1 #ArenysReAccio20 Arenys de Mar enfront la Covid-19: Pla Reacció 20 La pandèmia del virus SARS-CoV-2 està tenint i tindrà un gran impacte en molts aspectes de la nostra vida: la salut, la situació econòmica, els llocs de treball, les relacions personals, la formació i un llarg etcètera. És molt probable que triguem força temps a recuperar la situació anterior a la Covid-19, i cal que ens adaptem a les noves circumstàncies. El passat 12 de març l'Ajuntament d'Arenys de Mar va activar el Pla de Protecció Civil Municipal (DUPROCIM) i, immediatament, va reaccionar amb mesures de protecció, sent dels primers municipis que vam tancar parcs infantils, platges, suspendre el mercat setmanal no sedentari... entre altres mesures d'aquells primers decrets. Un conjunt de primeres decisions complicades com suspendre l'assistència dels treballadors municipals als seus llocs de treball per protegir -los del contagi. Tot això, sense deixar de donar el servei públic, ja que el sistema de teletreball es va posar en marxa en 3 dies per a més de 80 treballadores i treballadors municipals. 2 #ArenysReAccio20 Des del primer moment es va tenir clar que calia mantenir la ciutadania informada, per la qual cosa es va crear, des d'abans de l'entrada en vigor del confnament, un canal d'informació a Telegram on hem compartit diàriament tota la informació sobre la Covid-19, amb prop d'un miler d'avisos, així com propostes de tot tipus per a fer menys desagradable el confnament. Un nou canal per reforçar els mitjans habituals del web municipal i els perfls municipals a les xarxes socials de Facebook i Twitter, que han seguit en plena activitat, conjuntament amb els serveis informatius de Ràdio Arenys, que tot el seu equip també va seguir teletreballant confnat. Davant d'aquesta greu situació, l'Ajuntament d'Arenys de Mar ha adoptat una sèrie de mesures per a pal·liar els efectes d'aquesta pandèmia, conscients del paper clau que juguen els ens locals. Les mesures es desglossen, en aquest document, agrupades en els principals àmbits d'afectació a conseqüència del virus. Tenim clar que només podrem sortir d'aquesta situació units com a vila, i és per aquest motiu que considerem que cal fer un seguiment molt acurat del desenvolupament d'aquest Pla ReAcció20. És per això que es proposa la creació del Comitè de seguiment compost per un representant de cada grup polític, i que, com a mínim, es reunirà mensualment. Les accions previstes en aquest pla suposen la dedicació de 750.000 dels recursos municipals. 3 #ArenysReAccio20 1. Mesures d'atenció a la ciutadania Per tal de donar una resposta senzilla i unitària a totes les inquietuds i preguntes generades al voltant de les mesures preses per les diverses administracions s'ha decidit crear un 'Punt d'Atenció i Informació de la Covid-19' per a centralitzar totes les consultes vinculades sobre la recuperació de la situació de crisis i facilitar la tramitació dels ajuts disponibles. Aquest servei entrarà en funcionament un cop fnalitzi l'Estat d'alarma i treballarà vinculat a l'OAC i de manera transversal amb els responsables de comunicació i atenció ciutadana dels diversos departaments municipals. 2. Mesures de caràcter fscal per a les llars Una de les primeres mesures que va prendre l'Ajuntament d'Arenys de Mar va ser la modifcació del calendari fscal a f de reduir la pressió sobre les famílies durant la vigència de l'estat d'alarma. Així, s'ha endarrerit el cobrament dels següents tributs municipals: · Impost sobre els vehicles de tracció mecànica: novembre 2020 · Primera fracció de l'IBI: juliol 2020 · Segona fracció de l'IBI: setembre 2020 3. Mesures de caràcter social Moltes persones i famílies han vist com la pandèmia els suposa una reducció dràstica o total dels ingressos, per la qual cosa, de bon inici de l'Estat d'alarma i el confnament, s'han pres les següents mesures d'urgència per tal de poder donar resposta a les necessitats immediates que s'han generat: 4 #ArenysReAccio20 · Ampliació dels recursos per a Càritas per a garantir el subministrament d'aliments a les famílies. · Ampliació del servei de SAD i teleassistència per tal de poder garantir el benestar de les persones dependents usuàries d'aquests serveis. · Atenció continuada a totes les demandes que s'han fet a l'àrea de Serveis socials, concretament més de 800, 120 de les quals de persones que mai s'havien posat en contacte amb el departament. Aquesta xifra suposa quadruplicar les atencions que es fan habitualment. · Treball coordinat amb l'àrea de Promoció Econòmica per a derivar els casos vinculats a la pèrdua d'ocupació. · Gestió del trasllat de cinc persones sense sostre de la nostra vila als espais que s'han habilitat per a que hi puguin passar el confnament, així com seguiment d'altres persones que possiblement s'hi puguin traslladar. Més enllà de donar resposta a les necessitats immediates, cal preveure que la situació de moltes llars serà complicada durant molt de temps, per la qual cosa s'han pres també les mesures següents a mitjà termini: · Revisió del reglament d'atorgament d'aquestes ajudes, a f d'adaptar-les a les necessitats actuals i agilitzar-ne el cobrament. · Destinació del 20% del superàvit del 2019 a aquestes aquestes ajudes. També dins l'àmbit social, s'han pres una sèrie de mesures per reduir la càrrega a les famílies en aquells serveis que no s'han pogut prestar amb normalitat: · No cobrament dels rebuts de l'Escola Municipal de Música del mes de març al mes de juny. · No cobrament dels rebuts de les escoles bressol municipal del mes de març al mes de juliol. 