Secretaria fu Acta de la sessió ordinària del Ple Núm. de la sessió: 10 Data: 23 de juliol de 2014 Horari: de 20.00-23.25 hores Lloc: Sala Ple Hi assisteixen: Llista d'assistents FORS GARCIA, ESTANISLAU ­ alcalde VINYES VILA, RAMON ­ tinent d'alcalde QUINTERO ARAGON, MARIA BELEN - tinent d'alcalde FONTBONA ARBOS, SANTIAGO - tinent d'alcalde ESTRADA OCAÑA, LORENA - tinent d'alcalde ACERO CHERTA, ALEJANDRO - regidor PASCUAL RODRIGUEZ, ROMAN ­ tinent d'alcalde MIR JULIÀ, SUSANNA ­ regidora REAL IGLESIAS, SORAYA ­ tinent d'alcalde LLODRÀ NOGUERAS, JUAN MIGUEL ­ regidor ALMANSA ARAGON, JUAN JOSE - regidor ILLESCAS SANCHEZ, MARIA ISABEL ­ regidora BALLIU TENAS, MARIA ASSUMPCIÓ - regidora ROIG CASAS, ISABEL - regidora LOPEZ NAVARRO, JOSEP ANTONI - regidor MORENO NOGUÉ, ANNABEL - regidora CALDEIRA BACARDIT, DAVID - regidor VICTORY MOLNE, CATALINA - secretària L'alcalde Sr. Fors obre la sessió. 1.- Aprovar l'acta de la sessió anterior, extraordinària, de data 18 de juny de 2014.- La secretària llegeix l'esborrany de l'acta de la sessió anterior, del dia 18 de juny de 2014. L'acta s'aprova per unanimitat dels assistents. 2.- Aprovar festius locals per a l'any 2015.- L'alcalde Sr. Fors dóna compte d'aquesta proposta d'acord: Atès que l'Estatut dels Treballadors, a l'article 37.2 determina que de les catorze festes laborals, dues seran locals i que aquestes, per Decret 177/1980, de 3 d'octubre, de la Generalitat de Catalunya, s'estableix que seran fixades per Ordre del Conseller d'Empresa i Ocupació, a proposta dels municipis respectius. Atès que cal fixar les dues festes locals d'Arenys de Mar, retribuïdes i no recuperables, i atès que tradicionalment a Arenys de Mar es venen celebrant aquestes festes els dies de sant Zenon (9 de juliol) i de Sant Roc (16 d'agost). Vist que en el calendari de l'any 2015 el dia de Sant Zenon escau en dia feiner, mentre que el de Sant Roc escau en diumenge, i atès que la proposta de canvi ha estat informat favorablement per la Comissió Informativa d'Economia, Hisenda i Administració, es proposa al Ple l'adopció del següent Acord: 1.- Proposar, com a festes locals d'Arenys de Mar per a 2015, el dia 9 de juliol, festa de Sant Zenon i el dia 17 d'agost, per la festa de Sant Roc. 2.- Notificar el present acord al Conseller de treball de la Generalitat de Catalunya. El regidor Sr. Caldeira en representació del grup municipal de la CUP manifesta literalment el que segueix: Aprovació dels festius locals pel 2015: l'assemblea de la CUP volem proposar una reflexió al ple en el sentit que durant aquestes festes locals, Sant Zenon i Sant Roc, així com Sant Esteve i l'u de gener, si aquestes cauen en dissabte, fet que l'any que ve passarà només per Sant Esteve, el mercat setmanal a la Riera, i en conseqüència, el de Plaça treballen. Pensem que aquestes celebracions prenen sentit perquè són diades festives en què, pràcticament tot a la vila s'atura i pren un altre ritme. Entenem la festa, també, com una potent eina cohesionadora, participativa i integradora. Cohesionadora com a vila, que gaudeix de les activitats amb la resta de vilatans. Participativa perquè la festa es fa fent-la; i la fem entre tots els arenyencs i les arenyenques, que individualment o com a integrants d'entitats la preparem i la vivim. I, finalment, integradora. És un bon moment perquè aquelles persones nouvingudes a la vila puguin conèixer un Arenys que no és el del dia a dia, un Arenys de les associacions, un Arenys d'arrel popular i tradicional. Per tot plegat, pensem que cal aconseguir que per les dues festes locals, així com per Sant Esteve i l'u de gener, si cau en dissabte, que no hi hagi mercat setmanal i, si cau entre setmana, vetllar perquè no es treballi, excepte aquelles activitats que estiguin permeses. En cap cas s'ha de renunciar als nostres valors i tradicions locals. Amb tot, el sentit del nostre vot serà afirmatiu. Sotmesa aquesta proposta a votació, s'aprova per unanimitat. 3.- Subministrar mitjançant rènting emissores de ràdio amb destinació a la Policia Local.