INFORME TÈCNIC JURÍDIC EN RELACIÓ A LES ACTIVITATS SOTMESES AL RÈGIM DE COMUNICACIÓ. La Directiva de Serveis 2006/123/CE del Parlament Europeu i del Consell, de 12 de desembre de 2006, relativa als serveis en el mercat interior, estableix com objectiu final facilitar la llibertat d'establiment dels prestadors de serveis, i consagra el principi de simplificació administrativa. Les autoritzacions administratives queden limitades als cassos imprescindibles, on quedi justificada la seva necessitat per raons imperioses d'interès general, per no resultar discriminatoris o en els cassos en que l'objectiu del control perseguit no es pogués aconseguir amb una mesura menys restrictiva. La normativa estatal ha anat adaptant la regulació de les activitats a l'objectiu de la Directiva de Serveis indicada, limitant l'intervencionisme dels poders públics als àmbits en els que l'interès públic demanda una presència forta de l'administració Pública i adoptant un paper secundari o indirecta a la resta. Resulta obligat fer menció a la següent normativa estatal, que desplega la Directiva de Serveis: · Llei 17/2009, de 23 de novembre, sobre el lliure accés a les activitats de serveis i al seu exercici, coneguda com "Ley paraguas", que transposa la Directiva de Serveis. Suposa la consagració del principi general segons el qual l'accés a una activitat de serveis i el seu exercici no estaran subjectes a un règim d'autorització, però en el supòsit que sia necessari mantenir o establir regims d`autorització prèvia, aquests han d`esser justificades per raó d`interès general i proporcionats. · Llei 25/2009, de 22 de desembre, de modificació de diverses lleis per a la seva adaptació a la Llei 17/2009 i a la normativa europea, coneguda com "Ley ómnibus". Aquesta llei introdueix l'art. 71.bis a la Llei 30/1992 de Règim Jurídic de les Administracions Públiques i del Procediment Administratiu Comú, que preveu com a mecanismes d'intervenció en l'activitat dels ciutadans la comunicació prèvia i la declaració responsable. · Llei 2/2011, de 4 de març, d'Economia Sostenible, que introdueix modificacions fonamentals encaminades a la simplificació administrativa, imposant un mandat de "racionalització" dels controls existents. Aquesta llei introdueix a la Llei de Bases de Règim Local 7/1985 LBRL l'art. 84. Ter, que preveu l'obligació de les Entitats locals, pel cas d'exercici d'activitats que no precisin d'autorització 1 habilitant i prèvia, d'establir i planificar els procediments de comunicació necessaris, així com de verificació posterior. · Llei 27/2013, de 27 de desembre de racionalització i sostenibilitat de l'administració Local, que introdueix l'art. 84 bis a la LBRL 7/1985, on s'estableix que amb caràcter general l'exercici de les activitats no es sotmetrà a l'obtenció de llicència o altre mecanisme de control preventiu. En quan a la normativa autonòmica, és important fer menció a la Llei 26/2010, de 3 d'agost de règim jurídic i de procediment de les administracions públiques de Catalunya, que reflexa els principis de simplificació administrativa en els art. 34 i següents, on s'estableixen les mesures per complir aquest principi mitjançant la declaració responsable i comunicació prèvia. Pel que fa a la normativa autonòmica en relació a les activitats, concretament la Llei 20/2009, del 4 de desembre, de Prevenció i control Ambiental de les activitats (LPCA), que deroga la LLei 3/1998, de 27 de febrer, d'intervenció integral de l'administració ambiental, estableix un nou règim d'intervenció administrativa que es limita únicament als aspectes ambientals. Aquesta llei sotmet al règim de comunicació prèvia les activitats que estan relacionades en l'annex III de la mateixa Llei. En quan a altres activitats no contemplades en l'annex III de la Llei 20/2009, aquestes passen a regular-se en les corresponents normes sectorials. La normativa sectorial a destacar que incideix de manera notòria al lliure desenvolupament de les activitats privades i de serveis dels particulars, a efectes enunciatius és entre d`altres la següent: · Llei 3/2010, de 18 de Febrer, de prevenció i seguretat en matèria d'incendis; · Llei 11/2009, de 6 de juliol, de regulació administrativa dels espectacles públics i les activitats recreatives; i el Decret 112/2010, de 31 d'agost pel qual s'aprova el Reglament d'espectacles públics i activitats recreatives. · Llei 18/2009, de 22 d'octubre, de salut pública de Catalunya; · Llei 12/2008, de 31 de juliol, de seguretat industrial · Decret Llei 1/2009, de 22 de desembre, d'ordenació d'equipaments comercials. Resten sotmeses exclusivament a Llicència/Autorització totes aquelles activitats per a les quals no li sigui d'aplicació la Llei Bàsica 17/2009, de 23 de desembre, sobre lliure accés a les activitats de serveis i el seu exercici. Per altra part, el Decret 112/2010, de 31 d'agost, pel qual s'aprova el Reglament d'espectacles públics i activitats recreatives, de desplegament de la Llei 11/2009 de 6 de juliol, estableix el règim procedimental d'aquest tipus d'activitats. 