MEMÒRIA ANY 2018 PROJECTE RADARS D'ARENYS DE MAR 1 ÍNDEX PRESENTACIÓ ............................................................................................................. 3 INTRODUCCIÓ .......................................................................................................... 3 CARACTERÍSTIQUES DEL PROJECTE ................................................................ 4 ACTUACIONS PRINCIPALS ................................................................................... 5 ANÀLISI DE LES ACTUACIONS REALITZADES ....................................... 6-9 VALORACIÓ DEL PROJECTE ....................................................................... 12-13 PROPERES ACCIONS ...................................................................................... 14-15 CRÈDITS ..................................................................................................................... 16 ANNEXES ............................................................................................................. 17-18 2 PRESENTACIÓ La memòria que a continuació presentem és un recull de tota l'actuació realitzada per la implementació en aquest primer any 2018 del Projecte Radars d'Arenys de Mar, un projecte liderat per la Regidoria de Gent Gran de l'Ajuntament d'Arenys de Mar i amb la col·laboració de Serveis Socials. El document a la vegada pretén realitzar una valoració i avaluació general a través de les dades obtingudes i la vinculació al servei tan per part dels vilatans com els usuaris/àries que s'han adherit al projecte. INTRODUCCIÓ El projecte Radars, va néixer l'any 2008 a Barcelona, per tal de donar resposta a les problemàtiques que es deriven de la situació d'aïllament i d'exclusió relacional i social que viuen persones grans. Concretament a partir del treball conjunt entre Serveis Socials i el teixit social del barri, el projecte cerca: - Detectar i prevenir situacions de risc de les persones grans: que les persones grans que escullen viure a casa seva puguin fer-ho en condicions de benestar i seguretat amb la complicitat del seu entorn. - Pal·liar els efectes negatius de la "soledat no volguda" de les persones grans i vincular-les a la seva comunitat o entorn més proper. Per tant, el projecte Radars esdevé en una xarxa de prevenció i acció comunitària on hi participen veïns/veïnes, comerciants, persones voluntàries i professionals de les entitats. Es treballa en comú i de forma comunitària, per tal de construir un poble més humà i més solidari. Diem que es tracta d'un procés d'acció comunitària: - Perquè és un procés que, amb la implicació de diversos actors, cerca la transformació del poble, en un territori "amigable i segur per a la gent gran que hi viu". - Perquè implica la dinamització de les relacions socials del poble per tal d'aconseguir una transformació social i un major benestar. - Perquè, en el decurs del procés, es cerca potenciar la capacitat d'acció dels diferents agents des de la seva pròpia autonomia. - Perquè es concep com a un procés no només transformador sinó educatiu en el qual la comunitat social ha de ser la protagonista. 3 CARACTERÍSTIQUES DEL PROJECTE El projecte Radars té uns objectius per poder treballar i fiançar una forma de treball per garantir la bona implementació del projecte dins la ciutadania, ha de ser el més proper possible per garantir la seva acceptació i entesa. Els objectius generals del projecte Radars: - Contribuir a què les persones més grans de 75 anys que viuen soles acompanyades de persones de més de 65 anys puguin continuar a la seva llar amb la complicitat del seu entorn. La prioritat és reduir el risc d'aïllament i d'exclusió social. - Potenciar la coresponsabilitat entre els actors del poble: Administració pública i societat civil: "tots formem part de la solució". - Conscienciar de la importància del procés participatiu com a factor clau d'un projecte d'acció comunitària. - Optimitzar els recursos disponibles, d'acord amb la gradual implementació del projecte. Els objectius específics del projecte Radars: - Quantificar i identificar les persones grans en risc d'aïllament i d'exclusió social. - Detectar persones amb possible situació de risc social i directa derivació a Serveis Socials per una valoració real i acurada. - Intervenir en funció de les necessitats detectades referides al objectiu de Radars: Soledat no volguda , aïllament, manca de vinculació amb l'entorn,... - Sensibilitzar l'entorn davant les situacions de risc d'aïllament o soledat no volguda d'aquesta població. - Dinamitzar la xarxa del poble per a compartir coneixements i definir intervencions conjuntes. 