PLA DE MESURES ANTIFRAU Ajuntament d'Arenys de Mar Entitat pública empresarial Ràdio Arenys Exp. núm.: 2022/3343 Agost de 2022 Índex GLOSSARI DE TERMES .................................................................................................................................4 1. OBJECTE DEL PLA DE MESURES ANTIFRAU....................................................................................6 2. NATURALESA I FINALITAT DEL PLA DE MESURES ANTIFRAU ................................................6 3. ÀMBIT OBJECTIU D'APLICACIÓ ..........................................................................................................6 4. ÀMBIT SUBJECTIU D'APLICACIÓ ........................................................................................................7 5. PRINCIPIS DEL PLA DE MESURES ANTIFRAU ..................................................................................8 6. ORGANITZACIÓ, GESTIÓ I DESENVOLUPAMENT DEL PLA DE MESURES ANTIFRAU ..8 7. REVISIÓ I ADAPTACIÓ DEL PLA ..........................................................................................................8 8. ESTRUCTURA DEL PLA DE MESURES ANTIFRAU .........................................................................8 9. MESURES DE PREVENCIÓ .......................................................................................................................9 9.1. Aprovació d'una Declaració institucional de compromís de lluita contra el frau i la corrupció........................................................................................................................................................9 9.2. Definició d'un model bàsic de gestió d'avaluació de riscos ........................................................9 9.3. Incorporació de la Declaració de no estar afectat per cap conflicte d'interès (DACI) ......9 9.4. Reforç del codi de conducta d'alts càrrecs i d'empleats públics ............................................ 10 9.5. Publicació de declaració de béns i activitats ............................................................................... 10 9.6. Publicació de l'agenda d'alts càrrecs i ús del registre de grups d'interès ............................. 10 9.7. Participació de l'entitat local en accions de sensibilització i formatives en matèria d'integritat i ètica pública......................................................................................................................... 10 9.9. Publicitat i transparència del Pla de mesures antifrau .............................................................. 11 10. MESURES DE DETECCIÓ ................................................................................................................... 11 10.1. Creació d'un canal intern o, si s'escau, la connexió amb un canal extern per a la gestió i presentació de dilemes ètics, queixes o denúncies ........................................................................... 11 10.2. Previsió d'un llistat de banderes vermelles que actuï com un sistema d'alertes .............. 11 10.3. Introducció d'eines de gestió de dades i de traçabilitat amb la finalitat de detectar irregularitats administratives, frau, corrupció o conflictes d'interessos ...................................... 11 11. MESURES DE CORRECCIÓ ............................................................................................................... 12 11.1. La retirada dels projectes, o de part d'aquests, afectats pel frau i la corrupció o pels conflictes d'interessos reals. La recuperació dels fons de la UE gastats fraudulentament ...... 12 11.2. L'adopció d'altres mesures de correcció complementàries: actuacions preliminars i recerques prèvies a la incoació de procediments administratius o penals. Actuació d'òrgans de control ................................................................................................................................................... 12 11.3. Correcció dels conflictes d'interessos: l'abstenció ................................................................. 12 11.4. Gestió davant de conflictes d'interessos o indicis de possible frau o corrupció ............. 13 12. MESURES DE PERSECUCIÓ ............................................................................................................... 13 2 12.1. Incoació de procediments disciplinaris o sancionadors quan la competència sigui pròpia de l'Ajuntament.......................................................................................................................................... 13 12.2. Comunicació dels fets produïts i les mesures adoptades a les autoritats competents .. 13 12.3. Denúncia dels casos de presumpte frau o corrupció davant de les autoritats nacionals o de la Unió Europea, així com davant de la fiscalia o els tribunals.................................................. 13 12.4. Conflicte d'interessos .................................................................................................................... 14 ANNEX 1. DECLARACIÓ INSTITUCIONAL DE LLUITA CONTRA EL FRAU ........................ 