2 De conformitat amb el que preveuen els arxius municipals, pràcticament el 90% de les activitats implantades al terme municipal d'arenys de Mar corresponen a activitats sotmeses a règim de comunicació. En aquest sentit, es fa necessari traslladar al administrat la informació sobre la classificació, tramitació i documentació preceptiva per poder dur a terme l`obertura dels establiments i l`exercici de les activitats subjectes a regim de comunicació: PRIMERA.- Classificació administrativa i tècnica de les activitats i instal·lacions sotmeses al règim de comunicació. En quan a la classificació de les activitats sotmeses al règim de comunicació, així com en relació a la documentació que cal aportar , passem a fer una classificació en tres grups bàsics d'activitats: a) activitats incloses en l`annex III de la llei 20/2009, de desembre; b) activitats sotmeses al decret 112/2010, de 31 d`agost pel qual s`aprova el reglament d`espectacles públics i activitats recreatives; i c) activitats innòcues: tipus I i tipus II. a) Activitats incloses en l`annex III de la llei 20/2009, de desembre Resten subjectes a comunicació ambiental totes aquelles activitats relacionades en l'annex III de la Llei 20/2009, de 4 de desembre, i per tant en quan a la regulació del tràmit d'aquestes activitats ens remetem a aquesta llei (art. 51 i següents). La comunicació s'ha de formalitzar un cop acabades les obres i les instal·lacions necessàries, les quals han d'estar emparades per la llicència urbanística corresponent o, si s'escau, per la comunicació prèvia d'obres o informe favorable de compatibilitat urbanística, i també per la resta d'informes preceptius i de llicències sectorials necessàries, fixats per llei o pel desplegament reglamentari d'una llei, per a dur a terme l'activitat. El contingut de la documentació que cal aportar a l'ajuntament es troba detallat en el quadre-resum incorporat en aquest informe com annex III Un cop efectuada la comunicació, l'exercici de l'activitat es pot efectuar sota l'exclusiva responsabilitat de les persones titulars i tècniques que hagin lliurat les certificacions, els mesuraments, les anàlisis i les comprovacions, sens perjudici que per a iniciar l'activitat s'ha de disposar dels títols administratius habililitants o controls inicials que de conformitat amb la normativa sectorial no ambiental són preceptius. Atenent a la necessitat de comprovar emissions de l'activitat en matèria de contaminació atmosfèrica, acústica, lumínica i altres aspectes, tal i com estableix l'art. 52.4 de la Llei 20/2009, per a les activitats relacionades a l'Annex I d'aquest document, serà necessari la presentació d'una acta emesa per una entitat col·laboradora de l'Administració (ECA) sobre control en matèria ambiental i de protecció d'incendis. 3 L'acta de control inicial en matèria de prevenció contra incendis pot ser substituïda per l'acta de comprovació en matèria d'incendis establerta a la Llei 3/2010, de 18 de febrer, per totes les activitats llistades que per la seva configuració o característiques sigui prescriptiva l'esmentada acta de comprovació. Un cop presentada la comunicació amb la documentació definida anteriorment, i una vegada comprovada, l'exercici de l'activitat es pot iniciar sota l'exclusiva responsabilitat del titular, sense perjudici que per iniciar l'activitat s'ha de disposar dels títols habilitants que, d'acord amb la normativa sectorial, li siguin preceptius. b) Activitats sotmeses al decret 112/2010, de 31 d`agost pel qual s`aprova el reglament d`espectacles públics i activitats recreatives. S'inclouen en aquesta classificació les activitats previstes en el Decret 112/2010, de 31 d'agost, pel qual s'aprova el Reglament d'espectacles públics i activitats recreatives, de desplegament de la Llei 11/2009 de 6 de juliol, per les quals el règim de tramitació sigui el de comunicació d'establiment obert al públic, i per tant ens remetem a aquesta en quan al procediment i documentació que cal aportar. En tot cas, l'ajuntament es reserva les facultats d'inspecció i control sobre les activitats sotmeses a comunicació i emprendre les actuacions que consideri oportunes per tal d'assegurar el compliment de la legalitat vigent. c) Activitats Innòcues: tipus I i tipus II Les activitats excloses de la llei 20/2009 son classificades com a innòcues tipus I i com innòcues tipus II. Les activitats del tipus I son aquelles que poden afectar a la seguretat, salubritat i a la tranquil·litzat de tercers i que per la regulació sectorial així esta contemplat. Les activitats del tipus II son les que no provoquen afectacions a tercers ni tenen incidència en la regulació sectorial. Ambdues activitats innòcues es tramiten en regim de comunicació. S`adjunta com Annex II els criteris i paràmetres que classifiquen les activitats com innòcues tipus I i tipus II SEGONA.- Procediment i tràmit del règim de comunicació per l`exercici de les activitats i establiments: Documentació preceptiva. En el cas que es presenti una comunicació prèvia que no reuneixi els requisits i documentació indicada anteriorment segons els tipus d'activitat, l'interessat que l'hagi presentat no estarà habilitat per executar l'objecte de la comunicació. Perquè la comunicació prèvia es consideri realment efectiva, i per tant possibiliti l'actuació pretesa, és necessari que l'ús o activitat comunicada estigui permesa pel planejament urbanístic vigent, que s'hi adjunti la documentació prevista en el quadre- resum del annex III d`aquest informe. En cas contrari, s'entendrà com no efectiva. 