REGLAMENT ORGÀNIC MUNICIPAL ÍNDEX Títol preliminar.- Disposicions generals Títol primer.- L'organització municipal Capítol I - Els òrgans municipals Capítol II - El funcionament dels òrgans municipals Capítol III - El Ple Capítol IV - El funcionament del Ple Capítol V - L'alcalde Capítol VI - La Comissió de Govern Capítol VII - Els tinents d'alcalde Capítol VIII - La Junta de Portaveus i els portaveus Capítol IX - La Comissió Especial de Comptes Capítol X - Les Comissions Informatives Capítol XI - Els regidors delegats Capítol XII - Els grups municipals Capítol XIII - Òrgans de participació ciutadana. Els consells sectorials Títol segon.- Estatut dels regidors i regidores Capítol I - Adquisició i pèrdua de la condició de regidor/a Capítol II - Drets dels regidors/es Capítol III - Deures del regidors/es Capítol IV - El registre d'interessos Capítol V - La moció de censura Capítol VI - Els mitjans de comunicació de titularitat municipal Títol Tercer.- Informació i participació ciutadana Capítol I - Informació als ciutadans Capítol II - La participació ciutadana Capítol III - El referèndum i les consultes populars Capítol IV - La iniciativa popular Capítol V - L'audiència pública Pàgina : 1 TÍTOL PRELIMINAR.- DISPOSICIONS GENERALS Article 1r.- Fonamentació jurídica L'Ajuntament d'Arenys de Mar, com a municipi que participa en l'organització territorial de Catalunya, i amb la voluntat de fer més efectiva la participació de la ciutadania en l'adopció de les decisions públiques que els afecten més directament, i també amb la voluntat de gestionar i representar els interessos de la nostra col·lectivitat, fent ús de l'autonomia municipal constitucionalment reconeguda, i en l'exercici de les atribucions que li reconeix l'article 6 de la Carta europea d'autonomia local, i de la seva capacitat d'autoorganització, reconeguda en l'article 47 de la Llei 8/1987 i en l'article 4.1.a), i 20.2 de la LRBRL, es dota d'aquest Reglament orgànic municipal, que regularà l'organització i el funcionament de l'Ajuntament d' Arenys de Mar i els seus diferents òrgans. La filosofia que inspira el present Reglament es basa en criteris d'eficàcia, rapidesa i transparència en l'actuació municipal, a fi que la ciutadania arribi a sentir-se protagonista dels temes públics i no els merament uns administrats, contribuint així a aconseguir una societat participativa, conscient i responsable a nivell municipal dels assumptes que els afecten Article 2n.- Abast i objecte del Reglament És objecte d'aquest Reglament : a) Regular el règim organitzatiu de l'Ajuntament. b) Regular el funcionament dels òrgans municipals. c) Concretar l'estatut dels regidors i regidores, els drets i els deures, el registre d'interessos i la regulació de la participació dels regidors /es que no formen part de l'equip de govern. d) Canalitzar la informació i la participació ciutadanes. e) Determinar aspectes administratius i de procediment de l'administració municipal. Article 3r.- Prelació de fonts Les normes d'aquest Reglament s'aplicaran de forma preferent, llevat dels casos en què hi hagi contradiccions amb normes de rang superior i que siguin d'observació obligatòria. Els aspectes no previstos en aquest Reglament es regiran per la Llei del Parlament de Catalunya 8/1987, de 15 d'abril, municipal i de règim local de Catalunya, i també per la Llei 7/85, de 2 d'abril, reguladora de les bases del règim local, la Llei de règim electoral general, i els seus respectius reglaments. Pàgina : 2 Article 4t.- Interpretació del Reglament La facultat d'interpretar el Reglament correspon, en darrera instància, al Ple municipal. Els criteris d'interpretació i integració de les normes que es contenen en aquest Reglament es faran d'acord amb les normes generals contingudes en el Codi Civil, en atenció als criteris d'interpretació gramatical, i en funció dels objectius que es persegueixin en redactar els preceptes controvertits. La interpretació haurà de ser sempre en el sentit més favorable als drets de representació política i en general als drets constitucionals reconeguts. El Ple podrà dictar normes de caràcter interpretatiu per majoria absoluta. Article 5è.- Utilització de la llengua oficial a l'Ajuntament 1) El català és la llengua pròpia de l'Ajuntament d'Arenys de Mar. Tota la documentació municipal serà redactada en català. 2) A Catalunya, tots els ciutadans tenen dret a escollir la llengua oficial amb què es relacionin amb l'Ajuntament. Si així ho manifesten expressament en cada cas, es lliuraran les resolucions, i qualsevol altra documentació, també en llengua castellana. 3) La documentació que hagi de tenir efectes fora de l'àmbit lingüístic català es redactarà també en llengua castellana. Si és adreçada a organismes de la Unió Europea, en qualsevol de les llengües oficials. En cas de discrepàncies d'interpretació, prevaldrà el redactat original. TÍTOL PRIMER.- L'ORGANITZACIÓ MUNICIPAL CAPÍTOL I - Els òrgans municipals Article 6è.- L'organització municipal 1) L'organització municipal està composta per : a) El Ple municipal. b) L'alcalde. c) La Comissió de Govern. d) Els tinents d'alcalde. e) La Junta de Portaveus i els portaveus. f) La Comissió Especial de Comptes. Pàgina : 3 g) Les Comissions Informatives. 2) L'organització municipal es podrà complementar amb: a) Els regidors i les regidores delegats/des. b) Els grups municipals. c) Els òrgans de participació ciutadana. Els consells sectorials. d) Els òrgans de govern dels organismes autònoms municipals i de les societats anònimes municipals. 3) La creació d'òrgans complementaris ha de respondre als principis d'eficàcia, economia organitzativa i participació ciutadana. CAPÍTOL II - El funcionament dels òrgans col·legiats Article 7è.- Règim de sessions Els òrgans col·legiats de l'Ajuntament funcionen en règim de sessions ordinàries de periodicitat preestablerta, i sessions extraordinàries que poden ser, si escau, urgents. Article 8è.- Lloc on es faran les reunions 1) Com a norma general, les sessions dels òrgans de la corporació es faran a la casa de la vila. Les convocatòries de sessions fora de la casa de la vila s'hauran de motivar. 2) L'alcalde/essa estarà facultat/da per a decidir la realització de reunions, en llocs diferents de la casa de la vila, després d'informar-ne prèviament la junta de portaveus, i es farà en casos de força major. Article 9è.- Convocatòria i ordre del dia 1) La convocatòria dels òrgans col·legiats ha d'incloure l'ordre del dia dels assumptes a tractar. 2) En el cas de sessions extraordinàries convocades a sol·licitud de membres de la corporació, la convocatòria ha d'incloure en l'ordre del dia els punts proposats pels qui han adoptat la iniciativa. 3) L'ordre del dia de les sessions ordinàries, en cas d'urgència, pot ser ampliat si l'òrgan col·legiat ho acorda per majoria absoluta, a proposta del president, d'una quarta part dels membres, o d'algun dels portaveus. Quan la proposta es presenta al Ple, Pàgina : 4 l'apreciació de la urgència eximirà del tràmit de dictamen o informe de la comissió informativa corresponent. 3) En el cas de sessions extraordinàries, no es podran presentar assumptes que no s'hagin inclòs en l'ordre del dia. Article 10è.- Quòrums, votacions i règim d'adopció d'acords 1) El quòrum d'assistència per a la constitució vàlida dels òrgans col·legiats és d'un terç del nombre legal de membres, que en cap cas no podrà ser inferior a tres, i s'ha de mantenir durant tota la sessió. En tot cas, però, es requereix la presència del president, el secretari de la corporació o de les persones que legalment els substitueixin. 