tots els nivells, i ha apostat per ella, però sobretot per garantir el respecte i la protecció dels vilatans envers l'Administració, que tot i que té esperit de defensar l'interès general, a vegades aquesta presumpció deixa orfes els ciutadans a qui es pot haver vulnerat algun dret. En altres municipis han optat per suprimir aquesta figura, cosa que considerem una postura que atempta contra la democràcia i transparència de les accions que han de retre compte davant el defensor del ciutadà, i nosaltres estem contents i ens hauriem de sentir orgullosos de tenir-lo, ja que el nostre defensor és una persona propera, molt coneguda i amb vincles inseparables amb Càrites o Els caputxins, el que li dóna una visió de l'estat del nostres poble, dels vilatans que nosaltres representem i dels que nosaltres tenim certa responsabilitat. L'avís del defensor és contundent: hem de bolcar tots els esforços en com ell mateix diu en "aconseguir els recursos necessaris perquè totes aquestes famílies arenyenques puguin viure dignament. Calen nous comportaments i compromisos ètics i socials de tots plegats". Des d'ERC té tot el nostre suport i el govern també tindrà el nostre suport si augmenta les polítiques socials vers els arenyencs que pitjor ho estan passant. També constatem amb l'informe del defensor que moltes de les queixes que li arriben no ho farien si es contestessin amb temps les instàncies. O si l'Ajuntament assumís al 100% que som servidors públics al servei del ciutadà i que estem per ajudar-los i fer-los la vida més fàcil, no a l'inrevés. Ens devem a ells i això no ho hem d'oblidar mai. Si tots plegats fóssim més empàtics la vida seria més fàcil. Voldríem demanar també a aquest govern que no permeti que torni a passar que la memòria del defensor que segur que va costar molt d'elaborar, no es pugui presentar al Ple fins un any després, per respecte a la institució, al propi defensor i a totes les persones que acudeixen a ell. Aprofitem per agrair al Sr. Manel Pou, el nostre defensor del ciutadà tota la tasca que fa, molt més de la que li pertoca perquè sabem que fa la seva feina amb moltes ganes, energia i li dona tot el sentit al seu nomenament: DEFENSOR DE LES PERSONES. El regidor Sr. Caldeira en representació del grup municipal de la CUP manifesta literalment el que segueix: El primer que volem fer des del grup municipal de la CUP és felicitar i agrair la tasca que realitza el defensor del ciutadà, en Manel Pou i el seu equip. Una tasca que en una situació idíl·lica podria ser prescindible però que amb els temps que corren pren un caire molt valuós. La tasca que desenvolupa el defensor del ciutadà acaba essent moltes vegades l'últim recurs que molts vilatans utilitzen abans de llençar la tovallola, defallits i amb la sensació de desemparament de l'administració davant de tants entrebancs burocràtics i poc tacte per intentar resoldre conflictes, que moltes vegades són de fàcil solució. Són vilatans que molts cops, com diu la memòria, volen "sentir-se escoltats amb respecte i consideració. O són vilatans que fan consultes que evidencien que alguns mecanismes de l'administració, més que afavorir la transparència i la proximitat, esdevénen un obstacles més que un recurs i una ajuda. Altres cop, com reflexa la memòria, el defensor del ciutadà constata les regressions en drets humans i subratlla algunes injustícies en aquest sentit com són els desnonaments, l'atur, la pobresa energètica i, fins i tot, el dret més elemental que és el de la subsistència i l'alimentació. I això passa a la nostra vila. Els vilatans es queixen de l'engany de les preferents, de la indefensió davant els bancs, les empreses energètiques i de telecomunicacions, de la contaminació acústica a la 3a Platja o de la poca cura d'alguns arenyencs i arenyenques de l'espai i els equipaments públics, per citar-ne alguns exemples. El defensor detecta i trasllada, comunica, però és tasca de qui som al consistori d'esmerçar-nos per trobar-hi solucions. És una veu més que contribueix a fer un Arenys millor. I per acabar, només ens resta dir que restem a la seva disposició, és la nostra feina, i l'encoratgem per seguir treballant, ara que vivim temps difícils i on la seva contribució resulta del tot imprescindible. La regidora Sra. Balliu en representació del grup municipal d'ICV manifesta literalment el que segueix: Un any més es presenta al Ple l'informe del Defensor del ciutadà de la nostra vila . Enguany , per raons que desconeixem, una mica més tard del que és habitual, ja que la memòria correspon a l'any 2012 i hauria d'haver estat presentada al Ple del consistori abans d'acabar el 2013. ICV vol agrair la tasca que porta a terme en Manel Pou, al que any rere any li reconeixem que, amb una vocació indiscutible, sap escoltar , sap estar al costat de les persones amb un més que evident esperit de servei i defensa els drets dels nostres vilatans. Aquesta memòria recull tots els problemes i les mancances que detecta intentant sempre exposar i canalitzar ­los amb un punt de vista crític però alhora constructiu , cercant solucions que