4 L'ajuntament revisarà la documentació presentada en la comunicació, i en cas que es detectin mancances i/o deficiències formals, requerirà al titular de les activitats per a que les aporti, donant un termini a tal efecte, que serà de 10 dies a comptar des del següent a la recepció de la notificació, seguint el que preveu l'art. 71 de la Llei 30/1992. Transcorreguts deu dies del requeriment sense la presentació de la documentació requerida, es procedirà a declarar el desistiment de l'actuació comunicada, mitjançant resolució que s'haurà de notificar a l'interessat. En els supòsits que la documentació no es presenti visada pel respectiu col·legi professional, caldrà acreditar la vigència d'una pòlissa de responsabilitat civil del tècnic o tècnics signants dels projectes, estudis i certificacions presentades, juntament amb la corresponent acreditació d'estar al corrent de pagament i un certificat emès pel respectiu col·legi professional conforme el tècnic no es troba en curs de cap procés d'inhabilitació professional. L'activitat no s'entendrà vàlidament comunicada i no es podrà exercir en els casos següents: · Quan es detecti un incompliment que afecti a la salut pública i a la seguretat de les persones i dels béns o suposi un perjudici greu al medi ambient. · Quan s'hagin realitzat obres per a l'adaptació del local sense disposar de la corresponent llicència urbanística. · Quan sigui contrària al planejament urbanístic del municipi. En qualsevol d'aquests supòsits, l'ajuntament podrà ordenar la clausura de l'activitat i les instal·lacions, en el marc del procediment sancionador que correspongui. Per tal que l'activitat es pugui iniciar novament, la persona titular haurà de presentar una nova comunicació en els termes establerts a l'apartat anterior. Cap activitat sotmesa a comunicació de les tipificades en aquest document ha de passar obligatòriament cap control inicial previ a la posada en funcionament de la mateixa. No obstant això, l'administració podrà realitzar tots els controls que consideri oportú per tal de comprovar el compliment de la normativa general i sectorial que li sigui d'aplicació. Per les activitats sotmeses al Decret 112/2010, de 31 d'agost, sobre activitats recreatives i espectacles públics, caldrà realitzar controls periòdics cada quatre anys. Aquest termini es computa des de la data de la comunicació prèvia davant l'administració o des de la darrera acta de control. Les activitats de l`annex III de la Llei 20/2009, de 4 de febrer, sobre protecció i control de les activitats les activitats, estan sotmeses a control periòdic cada 8 anys amb l'objectiu de comprovar emissions a l'atmosfera, sorolls, vibracions, etc. En els casos en què s'hagi de fer una actuació de control d'acord amb la legislació de prevenció i control ambiental, i de prevenció i seguretat en matèria d'incendis, la 5 persona titular pot sol·licitar una única actuació de control d'una entitat col·laboradora de l'administració per tal d'acreditar el compliment dels requisits exigibles en matèria d'espectacles públics i activitats recreatives, com també dels requerits en matèria ambiental i d'incendis. En tot cas, l'ajuntament es reserva les facultats d'inspecció i control sobre les activitats sotmeses a comunicació i emprendre les actuacions que consideri oportunes per tal d'assegurar el compliment de la legalitat vigent. Per últim, cal fer menció al tràmit pel cas de que s'efectuï qualsevol transmissió o canvi de nom de les activitats subjectes a comunicació, que s'haurà de notificar a l'ajuntament. A aquests efectes, cal distingir dos supòsits de transmissions: a) Transmissions o canvis de nom que no impliquin modificacions. b) Transmissions o canvis de nom que impliquin modificacions. En el supòsit previst a la lletra a), els nous titulars han d`aportar la documentació que es troba detallat en el quadre-resum incorporat en aquest informe com annex III .En el supòsit previst a la lletra b), caldrà valorar per part dels serveis tècnics municipals l'abast d'aquestes modificacions per tal de determinar si tenen caràcter substancial o no. Un cop produïda la transmissió o canvi de nom, les responsabilitats i les obligacions dels titulars antics són assumides pels titulars nous. Si es produeix la transmissió sense efectuar la comunicació corresponent, tant els titulars antics com els titulars nous resten subjectes d'una manera solidària a totes les responsabilitats i obligacions derivades de la comunicació. La documentació preceptiva a presentar per cadascuna de les activitats es troba indicada a l'Annex III d'aquest informe, mitjançant un quadre resumen explicatiu. Arenys de Mar, a 4 de setembre del 2014. Jordi Marsol Llorens Marta Cortés Benet L'Enginyer industrial municipal TAG Urbanisme 6 ANNEX I Relació d`activitats de l'annex III de la Llei 20/2009, que requereixen d'un acta emesa per una ECA, pel control ambiental i de protecció d'incendis: 1. ENERGIA. 1.1 Instal·lacions per a la combustió amb una potència de fins a 2 MW 1.6 Generadors de vapor de capacitat inferior o