Secretaria/eb Acta de la sessió extraordinària del Ple Núm. de la sessió: 19 Data: 22 de desembre de 2014 Horari: de 13:45 ­ 14:50 hores Lloc: Sala Ple Hi assisteixen: Llista d'assistents FORS GARCIA, ESTANISLAU ­ alcalde VINYES VILA, RAMON ­ tinent d'alcalde QUINTERO ARAGON, MARIA BELEN - tinent d'alcalde FONTBONA ARBOS, SANTIAGO - tinent d'alcalde ESTRADA OCAÑA, LORENA - tinent d'alcalde ACERO CHERTA, ALEJANDRO - regidor REAL IGLESIAS, SORAYA - regidora LLODRA NOGUERAS, JUAN MIGUEL ­ regidor ALMANSA ARAGON, JUAN JOSE - regidor ILLESCAS SÁNCHEZ, MARIA ISABEL - regidora BALLIU TENAS, MARIA ASSUMPCIÓ - regidora ROIG CASAS, ISABEL - regidora MORENO NOGUÉ, ANNABEL - regidora CALDEIRA BACARDIT, DAVID - regidor CATALINA VICTORY MOLNÉ ­ secretària No hi assisteixen PASCUAL RODRIGUEZ, ROMAN ­ tinent d'alcalde MIR JULIÀ, SUSANNA ­ regidora LOPEZ NAVARRO, JOSEP ANTONI ­ regidor L'alcalde Sr. Fors obre la sessió. 1.- Resoldre les reclamacions presentades contres les Ordenances Fiscals de 2015.- El tinent d'alcalde Sr. Vinyes dóna compte d'aquesta proposta d'acord: Dins del termini d'exposició al públic dels acords provisionals d'imposició i ordenació de tributs, i de modificació d'Ordenances fiscals que hauran de regir a partir de l'1 de gener de 2015, s'han presentat reclamacions per persones i entitats legítimament interessades. Vista la reclamació amb registre d'entrada 10373 de 16 de desembre de 2014 presentada per Buenaventura de Pol Romagosa contra l'Ordenança reguladora de l'Impost sobre Vehicles de Tracció Mecànica en la que sol·licita la modificació de l'ordenança de l'Impost sobre Vehicles de Tracció Mecànica eximint totalment de pagament a tots els vehicles de caràcter històric així com als de més de 25 anys d'antiguitat. Vista la reclamació amb registre d'entrada 10374 de 16 de desembre de 2014 presentada per Buenaventura de Pol Romagosa, en representació de la companyia ASJEM EXPLOTACIONS ESPORTIVES SL contra l'Ordenança reguladora de l'Impost sobre Béns Immobles en la que sol·licita que s'elimini l'ús esportiu (codi K) sigui quin sigui el seu valor cadastral de la taula annexa de l'article 7.2 de l'ordenança aplicant-se el tipus general del 0,769% establert per a l'exercici 2015. Igualment, sol·licita que es clarifiqui el redactat de l'article 1.5 de l'Ordenança en relació amb allò disposat a l'1.3 de forma que s'especifiqui que el tipus impositiu a aplicar en els béns immobles urbans, situats en sòl qualificat pel PGO, com no urbà ni urbanitzat, sigui en tot cas el del 0,64% corresponent als béns de naturalesa rústica amb independència de la valoració del bé o "fet imposable" determinat per l'article 1, apartats 7, 8 i 9. Vista la reclamació amb registre d'entrada 10452 de 17 de desembre de 2014 presentada per Josep Riera Porta i Antoni Llimona Botey en representació de l'Assemblea Pagesa del Maresme contra l'Ordenança reguladora de l'Impost sobre Béns Immobles en la que sol·licita introduir una bonificació del IBI urbana a favor dels titulars d'activitats agrícoles professionals que tingui com a base la diferència entre la quota que tributa per l'Impost sobre Béns Immobles de naturalesa Urbana i la quota que correspondria si l'activitat es desenvolupés en zona declarada no urbanitzable agrícola rústega pel Pla d'ordenació Urbanística Municipal. Vista la reclamació amb registre d'entrada 10453 de 17 de desembre de 2014 presentada per Miquel Puig Salicrú contra l'Ordenança reguladora de l'Impost sobre Béns Immobles en la que sol·licita introduir una bonificació del IBI urbana a favor dels titulars d'activitats agrícoles professionals que tingui com a base la diferència entre la quota que tributa per l'Impost sobre Béns Immobles de naturalesa Urbana i la quota que correspondria si l'activitat es desenvolupés en zona declarada no urbanitzable agrícola rústega pel Pla d'ordenació Urbanística Municipal. De conformitat