5 #ArenysReAccio20 4. Mesures per al teixit comercial i empresarial Les empreses i comerços de la vila estan patint les greus conseqüències de la pandèmia, moltes no han pogut obrir o fer la seva activitat al complet, i les que ho han pogut fer, s'han vist afectades i condicionades. L'Ajuntament vol contribuir a mantenir viu el teixit empresarial de la vila, i per això ha adoptat les següents mesures: Àmbit econòmic: · Bonifcació de la taxa d'ocupació de la via pública de les terrasses pel temps que duri la prohibició de la seva utilització. · Subvenció de la part proporcional de la taxa municipal d'escombraries pel temps que hagin hagut d'estar tancats degut a l'Estat d'alarma. · No cobrament de la taxa d'ocupació del mercat de marxants de dissabte pel temps que no hagin estat muntats. · Creació d'una primera línia d'ajuts per microempreses i autònoms del municipi. · Manteniment dels contractes de serveis de l'Ajuntament per a mantenir el màxim de llocs de treball possibles. · Acceleració dels terminis de pagament als proveïdors per tal de garantir- los liquiditat. Àmbit de suport i dinamització: · Creació d'un servei d'assessorament a les empreses, a través de la Fundació Martí l'Humà. 6 #ArenysReAccio20 · Autorització a les botigues de roba d'ocupar part de la via pública amb els seus productes sense cost, a f de facilitar que els clients els vegin. · Realització de formació a distància per a les empreses per a adaptar-se a la nova situació (per exemple, ecommerce i xarxes socials). · Creació d'una Taula de Treball per a la recuperació econòmica amb els principals agents del municipi i tots els grups municipals. · Creació d'una campanya per a estimular el consum de productes de proximitat. · Manteniment de la contractació pública com a eina bàsica de dinamització econòmica 5. Mesures de caràcter sanitari Reduir la propagació del virus per a garantir la seguretat de la població ha estat el principal objectiu del consistori. En aquest cas, la coordinació de tots els serveis de seguretat i emergència ha estat clau per l'aplicació de cada mesura. A més a més, des de l'inici de la pandèmia l'Ajuntament ha adquirit diversos lots de materials: · 18.000 mascaretes, ulleres, guants, peücs, bates i altres EPIs, que s'han distribuït entre els serveis municipals, residències geriàtriques i farmàcies i comerços de la vila i que també serviran per dotar de protecció els equipaments municipals un cop es pugui reprendre la seva activitat: equipaments culturals; equipaments esportius; equipaments de tràmits i gestions. 7 #ArenysReAccio20 · Pantalles protectores per a garantir la seguretat dels treballadors municipals un cop es torni a obrir els serveis al públic. · Tests per als treballadors municipals amb un risc d'exposició més elevat. · Contacte permanent amb totes les residències geriàtriques arenyenques fent de vincle entre elles i el Departament de Salut de la Generalitat, propiciant el trasllat de 15 residents a l'hotel Dynamic de Caldes i proveint de material sempre que l'han necessitat. S'ha realitzat la sol·licitud al Departament de Salut per a la realització de testos a les treballadores dels geriàtrics així com les desinfeccions dels equipaments. També dins aquest àmbit, i per tal de garantir la seguretat dels treballadors i treballadores municipals, l'Ajuntament ha implementat el teletreball als llocs on ha estat possible, per la qual cosa ha estat necessari: · Contractació de les llicències de programari adequat per al teletreball de la majoria de les treballadores i treballadors municipals. Tota aquesta nova situació de retorn als espais de treball comportarà canvis de les formes de treballar i una important pressió de l'entorn laboral que caldrà mitigar amb mesures d'ajuda. · Instauració d'una línia d'atenció telefònica psicològica adreçada al personal municipal que la Diputació de Barcelona va posar en funcionament per a donar resposta a la situació provocada per la Covid-19, que comença a tenir un cost emocional elevat per al personal que presta serveis directes a la ciutadania. Molts equips es troben amb una alta càrrega de feina, atenent en alguns casos situacions difícils sense poder disposar de la totalitat dels recursos humans i tècnics habituals. 