BASES D'EXECUCIÓ DEL PRESSUPOST AJUNTAMENT D'ARENYS DE MAR EXERCICI 2019 1 TÍTOL I NORMES GENERALS I DE MODIFICACIÓ DE CRÉDITS CAPÍTOL I - NORMES GENERALS Article 1r. Règim Jurídic pressupostari L'elaboració, gestió, execució i liquidació de Pressupost General de l'Ajuntament d'Arenys de Mar, així com l'exercici del control intern es regirà per la normativa general aplicable als ens locals, en especial per: · La Llei 7/1985, de 2 d'abril, Reguladora de les Bases del Règim Local (LRBRL) · El RDL 2/2004, de 5 de març, pel qual s'aprova el Text Refós de la Llei Reguladora d'Hisendes Locals (TRLRHL) · El Reial Decret 500/1990, de 20 d'abril, pel que s'aprova el Reglament de Pressupostos de les Entitats Locals (RD 500/1990) · Ordre HAP/419/2014, de 14 de març, per la que es modifica l'Ordre EHA/3565/2008, de 3 de desembre, per la que s'aprova la estructura dels pressupostos de las entitats locals · Ordre HAP/1781/2013, de 20 de setembre, per la que se aprova la Instrucció del model normal de comptabilitat local. · Ordre EHA/3565/2008, de 3 de desembre, per la que s'aprova la estructura dels pressupostos de las entitats locals · La Llei 47/2003, de 26 de novembre, General Pressupostària (LGP) · El Reial Decret 2188/1995, de 28 de desembre que desenvolupa el règim de control intern exercit per la Intervenció General de l'Estat · La Llei 38/2003, de 17 de novembre, General de Subvencions. · Real Decret Legislatiu 3/2011, de 14 de novembre, pel que s'aprova el text refós de la Llei de Contractes del Sector Públic. · El Decret 179/1995, de 13 de juny, pel qual s'aprova el Reglament d'obres, activitats i serveis dels ens locals (ROAS) · La Resolució de 14 de febrer de 1997 de la Intervenció General de l'Administració de l'Estat, per la que s'aproven les Normes d'Auditoria del Sector Públic (NASP) i normativa mercantil específica aplicable a les societats mercantils dependents de l'Ajuntament · LO 2/2012 de 27 d'abril, d'Estabilitat Pressupostària i Sostenibilitat Financera · Llei 25/2013 de 27 de desembre, d'impuls de la factura electrònica i creació del registre comptable de factures en el sector públics, desenvolupada per l'Ordre HAP/492/2014 de 27 de març, que regula els requisits funcionals i tècnics del registre comptable de factures · Decret Legislatiu 2/2003 de 28 d'abril pel qual s'aprova el Text Refós de la Llei Municipal de Règim Local de Catalunya. · Aquestes Bases d'Execució del Pressupost General per a l'exercici de l'any 2019. · Les Ordenances, Instruccions i circulars dictades pel Ple Municipal, l'Alcaldia, la secretaria i l'Interventor. 2 Article 2n. Àmbit temporal i funcional 1. La vigència de les bases serà la mateixa que la del Pressupost. En cas que l'esmentat Pressupost s'hagi de prorrogar, aquestes bases regiran, així mateix, durant el període de pròrroga. 2. Aquestes bases s'apliquen amb caràcter general a l'execució del Pressupost de l'Ajuntament, tenint en compte les particularitats que es detallaran. 3. Les Entitats Públiques Empresarials estaran sotmeses al règim de comptabilitat pública, sense perjudici que s'adaptin a les disposicions del Codi de Comerç i altra legislació mercantil i al Pla General de Comptabilitat vigent per les empreses espanyoles. 4. Aquestes Bases seran d'aplicació subsidiària a aquelles Entitats que depenen de l'Ajuntament, la seva normativa específica en matèria de pressupostos i comptabilitat no contempli els supòsits que es recullen en aquestes Bases Article 3r. Import del Pressupost General El Pressupost General per a l'exercici és integrat pel pressupost de l'Ajuntament i el de l'Entitat Pública Empresarial Ràdio Arenys, d'acord amb el següent detall: a) Ens administratius Entitat Estat de despeses Estat d'ingressos Recursos ordinaris Capítols 1 a 5 Ajuntament 17.635.682,32 17.635.682,32 16.250.240,72 b) Estats de previsió d'ingressos i despeses de l'entitat pública empresarial Ràdio Arenys Entitat Estat de despeses Estat d'ingressos E.P.E. Ràdio Arenys 352.800,00 352.800,00 c) L'import consolidat del Pressupost General és de 17.738.482,32 euros eliminades les operacions internes d'acord amb l'article 17 del RD 500/1990 d'acord amb el detall següent: CAPÍTOL DENOMINACIÓ AJUNTAMENT EPE OP. TOTAL ARENYS RÀDIO INTERNES DE MAR ARENYS DESPESES 1 DESPESES DE PERSONAL 7.574.920,22 247.676,99 7.822.597,21 2 DESPESES CORRENTS