amb l'article 17.3 del text refós de la Llei reguladora de les Hisendes Locals aprovat pel Reial Decret Legislatiu 2/2004, de 5 de març, finalitzat el període d'exposició pública, les corporacions locals han d'adoptar els acords definitius que procedeixin resolent les reclamacions presentades i aprovant la redacció definitiva de l'ordenança, la seva derogació o les modificacions a que es refereix l'acord provisional. Examinat l'informe d'Intervenció i de conformitat amb el mateix. Vista la situació econòmica de l'Ajuntament d'Arenys de Mar i atesos els informes que consten a l'expedient, no es considera adient l'establiment de noves bonificacions o l'increment de les ja existents. Considerant que la desestimació de les reclamacions presentades no suposa cap incorporació en les Ordenances Fiscals reguladores dels tributs que hauran de regir a partir de l'1 de gener de 2015, amb el que només cal elevar a definitiu l'acord del Ple de l'Ajuntament de 6 de novembre de 2014 de modificació d'Ordenances Fiscals. És per tot això que es proposa al Ple l'adopció dels següents ACORDS: PRIMER: Desestimar la reclamació presentada pel senyor Buenaventura de Pol Romagosa contra l'Ordenança reguladora de l'Impost sobre Vehicles de Tracció Mecànica. SEGON: Desestimar la reclamació presentada pel senyor Buenaventura de Pol Romagosa en representació de la companyia ASJEM EXPLOTACIONS ESPORTIVES SL contra l'Ordenança reguladora de l'Impost sobre Béns Immobles TERCER: Desestimar la reclamació presentada per Josep Riera Porta i Antoni Llimona Botey en representació de l'Assemblea Pagesa del Maresme contra l'Ordenança reguladora de l'Impost sobre Béns Immobles QUART: Desestimar la reclamació presentada pel senyor Miquel Puig Salicrú contra l'Ordenança reguladora de l'Impost sobre Béns Immobles CINQUÈ: Elevar a definitiu l'acord del Ple de l'Ajuntament de 6 de novembre de 2014 d'aprovació de la modificació de les ordenances fiscals i preus públics per a l'exercici 2015. SISÈ: Aprovar definitivament la modificació de l'Ordenança General de Gestió, Inspecció i Recaptació dels ingressos de dret públic municipals que haurà de regir per a l'exercici 2015 i següents. SETÈ: Aprovar definitivament per a l'exercici de 2015 i següents la modificació de les Ordenances fiscals que a continuació es relacionen segons figuren a l'Annex d'aquest acord del qual forma part a tots els efectes legals: Ordenança Fiscal número 1 Reguladora de l'Impost sobre béns immobles. Ordenança Fiscal número 3 Reguladora de l'Impost sobre vehicles de tracció mecànica. Ordenança Fiscal número 4 Reguladora de l'Impost sobre l'increment del valor dels terrenys de naturalesa urbana. Ordenança Fiscal número 6 Reguladora de l'Impost sobre construccions, instal·lacions i obres. Ordenança Fiscal número 8 Reguladora de la Taxa del cementiri municipal. Ordenança Fiscal número 10 Reguladora de la Taxa per la prestació dels serveis d'intervenció administrativa en l'activitat dels ciutadans i les empreses a través del sotmetiment a prèvia llicència, comunicació prèvia o declaració responsable i pels controls posteriors a l'inici de les activitats, els controls periòdics i les revisions periòdiques Ordenança Fiscal número 12 Reguladora de la Taxa per la prestació del servei de gestió de residus municipals. Ordenança Fiscal número 13 Reguladora de la taxa pel servei de clavegueram. Ordenança Fiscal número 16 Reguladora de la Taxa del Mercat. Ordenança Fiscal número 17 Reguladora de la Taxa per llicències o la comprovació d'activitats comunicades en matèria d'urbanisme. Ordenança Fiscal número 19 Reguladora de la taxa per aprofitament especial del domini públic local a favor d'empreses explotadores de serveis de subministrament d'interès general. Ordenança fiscal número 28 Taxa per la utilització privativa de les dependències municipals VUITÈ: Aprovar definitivament per a l'exercici 2015 