15 ANNEX 2. MAPA DE RISCOS I MATRIU D´AVALUACIÓ .............................................................. 16 ANNEX 3. MODELS DE DECLARACIÓ D'ABSÈNCIA DE CONFLICTES D'INTERÈS (DACI) ........................................................................................................................................................................... 21 ANNEX 4. MODEL D'ADHESIÓ AL CODI ÈTIC ............................................................................... 24 ANNEX 5. PROCEDIMENT INTERN D'ACTUACIÓ EN SITUACIONS DE CONFLICTE D'INTERESSOS .............................................................................................................................................. 25 ANNEX 6. PROCEDIMENT INTERN D'ACTUACIÓ DAVANT INDICIS O EVIDÈNCIES DE FRAU O CORRUPCIÓ ............................................................................................................................... 25 ANNEX 7. NORMATIVA APLICABLE.................................................................................................... 26 3 GLOSSARI DE TERMES A. Irregularitats administratives La noció d'irregularitats administratives està recollida en el dret de la Unió Europea en el Reglament (CE, EURATOM), número 2988/95, de 18 de desembre de 1995, relatiu a la protecció dels interessos financers de les comunitats europees, en l'article 1.2 es preveu aquesta definició: Constituirà irregularitat tota infracció d'una disposició del dret comunitari corresponent a una acció o omissió d'un agent econòmic que tingui o tindria per efecte perjudicar el pressupost general de les comunitats (Unió Europea) o els pressupostos administrats per aquestes (o gestionat de forma compartida per autoritats nacionals com són les locals), bé sigui mitjançant la disminució o la supressió d'ingressos procedents de recursos propis percebuts directament per compte de les comunitats, bé mitjançant una despesa indeguda. B. Frau La noció de frau, amb unes connotacions penals innegables, es recull a l'article 3 (enquadrat al títol II: "Infraccions penals relatives al frau que afecta els interessos financers de la Unió") de la Directiva (UE) 2017/1371, del Parlament Europeu i del Consell, de 5 de juliol de 2017, sobre lluita contra el frau que afecta els interessos financers de la Unió a través del dret penal. Aquest concepte es delimita en aquest article de la següent manera: 1. Els Estats membres adoptaran les mesures necessàries per garantir que el frau que afecti els interessos financers de la Unió constitueix una infracció penal quan es cometin intencionadament. 2. Als efectes de la present Directiva, es considerarà frau que afecta els interessos financers de la Unió el següent: a. En matèria de despeses no relacionades amb els contractes públics, qualsevol acció o omissió relativa a: i) l'ús o la presentació de declaracions o documents falsos, inexactes o incomplets, que tingui per efecte la malversació o la retenció infundada de fons o actius del pressupost de la Unió o de pressupostos administrats per la Unió, o en nom seu, ii) l'incompliment d'una obligació expressa de comunicar una informació que tingui el mateix efecte o iii) l'ús indegut d'aquests fons o actius per a finalitats diferents dels que en van motivar la concessió inicial; b. En matèria de despeses relacionades amb els contractes públics, almenys quan es cometin amb ànim de lucre il·legítim per a l'autor o una altra persona, causant una pèrdua per als interessos financers de la Unió, qualsevol acció o omissió relativa a: i) l'ús o la presentació de declaracions o documents falsos, inexactes o incomplets, que tingui per efecte la malversació o la retenció infundada de fons o actius del pressupost de la Unió o de pressupostos administrats per la Unió, o en nom seu, 4 ii) l'incompliment d'una obligació expressa de comunicar una informació que tingui el mateix efecte o iii) l'ús indegut d'aquests fons o actius per a fins diferents dels que van motivar-ne la concessió inicial i que perjudiqui els interessos financers de la Unió. Així mateix, en aquest concepte de frau es tindrà en compte el que disposen els apartats c) i d) de l'article 3 esmentat, respectivament, en matèria d'ingressos diferents dels procedents dels recursos propis de l'IVA i d'ingressos procedents dels recursos propis de l'IVA, en les circumstàncies que s'hi assenyalen. C. Corrupció La Comissió Europea aplica el següent concepte de corrupció: S'entén per corrupció l'abús de poder d'un càrrec públic per obtenir beneficis privats. Els pagaments corruptes faciliten molts altres tipus de frau, com ara la facturació falsa, les despeses fantasmes o l'incompliment de les condicions contractuals. La forma més freqüent són els pagaments corruptes o els beneficis de caràcter similar: un receptor (corrupció passiva) accepta el suborn d'un donant (corrupció activa) a canvi d'un favor. D. Conflicte d'interessos No hi ha una definició normativa precisa de conflicte d'interessos. Tot i així, la normativa europea preveu una regulació que assaja identificar quines situacions o circumstàncies taxades s'enquadren com a conflicte d'interessos, a la qual s'afegeix una clàusula oberta que, fins a cert punt, objectiva l'existència d'aquests conflictes en determinats contextos. En efecte, l'article 61.3 del Reglament Financer de 2018 determina en quins casos o supòsits hi haurà conflicte d'interessos, i ho fa en els termes següents: Als efectes de l'apartat 1, hi ha conflicte d'interessos quan l'exercici imparcial i l'objectiu de les funcions dels agents financers i altres persones a què fa referència l'apartat 1 (responsables polítics o empleats públics que gestionin fons europeus) es vegi compromès per raons familiars, afectives, d'afinitat política o nacional, d'interès econòmic o per qualsevol altre motiu directe o indirecte d'interès personal. 