2) Els acords s'adoptaran per majoria simple, llevat dels casos que exigeixen quòrums especials. 3) En cas d'empat en els acords de majoria simple, i si persisteix l'empat en segona votació, pot decidir el vot de qualitat del president si així ho manifesta. 4) El sentit del vot pot ser positiu, negatiu o d'abstenció. 5) L'absència d'un membre o més, un cop iniciada la deliberació d'un assumpte, equival, als efectes de la votació, a l'abstenció. Article 11è.- De les actes de les sessions a) De totes les sessions, se n'ha d'aixecar acta, la qual ha de contenir com a mínim la data i l'hora en què comença i s'aixeca la sessió, la relació de matèries debatudes, la relació dels assistents, la relació de les persones que hi han intervingut, les incidències esdevingudes, els vots emesos, els acords adoptats i la relació succinta de les opinions emeses i les propostes o suggeriments presentats. Les actes de les sessions es podran realitzar a partir d'una gravació, la qual quedarà arxivada sense que en cap cas substitueixi les actes oficials, i aquestes hauran de ser numerades. b) L'elaboració de l'acta correspondrà al secretari o a qui legalment el substitueixi. c) L'acta, un cop feta, s'haurà de sotmetre a votació en la sessió ordinària següent, i ha de ser llegida si abans no ha estat distribuïda entre els seus membres. En l'acta s'ha de consignar la lectura i l'aprovació de l'acta anterior i també les rectificacions d'errors materials que siguin pertinents. En cap cas no es pot modificar el fons de l'acord. L'acta anterior serà donada a cada un dels grups polítics, adjuntant-la a la convocatòria de l'ordre de la sessió del Ple. d) Les actes del Ple seran públiques a tots els efectes, i aquestes o un extracte, Pàgina : 5 e) s'exposaran als taulers d'anuncis de la Corporació. Article 12è.- Els llibres d'actes de les sessions 1) Les actes de les sessions, un cop aprovades, s'han de transcriure en el llibre corresponent. Els fulls del llibre han de ser numerats i protocol·litzats amb la rúbrica del president i del secretari, i el segell de la corporació. 2) Les actes aniran signades pel secretari i amb el vistiplau del president de l'òrgan respectiu. 3) En cas que no hi hagi sessió per manca d'assistents o algun altre motiu, el secretari suplirà l'acta amb la seva signatura, i consignarà la causa, el nom dels concurrents i dels qui hagin excusat l'assistència. Article 13è.- Publicitat de les sessions 1) Amb l'excepció de les sessions plenàries, les sessions dels altres òrgans col·legiats no són públiques, tret que, per cada cas, així s'acordi. CAPITOL III - El Ple municipal. Article 14è.- Composició i atribucions 1) El Ple és integrat per tots els regidors i regidores i és presidit per l'alcalde o alcaldessa. 2) Corresponen al Ple les atribucions que determina l'article 22 de la Llei 7/1985 de 2 d'abril. Aquestes són les següents atribucions: a) El control i la fiscalització del òrgans de govern. b) Els acords relatius a la participació en organitzacions supramunicipals; alteració del terme municipal; creació o supressió de municipis i de les entitats esmentades en l'article 45; creació d'òrgans desconcentrats; alteració de la capacitat del municipi i el cavi de nom d'aquest o d'aquelles entitats i l'adopció o modificació de la seva bandera, ensenya o escut. c) L'aprovació inicial del planejament general i l'aprovació que posi fi a la tramitació municipal dels plans i altres instruments d'ordenació previstos en la legislació urbanística. d) L'aprovació del Reglament orgànic i de les ordenances. Pàgina : 6 e) La determinació dels recursos propis de caràcter tributari; l'aprovació i modificació dels Pressupostos; la disposició de despeses en matèria de la seva competència i l'aprovació dels comptes; tot d'acord amb el que disposa la Llei d'hisendes locals. f) L'aprovació de les formes de gestió dels serveis i dels expedients de municipalització. g) L'acceptació de la delegació de competències feta per altres Administracions públiques. h) El plantejament de conflictes de competències a d'altres entitats locals i la resta d'administracions públiques. i) L'aprovació de la plantilla de personal i de la relació de llocs de treball, la fixació de la quantia de les retribucions complementàries fixes i periòdiques dels funcionaris i el nombre i règim del personal eventual. j) L'exercici d'accions judicials i administratives i la defensa de la Corporació en matèries de competència plenària. k) La declaració de lesivitat dels actes de l'Ajuntament. l) L'alteració de la qualificació jurídica dels béns de domini públic. m) La concertació de les operacions de crèdit la quantia acumulada de les quals, dins de cada exercici econòmic, excedeixi el 10% dels recursos ordinaris del Pressupost excepte les de Tresoreria, que correspondran quan l'import acumulat de les operacions vives en cada moment superi el 15% dels ingressos corrents liquidats en l'exercici anterior, tot de conformitat amb el que disposa la Llei Reguladora de les Hisendes Locals. n) Les contractacions i concessions de tota mena quan el seu import superi el 10% dels recursos ordinaris del Pressupost i, en qualsevol cas, l'1.000.000.000 de pessetes, així com els contractes i concessions plurianuals quan la seva duració sigui superior a quatre anys i els plurianuals de menor duració quan l'import acumulat de totes les seves anualitats superi el percentatge indicat, referit als recursos ordinaris del Pressupost del primer exercici i, en tot cas, quan sigui superior a la quantia marcada en aquesta lletra. o) L'aprovació dels projectes d'obres i serveis quan sigui competent per a la seva contractació o concessió, i quan encara no estiguin previstos als Pressupostos. p) L'adquisició de béns i drets quan el seu valor superi el 10% dels recursos ordinaris del Pressupost i en tot cas, quan sigui superior a 50.000.000 de pessetes, així com les alienacions patrimonials dels següents supòsits: Pàgina : 7 · Quan es tracti de béns immobles o de béns mobles que estiguin declarats de valor històric o artístic, i no estiguin previstes al Pressupost. · Quan estiguin previstes al Pressupost, però superin els mateixos percentatges i quanties indicats per a les adquisicions de béns. q) Aquelles altres que corresponguin al Ple perquè la seva aprovació exigeixi una majoria especial. r) La resta que expressament li confereixin les Lleis. 3) Correspon, igualment, al Ple la votació sobre la moció de censura a l'alcalde i sobre la qüestió de confiança presentada pel aquest. 4) El Ple no podrà delegar aquelles atribucions a què fa referència l'apartat 4 de l'article 22 de la Llei 7/1985 de 2 d'abril. CAPÍTOL IV - Funcionament del Ple Article 15è.- Règim de sessions 1) Les sessions del Ple poden ser : a) Ordinàries. b) Extraordinàries. c) Extraordinàries i urgents. d) Especials, que són les de constitució i elecció de l'alcalde, i les de mocions de censura. Article 16è.- Periodicitat i convocatòria de les sessions 1) El Ple té sessió ordinària amb la periodicitat que el mateix òrgan estableixi, i com a mínim un cop cada dos mesos. Per acord de la Junta de Portaveus, que ha de ser especialment motivat, el Ple ordinari podrà ajornar-se a una data concreta respectant el seu caràcter d'ordinari. 2) Les sessions extraordinàries es convoquen per decisió del president o quan ho demana com a mínim la quarta part del nombre legal de membres de la corporació. 