INFORME D'INTERVENCIÓ 225-2021 Exp.: 2021/1181 Assumpte: Compliment dels requeriments de la Llei Orgànica 2/2012, de 27 d'abril, d'Estabilitat Pressupostària i Sostenibilitat Financera a la liquidació del pressupost de l'exercici 2020. I. LEGISLACIÓ APLICABLE Reial Decret Legislatiu 2/2004, de 5 de març, pel que s'aprova el Text refós de la Llei reguladora de les Hisendes Locals (TRLRHL). Llei Orgànica 2/2012, de 27 d'abril, d'Estabilitat Pressupostària i Sostenibilitat Financera (LOEPSF). Reial Decret 1463/2007, pel que s'aprova el Reglament de desenvolupament de la Llei 18/2001, de 12 de desembre, d'Estabilitat Pressupostària, en la seva aplicació als ens locals. Real Decret 500/1990, de 20 d'abril, pel que es desenvolupa el capítol primer del títol sisè de la Llei 39/1988, de 28 de desembre, reguladora de les Hisendes Locals, en matèria de pressupostos. Ordre 3565/2008, de 3 de desembre, per la que s'aprova l'estructura dels pressupostos dels ens locals. Ordre HAP/2105/2012, d'1 d'octubre, per la que es desenvolupen les obligacions de subministrament d'informació previstes a la Llei Orgànica 2/2012, de 27 d'abril, d'Estabilitat Pressupostària i Sostenibilitat Financera. Bases d'Execució del Pressupost, aprovades pel Ple de la Corporació en sessió de data 30 de desembre de 2020. Manual del Càlcul del Dèficit en Comptabilitat Nacional adaptat a les Corporacions Locals, publicat per la IGAE. Guia per la determinació de la Regla de la Despesa de l'article 12 de la LOEPSF per Corporacions Locals, 3a edició (IGAE) Manual SEC 95 sobre el Dèficit Públic i el Deute Públic, publicat per Eurostat II. INFORME D'acord amb l'article 3 de la LOEPSF "l'elaboració, aprovació i execució dels pressupostos i altres actuacions que afectin les despeses o ingressos dels diferents subjectes compresos en l'àmbit d'aplicació d'aquesta Llei s'ha de fer en un marc d'estabilitat pressupostària, coherent amb la normativa europea". L'article 6 de la LOEPSF exigeix que "el pressupost i la liquidació, han de contenir informació suficient i adequada que permeti verificar la seva situació financera, el compliment dels objectius d'estabilitat pressupostària i de sostenibilitat financera i l'observança dels requeriments acordats en la normativa europea en aquesta matèria". Per tant, aquesta informació no és solament per l'acte d'aprovació, sinó que forma part del mateix expedient de liquidació. Excepcionalment, atesa la situació de crisi sanitària provocada per la COVID-19, el Consell de Ministres en data 6 d'octubre de 2020, va aprovar instar al Congrés dels Diputats l'apreciació de la clàusula de salvaguarda establerta a l'article 135 de la Constitució i a l'article 11.3 de la LOEPSF i com a conseqüència, principalment, s'acordà la suspensió de les acords del Consell de Ministres de data 11 de febrer de 2020, la 20/05/2021 Interventor qual cosa ha suposat, a grans trets, la suspensió temporal del compliment dels objectius d'estabilitat pressupostària i regla de la despesa. 1. OBJECTIU D'ESTABILITAT L'estabilitat pressupostaria es mesura en termes de capacitat o necessitat de finançament conforme al Sistema Europeu de Comptes, concretament l'article 3 de la LOEPSF disposa que: "1. L'elaboració, aprovació i execució dels Pressupostos i demés actuacions que afectin a les despeses o Rubén Bustamante Iglesias ingressos dels diferents subjectes compresos en l'àmbit d'aplicació d'aquesta Llei es realitzarà en un marco d'estabilitat pressupostària, coherent amb la normativa europea. Signatura 1 de 1 Para descargar unaABSIS copia de este documento consulte la siguiente página web Registre Codi Segur de Validació i f589ea0bae9c40a4b11c769e66226d46001 Url de validació expedien https://tramits.arenysdemar.cat/absis/idi/arx/idiarxabsaweb/catala/asp/verificadorfirma.asp ts Metadades Origen: Origen administració Estat d'elaboració: Original 2. S'entendarà per estabilitat pressupostària de les Administracions Públiques la situació d'equilibri o superàvit estructural. 