Codi Ètic dels Ètic els membres electes, personal funcionari i laboral ÍNDEX Introducció 1. Què és el Codi ètic? 2. Qui l'ha de complir? 3. Qui l'ha redactat? 4. En quins principis es basa el Codi ètic? 5. Quines són les pautes de conducta a seguir? 5.1. Pel bon govern de la ciutat 5.2. Per la bona administració de l'Ajuntament 5.3. Per un bon servei públic a la ciutadania 6. Seguiment i avaluació 6.1. Comitè d'ètica 6.2. Sancions 7. Vigència i difusió 8. Referents del Codi ètic INTRODUCCIÓ L'any 1979 es constituïren els primers ajuntaments democràtics. Des de llavors, els pobles i ciutats del nostre país han experimentat una evident transformació econòmica, social i urbanística. Les administracions públiques, i en especial l'Administració local, també han evolucionat per donar resposta a aquests canvis, sempre amb l'objectiu de prestar el millor servei a la ciutadania, assumint noves formes de gestió a través dels instruments i fórmules jurídiques de què disposem. Els canvis tecnològics també han suposat una autèntica revolució en els instruments de gestió i de relació amb les persones, i han propiciat un canvi en els procediments i actuacions de l'Administració. És en aquest context actual, en què la comunicació de l'Administració i la ciutadania agafa una gran transcendència, que l'Ajuntament d'Arenys de Mar veu la necessitat de promoure una cultura ètica que tingui en compte la ciutadania i les empreses proveïdores i adjudicatàries amb les quals manté relació. Per aquest motiu ha impulsat la redacció d'un Codi ètic que recull els principis, les regles i els models de conducta a seguir per part dels membres del consistori i el personal de l'Ajuntament d'Arenys de Mar i de les empreses públiques que se'n derivin. El Codi ètic vol donar unes pautes que vagin més enllà de l'obligació de complir la llei per tal d'evitar aquelles conductes que, tot i ser legals, puguin posar en dubte l'objectiu de servei públic del consistori. Ha de tenir un ampli consens polític, tècnic i social, i ha de ser coherent amb els objectius i la manera d'actuar de l'organisme que el proposa. Però l'existència d'un codi ètic no garanteix per si mateix actuacions i conductes que s'hi ajustin. Cal dur a terme una tasca continuada d'informació, formació i sensibilització dins de l'organització municipal i de comunicació envers la ciutadania. Per això, aquest Codi ètic es revisarà periòdicament, per adaptar-lo als requeriments de l'organització i l'evolució del context social i econòmic. 1. Què és el Codi ètic? És un recull dels principis, regles i models de conducta que haurien de seguir els membres del consistori, el personal de l'Ajuntament d'Arenys de Mar i les empreses municipals. 2. Qui l'ha de complir? - Els membres de la Corporació municipal. - Els treballadors de l'Ajuntament. - Les empreses i els organismes que depenen de l'Ajuntament. - Les empreses privades que tenen relació amb l'Ajuntament. - Les associacions i entitats que rebin subvencions de l'Ajuntament. 3. Qui l'ha redactat? - Un equip de treball format per: - Un membre de cada grup representat a l'Ajuntament d'Arenys de Mar. - El defensor del ciutadà. - Un representant de l'Intercomitè. - Dos ciutadans representants de l'Assemblea de Procés Constituent d'Arenys de Mar. 4. En quins principis es basa el Codi ètic? Legalitat: els actes jurídics municipals han d'ajustar-se a la llei. Igualtat: en tots els aspectes de la vida. Es tindrà en compte en especial la igualtat entre homes i dones. Proporcionalitat: respectar l'equilibri entre els interessos individuals i l'interès públic. Objectivitat: actuar de manera independent i neutral, sense prejudicis ni favoritismes. Diligència, eficàcia i eficiència: resoldre els tràmits de manera àgil i ràpida, fent un bon ús dels recursos públics. Honradesa professional: exercir les funcions de manera professional i evitar l'abús de poder. Integritat: adequar actes i conductes al que estableix la llei. Responsabilitat: ser responsable en el treball diari i en el respecte als deures i les normes. Credibilitat: complir els compromisos, oferir qualitat en els serveis, rigor en la informació i bona pràctica administrativa. Confidencialitat: garantir la protecció de dades de la ciutadania. Dedicació al servei públic: resoldre de forma eficaç i eficient les demandes de la ciutadania. Proximitat: adequar les actuacions municipals a les necessitats de les persones, els col·lectius i els territoris. Cortesia: ser respectuós i considerat amb les persones, i oferir-los el tracte adequat. Transparència: facilitar la màxima difusió, publicitat i transparència de la informació de l'Ajuntament i les seves actuacions. La informació ha de ser útil, veraç i comprensible. Austeritat: optimitzar al màxim els recursos de l'Ajuntament. Accessibilitat: garantir l'ús de mitjans i sistemes per facilitar la interacció amb la ciutadania de manera fàcil, segura i comprensible. Es tindrà especial atenció a persones amb discapacitat o dificultats especials i a la gent gran. Respecte pel patrimoni cultural i mediambiental: fer d'Arenys de Mar una ciutat sostenible, equilibrada i dinàmica, i preservar el llegat públic per a les futures generacions. 