3) La sol·licitud ha de fer-se per escrit, raonant l'assumpte o assumptes que la motiven. Pàgina : 8 4) Les sessions extraordinàries urgents són les convocades per l'alcalde quan la urgència de l'assumpte o assumptes per tractar no permet convocar la sessió extraordinària amb l'antelació mínima de dos dies hàbils. En aquest cas ha d'incloure's com a primer punt de l'ordre del dia el pronunciament del Ple sobre la urgència. Si el Ple no ho valora així, s'aixecarà la sessió sense cap més tràmit. Article 17è.- Terminis de convocatòria 1) Les sessions plenàries, llevat de les extraordinàries urgents, s'han de convocar, com a mínim, amb dos dies hàbils d'antelació, a partir de la notificació de la seva realització. Article 18è.- Documentació del Ple 1) La documentació íntegra dels assumptes inclosos en l'ordre del dia que ha de servir de base per al debat i, si escau, la votació, ha d'estar a la disposició dels regidors a la Secretaria de la corporació a partir del moment de la convocatòria. Article 19è.- L'ordre del dia del Ple 1) 1) L'ordre del dia de les sessions serà fixat per l'alcalde, assistit pel secretari. 2) En l'ordre del dia de les sessions únicament podran incloure-s'hi els assumptes que hagin estat prèviament dictaminats, informats o sotmesos a consulta de la comissió informativa corresponent, amb les excepcions previstes en aquest Reglament. 3) L'alcalde, per raons d'urgència motivada, podrà incloure en l'ordre del dia, a iniciativa pròpia o a proposta d'una quarta part dels regidors o d'algun dels portaveus, assumptes que no hagin estat prèviament dictaminats per la respectiva comissió. En aquest supòsit no podrà adoptar-se cap acord sense que el Ple en ratifiqui, per majoria absoluta, la inclusió en l'ordre del dia. Article 20è.- Inclusió de temes o propostes en l'ordre del dia 1) Els grups municipals podran presentar al Ple propostes de resolució per a debat i votació, que s'inclouran en l'ordre del dia de la primera sessió plenària que es farà, després d'estar dictaminades per la comissió informativa corresponent, o per raons d'urgència, sense dictamen previ. 2) Si les propostes presentades pels grups municipals no són urgents, se sotmetran al dictamen previ de la comissió informativa corresponent i seran incloses en l'ordre del dia de la primera sessió plenària que es faci. Pàgina : 9 3) També podran presentar-se propostes per iniciativa popular, d'acord amb el que regula l'article 98 d'aquest Reglament. 4) En les sessions ordinàries s'inclourà sempre un apartat de control als òrgans de la Corporació. En aquest apartat es garantirà la participació de tots els grups municipals en la formulació de les preguntes, els precs i les mocions. Article 21è.- Dels acords del Ple 1) Els acords del Ple es prendran mitjançant : a) Els dictàmens, que són propostes d'acord o de resolució que es presenten al Ple per a la seva votació o adopció. Podran presentar dictàmens al Ple les comissions informatives, a proposta del seu president. Els dictàmens seran motivats i contindran una proposta de resolució. Es presentaran per escrit, juntament amb l'expedient i inclouran tota la documentació exigida reglamentàriament segons la matèria. b) La proposició de la Junta de Portaveus, subscrita pels grups municipals o per un terç dels portaveus, que és la proposta que no ha estat sotmesa prèvia ment a dictamen de la comissió informativa. No es podrà debatre ni votar si no se n'ha ratificat prèviament, per majoria absoluta, la inclusió en l'ordre del dia. c) La moció, que és la proposta que se sotmet directament a coneixement del Ple, subscrita per un grup municipal i per raons d'urgència. El portaveu del grup proposant justificarà en la urgència i el Ple votarà sobre la procedència del debat. Si s'acorda per majoria absoluta, es procedirà al debat i a la votació de la moció. Poden presentar mocions l'alcalde/essa, la Junta de Portaveus, els/les portaveus i els/les regidors/es. d) L'esmena, que és subscrita per un grup municipal, pel seu portaveu o pel regidor. Les esmenes podran ser de substitució, d'addició o de modificació. Les esmenes es discutiran i seran sotmeses a votació, prèviament al dictamen de la Comissió Informativa, o a la moció d'urgència. També s'admetran esmenes in voce. e) El vot particular, que és l'esmena presentada al si d'una Comissió Informativa i que no ha esta assumida per la Comissió. Els regidors hauran de fer constar la seva voluntat que l'esmena sigui posada a consideració del Ple, en els termes establerts a l'article 50 d'aquest Reglament. Acompanyarà el dictamen i també serà debatuda i sotmesa a votació prèviament al dictamen. f) El prec, que és la formulació d'una proposta d'actuació dirigida als òrgans de govern. Poden plantejar precs tots els membres de la corporació o els grups municipals, a través dels portaveus. Els precs poden ser debatuts, però en cap cas sotmesos a votació. Pàgina : 10 g) La pregunta, que és qualsevol qüestió plantejada als òrgans de govern. Les preguntes plantejades oralment en el transcurs d'una sessió seran generalment contestades pel seu destinatari en la sessió següent, si no és que hi vulgui donar resposta immediata. Les preguntes formulades per escrit el mateix dia del Ple i abans de la Junta de Portaveus seran contestades ordinàriament en la sessió o bé, per causes motivades, en el següent. Es poden formular també preguntes a respondre per escrit, que han de ser contestades en el termini màxim d'un mes. h) Les interpel·lacions, que són preguntes o sol·licituds d'explicació als òrgans de govern, en el si del Ple, sobre algun aspecte de la seva competència. S'hauran de presentar per escrit, amb una antelació de tres dies hàbils, a la data del Ple. Les interpel·lacions seran contestades després del debat dels diferents punts de l'ordre del dia, i en les sessions ordinàries, abans d'iniciar els precs i preguntes. Poden presentar interpel·lacions tots els regidors de l'Ajuntament. i) Suggeriment, petició formulada per un/a regidor/a en el punt corresponent de l'ordre del dia, a fi que en quedi constància en l'acta de la sessió. Article 22è.- Quòrum de les sessions 1) El Ple es constitueix vàlidament amb l'assistència d'un terç dels seus membres. En tot cas, però, es requereix la presència del president, el secretari de la corporació o de les persones que legalment els substitueixin. Aquest quòrum s'ha de mantenir durant tota la sessió. 2) Si la sessió no es pogués dur a terme per manca de quòrum, s'entendrà reiterada la mateixa convocatòria, ordre del dia i caràcter de la sessió per a mitja hora més tard. Si en aquest termini no obté el quòrum establert, se suspendrà la sessió. Article 23è.- Inici de les sessions 1) Al començament de les sessions el president preguntarà si algun membre del consistori ha de formular alguna observació a l'acta de la sessió anterior, que s'haurà distribuït juntament amb la convocatòria. Si no es formulen observacions es considerarà aprovada. Si es formulessin es debatrien i decidirien les esmenes que fossin procedents. 2) En cap cas no podrà modificar-se els fons dels acords adoptats i únicament podran solucionar-se els errors materials de transcripció o interpretació en un posicionament. Article 24è.- Dels assumptes a debatre 1) Tots els assumptes es debatran i votaran en l'ordre en què estiguin relacionats en Pàgina : 11 2) l'ordre del dia. No obstant això, l'alcalde podrà alterar l'ordre o retirar un assumpte de l'ordre del dia quan la seva aprovació requereixi d'una majoria especial i aquesta no es pugui obtenir en el moment previs en l'ordre del dia. Un assumpte també podrà ser retirat a petició dels o de les que proposen de la moció. 