BÚSTIA ÈTICA DEL CANAL DE DENÚNCIES 1 QUÈ ÉS EL CANAL DE DENÚNCIES? La bústia ètica del Canal de Denúncies és un canal segur de participació electrònica per a oferir un espai que permeti tenir coneixement de qualsevol acció o omissió contrària als principis de bon govern, com una manera de reforçar la gestió pública. NORMATIVA CANAL DE DENÚNCIES En compliment del que s'estableix en l'article 24 de la Llei Orgànica de Protecció de Dades i Garantia dels Drets Digitals(LOPDGDD). El Codi Ètic de l'AJUNTAMENT D'ARENYS DE MAR, i del seu ens vinculat, LA RÀDIO D'ARENYS DE MAR, d'ara endavant l'ENTITAT, estableix formalment els valors, referències i normes que han de guiar el comportament de les persones físiques i jurídiques que formen part d'aquesta, així com les seves actuacions amb clients, proveïdors i col·laboradors externs. En aquest sentit, el Canal de Denúncies s'estableix com a eina de comunicació clau a través del qual s'ha d'informar sobre els possibles fets irregulars que puguin suposar un incompliment de les Lleis i codi ètic. Addicionalment, aquest Canal de Denúncies constitueix un dels pilars del compliment del Reglament General de Protecció de Dades (RGPD) i de la Llei orgànica 3/2018 de 5 desembre de Protecció de Dades Personals i de garantia de drets digitals (LOPDGDD), implantats a l'ENTITAT per a poder transmetre les conductes o fets susceptibles de ser delicte. En aquest sentit, el canal de Denúncies permet reportar una infracció de forma anònima d'acord amb la Directiva Europea 2019/1937 de 23 d'octubre de 2019. ÀMBIT D'APLICACIÓ Aquesta normativa defineix el funcionament i principis del Canal de Denúncies de l'ENTITAT serà aplicable a totes les comunicacions enviades des d'aquesta eina per les persones que integren l'ENTITAT, així com per aquells tercers que enviïn les seves denúncies o consultes des del formulari disponible a la web corporativa a aquest efecte. OBJECTE DEL CANAL DE DENÚNCIES L'objectiu del Canal de Denúncies és posar a la disposició de les persones que formen part de l'ENTITAT ­i d'aquells tercers que mantenen una relació amb l'ENTITAT- una eina de fàcil accés a través de la qual és possible informar i comunicar fets irregulars relacionats amb l'ENTITAT. QUÈ S'HA DE COMUNICAR A TRAVÉS DEL CANAL ÈTIC? Resten explícitament exclosos d'aquets règim d'anonimat els casos de denúncies de casos d'abusos sexuals o contra la llibertat sexual. Aquells denunciants de mala fe que presentin denúncies falses o denúncies que tinguin com a única finalitat menyscabar la reputació d'una empresa o qualsevol persona o professional, se'ls sotmetrà als procediments i les sancions disciplinàries que corresponguin d'acord amb allò que es preveu a la legislació vigent en cada moment. A títol enunciatiu, que no limitatiu, s'enumeren les qüestions que podrien o haurien de comunicar-se a través del Canal Ètic i quines no: SÍ haurien de comunicar-se a través del Canal Ètic: - Dubtes o sol·licituds d'aclariment de qualsevol qüestió relativa al contingut del codi ètic; 2 - Denúncia de qualsevol comportament o actuació que pogués ser contrari a les disposicions del Codi Ètic; - Qualsevol conducta que pugui ser constitutiva de delicte quan afecti qualsevol empleat de l'Ajuntament d'Arenys de Mar o tercers vinculats amb l'entitat; - Qualsevol dubte que pugui sorgir en relació amb aquest document. NO haurien de comunicar-se a través del Canal Ètic: - Informació de caràcter general relacionada amb l'Ajuntament; - Qüestions per a les quals hi hagi un canal específic - Qüestions de caràcter laboral que no suposin un incompliment del que disposa el Codi Ètic. PRINCIPIS RECTORS Totes les comunicacions, incidències o qüestions que es remetin a través del Canal de Denúncies es tractaran respectant els següents