Protocol local per a l'abordatge integral de la violència masclista Ajuntament d'Arenys de Mar Juny 2017 1 Equip de coordinació Laura Espinasa , Tècnica Regidoria de Drets Civils, Ajuntament d'Arenys de Mar Isabel Roig i Casas. Regidora Igualtat Maria Ferré, Consultora especialitzada Oficina de les Dones i LGTBI, Diputació de Barcelona Suport tècnic per la conducció del procés de treball i la redacció del document Maria Ferré, Consultora especialitzada Comissió Tècnica Laura Espinasa Martori Tècnica Regidoria de Drets Civils Pilar Pelegrí Altarriba Tècnica d'Educació Montse Altès Dias Coordinadora de Benestar Social i Família Esther Marquès Treballadora social Helena Saurí Mora Tècnica aux. de la Regidoria d'Infància i Joventut Elena Garcia Aguiló Tècnica de Promoció Econòmica Sebastià Górriz Pérez Cap de la Policia Local Juan José Martín Ortigosa Sot Sergent de la Policia Local Llorenç Silva Coordinador del GAV: ORC i Proximitat Mossos d'Esquadra Arenys de Mar Xavier Aranda GAV Mossos d'Esquadra Arenys de Mar Leonor Valencia Núñez Directora del Servei d'Intervenció Especialitzat (SIE) de Mataró-Maresme Montse Altès Coordinadora de Serveis Socials Gonzalo Rodríguez Fita Sots Delegat de l'ICAB a Arenys de Mar Teresa Salas Treballadora Social del CAP Walter Ballarin Jutge Jutjat núm. 6 Arenys de Mar Ricard Peiró Director CAP Arenys de Mar Leo Montserrat Infermera del CAP Gemma Maset Delegada de l'ICAB a Arenys de Mar Isabel Roig Regidora Igualtat Núria Hidalgo Educadora Social Manel Pou Defensor del ciutadà Asma Aouattah SIAD Jennifer Álvarez SIAD © Diputació de Barcelona Juny, 2017 Impressió: Departament de Reproducció Gràfica de la Diputació de Barcelona 2 Índex PRESENTACIÓ ................................................................................................................ 6 1. INTRODUCCIÓ .......................................................................................................... 8 2. OBJECTIUS DEL PROTOCOL ..................................................................................... 10 3. MARC CONCEPTUAL DE LA VIOLÈNCIA MASCLISTA ............................................... 12 3.1 Conceptualització històrica ................................................................................ 12 3.2 Conceptualització segons la Llei 5/2008, del 24 d'abril, del dret de les dones a eradicar la violència masclista ........................................................................... 14 3.3 Comprensió del fenomen ................................................................................... 16 4. MARC LEGAL DE REFERÈNCIA 4.1 Àmbit Internacional ........................................................................................... 19 4.2 Àmbit Europeu .................................................................................................... 20 4.3 Àmbit Estatal ....................................................................................................... 21 4.3.1 Llei Orgànica 1/2004, de 28 de desembre, de Mesures de Protecció Integral contra la Violència de Gènere 4.3.2 Llei Orgànica 1/2015, de 30 de març, per la qual es modifica la Llei Orgànica 10/1995, de 23 de novembre, del Codi Penal 4.3.3 Marc normatiu en relació a les dones immigrades víctimes de violència de gènere 4.3.4 Llei Orgànica 4/2015, de 27 d'abril, de l'Estatut de la víctima del delicte 4.3.5 Llei orgànica 14/2010, del 27 de maig, dels drets i les oportunitats en la infància i l'adolescència 4.3.6.Llei Orgànica 8/2015, de 22 de juliol, de modificació del sistema de protecció a la infància i a la adolescència 4.4 Àmbit Autonòmic ............................................................................................... 26 4.4.1 Llei 5/2008 del dret de les dones per a l'eradicació de la violència masclista 4.4.2 Llei 17/2015 , de 21 de juliol, d'igualtat efectiva de dones i homes 4.5 Normativa Local ................................................................................................. 29 5. MODEL D'INTERVENCIÓ 5.1 Abordatge Integral ............................................................................................. 30 5.2 Xarxa d'atenció i recuperació integral ................................................................ 31 5.3 Principis orientadors de les intervencions ......................................................... 33 3 5.4.Treball en xarxa ................................................................................................... 35 5.5 Protecció de dades ............................................................................................. 37 5.6 Valoració del risc ................................................................................................. 43 6. XARXA LOCAL ...................................................................................................... 