5. Quines són les pautes de conducta a seguir? 5.1 Pel bon govern de la ciutat - Respectar els drets humans i les llibertats de la ciutadania, i rebutjar qualsevol discriminació per motiu de naixement, ètnia, sexe, religió, o factors de tipus social, moral, econòmic, ideològic o polític. - Treballar per la inclusió i la cohesió social, i per una distribució equitativa dels serveis dins el municipi. - Impulsar i incorporar els valors ètics en l'organització i desenvolupament de l'Ajuntament. - Respectar la voluntat de la ciutadania a les urnes. Actuar amb lleialtat política i complir el Codi de conducta política amb relació al transfuguisme en les corporacions locals. - Facilitar i fer complir la llei sobre responsabilitats civil, penal, disciplinària i la responsabilitat patrimonial dels empleats públics immersos en procediments judicials. - Facilitar l'acord entre tots els partits polítics, que puguin participar dels grans projectes de la ciutat, i dotar-los dels documents i recursos perquè puguin realitzar la seva feina. Els càrrecs electes dels grups municipals tindran accés, com a mínim, a tota la informació que determini la llei. - Afavorir la celebració anual d'un debat sobre l'estat del municipi, obert a la ciutadania. - Els càrrecs electes del grups municipals podran formar part dels òrgans de govern de les empreses públiques municipals i hauran d'informar sobre la seva tasca. - Complir la llei sobre incompatibilitats dels càrrecs electes locals i del personal directiu municipal. Els interessos personals no han d'entrar en conflicte amb els càrrecs públics. - Rebutjar tractes de favor, regals, compensacions o situacions que impliquin privilegi o avantatge injustificat. - Garantir la transparència de les actuacions i decisions de l'Ajuntament i respectar el dret de la ciutadania a una informació comprensible. - L'Ajuntament promourà les mesures que garanteixin l'accés directe de la ciutadania a través d'internet i altres canals de comunicació, a l'execució pressupostària i als projectes i contractes públics així com a la realització de tràmits i gestions administratives. - Garantir privacitat amb relació a les persones. - Garantir la pluralitat en els mitjans municipals d'informació afavorint un espai de participació per a l'oposició i altres agents socials. Tots els grups municipals han de poder publicar informació, segons la llei. - Retre comptes anualment de la gestió municipal i informar de manera contínua sobre l'estat del municipi. Fer seguiment i avaluació de les polítiques municipals, i tenir en compte els resultats. L'alcalde i els membres del govern municipal, mantindran reunions periòdiques amb els grups municipals de l'oposició a més de les establertes en la Junta de portaveus, comissions informatives, etc., per donar compte d'iniciatives i projectes, així com per debatre, consultar i recollir les seves aportacions amb l'ànim d'afavorir els consensos. - Publicar al web municipal les actes de les sessions plenàries i en altres publicacions del consistori el posicionament en el Ple dels grups polítics en l'aprovació del Pla d'actuació municipal (PAM), el pressupost anual i les ordenances fiscals i municipals. - Resoldre els tràmits i procediments administratius amb rapidesa, eficàcia i objectivitat. Es garantirà la publicitat de les informacions necessàries per l'acompliment del dret dels ciutadans a conèixer en qualsevol moment l'estat de tramitació dels procediments en els quals tinguin la condició d'interessats. - Promoure el diàleg amb els sectors socials i econòmics per al desenvolupament de la vila, mitjançant els canals de participació ciutadana més adients. - Es potenciaran els consells municipals i els grups polítics es comprometen a tenir en compte les iniciatives i propostes que s'hi debatin. - Col·laborar amb el defensor del ciutadà, atendre les seves recomanacions i facilitar la resolució dels conflictes. - Fer complir el Manual de protocol de l'Ajuntament. Presentar els representants de tots els grups municipals a les entitats, col·lectius, associacions i persones rellevants durant la celebració de qualsevol acte o esdeveniment públic com a membres de l'Ajuntament i en representació de les seves respectives formacions polítiques. - Informar a temps a tots els càrrecs electes municipals sobre els actes oficials de l'Ajuntament o altres actes organitzats per entitats als quals l'Ajuntament sigui convidat. Totes les forces polítiques del consistori hi han de poder estar representades. - Crear un manual d'acollida per facilitar als càrrecs electes la integració en l'organització municipal. - Els càrrecs electes formularan a l'inici del seu mandat la declaració de tots els seus béns i drets patrimonials i de les activitats que desenvolupin en el moment del nomenament. El mateix hauran de fer en finalitzar. - Per refermar el compromís dels càrrecs electes i de confiança en el compliment dels principis ètics i de conducta del codi, aquests hauran D'ACCEPTAR EL COMPLIMENT DEL CODI ÈTIC en el moment de la seva presa de possessió. - Per refermar el compromís del personal de l'Ajuntament d'Arenys de Mar en el compliment dels principis ètics i de conducta del codi, aquests hauran D'ACCEPTAR EL COMPLIMENT DEL CODI ÈTIC en el moment de la seva presa de possessió. - Les remuneracions dels càrrecs electes i càrrecs municipals seran publicades per a coneixement de la ciutadania. 