3. En relació amb els subjectes als que es refereix l'article 2.2 d'aquesta Llei s'entendarà per estabilitat pressupostària la posició d'equilibri financer." Pot definir-se el concepte d'estabilitat pressupostaria com l'existència d'un equilibri en termes pressupostaris entre els ingressos i les despeses de naturalesa no financera, en termes de comptabilitat nacional, de forma que, si els ingressos no financers superen les despeses no financeres, tindríem capacitat de finançament i si el cas fos a la inversa, és a dir, les despeses superiors als ingressos llavors estaríem davant una situació de necessitat de finançament, pel que existiria inestabilitat. No obstant, si la situació de dèficit, en termes financers, no supera els límits fixats pel Govern per cada exercici econòmic no seria necessari tramitar un Pla econòmic financer per corregir la situació. L'article 15 de la LOPESF especifica que "En el primer semestre de cada any, el Govern, mitjançant acord del Consell de Ministres, a proposta del ministre d'Hisenda i Administracions Públiques i previ informe del Consell de Política Fiscal i Financera de les comunitats autònomes i de la Comissió Nacional d'Administració Local, fixarà els objectius d'estabilitat pressupostària, en termes de capacitat o necessitat de finançament". L'acord del Consell de Ministres, de data 11 de febrer de 2021, acordà l'objectiu d'estabilitat pressupostaria per als Ens Locals en l'equilibri pressupostari (0,00% del PIB) per a 2020 i en el període 2021-2023. No obstant, com ja em dit abans, el Consell de Ministres, en sessió de data 6 d'octubre de 2020, va decidir la suspensió de les regles fiscals en 2020 i 2021. Tot i existir la suspensió de les regles fiscals, aquesta Intervenció procedeix a quantificar la capacitat o necessitat de finançament de l'ens en termes de comptabilitat nacional. La suspensió de les regles fiscals no afecta al compliment de les obligacions de transparència previstes en la LOEPSF, i en les seves normes de desenvolupament. L'estabilitat pressupostària s'aconsegueix quan la suma dels capítol 1 a 7 de l'estat d'ingressos és igual o superior a la suma dels capítols 1 a 7 de l'estat de despeses. En aquest cas es posaria de manifest una Capacitat de Finançament i en cas contrari, si les despeses són majors que els ingressos, reflectiria una Necessitat de Finançament. Pel càlcul de l'Estabilitat pressupostaria és necessari però dur a terme una sèrie d'ajustos derivats de l'existència de diferències d'imputació entre la comptabilitat pressupostaria del ens locals i els criteris de Comptabilitat Nacional (SEC). Aquests ajustos es realitzen en els termes marcats pel Manual de Càlcul del Dèficit Públic publicat per la IGAE. D'acord amb les xifres de la liquidació del pressupost, la capacitat o necessitat de finançament calculada amb els criteris del SEC95, és: 1.1. AJUNTAMENT D'ARENYS DE MAR Pressupost d'Ingressos 2020 DRN Cap. 1 8.570.109,05 20/05/2021 Interventor Pressupost de Despeses 2020 ORN Cap. 2 174.489,92 Cap. 1 7.810.486,93 Fin. Inversions 0,00 Cap. 3 Cap. 2 6.145.406,35 Altres 4.755.498,41 Interessos 15.509,01 Transf. - Brut (6) 3.670.073,88 Cap. 3 Altres 0,00 R. Liq. Neg.(7) -59.948,63 Cap. 4 Cap. 4 1.821.923,09 Subv.AAPP (8) Cap. 5 Subv. Altres 947.109,78 Rubén Bustamante Iglesias Cap. 6 2.164.302,33 De serveis 147.839,37 Cap. 7 78.627,78 Cap. 5 Fin. Inversions Cap. 8 S. Pèrdues (5) Altres Signatura 1 de 1 Para descargar una copia de este documento consulte la siguiente página web Codi Segur de Validació f589ea0bae9c40a4b11c769e66226d46001 Url de validació https://tramits.arenysdemar.cat/absis/idi/arx/idiarxabsaweb/catala/asp/verificadorfirma.asp Metadades Origen: Origen administració Estat d'elaboració: Original Altres 0,00 Cap. 6 Am.Ordinària 541.461,47 Subv.AAPP (8) 437.492,25 Cap. 9 Cap. 7 Am Excepcional 388.855,93 Subv. Altres TOTAL 18.966.572,89 Cap. 8 0,00 Per inversió 0,00 Cap. 9 Per Sanejament TOTAL 18.642.664,03 Ajustaments SEC a la capacitat/necessitat de finançament: LIQUIDACIÓ GR000 Ajust per no recaptació - Cap 1 -326.384,19 GR000b Ajust per no recaptació - Cap 2 107.589,08 GR000c Ajust per no recaptació - Cap 3 -566.258,25 GR001/2 Retencions PIE per liquidacions negatives anteriors