5 1. OBJECTE DEL PLA DE MESURES ANTIFRAU Aquest Pla de mesures antifrau per a la gestió de fons europeus per part de l'Ajuntament d'Arenys de Mar, s'aprova de conformitat amb el què exposa l'article 6 de l'Ordre HFP/1030/2021, de 29 de setembre, per la qual es configura el sistema de gestió del Pla de Recuperació, Transformació i Resiliència. El Pla s'articula al voltant de les quatre fases del cicle de gestió del risc del frau amb la finalitat de prevenir, detectar, corregir i perseguir les irregularitats, el frau, la corrupció i els conflictes d'interessos en la gestió i l'execució dels fons europeus amb la pretensió última de salvaguardar els principis de bona gestió financera, de protecció dels interessos financers de la Unió Europea i de compliment de resultats a la gestió. Així mateix, inclou vuit annexos que s'aproven amb aquest Pla de mesures antifrau. 2. NATURALESA I FINALITAT DEL PLA DE MESURES ANTIFRAU El Pla de mesures antifrau de l'Ajuntament d'Arenys de Mar té per objecte enfortir la integritat institucional i la lluita contra les irregularitats administratives, el frau, la corrupció i els conflictes d'interessos en la gestió de fons europeus. El seu contingut es revisarà periòdicament a fi de dur a terme una millora permanent dels estàndards ètics de la institució i organització municipal, particularment pel que fa a la gestió i execució de fons europeus dels quals aquesta entitat local sigui entitat executora o beneficiària de recursos financers destinats a determinades actuacions. La seva durada serà indefinida, sens perjudici de la revisió periòdica en els termes establerts a l'apartat 7.2. 3. ÀMBIT OBJECTIU D'APLICACIÓ Aquest Pla de mesures antifrau s'aplica als fons europeus que l'Ajuntament gestioni o dels quals sigui beneficiari i procedeixin dels diferents Components del Pla de Recuperació, Transformació i Resiliència aprovat per la Comissió Europea al mes de juny de 2021, en el marc del sistema de gestió establert a l'Ordre HFP/1030/2021, així com, si escau, d'aquells altres fons europeus sempre que sigui d'acord amb la seva pròpia normativa. Aquest Pla de mesures antifrau preveu la regulació d'instruments i mesures que, més enllà de donar resposta concreta als requeriments de la gestió de fons europeus, s'emmarquen en el sistema d'integritat institucional de l'Ajuntament d'Arenys de Mar i com a tals, es poden aplicar a altres àmbits de la gestió municipal si així es resol de manera expressa. 6 4. ÀMBIT SUBJECTIU D'APLICACIÓ Aquest Pla s'aplicarà a l'Ajuntament d'Arenys de Mar, i al seu sector públic institucional, constituït per l'entitat pública empresarial Ràdio Arenys. Les mesures d'enfortiment de la integritat i de prevenció, detecció, correcció i persecució de les irregularitats, el frau, la corrupció i els conflictes d'interessos s'aplicaran als actors següents de l'àmbit municipal o que tinguin relació amb la gestió, l'execució o la destinació dels fons europeus: a) Alts càrrecs al servei de l'administració local, així com, si escau, personal eventual. b) Empleats públics municipals que participin en aquells expedients que compten amb finançament procedent dels fons europeus i que: i. elaboren informes que serveixen de base per a la presa de decisions i/o, ii. intervenen a les meses de contractació i/o, iii. intervenen en processos de selecció de personal i/o, iv. realitzen tasques de gestió control i pagament, v. així com qualsevol altre agent en què hagin delegat o encomanat, així com externalitzat, alguna o algunes d'aquestes tasques. c) Beneficiaris privats, socis, contractistes i subcontractistes, les actuacions dels quals siguin finançades amb fons, que puguin actuar a favor dels propis interessos, però en contra dels interessos financers de la Unió, en el marc d'un conflicte d'interessos. d) Assessors externs, professionals o membres de comissions o grups de treball que participin en la preparació o en els treballs preliminars de processos de contractació pública o de subvencions o ajudes, així com en l'elaboració d'estudis o dictàmens, que puguin incórrer en conflicte d'interessos. Tenen condició d'alts càrrecs al servei de l'administració local: - Representants locals de l'alcaldia, regidories o presidències. - Titulars dels òrgans directius, d'acord amb la legislació de règim local. D'acord la normativa de règim local, cada ajuntament ha de determinar, d'acord amb el seu reglament d'organització el per