46 6.1 Comissió Tècnica......................................................................................... 46 7. CIRCUIT LOCAL D'ACTUACIÓ .................................................................................... 51 8. PROTOCOLS D'ACTUACIÓ EN ELS DIFERENTS ÀMBITS PROFESSIONALS 8.1 Cossos de seguretat ................................................................................... 53 8.1.1 Mossos d'Esquadra 8.1.2 Policia Local 8.2 Sanitat ....................................................................................................... 60 8.2.1 CAP 8.3 Serveis Socials ............................................................................................ 64 8.4 Igualtat ............................................................................................... 69 8.5 Infància i Joventut ...................................................................................... 71 8.6 Educació .................................................................................................... 71 8.7 Promoció econòmica ............................................................................... 72 8.8 Àmbit Judicial .......................................................................................... 73 8.8.1 Jutjat de violència contra les dones ( VIDO) 8.8.2 Assistència jurídica gratuïta 8.8.3 Advocades i advocats de l'ICAB (Partit judicial d'Arenys) 8.8.4 Equips tècnics: EATP (penal) i SATAF (família) 8.9 Recursos fora del municipi .................................................................... 81 8.9.1 SIAD comarcal 8.9.2 Servei d'Intervenció Especialitzada Mataró-Maresme (SIE) 9. SERVEI D'INTERVENCIÓ EN CRISIS GREUS ....................................................... 87 10. INTERVENCIÓ AMB HOMES QUE EXERCEIXEN VIOLÈNCIA ........................... 89 ANNEXES ............................................................................................................ 90 4 PRESENTACIÓ La Regidoria de Drets Civils aposta per actualitzar el Protocol de Violència de Gènere, com a document de ruta que guiï les maneres d'intervenir en situació de violència masclista en l'àmbit de la parella. Tenint en compte el seu recorregut, les necessitats i demandes evidenciades des de la mateixa Regidoria i la Comissió Tècnica del Protocol, s'han inclòs altres serveis que han nascut com a necessitat de donar una resposta, si hi cap, encara més integral i coordinada d'aquesta problemàtica, que cal abordar des dels diferents serveis. Val a dir que s'ha canviat el títol del Protocol pel fet de diferenciar la violència de gènere amb violència masclista, que augmenta el nivell dimensional del fenomen i recollit a la Llei 5/2008, del 24 d'abril, del dret de les dones a eradicar la violència masclista, entenent que el masclisme és el concepte que, de forma més general, defineix les conductes de domini, control i abús de poder dels homes sobre les dones. La llei amplia la concepció del fenomen incorporant les diverses formes i àmbits en què s'exerceix, tant en l'àmbit de la parella i de la família, com en el context laboral, social o comunitari. El fenomen de la violència masclista intervé en aquesta societat com una lacra que mina les relacions no només de parella, sinó tots els àmbits: familiar, educatiu, social, emocional i psicològic, laboral, etc. En definitiva, esdevé un fenomen que malmet i desvirtua tot amb qui i què es relaciona. Així, els protocols no tenen sentit si al darrere no hi ha una voluntat dels professionals involucrats per abordar la violència masclista amb un treball ben definit i consensuat, sobretot a l'hora d'activar els casos concrets i tenint en compte tots aquests àmbits. En aquest sentit, aquest document, ha estat fruit del treball coordinat dels agents que formen part de la xarxa del Protocol de Violència de Gènere d'Arenys de Mar, contextualitzat en el territori l'abordatge de les diferents formes de violència masclista i en concret, acotat a l'àmbit de la parella. La informació ha estat revisada i actualitzada en relació al fenomen de la violència envers les dones com a resultat d'un esforç de comprensió del procés de la violència adreçat, sobretot, a dissenyar possibles estratègies des de les quals intervenir. I s'estructura en quatre nivells en els quals s'ha de desenvolupar les intervencions: la prevenció, la detecció, l'atenció i la recuperació. Aquesta prevenció i abordatge ja es recull al Pla Municipal d'Igualtat d'Arenys de Mar, en concret, al primer eix: Prevenir i abordar la violència de gènere, amb els objectius: 1.- Promoure estratègies de sensibilització social per a la prevenció de la violència de gènere, tenint en compte la diversitat i especificitat de les dones i les diferents manifestacions d'aquesta violència. 2.