4 ACTUACIONS PRINCIPALS Al 2018 s'ha treballat la implementació del projecte al municipi. El procés d'implementació fa referència a la iniciació del projecte, la creació dels òrgans i àrees del projecte i la posada en marxa dels diferents espais com a entitat motora i des del treball conjunt entre Gent Gran i Serveis Socials. La implementació del projecte Radars a Arenys de Mar s'inicia al març de 2018 amb el tancament d'acords institucionals, començant a l'abril el treball tècnic per part de la Regidoria de Gent Gran i Serveis Socials amb el suport d'Esmediacio. La dedicació tècnica del projecte durant el 2018 ha estat de 6 hores setmanals. A continuació s'especifiquen les actuacions d'implementació que s'han pogut dur a terme al 2018 i s'indica la previsió, comptant amb la mateixa dedicació tècnica, pels primers trimestres de 2019. Mesos de treball tècnic del projecte Radars Arenys de Mar: 7 mesos. Fase 1. Procés d'implementació del projecte RADARS. Actuacions que s'han portat a terme: - Creació del Grup Motor. - Creació Taula Radars. Reunions prèvies, acords,... - Creació i disseny de material de difusió. - Captació de voluntariat per al projecte radars. - Preparació de l'estratègia de captació de radars: comercials i veïnals. - Suport a la difusió - Lideratge de reunions, convocatòries,... - Lideratge del projecte. - Coordinació i supervisió implementació. - Cerca d'aliances amb agents clau - Preparació de circuits i procediments. Actuacions que s'han de continuar treballant durant la Fase 1: - Captació de radars: comercials i veïnals. - Creació radars veïnals i comercials. - Formació de voluntariat. - Creació grup: PORTA A PORTA i SEGUIMENT USUARIS RADARS. - Creació de circuits i procediments. - Lideratge de reunions, convocatòries,... - Lideratge del projecte. - Coordinació i supervisió implementació. - Suport a la difusió 5 ANÀLISI DE LES ACTUACIONS REALITZADES A continuació s'especifiquen les actuacions que s'han dut a terme en cadascuna de les àrees del projecte Radars en funció dels objectius establerts, que són els següents: 1. Definició d'illes prioritàries d'intervenció. 2. Identificació dels agents clau. 3. Definició de l'estratègia relacional entre Equip Motor i agents clau. 4. Coordinacions i vinculacions amb la comunitat 5. Creació de la Taula Radars. 6. Implicació dels agents clau a la Taula Radars. 7. Equip motor i seguiment del projecte. 8. Creació de l'estratègia de difusió. 9. Difusió del projecte Radars al municipi. 10. Captació de voluntariat. 11. Creació de l'equip de voluntaris Radars. 12. Tancament de l'acord de col·laboració amb entitat externa per l'acollida del voluntariat. A continuació es descriu com s'han treballat cadascun dels objectius: 1. Definició d'illes prioritàries d'intervenció. Per realitzar una detecció acurada dels possibles casos Radars, l'Equip Motor ha analitzat les dades del padró, facilitades per l'OAC. Amb questa tasca s'ha pogut comptabilitzar quantes persones compleixen els requisits per adherir-se al projecte, segons la descripció d'usuari Radars consensuada a l'inici d'aquest. De les dades facilitades per l'OAC, segons el padró de 2018, hem pogut conèixer que a Arenys de Mar hi ha un total de 1772 persones més grans de 75 anys i que un 26% d'aquestes viuen soles al municipi. Sabent quantes persones poden trobar-se en situació de vulnerabilitat i patir soledat no volguda, hem pogut aprofundir en la diagnosi del territori d'Arenys de Mar i, classificar aquelles zones del municipi on podem trobar més possibles usuaris Radars per iniciar la tasca de detecció i adhesió al projecte. Així, hem pogut dissenyar l'estratègia de detecció porta a porta d'usuaris i podrem organitzar al calendari les sortides de porta a porta de l'equip de voluntaris. 2. Identificació dels agents clau. La Regidoria de Gent Gran de l'Ajuntament d'Arenys de Mar va realitzar una tasca prèvia d'identificació i classificació d'aquelles entitats i serveis del municipi que podien ser aliats estratègics pel bon funcionament del projecte Radars. 6 3. Definició de l'estratègia relacional entre Equip Motor i agents clau. Es va convocar a totes les entitats i serveis del municipi, prèviament classificats per l'equip de l'Ajuntament, a la presentació del projecte per convidar-los a formar part de l'Equip Radars participant com a membres de la Taula Radars. Amb aquesta presentació del projecte hem cercat establir aliances i complicitats per aconseguir el millor desenvolupament del projecte. La reunió es va celebrar el 25 d'abril a l'Edifici Calisay. Per altra banda, i donat que Radars és un projecte d'acció comunitària i la seva eficàcia resideix en la implicació de tots els agents clau del municipi, dijous 17 de maig es va convocar una reunió informativa per a l'equip tècnic de l'Ajuntament d'Arenys de Mar. A aquesta reunió, només van assistir-hi dues tècniques de Serveis Socials. Des de l'Equip Motor del projecte es considera fonamental pel bon desenvolupament de Radars al municipi que el projecte es conegui a totes les àrees tècniques de l'Ajuntament, per tant, hem de continuar treballant la comunicació i col·laboració entre departaments. 