8 #ArenysReAccio20 6. Mesures de caràcter comunitari La gent gran és un dels col·lectius més afectats per aquesta pandèmia i que, a més, l'ha hagut d'afrontar, en moltes ocasions, en solitud. Per això s'han pres les següents mesures: · Seguiment telefònic de l'estat de salut, física i emocional, de les persones de més de 70 anys per part de l'àrea de Serveis Socials, en col·laboració amb l'Ofcina d'Atenció Ciutadana. · Dotació de telèfons mòbils i una tauleta a la Residència geriàtrica municipal per poder garantir el contacte dels residents amb els seus familiars. · Impuls de nous programes dins del projecte RADARS. A banda de la gent gran, hi ha també altres col·lectius vulnerables que han vist encara més difcultada la seva situació. Davant d'això, l'Ajuntament ha pogut coordinar algunes de les iniciatives solidàries per a aquests col·lectius: · Canalització i coordinació del nou Grup de voluntariat que va sorgir per iniciativa popular i que han fet més de 200 accions durant aquestes setmanes. Actualment hi ha 120 persones que en formen part. · Participació: s'han obert nous canals de participació dels sectors implicats les i entitats. Durant aquestes setmanes s'han celebrat també diversos consells sectorials municipals, com són els de Promoció Econòmica, Benestar Social, Escolar Municipal, Consell d'Infants i Consell d'Esports. 9 #ArenysReAccio20 7. Mesures en l'àmbit de la cultura El sector cultural és un dels més perjudicats per la pandèmia. Tothom, qui més qui menys, durant el confnament ha consumit cultura, a casa tancats, llegint un llibre, mirant pel·lícules i series o escoltant música. Previsiblement també és un dels sectors que trigarà més a poder recuperar la seva activitat i ingressos. És per això que creiem fermament en continuar protegint els professionals i les empreses culturals i per això s'han pres les següents mesures en aquest àmbit: · Contractació de professionals de la cultura fonamentalment d'àmbit local per a la realització d'activitats virtuals per a la diada de Sant Jordi, i seguir fent-ho en diades o festes dels propers mesos. · Manteniment de les aportacions al Teatre Principal durant el temps que ha estat sense funcionament per l'estat d'alarma. · Ajornament d'exposicions i trasllat a les Clarisses d'algunes d'elles, per tal de poder mantenir els muntatges pendents. · Mantenir les activitats programades amb les seves pertinents contractacions dins l'àmbit cultural i festiu sempre que sigui possible establir les mesures de seguretat i protecció necessàries. 8. Mesures de protecció civil Durant la pandèmia tothom ha hagut de canviar d'hàbits i adaptar-se a una nova realitat que malauradament ha tingut una durada més llarga del què voldríem. Més enllà de l'ús de material de protecció personal i mantenir una distància 10 #ArenysReAccio20 mínima al sortir al carrer o anar a comprar, hem hagut d'adaptar-nos a les mesures i directrius que s'estableixen en cada moment. Per tal de gestionar de la millor manera la pandèmia en l'àmbit local i poder donar resposta a totes les inquietuds i necessitats de la població, s'han reconduït molts dels serveis municipals: · Ampliació les hores de treball de la Policia Local i reorganització del servei de patrullatge i d'atenció a les persones que necessitaven suport social, o ajudes, treballant coordinadament tant amb Serveis socials com amb la Coordinació de voluntariat. · Vigilància i controls policials per informar a les persones sobre les mesures de confnament i desconfnament i evitar moviments, restringits o innecessaris, de persones entre municipis. Del 16 de març al 7 de maig, s'ha identifcat 3178 persones, el 44% de les quals residents a altres municipis, se n'ha proposat 409 per a denúncia, 3 estan sent investigades penalment i s'han realitzat un total de 809 serveis relacionats amb l'alerta sanitària. · Reorganització dels torns de Serveis Municipals per prioritzar la neteja vial i la desinfecció dels espais més concorreguts i susceptibles de contagis com ara les residències geriàtriques, els supermercats, farmàcies, els allotjaments turístics amb ocupació, el CAP i la seu de Serveis Socials. · Dedicació màxima i prioritària de les treballadores de Serveis Socials en coordinació amb entitats del Tercer Sector com la Creu Roja, Càritas i els Frares Caputxins. · Ampliació del servei de protecció a la salut dels treballadors i coordinació 11 #ArenysReAccio20 de totes les mesures de seguretat per a la tornada. · Coordinació amb els serveis d'emergència per a donar resposta a les necessitats de les residències geriàtriques arenyenques. · Redirecció de les trucades de la Ofcina d'Atenció Ciutadana per no interrompre el servei d'atenció i cites prèvies presencials, per a tothom que no podia accedir als serveis telemàticament 9. Mesures d'àmbit educatiu Arran del tancament de les escoles i la seva posterior adaptació on-line ha a estat una de les prioritats del consistori mantenir la igualtat d'oportunitats educatives per a tots els infants de la vila, i en aquest sentit s'han pres les següents mesures per a que poguessin seguir el curs escolar amb normalitat: · Traspàs d'informació i comunicació