5.2 Per a la bona administració de l'Ajuntament. Garantir que els ciutadans coneguin i puguin exercir els seus drets i les seves obligacions polítiques i administratives. Modernitzar i millorar l'Administració municipal segons les necessitats de la ciutadania. Dotar-se de sistemes de gestió basats en l'economia, l'eficiència i l'efectivitat, per millorar la gestió municipal. Promoure el diàleg amb els treballadors de l'Ajuntament, amb els seus òrgans de representació i amb les diferents organitzacions sindicals. Es respectarà la independència sindical. Facilitar un bon entorn laboral a l'Ajuntament i a les empreses municipals. Promoure la implicació dels treballadors i de les treballadores en els projectes municipals. Encoratjar-los en el desenvolupament de les seves tasques. Reconèixer a les persones i als equips la seva contribució a la millora dels serveis. Crear un manual d'acollida per facilitar la incorporació i la integració de les persones contractades, així com dels nous càrrecs electes. Respectar els acords dels convenis col·lectius. Propiciar el desenvolupament professional i personal dels treballadors de l'Ajuntament, i promoure la innovació, la creativitat i l'intercanvi de coneixement. Respectar els principis ètics i de conducta de l'Estatut bàsic de l'empleat públic (EBEP). Administrar de manera eficient i amb austeritat els recursos i béns públics i vetllar per la cura i conservació dels mitjans i materials municipals. Establir criteris objectius per concedir subvencions i ajuts, així com el seu posterior control en l'execució, disponibilitat i justificació. Fer públics els requisits, els criteris i els procediments de sol·licitud i concessió de subvencions i ajuts. Publicar la relació de persones beneficiàries i les quanties d'aquests ajuts o subvencions. Facilitar la identificació dels treballadors públics perquè la ciutadania que s'adreci a l'Ajuntament pugui identificar la persona que els atén. Col·laborar amb el Comitè d'Ètica per identificar les bones pràctiques i les actituds i conductes que es poden millorar. Garantir la transparència en la contractació pública, l'execució pressupostària, el planejament i la gestió urbanística, la concessió de llicències, la selecció de personal i la resta de procediments administratius. Millorar la coordinació entre administracions, per racionalitzar i millorar la informació i els serveis. En els contractes i concursos públics, s'han d'incloure, en els plecs de clàusules contractuals i en les bases de convocatòria de subvencions o ajuts, els principis ètics i les regles de conducta als quals han d'adequar l'activitat els contractistes i les persones beneficiàries, i han de determinar els efectes d'un eventual incompliment d'aquests principis inclosos en l'esmentat Codi Ètic. Incorporar criteris de compra ètica, sostenibilitat i igualtat de gènere en la compra i contractació de serveis tant financers com de subministrament de serveis bàsics o productes. Incorporar representats dels diferents grups polítics a les meses de contractació encarregades de contractar els serveis de l'Ajuntament. Aquest grup de persones ha d'actuar amb transparència, segons la llei i han de fer públics els acords a què s'ha arribat. Garantir la selecció i la carrera professional del personal de l'Ajuntament segons criteris d'igualtat, mèrit i capacitat. 5.3 Per un bon servei públic a la ciutadania. Potenciar una ciutadania activa, participativa i crítica. Promoure l'associacionisme, i que les entitats siguin democràtiques, autònomes i compromeses amb la vila. Promoure el diàleg i la convivència de la ciutadania. Garantir el dret de la ciutadania a conèixer l'estat dels tràmits que l'afectin, i a obtenir- ne còpies. S'ha de respectar la protecció de dades i el dret a la privacitat. Garantir l'accessibilitat als serveis i la correcta identificació de les dependències i del personal municipal. Garantir l'accés de la ciutadania a la informació, a exercir els seus drets i a complir les seves obligacions. Fer públics els compromisos de qualitat amb la ciutadania. Avaluar i millorar els serveis municipals. Potenciar i millorar els diferents canals de comunicació amb la ciutadania, i fer més comprensible el llenguatge administratiu. Desenvolupar progressivament l'Administració electrònica i promoure'n l'ús entre la ciutadania. Garantir el dret de les persones a ser escoltades i atendre les seves opinions, queixes i suggeriments respecte de la gestió municipal. Crear procediments que facilitin la recepció d'aquestes opinions, el seu tractament i una resposta adequada. Fomentar i facilitar la participació de la ciutadania, i compartir-ne els resultats amb totes aquelles persones que hi han participat. 6. Seguiment i avaluació 6.1. Comitè d'Ètica És l'òrgan responsable de l'impuls, el seguiment i l'avaluació del Codi ètic. Està format per: - Un representant dels partits de l'oposició. - Un representant de l'equip de govern municipal.