3) Els/les regidors/es podran introduir per via d'urgència aquells punts que considerin oportú sempre d'acord amb l'article 91 punt 4 del ROF. 4) La consideració de cada punt de l'ordre del dia podrà començar sempre amb la lectura integra o en extracte del dictamen formulat per la Comissió Informativa corresponent o, si es tracta d'un assumpte urgent, de la proposició que se sotmet al Ple. 5) Si ningú no sol·licita la paraula després de la lectura, l'assumpte es considerarà aprovat per assentiment. Article 25è.- Ordenació del debat 1) Si es promou el debat, les intervencions seran ordenades per l'alcalde de conformitat amb les regles següents: a) Cap regidor no pot parlar sense haver demanat la paraula al president i haver-la obtingut. b) Ningú no podrà ser interromput quan parli, excepte pel president per demanar-li que torni a la qüestió, o per cridar-lo a l'ordre. c) El debat s'iniciarà amb una exposició i una justificació de la proposta a càrrec d'algun membre de la comissió informativa, o d'algun dels membres de la corporació que subscriuen la proposició o la moció, en nom propi o del grup municipal proposant. d) Seguidament els grups municipals disposaran d'un primer torn d'intervenció. Si ho sol·licita algun grup, es procedirà a un segon torn com més breu millor, i no superior a cinc minuts. e) Finalitzat aquest, el president donarà per acabada la discussió, que es tancarà amb una intervenció del ponent en la qual es ratificarà o modificarà la proposta. f) Podran fer explicació individual de vot els membres de la corporació que han votat en sentit contrari al seu grup. g) Durant el debat l'alcalde podrà intervenir en tot moment sense limitació. Pàgina : 12 2) La Presidència dirigirà els debats d'acord amb els principis recollits als preceptes anteriors, amb criteris de flexibilitat, tenint en compte els drets fonamentals de representació política i de lliure expressió. 3) El president declararà debatut un assumpte i passarà a la votació quan s'hagin produït totes les intervencions, tal com s'expressa en aquest Reglament. Article 26è.- Precs i preguntes 1) En les sessions ordinàries, en el torn de precs, preguntes i interpel·lacions, les intervencions dels regidors tindran una durada màxima de cinc minuts en la primera intervenció i tres minuts en la rèplica. Article 27è.- Les al·lusions 1) En els casos d'al·lusions directes a un membre del consistori o grup municipal, més enllà de la simple controvèrsia de parers o opinions sobre un punt determinat, el regidor al·ludit podrà sol·licitar la paraula. 2) El/la president/a, si considera que aquest ha estat al·ludit, podrà permetre un torn de rèplica. Article 28è.- Les crides a l'ordre El president cridarà a l'ordre en els casos següents: a) Quan els regidors /es es desviïn notòriament del tema objecte del debat o tornin sobre el que ja s'hagi discutit. b) Quan es profereixin paraules ofensives i desconsiderades per als interlocutors mateixos i quan es produeixin frases atemptatòries al prestigi dels organismes municipals, de les institucions públiques i de llurs representants. c) Quan algú es dirigeixi directament a un regidor o grup sense sol·licitar la paraula a la Presidència. Article 29è.- La retirada de l'ús de la paraula 1) Si concorre qualsevol de les causes expressades en l'apartat b) de l'article 29 i el president fa crides a l'ordre al mateix membre del consistori durant el transcurs de la sessió, li podrà retirar l'ús de la paraula, i la hi podrà concedir de nou per tal que es justifiqui o es disculpi. Pàgina : 13 2) En el supòsit que algun membre corporatiu no observés les normes dels dos articles anteriors, de forma reiterada i ostensible, el president podrà ordenar al regidor causant que abandoni la sala de sessions. Article 30è.- La condició d'interessat dels regidors/es 1) Quan un assumpte determinat que estigui inclòs en l'ordre del dia d'una sessió afecti un regidor/a en l'abast que conté l'article 76 de la Llei 7/1985, de 2 d'abril, en relació a les causes d'incompatibilitat tant pel que fa al procediment administratiu com a la contractació, l'interessat haurà d'abandonar la sala mentre es discuteixi i es voti l'assumpte. La intervenció dels membres de la corporació, si ha estat determinant en el sentit final de la resolució, provocarà la invalidesa dels actes en què hagi intervingut. 2) Quan concorri aquesta circumstància s'actuarà d'acord amb els criteris següents: a) La raó i el parentesc s'ha d'entendre referida al cònjuge i als parents, tant per consanguinitat com per afinitat. b) Quan un membre corporatiu afectat no plantegi directament l'existència d'interès en l'assumpte que es debat i no sol·liciti, en conseqüència , l'absència de la sala de sessions, la qüestió la decidirà el president, a proposta de la Junta de Portaveus c) Si l'afectat no declara el seu interès, i abans d'adoptar la decisió sobre l'existència o no d'interès i decidir que l'interessat abandoni la sala de sessions, el president haurà d'escoltar, durant l'acte i prèviament, l'explicació del regidor / a afectat. Article 31è.- Les absències temporals a les sessions 1) Tots els membres del Ple que vulguin absentar-se de la sala de sessions, per qualsevol causa, necessitaran llicència del president. Quan sigui necessari, el secretari a l'efecte del còmput del quòrum i del resultat de les votacions, realitzarà les advertències de falta de quòrum. Article 32è.- Règim d'adopció dels acords 1) Els acords, excepte en aquells casos en què la llei exigeixi un quòrum especial, s'adoptaran per majoria simple dels membres presents en la sessió, entenent-se per tal majoria la que es produeix quan els vots a favor són més que els vots en contra, i sense que entrin en el còmput d'aquesta majoria simple ni els vots en blanc ni les abstencions. 2) Els assumptes que de conformitat amb les lleis hagin de ser aprovats mitjançant Pàgina : 14 3) quòrum especial, requeriran informe previ de Secretaria o d'Intervenció segons els temes. Aquest informe haurà de ser emès amb cinc dies d'antelació. Article 33è.- Formes de votació 1) Per a l'adopció d'acords es podran utilitzar tres classes de votació: ordinària, secreta i nominal. 2) Les votacions ordinàries es faran a mà alçada. El president demanarà els vots afirmatius, els negatius i les abstencions. Aquesta serà la manera comuna de votació. 3) Les votacions secretes es produiran en aquells casos en què així ho determinin les lleis o quan ho demani un terç dels regidors. 4) Les votacions nominals requeriran la sol·licitud d'un grup municipal i l'acord del Ple per majoria simple. 5) Un cop iniciada una votació, no es podrà interrompre per cap motiu. Article 34è.- El recompte de vots 1) Finalitzada la votació i efectuat el recompte de vots, a càrrec del secretari, el president anunciarà el resultat en veu alta i proclamarà l'acord adoptat. 2) En els acords en què es requereixi una majoria qualificada, aquesta s'anunciarà abans de la votació, i en el resultat es farà constar si l'acord ha estat adoptat per la majoria necessària. Article 35è.- Caràcter públic de les sessions 1) Les sessions del Ple seran públiques. Malgrat això podran ser secrets el debat i la votació d'aquells assumptes que poden afectar al dret fonamental dels ciutadans/es a què es refereix l'article 18.1 de la Constitució, quan així s'acordi per majoria absoluta. Article 36è.- Del contingut de les actes Quan algun membre del consistori desitgi que la seva exposició figuri en l'acta amb l'extensió o la precisió que consideri d'interès, ho demanarà a l'alcalde verbalment en la sessió, o bé per escrit, i hi incorporarà la intervenció d'acord amb els criteris del secretari. Pàgina : 15 CAPÍTOL V - L'alcalde/alcaldessa Article 37è.