- Consolidar i ampliar els serveis d'atenció, protecció i recuperació a les dones sobreviscudes a la violència de gènere i als seus fills i filles, tenint en compte les diferents manifestacions d'aquesta violència. Donar a conèixer més bé els serveis a disposició. 5 I també al segon eix: Fomentar la coeducació i la producció cultural de les dones, amb els objectius de: 1.- Promoure la coeducació, amb un treball sistemàtic amb el conjunt d'actors del sistema educatiu (formadores, mares i pares, alumnat, etc.) 2.- Introduir la perspectiva de gènere i coe-ducativa en les ofertes de formació a persones adultes i en les ofertes culturals per a tota la ciutadania en general 3.- Donar suport i divulgar la creació cultural i artística de les dones i aquella que fomenti una visió no sexista de la societat. Cal subratllar que aquest Protocol també hi posa l'èmfasi a la sensibilització junt amb la prevenció. És per això, que s'ha introduït aquests conceptes per treballar amb els serveis i la comunitat educativa. El sistema sexe-gènere utilitza diferents formes de violència per reproduir-se i perdurar en el temps. Amb aquesta visió multidimensional del fenomen es fa necessari introduir noves metodologies i incloure nous indicadors que permetin abordar-lo des d'un vessant més holística que té en compte les diferents formes de violència, d'acord al Protocol Marc de la Generalitat de Catalunya. I aquest és l'enfocament evolutiu de treball que cal tenir per adaptar-se i preveure la realitat que la envolta, alguns cops supera els intents de preveure la seva casuística. I en aquest sentit, la consideració a la coordinació pràctica dels serveis i agents en les maneres d'activar el protocol és cabdal, per abordar i intervenir per a l'eradicació de la violència masclista. Aquest Protocol també es té en compte les directrius amb la redacció del nou Protocol de Violència Masclista del Consell Comarcal del Maresme. Així doncs, ha estat un recorregut on tots i totes hem après el que comporta, una problemàtica multidimensional, on la normativa s'ha hagut també d'adaptar a la dinàmica de la realitat. Us volem agrair especialment als agents i membres de la Comissió del Protocol de Violència Masclista d'Arenys de Mar que feu possible la redacció d'aquest document, i per extensió, els professionals de tots els àmbits que realitzen la seva tasca d'intervenció i de prevenció directa i/o indirecta i que possibiliten una societat més justa i humana. 6 1.INTRODUCCIÓ Aquest Protocol va ser el primer compromís que va adquirir la Regidoria de la Dona l'any 2009 aprovat el 23 de desembre pel Ple Municipal, liderant un protocol d'actuació i circuit d'intervenció en situacions de violència de gènere, en una societat on anaven emergint els casos de violència envers les dones a la vegada que s'anaven regulant les lleis per prevenir i eradicar-la. Ha estat el resultat del treball de la Comissió Tècnica del Protocol de Violència de Gènere d'Arenys de Mar. Aquesta Comissió inicià el seu camí el 2009 amb la redacció del primer Protocol, compost per diferents agents socials que varen marcar les primeres pautes de treball en xarxa, en un moment que fins llavors només disposava d'un Protocol d'Emergències. El primer Protocol de Violència de Gènere ha estat un abans i un després pel fet d'establir les bases metodològiques i de coordinació de treball implicant els diferents professionals que atenen a primera línia les dones que pateixen aquesta xacra. Durant aquest temps es destaca les accions següents: Elaboració dels instruments de recollida d'indicadors consensuats per a cada servei Sessions de formació per als membres de la Comissió Propostes de millora a les accions relatives a la intervenció, prevenció i sensibilització Propostes d'accions formatives per a diferents col·lectius La Comissió del Protocol: El primer Protocol contemplava la Comissió Tècnica i la Comissió Consultiva: La Comissió Tècnica té les funcions d'elaboració i avaluació del protocol i circuit d'actuació municipal de violència de gènere, el seu seguiment, valoració i actualització. Es reuneix tres cops l'any. De les conclusions anuals, la Comissió tècnica informarà els Grups polítics municipals. La Comissió Consultiva té les funcions d'informar i d'assessorar a la comissió tècnica en l'elaboració i avaluació del protocol i circuit d'actuació municipal de violència de gènere; la de col·laborar en la sensibilització ciutadana; i la de mobilitzar els recursos i, per la seva proximitat i coneixement de les necessitats de les dones, coordinar-se amb els diferents serveis implicats en l'atenció de dones en situació de violència de gènere per a la detecció i per a la prevenció de casos. En aquest nou Protocol s'han inclòs altres agents que formaven part de la comissió consultiva, per aquesta nova etapa de professionals de la xarxa del protocol que intervenen tant a nivell primari com secundari. Aquest és el cas d'àrees tècniques i serveis com: El Servei 7 d'Interven