EXP. 2021/5126 INFORME 705/2021 SOBRE EL COMPLIMENT DELS OBJECTIUS D'ESTABILITAT PRESSUPOSTÀRIA I SOSTENIBILITAT FINANCERA DE LA LLEI ORGÀNICA 2/2012 EN L'APROVACIÓ DEL PRESSUPOST DE L'EXERCICI 2022 Rubén Bustamante Iglesias, Interventor accidental de l'Ajuntament d'Arenys de Mar, amb motiu de l'aprovació del pressupost de l'exercici 2022 i en compliment del previst en l'article 16.2 del Reial decret 1463/2007, de 2 de novembre, pel qual s'aprova el Reglament de Desenvolupament de la Llei 18/2001, de 12 de desembre, d'Estabilitat Pressupostària, en la seva aplicació a les Entitats Locals emeto el següent INFORME: La Llei Orgànica 2/2012, de 27 d'abril, d'Estabilitat Pressupostària i Sostenibilitat Financera (LOEPSF) estableix entre els seus objectius garantir la sostenibilitat financera i la situació d'equilibri o superàvit pressupostari de totes les Administracions Públiques. Es per aquest motiu que l'elaboració, aprovació i execució dels Pressupostos i demés actuacions que afectin les despeses o ingressos dels Ens Locals es realitzaran en un marc d'estabilitat pressupostària, coherent amb la normativa europea (art. 3 LOEPSF). S'entendrà per estabilitat pressupostària de les Administracions Públiques la situació d'equilibri o superàvit estructural i d'acord amb l'article 16.2 del Reial decret 1463/2007, la Intervenció Local elevarà al Ple un informe sobre el compliment de l'objectiu d'estabilitat pressupostària, de la regla de la despesa i del límit de deute públic. Aquest informe s'emetrà amb caràcter independent de l'assenyalat a l'article 168.4 i 191.3 del Reial decret legislatiu 2/2004, de 5 de març, pel qual s'aprova el text refós de la Llei reguladora de les hisendes locals. El Consell de Ministres, en sessió de data 11 de febrer de 2020, va aprovar els objectius d'estabilitat, endeutament i la taxa de variació anual als efectes del càlcul de la regla de la despesa per el conjunt de les Administracions Públiques per als exercicis de 2020, 2021, 2022 i 2023, els quals varen ser posteriorment aprovats pel Congrés, en data 27 de febrer i pel Senat, en data 4 de març. Segons aquest acord, pel subsector d'entitats locals, l'objectiu de dèficit era del 0,00% sobre el PIB, l'objectiu de deute públic del 1,9% sobre el PIB i la taxa de variació anual del 3,2% respecte dels recursos no financers de l'exercici anterior. Posteriorment, degut a la crisi sanitària provocada pel COVID-19, el Consell de Ministres, en sessió de data 6 d'octubre de 2020, acordà sol·licitar al Congrés dels Diputats l'apreciació d'una situació d'emergència extraordinària que permetés l'aplicació dels articles 135.4 de la Constitució i 11.4 de la LOEPS i, en conseqüència, la no observança dels objectius d'estabilitat i deute públic. En aquest sentit, el Congrés dels Diputats, en data 20 d'octubre de 2020 i per majoria absoluta dels seus membres, acordà l'apreciació dels citats preceptes i conseqüentment va quedar suspès l'acord del Consell de Ministres de febrer de 2020 i les regles fiscals contingudes a la LOEPSF. Igualment, el Congrés dels Diputats acordà, en data 13 de setembre de 2021, prorrogar aquesta mesura pel 2022. No obstant, tot i estar en un moment en que les regles fiscals queden suspeses per la situació 24/12/2021 Interventor extraordinària, s'haurà d'avaluar la necessitat/capacitat de finançament dels pressupostos locals en la seva aprovació, execució i liquidació i igualment es mantenen les obligacions de transparència previstes a la LOEPSF i en les seves normes de desenvolupament. Aquestes obligacions de subministrament d'informació continuen vigents i les conseqüències dels seus incompliments també. Per tant, al present informe s'avaluarà la situació de capacitat/necessitat de finançament, en termes SEC- 10, tot i que de presentar necessitat de finançament l'Ajuntament no hauria, en principi, d'adoptar immediatament cap tipus de decisió per corregir aquest signe negatiu. Rubén Bustamante Iglesias Respecte a l'avaluació de la regla de la despesa l'Ordre HAP/2082/2014, de 7 de novembre, per la qual es modifica l'Ordre HAP/2105/2012, d'1 d'octubre, modifica l'article 15.3 i elimina l'obligació de remetre l'informe d'intervenció del seu compliment abans del 31 de gener. Signatura 1 de 1 Para descargar unaABSIS copia de este documento consulte la siguiente página web Registre Codi Segur de Validació i