- Competències i atribucions 1) L'alcalde/ssa és el president/a de la corporació i, com a tal, representa la Vila i en defensa els interessos; és el cap del govern i de l'administració municipal, i per tant és el president dels òrgans municipals, llevat d'aquells el president dels quals sigui designat pel Ple, i dels que per la seva pròpia naturalesa o definició tinguin un altre president. 2) L'alcalde respon dels seus deures bé de forma directa, bé de forma solidària amb els seus delegats, davant del Ple municipal i davant la ciutadania. 3) L'alcalde gaudirà dels honors i distincions inherents al seu càrrec, tindrà la consideració de primera autoritat de la ciutat i el tractament d'Il·lustríssim, d'acord amb les disposicions legals vigents. 4) L'alcalde és el president de la Corporació i té, en tot cas, les atribucions establertes en l'article 21 de la Llei 7/85, modificada per la llei 11/99. Aquestes són les següents: A. a) Dirigir el govern i l'administració municipal. b) Representar l'Ajuntament. c) Convocar i presidir les sessions del Ple, a excepció dels supòsits previstos en la present Llei i en la legislació electoral general, de la Comissió de Govern i de qualsevol altre òrgan municipal, i decidir els empats amb vot de qualitat. d) Dirigir, inspeccionar i impulsar els serveis i les obres municipals. e) Dictar bans. f) El desenvolupament de la gestió econòmica d'acord amb el Pressupost aprovat, disposar despeses en els límits de la seva competència, concertar operacions de crèdit, amb exclusió de les incloses en l'article 158.5 de la Llei 39/1998, de 28 de desembre, reguladora de les hisendes locals, sempre que aquelles estiguin vistes al Pressupost i el seu import acumulat en cada exercici econòmic no superi el 10% dels seus recursos ordinaris, exceptuant les de Tresoreria, que li correspondran quan l'import acumulat no superi el 15% del ingressos liquidats en l'exercici anterior; ordenar pagaments i retre comptes; tot de conformitat amb el que disposa la Llei reguladora de les hisendes locals. Pàgina : 16 g) Aprovar l'oferta de treball públic d'acord amb el Pressupost i la plantilla aprovats pel Ple, aprovar les bases de les proves per la selecció de llocs de treball i distribuir les retribucions complementàries que no siguin fixes i periòdiques. h) Ocupar el càrrec de cap superior de tot el personal, i acordar la seva nominació i sancions, inclosa la separació del servei dels funcionaris de la Corporació i l'acomiadament del personal laboral, i donar-ne compte al Ple, en aquest dos últims casos, en la primera sessió que es realitzi. Aquesta atribució s'entendrà sens perjudici del que disposa l'article 99.1 o 3 d'aquesta Llei. i) Exercir de cap de la Policia Municipal. j) Les aprovacions dels instruments de planejament de desenvolupament general no expressament atribuïdes al Ple, com també la dels instruments de gestió urbanística i dels projectes d'urbanització. k) L'exercici de les accions judicials i administratives i la defensa de l'Ajuntament en les matèries de la seva competència, fins i tot quan s'haguessin delegat en un altre òrgan, i, en cas d'urgència, en matèries de la competència del Ple, en aquest supòsit retent-li comptes en la primera sessió que realitzi per a la seva ratificació. l) Adoptar personalment, i sota la seva responsabilitat, en cas de catàstrofe o d'infortunis públics i greus riscos d'aquests, les mesures necessàries i adequades i donar-ne explicació immediata al Ple. m) Sancionar les faltes de desobediència a la seva autoritat o per infracció de les ordenances municipals, excepte en els casos en què aquesta facultat estigui atribuïda a altres òrgans. n) Les contractacions i concessions de tota mena quan el seu import no superi el 10% dels recursos ordinaris del Pressupost ni, en qualsevol cas, l'1.000.000.000 de pessetes; incloses les de caràcter pluriaunal quan la seva duració no sigui superior a quatre anys, sempre que l'import acumulat de totes les seves anualitats no superi ni el percentatge indicat, referit als recursos ordinaris del Pressupost del primer exercici, ni la quantia senyalada. o) L'aprovació dels projectes d'obres i de serveis quan sigui competent per a la seva contractació o concessió i estiguin previstos en el Pressupost. p) L'adquisició de béns i drets quan el seu valor no superi el 10% dels recursos ordinaris del Pressupost ni els 500.000.000 de pessetes, així com l'alienació del patrimoni que no superi el percentatge ni la quantia indicats en els següents supòsits: a) La de béns immobles, sempre que estigui prevista en el Pressupost. b) La de béns mobles, exceptuant els declarats de valor històric i/o artístic la venda dels quals no es trobi prevista en el Pressupost. Pàgina : 17 c) L'atorgament de les llicències, excepte que les lleis sectorials ho atribueixin expressament al Ple o a la Comissió de Govern. d) Ordenar la publicació i l'execució dels acords de l'Ajuntament, i fer- los complir. e) La resta que expressament li atribueixin les lleis i aquelles que la legislació del Estat o de les Comunitats Autònomes assignin al municipi i no atribueixin a d'altres òrgans municipals. B. Correspon a l'alcalde el nomenament dels tinents d'alcalde. C. L'alcalde pot delegar l'exercici de les seves atribucions, totes menys les desconvocar i presidir les sessions del Ple i de la comissió de Govern, decidir els empats amb el vot de qualitat, la concertació d'operacions de crèdit, el càrrec de cap superior de tot el personal, la separació del servei dels funcionaris i l'acomiadament del personal laboral, i les enunciades en els apartats a), e), j), k), l) i m) del número 1 d'aquest article. No obstant això, podrà delegar en la Comissió de Govern l'exercici de les atribucions incloses en l'apartat j). 5) Llevat de les ordres de direcció de caràcter menor, les decisions de l'alcalde, sobre assumptes no delegats a altres òrgans, es materialitzaran formalment a través de decrets de l'Alcaldia, que es notificaran a tots aquells que tinguin interès directe i legítim en la decisió. Els decrets aniran signats per l'alcalde i pel secretari de la corporació. Els decrets quedaran incorporats al llibre de registre de decrets on constarà la part resolutiva de tots els que es dictin. 6) L'alcalde podrà fer públiques les seves decisions o recomanacions a la població mitjançant els bans, que es col·locaran als espais habilitats per a la informació pública de la vila, i al tauler d'anuncis de l'Ajuntament. CAPÍTOL VI - La Comissió de Govern Article 38è.- Composició i funcions 1) La Comissió de Govern és integrada per l'alcalde i un nombre de regidors no superior al terç del nombre legal d'aquests, nomenats i separats lliurement per l'alcalde, el qual n'ha de donar compte al Ple. 2) Correspon a la Comissió de Govern: a) Assistir l'alcalde en l'exercici de les seves atribucions. b) Les atribucions i competències que l'alcalde li delegui. c) Les atribucions i competències que li delegui el Ple de l'Ajuntament, mitjançant l'acord adoptat per majoria absoluta. Pàgina : 18 3) Els acords adoptats per la Comissió de Govern per delegació de l'alcalde o el Ple tenen la mateixa validesa que les resolucions o acords d'aquests òrgans sobre matèries no delegades. Article 39è.- Règim de sessions de la Comissió de Govern 1) La Comissió de Govern per a l'exercici de les seves competències resolutòries té sessions ordinàries amb la periodicitat determinada pel Ple de la corporació, com a mínim cada 15 dies, i sessions extraordinàries quan el president ho decideixi. 2) La convocatòria haurà d'expressar la relació d'assumptes que caldrà debatre i els expedients corresponents. Durant la sessió, però, s'hi podran incorporar assumptes que els membres de la Comissió de Govern considerin urgents. L'apreciació de la urgència s'haurà d'adoptar per majoria simple de la Comissió de Govern. 