EN BÉNS I SERVEIS 6.623.985,00 100.853,01 6.724.838,01 3 DESPESES FINANCERES 67.700,00 270,00 67.970,00 4 TRANSFERÈNCIES CORRENTS 1.723.635,50 -246.000,00 1.477.635,50 5 FONS DE CONTINGÈNCIA I ALTRES IMPREVISTOS 260.000,00 260.000,00 6 INVERSIONS REALS 619.724,50 4.000,00 623.724,50 7 TRANSFERÈNCIES DE CAPITAL 76.675,00 -4.000,00 72.675,00 8 ACTIUS FINANCERS 25.000,00 25.000,00 9 PASSIUS FINANCERS 664.042,10 664.042,10 TOTAL PRESSUPOST 17.635.682,32 352.800,00 -250.000,00 17.738.482,32 3 CAPíTOL DENOMINACIÓ AJUNTAMENT EPE OP. TOTAL ARENYS RÀDIO INTERNES DE MAR ARENYS INGRESSOS 1 IMPOSTOS DIRECTES 8.204.610,00 8.204.610,00 2 IMPOSTOS INDIRECTES 275.000,00 275.000,00 3 TAXES, PREUS PÚBLICS I ALTRES INGRESSOS 4.460.870,00 101.300,00 4.562.170,00 4 TRANSFERÈNCIES CORRENTS 4.015.127,22 246.000,00 -246.000,00 4.015.127,22 5 INGRESSOS PATRIMONIALS 213.535,00 1.500,00 215.035,00 6 ALIENACIÓ INVERSIONS REALS 7 TRANSFERÈNCIES DE CAPITAL 441.540,10 4.000,00 -4.000,00 441.540,10 8 ACTIUS FINANCERS 25.000,00 25.000,00 9 PASSIUS FINANCERS TOTAL PRESSUPOST 17.635.682,32 352.800,00 -250.000,00 17.738.482,32 Article 4t. Estructura pressupostària Els crèdits inclosos a l'estat de despeses s'han classificat amb els criteris orgànic, econòmic i per programes, tal i com preveu l'Ordre EHA/3565/2008 de 3 de desembre, per la qual s'aprova l'estructura dels pressupostos de les entitats locals i l'Ordre HAP/419/2014, de 14 de març, per la que es modifica l'Ordre EHA/3565/2008,: a) Classificació per Programes. Mostra la finalitat i objectius de la despesa. Es desglossa en 5 dígits: àrea de despesa, política de despesa, grup de programes i el dos últims al programa. Els programes en que es desenvolupa inicialment l'acció municipal per l'exercici 2019 són els que es detallen a l'Annex 1. Tot i això es podran crear el programes que s'estimin necessaris per explicar l'actuació municipal, mitjançant les diferents modificacions pressupostaries que es puguin produir durant la vigència del present pressupost b) Classificació Econòmica La classificació econòmica de la despesa explica la seva naturalesa. Es desglossa en 5 dígits que defineixen el capítol, article, concepte i subconcepte. El concepte d'ingrés vindrà definit de la mateixa manera, per la conjunció de les estructures orgàniques i econòmiques, vistes fins ara, i d'acord amb la normativa que les desenvolupa. L'estructura econòmica consta de 5 dígits, segons el capítol, article, concepte i subconcepte d'ingrés del que es tracti. c) Orgànica: ve determinat per l'estructura organitzativa de delegacions aprovades per Decret de data 7 d'abril de 2016 i consta de dos dígits. 10 Alcaldia 20 Administració general 21 Hisenda 22 Sistemes d'informació i processos 30 Promoció econòmica i comerç 31 Comunicació 32 Mobilitat 33 Turisme, fires i consum 40 Urbanisme i serveis tècnics 50 Brigada i serveis municipals 51 Medi ambient i platges 4 60 Cultura 61 Festes 62 Centre Espriu 63 Museus 64 Biblioteca 70 Educació 71 Infància i joventut 72 Participació ciutadana 73 Drets civils 74 Gent gran 75 Civisme 80 Acció social 81 Cooperació internacional i solidaritat 82 Esports 83 Geriàtric 90 Governació 91 Sanitat i consum d) Projecte de despeses: tindran la consideració de projectes de despeses: Els projectes d'inversió inclosos a l'annex d'inversions que acompanya al pressupost general. Les despeses amb finançament afectat. Els projectes de despesa s'identificaran amb un codi que ha de ser invariable per a tota la vida de l'actuació. Aquest haurà de contenir: Exercici d'inici del projecte. Número del projecte. La codificació del tipus de projecte. Ha de permetre identificar si es tracta d'un súper projecte, projecte, expedient, els subexpedients inclosos i si es tracta d'un projecte d'inversions amb finançament afectat o d'un altre tipus. L'aplicació pressupostària definida per la conjunció de les classificacions orgànica, per programes i econòmica, constitueix la unitat bàsica d'informació sobre la qual s'efectuarà el control comptable dels crèdits i de les seves modificacions. El control fiscal es realitzarà a nivell de la vinculació jurídica establerta en aquestes bases. Article 5è. Delimitació de l'aplicació dels crèdits pressupostaris A càrrec dels crèdits de l'estat de despeses només es podran contraure obligacions derivades de despeses realitzades durant