- La tinent d'alcalde Sra. Quintero dóna compte d'aquesta proposta d'acord: Vist el plec de clàusules administratives particulars que ha de regir en el procediment per adjudicar el subministrament, mitjançant arrendament financer, de vàries emissores de ràdio amb destí al servei de la policia local d'Arenys de Mar. Atès que el plec esmentat ha estat informat favorablement pel servei d'assumptes generals de l'Ajuntament, fiscalitzat per la interventora municipal i que existeix consignació pressupostària adequada i suficient, i vist el que determina la DA 2ª 1 i 7 del Real Decret Legislatiu 3/2011, de 14 de novembre, pel qual s'aprova el text refós de la llei de contractes del sector públic (TRLCSP) , es proposa al Ple l'adopció del següent acord: 1.- Aprovar l'expedient de contractació pel subministrament de vàries emissores de ràdio mitjançant arrendament financer, amb destí al servei de la policia local d'Arenys de Mar, amb les característiques que figuren en el plec de clàusules tècniques, disposant que es procedeixi a iniciar el procediment negociat, amb consulta a un mínim de tres empreses. 2.- Aprovar la despesa per import màxim de 44.805,29 euros (IVA exclòs), amb un import d'IVA al 21% de 9.409,11, amb càrrec a l'aplicació 90 132.208 del pressupost municipal vigent, i de les corresponents pels exercicis posteriors, pel subministrament de vàries emissores de ràdio mitjançant arrendament financer, amb destí al servei de la Policia Local d'Arenys de Mar, d'acord amb el plec de clàusules administratives particulars i tècniques. El regidor Sr. Acero en representació del grup municipal del Bloc manifesta literalment el que segueix: Veiem positivament que es facin les inversions i dotacions necessàries perquè la policia local pugui estar connectada eficaçment amb la xarxa RESCAT i poder complir millor la seva labor i missió. Hem llegit amb atenció l'informe del cap de la policia i tot sembla indicar que els equips que es contracten cobreixen plenament les necessitats del nostre municipi, per tant, votarem a favor de la proposta. El regidor Sr. Caldeira en representació del grup municipal de la CUP manifesta literalment el que segueix: En un Ple de febrer de 2012 la CUP ja vam donar suport a l'adhesió a la xarxa RESCAT de radiocomunicacions d'emergència i seguretat de Catalunya. I ara, un any i mig després es porta a aprovació d'aquesta cessió plenària l'adquisició mitjançant arrendament financer de vàries emissores de ràdio per adaptar-les, precisament, a la xarxa Rescat. Entenem que són molts diners, però entenem que és important que la policia municipal tingui els recursos adequats per fer la seva feina. El sentit del vot de la CUP serà a favor en aquest punt. La regidora Sra. Roig Acero en representació del grup municipal d'ICV manifesta literalment el que segueix: Avancem que el vot d'ICV en aquest punt de l'ordre del dia serà favorable a la proposta. Al desembre de 2012, el ple d'aquest Ajuntament va adoptar per unanimitat l'acord de subscriure's a la xarxa de Rescat de Radiocomunicacions d'emergències i seguretat de Catalunya. Som conscients que la implantació d'aquest sistema operatiu suposa fer el canvi d'aparells del sistema analògic al digital, perquè sinó seria incompatible la seva aplicació. És per aquest motiu que per posar en marxa el nou sistema que ja estan fent servir més de 100 ajuntaments de Catalunya per coordinar més efectivament la prevenció i la seguretat, cal aquesta dotació proposada. Creiem que els informes del Cap de la Policia i la Regidora de Seguretat, tècnic i logístics motiven la necessitat de fer efectiva aquesta implantació per millorar i optimitzar els sistemes de coordinació i els serveis que presta la nostra Policia, i que aquesta s'ha de fer de forma global, tant a la caserna, com als vehicles com als dispositius dels propis agents. Els informes tècnics i econòmics, també avalen que el sistema de rènting per 4 anys, compleix els requisits, i que no quedaran obsolets si hi ha avanços tecnològics també s'ha previst que es puguin incorporar per desenvolupar de manera més eficaç les seves competències. Ens ha sobtat però