3) El secretari de l'Ajuntament o qui legalment el substitueixi, actuarà de fedatari dels acords de la Comissió de Govern. 4) Les sessions de la Comissió de Govern es faran a la casa consistorial i no seran públiques. L'alcalde, però, podrà requerir la presència a la Comissió de Govern de qualsevol regidor/a o personal de l'Ajuntament, que podran intervenir en els debats, però no tindran dret de vot. 5) L'adopció dels acords es realitzarà sempre per majoria simple, tret dels acords sobre competències delegades pel Ple municipal, que s'adoptaran per majoria absoluta. 6) En cas d'empat en les votacions, el vot de qualitat de l'alcalde decidirà, tret dels casos en què es requereixi majoria qualificada. Article 40è.- Comunicació dels acords a la Junta de Portaveus En el termini màxim d'una setmana, els membres de la Junta de Portaveus hauran de rebre, pels mitjans més ràpids possibles, una relació en extracte dels acords de la Comissió de Govern. CAPÍTOL VII - Els tinents d'alcalde Article 41è.- Nomenament i funcions 1) Correspon també a l'alcalde el nomenament dels tinents d'alcalde. L'alcalde designa i revoca lliurement els tinents d'alcalde d'entre els membres de la Comissió de Govern. Pàgina : 19 2) Els tinents d'alcalde substitueixen l'alcalde, en els casos de vacant, d'absència o de malaltia. La substitució serà per ordre de nomenament. La substitució afecta la totalitat de funcions de l'alcalde, tret de la revocació de les delegacions atorgades. 3) El nomenament i cessament es farà mitjançant resolució de l'alcalde, de la qual es donarà compte al Ple, que es notificarà als designats i es publicarà en el Butlletí Oficial de la Província i al Diari Oficial de la Generalitat. La condició de tinent d'alcalde és voluntària, i es considerarà acceptada per l'interessat si no expressa la seva renúncia per escrit davant l'Alcaldia. 4) La condició de tinent d'alcalde es perd també per pèrdua de la condició de membre de la Comissió de Govern. CAPÍTOL VIII - La Junta de Portaveus i els portaveus Article 42è.- Composició i funcions 1) La Junta de Portaveus estarà integrada per l'alcalde-president i un membre de cada un dels diferents grups polítics. Els regidors/es no adscrits, no tindran representant a la Junta de Portaveus. Cada grup municipal escollirà d'entre els seus membres un portaveu. També podrà nomenar un portaveu suplent. 2) La Junta de Portaveus es reunirà a instàncies de l'alcalde, o per petició d'un terç dels seus membres. La Junta de Portaveus es reunirà també preceptivament abans del Ple municipal, amb caràcter informatiu o per tractar temes d'interès general per a la ciutat. 3) A petició del president o d'un terç dels seus membres, es formalitzarà acta de les reunions de la Junta de Portaveus. L'elaboració de les actes correspon al secretari de l'Ajuntament o a qui legalment el substitueixi. 4) Les atribucions de la Junta de Portaveus seran les següents: a) a) Ser informada de l'ordre del dia de les sessions plenàries. b) Examinar, amb caràcter previ al Ple, les propostes a incloure-hi per raons d'urgència, o d'acord amb el que preveu l'article 101 d'aquest Reglament. c) Ser consultada per l'Alcaldia, quan les circumstàncies ho permetin, per a l'adopció de les mesures extraordinàries a què fan referència els apartats k) i m) de l'article 21 de la Llei 7/85 de 2 d'abril. d) Ser informada de les intervencions en els plens municipals de les persones que ho sol·licitin. Pàgina : 20 e) Interpretar en primera instància el Reglament orgànic municipal. Aquesta interpretació s'haurà d'adoptar per unanimitat. En cas contrari l'òrgan competent és el Ple de l'Ajuntament. CAPÍTOL IX.- La Comissió Especial de Comptes Article 43è.- Composició, funcions i funcionament 1) Correspon a la Comissió Especial de Comptes l'examen, l'estudi i l'informe del compte anual de la corporació i dels seus organismes autònoms, integrats per tota la documentació que exigeix la normativa vigent aplicable. 2) Presidida per l'alcalde, la Comissió és integrada per membres de tots els grups polítics integrants de la corporació. Cada grup haurà de nomenar un titular i un suplent. 3) Per a l'exercici adequat de les seves funcions, la Comissió podrà demanar la documentació complementària, que consideri necessària, per mitjà del president de la comissió, com també la presència dels membres de la corporació, funcionaris i personal especialment relacionat amb els comptes que s'analitzin. 4) Els acords i votacions de la Comissió Especial de Comptes es realitzaran mitjançant majoria simple. 5) La Comissió es reunirà en els terminis establerts en la llei, per dictaminar els comptes anuals, però també tindrà sessió extraordinària quan ho demani l'equivalent en vot ponderat a una quarta part dels membres de la corporació. Article 44è.- Funcions de les Comissions Informatives 1) Sota la denominació de Comissions Informatives es constituiran uns òrgans complementaris, sense competències resolutòries, que tindran la funció d'estudi i dictamen dels assumptes sotmesos al Ple. 2) Les Comissions Informatives també coneixeran dels assumptes acordats per la Comissió de Govern quan aquesta actuï per delegació del Ple. 3) Les Comissions Informatives també poden elevar propostes al òrgans municipals. Article 45è.- Creació i composició 1) Correspondrà al Ple municipal la designació del nombre i la denominació de les Comissions Informatives que s'hagin de constituir, com també la seva modificació. Pàgina : 21 El criteri general per a la creació de Comissions Informatives serà el de la seva adaptació a l'estructura organitzativa de l'Ajuntament. 2) El Ple podrà també crear Comissions Informatives especials per a l'estudi i proposta en relació a un o diversos temes específics d'especial rellevància per a la ciutat. 3) Les Comissions són integrades pels membres que designin els diferents grups municipals que formen part de la corporació. Les Comissions Informatives estaran integrades pel seu president i un membre de cada grup polític. Les votacions es realitzaran per mitjà de majoria simple. Cada grup podrà designar un membre titular i un de suplent per a cada Comissió Informativa. 4) Les Comissions Informatives seran presidides per l'alcalde, que podrà delegar la seva representativitat en un president efectiu, que haurà de ser regidor delegat en alguna de les àrees objecte de la Comissió. El president de la Comissió podrà convidar d'altres regidors a les sessions de les Comissions Informatives, a iniciativa pròpia, o a petició d'algun membre. 5) Actuarà de secretari/ària el de l'Ajuntament o funcionari/ària en qui delegui. 6) El president de la Comissió Informativa podrà convidar a assistir a les reunions personal de l'Ajuntament que pugui, per les seves responsabilitats, col·laborar en la formació de la voluntat de la Comissió. Aquest personal no tindrà vot en les dites Comissions. 7) També podran ser convidades a les reunions, per informar sobre temes concrets, tècnics, representants d'entitats o persones especialment qualificades que el president estimi convenient o quan ho demani un membre de la Comissió. Aquests representants abandonaran la reunió un cop acabada l'exposició sobre el tema que ha motivat la seva invitació. Article 46è.- Els membres de les Comissions Informatives L'adscripció a cada Comissió dels regidors que corresponguin a cada grup municipal i les variacions que es puguin produir durant el mandat, seran decidides pels integrants de cada grup, mitjançant manifestació en el Ple de l'Ajuntament, o bé per escrit tramès a l'Alcaldia i del qual aquest n'haurà de donar compte al Ple. Article 47è.