4. Coordinacions i vinculacions amb la comunitat Paral·lelament a les accions d'implementació del projecte, han sorgit de forma espontània vincles i propostes de coordinació amb altres entitats i serveis. Per una banda, ens vam reunir una vegada amb la referent d'Intress al programa dels joves no acompanyats que arriben a Catalunya. En aquesta reunió vam començar a projectar com podria ser la participació dels joves al projecte Radars, i vam quedar en veure'ns a principis de 2019 per concretar més la col·laboració. Per altra banda, ens vam reunir un parell de vegades amb una representant del telèfon de l'esperança a Barcelona que és veïna d'Arenys de Mar. En aquesta reunió es va parlar de com establir col·laboracions perquè el telèfon de l'esperança pot ser un canal de derivació de casos Radars i perquè tenen experiència en l'escolta activa i les trucades a persones en situació vulnerable. L'Equip Motor resta a l'espera de notícies per part dels tècnics i responsables de l'entitat en relació a la col·laboració en la formació dels voluntaris Radars. Així mateix, ens vam reunir amb la tècnica de Teleassistència per acordar per una banda, la seva adhesió a la Taula Radars, i per l'altra una possible col·laboració en la formació de voluntaris Radars. En relació a aquest segon aspecte ja s'ha rebut resposta negativa, donat la impossibilitat de l'entitat a participar en la preparació de la formació. Per últim, cal assenyalar que hem començat a atendre presencialment o telefònicament a persones grans del nostre municipi que volen informació i adherir-se al projecte Radars. 5. Creació de la Taula Radars. A les reunions de presentació del projecte es va aconseguir l'adhesió de 21 entitats i serveis del municipi d'Arenys de Mar. Actualment a la Taula Radars hi participa: CAP Arenys de Mar, Pastoral de la Salut, Consell de Gent Gran, Esplai de Gent Gran, Càritas, Ateneu, Creu Roja, Residència Ítaca, Biblioteca Pare Fidel Fita, Residència Asil Torrent, Residència Vila Betània, Mossos d'esquadra, Farmàcia Abril, Vocalia de Jubilats amics d'Arenys de Mar, Farmàcia Dolça Rigola, Policia Local, Ubica, Residència Geriàtrica Municipal, Farmàcia Dorado, Associació de Bombers Voluntaris, Farmàcia Ballester i Equip Motor. 7 6. Implicació dels agents clau a la Taula Radars. Les reunions de la Taula Radars són mensuals i s'ha aconseguit una mitjana d'assistència de 15 persones per reunió. DATA Nº ASSISTENTS 16/05/2018 14 06/06/2018 16 18/07/2018 17 19/09/2018 19 16/10/2018 14 27/11/2018 10 · Reunions i Acords de la Taula RADARS: a. 16 de maig: · Els membres assistents proposen que s'han de fer cartells i tríptics i assistir a la Ràdio. · Aparèixer a la Revista municipal amb un article explicatiu del projecte. · Utilitzar les xarxes socials per fer difusió, aprofitant espais d'entitats de la Taula i el propi Ajuntament. · Fer una frase principal i un subtítol per a la imatge. · Pel voluntariat: contactar amb Caputxins i Mar i Cel perquè tenen voluntaris. · Sortir al carrer el projecte i els membres proposen fer difusió de Radars abans de Sant Joan. · L'equip Motor recull totes les propostes i comença a treballar-les per la propera Taula. · S'acorda la data de la propera Taula. b. 6 de juny: · Establir un organigrama precís que especifiqui les accions, responsabilitats i en definitiva, el paper de cadascú dins de la xarxa del projecte a través d'un document el més específic i complet possible per facilitar a tots els membres de la Xarxa de Radars i aclarir dubtes sobre el que s'espera de cada agent. · Es recullen tots els suggeriments de la Taula i els dubtes que es plantegen per tal de donar resposta. · S'acorda la data de la propera Taula. c. 18 de juliol: · S'acorda punts significatius per a la imatge RADARS. · Que els qui han fet una aportació a la imatge tinguin algun tipus de reconeixement. · Es tria el calendari i lloc per a la presentació de la Festa RADARS. · Participació al Programa Retalls de l'Esplai a la Ràdio. · S'acorda el dia de la propera reunió. d. 19 de setembre: · Es recullen totes les indicacions sobre el cartell i es passen de nou al dissenyador. · S'acorden les activitats de la festa i les col·laboracions. 8 · S'acorda la calendarització nova de les reunions de la Taula RADARS. e. 27 de novembre: S'ha valorat els objectius aconseguits a la Festa RADARS: · Fer difusió del projecte. · Captar voluntaris. · Compartir experiències d'altres municipis.