principis: Independència: les actuacions derivades de les comunicacions rebudes es gestionaran per la Unitat Antifrau, a traves del Responsable de Protecció de Dades i el Delegat de Protecció de Dades (DPD), a fi de garantir l'autonomia en les seves gestions i decisions. Objectivitat: es garantirà una anàlisi exhaustiva i completa dels fets i circumstàncies que hagin estat comunicats a través del Canal de Denúncies, evitant qualsevol tipus d'arbitrarietat en les actuacions, d'acord amb el protocol definit a aquest efecte*. La resolució de totes i cadascuna de les comunicacions rebudes quedaran sempre degudament justificades. Confidencialitat: les accions que es duguin a terme es realitzaran de manera discreta i absolutament confidencial, tant en la recerca i l'anàlisi com en l'obtenció i el tractament de la informació que sigui necessària, respectant Reglament General de Protecció de Dades UE 2016/679 (RGPD) i la Llei orgànica 3/2018, de 5 de desembre, de Protecció de Dades Personals i Garantia dels Drets Digitals (LOPDGDD). Autoritat: L'ENTITAT estableix la competència i autoritat de la Unitat Antifrau, a traves del Responsable de Gestió del Canal de Denúncies, per a gestionar les comunicacions enviades a través del Canal de Denúncies i executar totes les accions que siguin requerides segons el que s'estableix en el protocol de resposta del Canal de Denúncies. Política anti-represàlies: en cap cas, es prendran represàlies contra aquelles persones que realitzin qualsevol tipus de consulta, denúncia o comunicació a través d'aquest canal, siguin fets certs o no. Clàusula Protecció de Dades El denunciant podrà mantenir el seu anonimat emplenant únicament les dades obligatòries necessàries per a la investigació del fet denunciat marcats amb un asterisc dins del formulari. L'ENTITAT garanteix la confidencialitat i l'anonimat dels denunciants. 3 De conformitat en el que es disposa en els articles 13 i 14 del Reglament (UE) 2016/679 del Parlament Europeu i del Consell, de 27 d'abril de 2016 (RGPD) i en l'article 11 de la Llei orgànica 3/2018, de 5 de desembre, de Protecció de Dades i Garantia dels Drets Digitals (LOPDGDD), relatiu a la protecció de les persones físiques pel que fa al tractament de dades personals i a la lliure circulació d'aquestes dades. L'ENTITAT com a responsable de les dades facilitades, l'informa: Responsable del tractament de les seves dades personals: AJUNTAMENT D'ARENYS DE MAR, NIF: P-0800600I, Riera Bisbe Pol, 8 - 08350 ­ Arenys de Mar (BARCELONA), Telèfon: 937959900, dpd.ajarenysdemar@diba.cat. FINALITAT DEL TRACTAMENT: Recepció, gestió i emmagatzematge de denúncies. Conservació: Les dades aportades es mantindran de forma confidencial i amb les degudes garanties i mesures de privacitat legalment exigibles. Les dades personals proporcionades es conservaran mentre no se sol·liciti la supressió per part de l'interessat o durant el temps necessari per a complir amb les obligacions legals. Destinataris: Les dades aportades seran tractades i, en cas indispensable, cedits a terceres parts interessades, assessors o autoritats públiques amb les finalitats de, recerca i esclariment dels fets denunciats, determinació de responsabilitats, implantació d'accions correctives i, si escau, interposició de les accions legals i disciplinàries exigibles davant els òrgans responsables en cada cas. Drets: Pot exercir els seus drets d'accés, rectificació, supressió, portabilitat de les seves dades i a la limitació o oposició del seu tractament, així com no ser objecte de decisions individuals automatitzades, dirigint-se al nostre domicili fiscal o a través del correu electrònic, havent-se d'identificar degudament i sol·licitar clarament el dret a exercir. *Protocol de resposta del Canal de Denúncies. 4