i següents la modificació dels preus de l'Ordenança reguladora dels preus públics que es recullen en l'annex de tarifes, segons figura a l'Annex d'aquest acord del qual forma part a tots els efectes legals. NOVÈ: Aprovar definitivament per a l'exercici 2015 i següents la modificació de l'Ordenança número 33 reguladora del preu públic per a la prestació del servei d'atenció domiciliària, segons figura a l'Annex d'aquest acord del qual forma part a tots els efectes legals. DESÈ: Indicar que el text de l'Ordenança que s'especifica seguidament, és coincident en tot allò que constitueix prescripció legal d'obligatòria i general aplicació amb el model aprovat per la Diputació de Barcelona i publicat al Butlletí Oficial de la Província de 30 de setembre de 2014: Ordenança Fiscal número 19 Reguladora de la taxa per aprofitament especial del domini públic local a favor d'empreses explotadores de serveis de subministrament d'interès general. ONZÈ: Notificar el present acord als reclamants. DOTZÈ: Els acords definitius en matèria de derogació, aprovació i modificació d'Ordenances fiscals per a l'exercici de 2015, seran objecte de publicació en el Butlletí Oficial de la Província sota els criteris següents: 1) Es publicaran íntegrament els elements tributaris de determinació obligatòria per part de l'Ajuntament, així com els preceptes que difereixin del model proposat i aprovat per la Diputació de Barcelona. 2) Mitjançant remissió expressa al text/model aprovat per la Diputació de Barcelona i publicat al Butlletí Oficial de la Província de data 30 de setembre de 2014, es farà pública l'adaptació del text de l'Ordenança fiscal detallada seguidament: Ordenança Fiscal número 19 Reguladora de la taxa per aprofitament especial del domini públic local a favor d'empreses explotadores de serveis de subministrament d'interès general. El regidor Sr. Acero en representació del grup Bloc Municipal manifesta literalment el que segueix: De les al·legacions presentades, n'hi ha dues d'especialment rellevants, les que fan referència a la finca de Can Puig, signades pel mateix propietari i també per la Unió de Pagesos. S'ha debatut molt en aquesta sala sobre aquest cas i s'han buscat solucions per a la justa valoració de la finca davant l'expedient expropiatori. Els fets exposats a les esmentades al·legacions posen de manifest que com a mínim en tres ocasions, les Administracions Públiques es van manifestar i ratificar en considerar Sòl Urbà no consolidat, ignorant l'ús agrícola. Que aquest Ajuntament va aprovar a la Ponència d'IBI d'urbana del 2002 modificar i incrementar substancialment el valor de la finca de manera desproporcionada, la qual cosa ha provocat un greuge econòmic a l'explotació agrícola. També s'explica que a l'hora d'expropiar, les Administracions Públiques (en aquest cas, la Generalitat) canvien completament el criteri i ho valoren com sòl no urbanitzable agrícola. El text deixa en evidència que el criteri de valoració de la finca varia segons el cas, per pagar impostos és el màxim valor, per pagar al propietari per l'expropiació, el mínim. Aquest Ajuntament s'ha negat a aplicar l'establert a l'article 74.1 del Reial Decret Legislatiu 2/2004, de 5 de març, que aprova el text refós de la Llei d'Hisendes Locals, que permet aplicar una bonificació fins al 90% de la quota íntegra de l'impost en finques amb activitats preeminentment agrícoles. Així doncs, les al·legacions presentades son totalment pertinents i al nostre criteri, haurien de ser estimades. De ben segur que aquesta Administració trobarà arguments jurídics per no fer-ho, doncs aquesta ha estat la tònica general fins ara. Som conscients de la complexitat legal d'aquesta situació, però els fets son tossuts i aquests fets mostren una manca de coherència en els criteris de valoració, depenent de si és per cobrar impostos o per expropiar la finca, que podrien constituir