c3177e9f9edb4e25af8228beebe58d86001 Url de validació expedien https://tramits.arenysdemar.cat/absis/idi/arx/idiarxabsaweb/catala/asp/verificadorfirma.asp ts Metadades Origen: Origen administració Estat d'elaboració: Original Encara que la norma eximeix de la verificació del compliment de la regla de la despesa en l'aprovació del pressupost, i atesa la suspensió de les regles fiscals i l'Acord del Consell de Ministres pel qual s'aprova la taxa de variació dels recursos no financers, al present informe s'establirà, de conformitat amb l'article 30 de la LOEPSF el límit màxim de despesa no financera. No pot entendre's suspès i, per tant és aplicable, el citat precepte ja que es refereix a despesa no financera en termes pressupostaris, no de comptabilitat nacional. El compliment dels objectius d'estabilitat pressupostària i de deute públic s'han de considerar a nivell del grup, integrat per l'Ajuntament d'Arenys de Mar i l'EPEL, ja que aquesta no es finança majoritàriament amb ingressos de mercat i en conseqüència formarà part del perímetre de consolidació. No obstant l'EPEL, al regir-se per la normativa de comptabilitat empresarial i no tenir pressupost limitatiu, requereix que es consideri la seva situació d'estabilitat com la situació d'equilibri financer. OBJECTIU D'ESTABILITAT 1. Capacitat/Necessitat de finançament de l'Ajuntament. Les dades del pressupost de l'Ajuntament d'Arenys de Mar per a l'exercici 2022 que es presenta a aprovació són les següents: Previsions d'Ingrés Previsions de despesa Cap. 1 7.995.966 Cap. 1 8.674.442 Cap. 2 350.000 Cap. 2 7.539.574 Cap. 3 5.191.100 Cap. 3 57.950 Cap. 4 4.514.219 Cap. 4 1.289.720 Cap. 5 236.305 Cap. 5 0 Cap. 6 0 Cap. 6 5.159.727 Cap. 7 521.542 Cap. 7 64.765 Cap. 8 30.000 Cap. 8 30.000 Cap. 9 4.380.646 Cap. 9 403.600 Total 23.219.778 Total 23.219.778 D'acord amb les xifres del pressupost a aprovar, la capacitat de finançament de l'Ajuntament d'Arenys de Mar calculada amb els criteris del SEC-10, és: Ingressos dels capítols 1 a 7 18.809.131 - Despeses dels capítols 1 a 7 22.786.178 (+/-) Ajustos SEC-10 -566.014 Capacitat (+)/Necessitat(-) de finançament -4.543.061 Detall dels ajustos: 24/12/2021 Interventor Ajust per no recaptació - Cap 1 -99.949 Ajust per no recaptació - Cap 2 -4.375 Ajust per no recaptació - Cap 3 -64.889 Retencions PIE per liquidacions negatives anteriors 0 (+/-) Ajust per grau d'execució de la despesa -289.431 Despeses realitzades en l'exercici pendents d'aplicar a pressupost 16.585 Arrendaments financers -123.955 Rubén Bustamante Iglesias Total ajustos -566.014 - Ajust per no recaptació d'ingressos caps 1, 2, 3 Signatura 1 de 1 Para descargar una copia de este documento consulte la siguiente página web Codi Segur de Validació c3177e9f9edb4e25af8228beebe58d86001 Url de validació https://tramits.arenysdemar.cat/absis/idi/arx/idiarxabsaweb/catala/asp/verificadorfirma.asp Metadades Origen: Origen administració Estat d'elaboració: Original Es justifica aquest ajust pel fet que en la comptabilitat nacional el criteri per la imputació dels ingressos és el de caixa, a diferencia de la comptabilitat pressupostària, que es registra al pressupost d'ingressos en el moment en que es reconeix el dret. Respecte dels ajustos efectuats en el càlcul de l'estabilitat pressupostaria, val a dir que l'ajust sobre no recaptació d'ingressos s'estima en un 1,25% sobre les previsions inicials del pressupost de 2022. Aquest ajust suposa una disminució de la capacitat de finançament per la quantia que es preveu no recaptar en l'exercici sobre les previsions inicials. - Ajust per no execució de la despesa Pel que fa a l'ajust de no execució, aquest es calcula d'acord amb la normativa vigent aplicant un coeficient del -0,01270207 d'acord amb l'evolució dels tres últims exercicis: 2018 2019 2020 Cap. C. Inicials ORN C. Inicials ORN C. Inicials ORN 1 7.359.081,19 6.990.233,12 7.574.920,22 7.489.909,55 8.191.839,50 7.810.486,93 2 7.381.705,00 6.882.959,22 6.623.985,00 6.111.691,19 6.694.095,00 6.145.406,35 3 114.578,39 58.653,85 67.700,00 30.825,40 45.700,00 15.499,01 4 750.225,50 519.399,27 1.723.635,50 1.617.025,75 1.906.765,50 1.821.923,09 5 260.000,00 0,00 235.720,00 6 1.661.222,88 3.069.922,64 619.724,50 1.502.127,85 399.285,00 2.164.302,33 7 7.000,00 56.546,50 76.675,00 75.222,37 78.675,00 78.627,78 Total 17.273.812,96 17.577.714,60 16.946.640,22 16.826.802,11