- Règim de les sessions 1) La convocatòria de les sessions ordinàries la farà el secretari/ària de cada Comissió, amb un mínim de dos dies hàbils d'antelació, a partir de la comunicació, acompanyada de l'ordre del dia amb els assumptes a tractar. De cada reunió de la Comissió Informativa se n'aixecarà acta, la qual serà lliurada als seus membres. Pàgina : 22 2) Les convocatòries de les sessions extraordinàries les realitzarà amb un mínim de 24 hores d'anticipació. 3) Tots els expedients restaran a disposició dels diferents grups a partir del mateix dia que sigui lliurada la convocatòria. Article 48è.- Periodicitat de les sessions 1) La periodicitat de les sessions ordinàries de les Comissions Informatives les determinarà el Ple de l'Ajuntament en l'acord de constitució de la Comissió. Poden realitzar sessions extraordinàries quan ho decideixi el president, o quan ho demani una quarta part del nombre legal de membres de la comissió. 2) Les Comissions Informatives han de conèixer tots els temes, que hauran estat considerats prèviament per part del Ple, tret dels casos d'urgència, urgència que el Ple de l'Ajuntament haurà d'apreciar mitjançant acord adoptat per majoria absoluta. Article 49è.- Funcionament i votacions 1) Les Comissions emetran dictamen sobre les propostes d'adopció d'acord, o adoptaran propostes d'acord. Els acords de la Comissió Informativa seran adoptats per majoria simple, amb independència del quòrum que la proposta necessiti en el Ple, per a la seva aprovació. 2) Els dictàmens poden ser favorables o desfavorables, i seran sotmesos a l'aprovació de l'òrgan corresponent. 3) Les votacions en la Comissió Informativa no vinculen ni condicionen el sentit de la votació del grup municipal, en l'òrgan municipal que hagi de resoldre definitivament. 4) Els membres de les Comissions Informatives poden presentar vots particulars al dictamen. En aquest sentit es considerarà vot particular qualsevol proposta d'addició al dictamen apreciat per la Comissió o de modificació o substitució d'aquest. Els vots particulars s'han de realitzar per escrit. Amb tot, un membre de la Comissió podrà anunciar el sentit d'un vot particular durant la discussió d'un tema, i lliurar al president de la Comissió, en el termini de dos dies hàbils, l'escrit corresponent. En aquest cas, el vot particular s'adjuntarà al dictamen, i serà discutit i votat en l'òrgan corresponent, prèviament a la votació sobre el dictamen aprovat. Pàgina : 23 CAPÍTOL XI - Els regidors delegats Article 50è.- Delegació de funcions 1) L'alcalde pot delegar l'exercici de determinades atribucions en els membres de la Comissió de Govern, sense perjudici de les delegacions especials per comeses específiques que pugui realitzar en favor d'altres regidors, tot i no pertànyer a la Comissió de Govern. 2) Aquestes delegacions genèriques es referiran a una o diverses àrees o matèries determinades i podran estendre's tant a la facultat de dirigir els serveis corresponents com a la de gestionar-los en general. 3) Les delegacions genèriques hauran d'adaptar-se a les grans àrees o subàrees de l'organigrama municipal. 4) Els regidors/es delegats, en l'àmbit de les seves competències, podran prendre resolucions mitjançant actes administratius que afectin a tercers. Article 51è.- Delegació per funcions especials 1) L'alcalde podrà també fer delegacions especials a favor de qualsevol regidor per a la direcció i gestió d'assumptes inclosos en les àrees. 2) Les delegacions especials poden ser de dos tipus: a) Relatives a un projecte o assumpte determinat. En aquest cas, l'eficàcia de la delegació es limitarà al temps de gestió o execució del projecte. b) Relatives a un determinat servei. En aquest cas la delegació comprendrà la direcció interna i la gestió del servei corresponent. 3) Els regidors delegats, en l'àmbit de les seves competències, podran prendre resolucions mitjançant actes administratius que afectin a tercers. Article 52è.- Forma de delegació, vigència i revocació 1) Totes les delegacions dels articles anteriors seran realitzades per mitjà d'un decret de l'Alcaldia. El decret haurà d'especificar l'àmbit de delegació, les facultats delegades i les condicions específiques del seu exercici. 2) La delegació entrarà en vigor l'endemà de la signatura del decret, tret que aquest disposi el contrari, sense perjudici de la seva preceptiva publicació en el Butlletí Oficial de la Província. Pàgina : 24 3) De totes les delegacions i les seves modificacions que hauran de reunir els mateixos requisits, se'n donarà compte al Ple en la primera sessió que es faci. CAPÍTOL XII - Els grups municipals Article 53è.- Els grups municipals 1) Els regidors /es a l'efecte de la seva actuació corporativa es constituiran en grups municipals. 2) Cap regidor/a pot pertànyer simultàniament a més d'un grup. 3) Per cada llista electoral només es pot constituir un grup municipal. Article 54è.- Forma de constitució 1) Dintre dels cinc dies hàbils següents a la constitució de la corporació, els grups municipals es constituiran mitjançant escrit adreçat a l'Alcaldia i sotasignat per tots els seus integrants, que es presentarà a la Secretaria general de la corporació. 2) En el mateix escrit, s'hi consignarà el portaveu del grup, i, si fos possible, un suplent, que el substituirà en els casos de renúncia, absència o malaltia. 3) Els regidors que no quedin integrats en un grup quedaran en situació de no adscrits. 4) El president donarà compte al Ple, en la primera sessió que es faci, de la constitució dels grups municipals, dels seus integrants i portaveus. 5) Els membres de la corporació que s'hi integrin amb posterioritat a la seva constitució, en els mateixos terminis, manifestaran la seva voluntat o no d'integrar- se en el grup municipal corresponent. Article 55è.- Representació dels grups municipals 1) Tots els grups municipals han de participar en els diferents òrgans municipals, tret de la Comissió de Govern, en què els seus membres són escollits lliurement per l'alcalde. 2) Cada partit o coalició amb representació municipal haurà de nomenar un representant per a cada un dels organismes autònoms de l'Ajuntament. Pàgina : 25 Article 56è.- Drets dels grups municipals 1) Correspon als grups municipals designar aquells dels seus components que hagin de representar-los en tots els òrgans col·legiats integrats per membres de la corporació que pertanyin als diferents grups. 2) L'Ajuntament disposarà d'un despatx o local per als diferents grups municipals. Els diferents grups municipals podran rebre visites dels ciutadans en l'esmentat espai. La Junta de Portaveus establirà i coordinarà l'horari d'utilització d'aquest despatx o local. Els grups municipals podran fer ús dels locals de la corporació per fer reunions o sessions de treball. El president de la corporació establirà el règim concret d'utilització. El president de la corporació no autoritzarà aquestes reunions quan coincideixin amb sessions dels òrgans col·legiats municipals. 3) L'Ajuntament posarà a disposició dels grups municipals els mitjans tècnics i humans per a desenvolupar les seves funcions. CAPÍTOL XIII - Òrgans de participació. Els consells locals sectorials Article 57è.- Forma de creació 1) Per acord del Ple, per majoria absoluta, es poden crear òrgans municipals de participació sectorial en els àmbits d'actuació pública municipal que per llur naturalesa ho permetin, amb la finalitat d'integrar la participació dels ciutadans i de llurs associacions en els assumptes municipals. Article 58è.