donin resposta adequada al cada cas. En aquest recull son moltes, casi bé un centenar d'actuacions, les demandes i les queixes que li arriben, siguin o no de la seva competència, i que com es pot comprovar intenta resoldre actuant com un regidor a l'ombra que apropa a la ciutadania la gestió municipal. La majoria d'aquestes actuacions estan marcades pel context de crisi que ens està tocant viure, També destaquem la importància de la proximitat del defensor del ciutadà, que es reflexa sobretot en la forma en que se li adrecen els nostres vilatans i que en la majoria dels casos, per no dir en tots, es presencial. En quan a l'informe, com hem manifestat abans, hem tornat a comprovar una vegada més la difícil situació de crisi per la que s'està passant . En les dades globals destaquen les actuacions relacionades amb els Serveis Socials, degut a les precàries situacions econòmiques, dificultats en temes d'habitatge o amb la demanda d'ocupació. Però també cal destacar les queixes per l'augment en els subministres, l'encariment dels serveis bàsics, com l'aigua i la llum que està portant a moltes famílies, a moltes persones amb pensions i rendes baixes, gent que no rep cap tipus de prestació ni ajuda a situacions econòmiques molt complicades i els aboca a una veritable pobresa energètica. Aquesta és la crua realitat que es desprèn a partir de les queixes rebudes. El nostre grup està totalment d'acord amb la majoria de les recomanacions, conclusions i també amb les reflexions d'aquest informe, sobretot en temes tant sensibles a nivell social com el dret a l'habitatge, la defensa medi ambient, ensenyament o l' ocupació, així com l'alerta a les agressions en matèria de drets humans que s'està produint actualment a nivell local i nacional i per les que el nostre grup la seva defensa és prioritària. La figura del Síndic no ha de ser un perfil incòmode per cap consistori, ni per cap govern municipal, sinó una institució, una eina que supervisi les activitats de l'Ajuntament , que pugui exposar, derivar i denunciar si cal els problemes i mancances que es detecten, i que en tot cas des de ICV pensem que han de servir per millorar la gestió de l'administració més propera al ciutadà. Volem destacar a nivell general la importància de la figura del defensor o síndic de greuges municipal que té com a principals objectius la defensa dels drets fonamentals i les llibertats públiques del veïnatge i que a la pràctica les seves activitats acaben essent la defensa de tota mena de drets i interessos de la ciutadania en relació a la activitat municipal. Des d'Iniciativa , no cal dir que recolzem aquest òrgan complementari municipal , al que considerem del tot necessari pel nostre Ajuntament i per la nostra vila. Gràcies un any més síndic per tot l'esforç i la feina. Li volem agrair també la seva participació, representació i la implicació en els diversos actes institucionals de la nostra vila , així com destacar la importància de les relacions que estableix amb altres ajuntaments o entre altres síndics d'arreu del nostre país o la formació continuada que li permet ser més resolutiu en la seva tasca del diària. Volem també que faci extensiu aquest agraïment als seus col·laboradors en nom dels vilatans als que representem. I no volem acabar sense fer arribar el condol als familiars i al mateix Manel per la mort aquest any del seu màxim col·laborador en aquest darrers anys, el senyor Antonio Solà. En aquest s moments ,i més que mai, necessitem la figura del síndic a la nostra vila, i sobretot la de persones com en Manel. Gràcies Manel per tot i per estar als costat dels nostres convilatants. I com ell mateix diu...pau i bé Manel! El regidor Sr. Almansa en representació del grup municipal del PP manifesta literalment el que segueix: agrair al defensor del ciutadà la seva tasca, cal recordar que és sense remunerar. Una tasca que consisteix traslladar a `administració pertinent la preocupació o queixa que fa el ciutadà per tal de rebre una resposta. La figura del defensor del ciutadà serveix per establir un nexe i un apropament del ciutadà cap a l'administrador er tal de que se l'escolti. La crisi, malauradament, ha fet que més persones necessitades s'acostin al defensor del ciutadà. A tots s'intenta donar resposta, tot i que de vegades no és el que el ciutadà més li agradaria. Des del PP donem les gràcies a en Manel Pou, perquè creien , que la seva tasca ha de ser reconeguda i valorada com cal. Gràcies i bona feina. La regidora Sra. Real manifesta literalment el que segueix: Bona tarda a tothom, En nom de CiU, vull agrair al nostre Defensor del Ciutadà, el Sr. Manel pou i Escolan, la feina impagable que fa. Avui ens presenta la memòria de l'any 2012, una memòria que d'entrada ens ha de fer reflexionar i intentar millorar. Els regidors, hem de ser persones properes a la gent, saber escoltar com ens diu varies vegades el nostre defensor a la memòria. I en definitiva poder resoldre els problemes dels que necessiten la nostra ajuda. L'administració, que també està formada per persones, ha de ser més àgil i també permeteu-