que s'hagi demorat tant en el temps la seva implantació, si pensem que des de finals de 2012 ja hi havia la voluntat de tirar-ho endavant, tot i que l'informe de la Regidora és de data d'octubre de 2013, la proposta de la despesa avalada per intervenció és del mateix mes, el plec de clàusules administratives de Secretària bé datat al gener de 2014, i el de prescripcions tècniques és del mes de maig. És a dir que administrativament, el procés s'ha allargassat un any i mig quan probablement hagués ja pogut estar plenament incorporat, i més si tenim en compte que parlem d'un equipament d'emergències. Sigui com sigui, i pels motius que hem avançat pensant que és una inversió en la prevenció, en la seguretat i en la millora del servei de la nostra Policia Local, i en coherència amb el nostre suport a que Arenys estigui a la Xarxa Rescat d'Emergències de Catalunya, votarem a favor de la proposta. Sotmesa aquesta proposta a votació, s'aprova per unanimitat. 4.- Modificar l'Ordenança reguladora del preu públic de l'escola bressol.- El tinent d'alcalde Sr. Vinyes dóna compte d'aquesta proposta d'acord: Vista la proposta de la regidoria de serveis socials de modificació de l'ordenança reguladora del preu públic per la prestació del servei d'escola bressol. Vist l'informe de l'àrea de serveis socials que justifica les raons per les que s'eliminen de l'ordenança les tarifes reduïdes, atès que el Ple de 16 d'octubre de 2013 va aprovar el Reglament municipal de l'Ajuntament d'Arenys de Mar de prestacions econòmiques de caràcter social. Mitjançant aquest reglament es pretén garantir la màxima objectivitat en l'atorgament de les prestacions econòmiques d'ajut a persones i famílies en situació de vulnerabilitat social, en la que es pugui combinar l'exigència de regulació amb la flexibilitat necessària que permeti reduir al màxim el compliment de formalitats i requisits legals en atenció a la necessitat d'atenció a situacions d'alta exclusió social. Atès que l'article 47 del RD legislatiu 2/2004, de 5 de març, pel qual s'aprova el Text Refós de la Llei Reguladora de les Hisendes Locals, especifica que l'establiment o modificació dels preus públics correspondrà al Ple de la corporació, sense perjudici de les seves facultats de delegació en la Junta de Govern. Vist l'informe d'intervenció número 65/2014 És per tot això que es proposa al Ple l'adopció dels següents acordse: 1.- Aprovar provisionalment la modificació de l'Ordenança número 32 reguladora del preu públic per a la prestació del servei d'escola bressol, d'acord amb el següent: Article 4 quantia Es modifica l'apartat 2.2 Tarifes reduïdes d'acord amb el següent: 2.2. Tarifes reduïdes: En el cas d'un segon germà, membre de família nombrosa o membre de família monoparental, la tarifa d'escolarització jornada completa es reduirà un 10% per a cada germà o membre. En cap cas podran aplicar-se de forma acumulada les reduccions descrites. Per a gaudir d' aquesta reducció s'haurà de presentar davant la hisenda municipal la corresponent sol·licitud, acompanyada dels documents oficials que acreditin la circumstància que es tracti. 2.- Exposar al públic en el tauler d'anuncis de l'Ajuntament l'anterior acord provisional, com també el text complet de l' Ordenança modificada, durant el termini de 30 dies hàbils, comptats des de l'endemà de la publicació de l'anunci d'exposició en el Butlletí Oficial de la Província, dins dels quals els interessats podran examinar l'expedient i presentar les reclamacions que considerin oportunes. 3.- Publicar l'anunci d'exposició en un diari de gran difusió de la província. 4.- Considerar definitivament aprovat l'acord provisional adoptat, un cop finalitzat el període d'exposició pública sense que s'hagin presentat reclamacions. 5.