l'exercici i s'aplicaran exclusivament a les finalitats autoritzades en el pressupost general o per les modificacions aprovades. No obstant, i amb caràcter excepcional, podran aplicar-se als crèdits del pressupost vigent en el moment del seu reconeixement les obligacions a què es fa referència en l'article 26 del Reial Decret 500/1990: a) Les que resultin de la liquidació d'endarreriments a favor del personal que percep les seves retribucions amb càrrec als pressupostos generals de l'entitat local (article 157.2 a) LRHL). b) Les derivades de compromisos de despeses degudament adquirits en exercicis anteriors. En el supòsit establert en l'article 47.5 RD 500/1990 es requereix la prèvia incorporació dels crèdits corresponents. c) Les obligacions procedents d'exercicis anteriors a que es refereix l'article 60.2 RD 500/1990. 5 Article 6è. Nivells de vinculació jurídica 1. Els nivells de vinculació jurídica són: a. Amb caràcter general: Classificació orgànica: Àrea (1dígit) Classificació per programes: Àrea de despesa (1 dígit) Classificació econòmica: Capítol (1 dígit) b. Excepcions: Despeses de personal (Capítol I): Els nivells de vinculació jurídica seran els següents: Classificació orgànica: (cap dígit) Classificació per programes: Àrea de despesa (1 dígit) Classificació econòmica: Capítol (1 dígit), excepte pel cas dels articles 10, 11, 16 que la vinculació serà a nivell d'article (2 dígits) i els conceptes 150 i 151 que la vinculació serà a nivell de concepte (3 dígits) No obstant això pel subconcepte 16209 i les partides 1620901 la vinculació serà a nivell de capítol (1 dígit). Inversions reals: les aplicacions que tinguin associades projectes de despeses vincularan a nivell del propi projecte, en els termes establerts en la vinculació jurídica de caràcter general. La vinculació dels projectes serà en tots els casos qualitativa i quantitativa. Crèdits ampliables: per als crèdits que es declarin ampliables a l'article 12 d'aquestes Bases el nivell de vinculació serà la pròpia aplicació. 2. Quan es dugui a terme una despesa que excedeixi la consignació de la aplicació pressupostària, sense superar el nivell de vinculació jurídica, caldrà justificar la insuficiència de consignació i la necessitat de la despesa sol·licitant vist-i-plau de la Intervenció. 3. Quan la gestió de les aplicacions pressupostàries integrades en el mateix nivell de vinculació jurídica correspongui a diferents regidors, la Intervenció els informarà de l'aplicació d'aquelles despeses que superin la consignació de la partida. 4. El control comptable de les despeses es realitzarà sobre l'aplicació pressupostària i el fiscal sobre el nivell de vinculació. 5. En els casos en què existeixi dotació pressupostària dins de la bossa de vinculació jurídica de crèdits establerta es podran imputar despeses a conceptes o partides de la mateixa bossa de vinculació no existents al Pressupost inicial sense necessitat de tramitar cap modificació de crèdit. Article 7è. Situació dels crèdits pressupostaris 1. Els crèdits consignats al pressupost de despeses així com els procedents de les modificacions pressupostàries poden estar, amb caràcter general, en qualsevol de les situacions següents: a) Crèdits disponibles. El principi general és el de la disponibilitat de tots els crèdits que figuren al pressupost. 6 b) Crèdits retinguts pendents d'utilització. Quan la quantia de la despesa o la complexitat de la preparació de l'expedient ho aconsellin, el regidor de l'àrea gestora podrà demanar la retenció de crèdits d'una partida pressupostària. Rebuda la sol·licitud s'expedirà, si és el cas, la certificació d'existència de crèdit. c) Crèdits no disponibles. Quan un regidor consideri necessari retenir, totalment o parcialment, crèdit d'una aplicació pressupostària de l'execució de la qual és responsable, ha de formular proposta raonada que haurà de ser conformada pel regidor d'Hisenda. La declaració de no disponibilitat de crèdits així com també la seva reposició a disponible correspon al Ple. A càrrec del saldo declarat no disponible no es podran acordar autoritzacions de despeses ni transferències i el seu import no pot ser incorporat al pressupost de l'exercici següent. La no disponibilitat de crèdits per l'aplicació de determinades normes legals, serà sotmesa al coneixement de l'Ajuntament Ple per part del Regid