- Funcions i funcionament 1) Els consells sectorials desenvoluparan exclusivament funcions d'informe, consulta i proposta als diferents òrgans municipals. 2) L'acord de creació d'un consell sectorial haurà de determinar la seva composició, organització i àmbit d'actuació. Els partits polítics amb representació municipal hauran de tenir com a mínim un representant en cada un dels consells sectorials. Aquest nomenament no ha de recaure necessàriament en un regidor. El nombre de representants dels diferents partits no pot ser superior al 50% del total de membres de consell. 3) Cada consell podrà dotar-se d'un reglament de funcionament propi. 4) Cada consell estarà presidit pel regidor que l'alcalde delegui. El president informarà com a mínim un cop l'any, al Ple de l'Ajuntament, de les activitats dels consell. Pàgina : 26 Article 59è.- Consells sectorials especials Per acord del Ple, per majoria absoluta, es podran crear òrgans municipals de participació de durada limitada, per a la realització d'estudis o propostes sobre un tema determinat i concret d'interès especial per a la ciutat. Aquests consells tindran la finalitat marcada en l'acord de constitució, i seran dissolts quan acabi l'objecte de la seva constitució. TÍTOL SEGON - ESTATUT DELS REGIDORS CAPÍTOL I - Adquisició i pèrdua de la condició de regidor/a Article 60è.- De les condicions per ser regidor/a La determinació dels membres de l'Ajuntament, el procediment per a escollir-los, la durada del seu mandat i els supòsits d'inelegibilitat i d'incompatibilitat es regulen pel que disposa la legislació electoral. Article 61è.- Pèrdua de la condició de regidor/a 1) La condició de regidor es perd per les causes següents: a) Per decisió judicial ferma, que anul·li l'elecció o la proclamació. b) Per mort o incapacitació declarada per decisió judicial ferma. c) Per finalització del mandat corporatiu, sense perjudici que continuï en les seves funcions per a l'administració ordinària fins a la presa de possessió del nou consistori. d) Per renúncia que haurà de fer-se efectiva per escrit davant del Ple. e) Per incompatibilitat, en els supòsits establerts en la normativa vigent. Article 62è.- Suspensió dels drets dels regidors/es 1) Els regidors romandran suspesos en els seus drets, prerrogatives i deures quan una resolució ferma judicial així ho acordi. Pàgina : 27 CAPÍTOL II - Drets dels regidors/es Article 63è.- Tractament, honors i distincions dels regidors/es 1) Tots els regidors tindran, una vegada hagin pres possessió del seu càrrec, els honors, les prerrogatives i les distincions que els són pròpies d'acord amb la normativa estatal i/o autonòmica, i estan obligats al compliment estricte dels deures i obligacions inherents al càrrec. 2) Tots els membres de la corporació tenen dret a assistir en lloc preferent als actes organitzats per l'Ajuntament. Article 64è.- Funcionaris que adquireixen la condició de regidors/es 1) La situació i els drets dels funcionaris que passin a tenir la condició de regidors es regiran per la normativa bàsica estatal i/o autonòmica aplicable. Article 65è.- Dret a participar en les sessions dels òrgans municipals 1) Els regidors/es tenen el dret i el deure d'assistir a les sessions de tots els òrgans municipals dels quals formen part. 2) Tenen dret a vot en els òrgans municipals dels quals formen part, i tenen dret a intervenir i manifestar-se en els debats, d'acord amb aquest Reglament. 3) Les absències del terme municipal, d'una durada superior a 5 dies, hauran de ser comunicades al alcalde per escrit, o bé personalment, o bé a través del respectiu portaveu, concretant en tot cas la durada previsible de la absència. Article 66è.- Retribucions per dedicació exclusiva 1) Els regidors/es amb dedicació exclusiva tenen dret a percebre retribucions, seguint les recomanacions establertes per les diferents entitats municipalistes i en les quanties fixades pel Ple. 2) La retribució és incompatible amb qualsevol altra a càrrec del pressupost de les administracions públiques i dels ens, els organismes i les empreses que en depenen. Article 67è.- Indemnitzacions als regidors/es Els regidors /es sense dedicació exclusiva poden percebre indemnitzacions, seguint les recomanacions establertes per les diferents entitats municipalistes i en la quantia i les condicions que acordi el Ple. Pàgina : 28 Article 68è.- Dret de reunió dels regidors amb els ciutadans 1) Tots els regidors podran rebre els ciutadans que ho desitgin i convocar- los a les dependències municipals assignades, sempre que sigui per tractar qüestions pròpies dels seus càrrecs i sense perjudici de l'aplicació de les normes d'utilització dels locals municipals, quan les disponibilitats existents ho permetin i no causin perjudici al funcionament ordinari dels òrgans polítics o dels serveis administratius de l'Ajuntament. Article 69è.- Dret d'informació dels regidors/es 1) Els membres de la corporació tenen dret a accedir a qualsevol expedient administratiu i a la documentació complementària d'aquests, inclosa l'obtenció de còpies, encara que els dits expedients no estiguin sotmesos a sessió. 2) En aquest sentit tenen la consideració d'expedient tots els assumptes en què s'hagi produït resolució d'algun òrgan municipal, o regidor delegat, i també d'aquells que mitjançant el registre d'entrada, a instància d'altres entitats o particulars, l'Ajuntament n'hagi iniciat l'estudi. 3) Tots els membres de la corporació tenen dret a rebre informació dels assumptes municipals, i en concret els regulats en l'article 76.2 d'aquest ROM Article 70è.- Regulació del dret a la informació 1) Als efectes de garantir el dret a la informació de tots els regidors, i per garantir el normal desenvolupament dels serveis, es regula el dret a la informació dels regidors en aquest article. 2) L'accés a la informació dels membres de la corporació es realitzarà de la manera següent: a) La petició d'informació serà realitzada per escrit, dirigida a l'alcalde, o al regidor delegat de l'àrea corresponent. b) Com a norma general, la documentació, si és simple i no suposa un recull o extracte de dades d'un o diversos expedients, serà lliurada en el termini màxim de deu dies. c) Quan la documentació sol·licitada suposi la realització d'extracte o recull entre un o diversos expedients, aquesta serà lliurada en el termini màxim de quinze dies. Pàgina : 29 Article 71è.- Denegació del dret a la informació 1) L'alcalde o regidor delegat, pot denegar l'accés a la informació sol·licitada, de manera motivada, notificant-ho en el termini de quatre dies des de l'entrada de la petició. En cap cas es pot denegar una informació que estigui autoritzada per una llei de rang superior. 2) En supòsits especials, també degudament motivats, el regidor delegat pot donar accés a la informació però denegar la petició de còpia de l'expedient, en tot o en part. 3) En aquests supòsits, el regidor pot sotmetre l'assumpte a la Junta de Portaveus, que resoldrà sobre la procedència o no de la denegació, amb l'informe previ dels serveis tècnics o jurídics. Article 72è.- Motivació de la denegació d'informació 1) La denegació del dret a la informació de l'article anterior, s'haurà de fonamentar en algun dels casos següents: a) Quan el coneixement o la difusió dels documents o antecedents pugui vulnerar el dret constitucional a l'honor, la intimitat personal o familiar i la pròpia imatge de les persones. b) En els casos previstos en la llei que regula el tractament informàtic de dades personals. c) Quan en procediment judicial es declari el secret sumarial de les actuacions. 2