- Publicar al Butlletí Oficial de la Província l'acord definitiu i el text íntegre de les modificacions introduïdes, les quals entraran en vigor l'endemà de la publicació al citat Butlletí. El regidor Sr. Caldeira en representació del grup municipal de la CUP manifesta literalment el que segueix: Els Països Catalans, i sobretot també la resta de nacions del sud d'Europa, estem patint les conseqüències de la crisi i, especialment, de les estratègies de gestió de la mateixa que estan imposant certes elits. És en aquest context advers la CUP pensem que invertir en educació és una inversió que tard o d'hora dóna resultats. I no fer-ho té conseqüències. L'escola en tots els seus nivells, a banda d'aprenentatges curriculars, i per sobre de tot, és una molt potent eina de socialització i de construcció social i nacional. I, altra cop i arran de les retallades, no ens podem permetre, com a país, que hi hagi qui en quedi al marge per motius de recursos. Per tant, cal apostar-hi i cal creure-se-la. Ja històricament l'escola bressol ha estat aquella patata calenta que les diferents administracions s'han anat passant. I ara és foc roent. La CUP creiem plenament en l'ensenyament públic, l'obligatori i el no obligatori. Un ciutadà ho és des que neix i pot entrar al sistema educatiu des d'1 any, no a partir dels 6 anys que és quan comença l'ensenyament obligatori. I des de les administracions públiques, i en aquest cas des de l'àmbit local, cal fer esforços per prioritzar serveis com aquest, tot i el cost que això suposi. Comentem tot això atès que, malauradament, la Generalitat ha tancat l'aixeta a l'ajuda econòmica que aportava i que per alumne/a s'ha reduït en 500 euros. Per tant, cal fer esforços per mantenir el servei, però també cal fer esforços per garantir que la mainada d'aquelles famílies amb pocs recursos pugui ser igualment usuària del servei. En la memòria abans exposada del Defensor del ciutadà ja es feia referència a famílies que no poden pagar la matriculació i rebuts de l'escola bressol. I és per aquest segon motiu que la CUP vam votar a favor el passat octubre del Reglament regulador de les prestacions econòmiques de caire social perquè enteníem que era un reglament regulador pensat per Arenys i els arenyencs i que trenca, de facto, amb un dels punts més crítics da la nova Llei de la Reforma Local (LARSAL) que pretén desposseir i desestructurar les administracions locals com a base i pilars de la democràcia al nostre país. I una de les conseqüències d'aquest pla és la centralització del poder institucional i l'obertura a la privatització dels sectors estratègics com ara, i és el cas que ens ocupa, els serveis socials locals i amb això un allunyament del centre de decisió respecte el subjecte que ha de decidir i dificulta l'articulació d'alternatives de base. I amb aquest reglament, Serveis Socials es dotava d'una eina que ens serveix per aconseguir millorar l'equitat i l'eficàcia, en aquest cas de les ajudes públiques, doncs cal establir uns criteris, objectius i rigorosos, però també subjectius i amb una mica de sentit comú; que al capdavall són persones, les tècniques, que decideixen sobre altres persones. Un reglament amb un sistema simple de ponderació i de la tramitació burocràtica, que serà fàcilment entesa per l'usuari. Finalment, tot i entendre que l'eina, el reglament, millora respecte a l'atorgament de subvencions anteriors, també és cert que a la CUP ens hagués agradat que aquest contemplés l'opció de fer una tarifació social. Que els preus del servei variessin en funció de la renda de l'usuari o, en el cas que ens ocupa, dels tutors de l'usuari. Fins i tot, si s'al·lega la complicitat de la tarifació social perquè implica treballar amb dades molt personals de l'usuari, doncs com a mínim ens hagués agradat que el protocol contemplés l'opció de la tarifació social per aquelles persones que sí que ho volguessin fer. D'aquesta manera, amb la voluntarietat de l'usuari, potser ens enduríem més d'una sorpresa, atès que aquelles persones que realment ho necessiten, probablement accedirien a fer-la. Malgrat aquesta pega, la CUP votarem a favor d'aquest punt, atès que millora respecte a qualsevol recurs anterior. El sentit del vot de la CUP en aquest punt serà afirmatiu. El regidor Sr. López en representació del grup municipal d'ICV manifesta literalment el que segueix: El grup municipal d'ICV entenem que l'escola bress