indicis d'un presumpte enriquiment il·licit per part de les Administracions Públiques afectades. El nostre Grup vol deixar constància del seu posicionament en aquest afer i demana que es justifiqui aquesta diferència de criteri de valoració i la negativa a aplicar l'esmentat article 74.1 del Reial Decret Legislatiu. La regidora Sra. Moreno en representació del grup municipal d'ERC manifesta literalment el que segueix: Des d'ERC considerem que les al·legacions que s'han presentat a les ordenances Fiscals, són del tot assumibles per l'ajuntament. D'una banda, els pagesos reivindiquen que les seves terres no siguin gravades amb l'IBI general al tractar-se de sòl rústic, petició en la que tots estem d'acord i què és urgent modificar-ho. No entenem perquè aquestes famílies de pagesos que en són molt poques a Arenys, s'han d'esperar com a mínim un any a que això es modifiqui, i en conseqüència pagar un any més un sòl com urbà quan es tracta d'un rústic. En quant a la petició de la família de Pol, creiem que la seva petició és del tot ajustada a Dret. Aquesta família disposa de moltes hectàrees on l'únic rendiment que poden treure és l'esportiu, no poden obtenir cap rendiment urbanístic per trobar-se en sòl no urbanitzable. Semblaria del tot just que l'Ibi que paguessin fos per rústic i no per urbanitzable, més quan és l'únic club de tenis que tenim al municipi, i potser amb la rebaixa d'aquest impost podrien recuperar l'èxit que tenia el tenis POL fa anys, i inclús qui sap si conveniar amb l'ajuntament la pràctica d'aquest esport. El regidor Sr. Caldeira en representació del grup municipal de la CUP manifesta literalment el que segueix: Per la CUP la destrucció de sòl agrícola és totalment contrària a l'atenció i la preservació dels sistemes productius del territori. És contrària a la defensa i conservació dels ecosistemes agraris i va, és clar, en contra de l'impuls d'un nou sistema productiu de proximitat i de l'equilibri mediambiental, com a interès paisatgístic i ecològic. No és gens en va aquesta argumentació: al Maresme quan s'ha de construir un eix de comunicació, sempre passa per sobre un camp de conreu! Un cop d'ull al territori, malauradament, així ho constata. Pensem en l'eix projectat a llevant, per Canalies, pensem en la variant de Valldegata que, en definitiva, és un dels aspectes que ens ocupa en aquestes al·legacions a les OOFF. El juliol passat la CUP presentàvem la moció per l'exercici digne de la pagesia arenyenca i de suport incondicional a l'Horta de can Puig. I perquè? Doncs perquè a partir dels anys 80 la conurbació arenyenca començava a patir la virulència de la destrucció del territori; així, per llevant vam començar per perdre algunes hortes, a la zona del Bareu, Canalies i la Serp, especialment, i a ponent es va fer un polígon industrial i una àrea comercial a banda i banda del Rial Llarg. Les conseqüències, en aquell moment, van ser tocar de mort la pagesia arenyenca. I ara, tenim un polígon mig buit on cada dia que passa perdem un llençol a cada bogada. Un que no està desenvolupat i una variant projectada, que sembla que ha de ser la salvadora de tots els mals arenyencs, excepte pel territori i l'exercici de la pagesia. Estem a les portes, doncs, d'una nova agressió al territori, que pel poc espai agrícola que té Arenys, esdevé d'un pes simbòlic i territorial sense parió. Perdrem 9000 metres quadrats de terreny agrícola. I en aquest punt també cal fer una aportació. La CUP en tots, tots, els plens d'ordenances ja hem reclamat el que avui es porta a votació. Exactament demanàvem que es subvencionés amb el 90% als immobles urbans ubicats en àrees de la població amb activitats primàries. Aquesta iniciativa va dirigida a la preservació del territori i el paisatge a partir de bonificar les poques explotacions agràries que encara queden a la vila. Per poder aplicar aquesta bonificació entenem que la sol