REGLAMENT DE PARTICIPACIÓ CIUTADANA Preàmbul Amb l'aprovació d'aquest Reglament de participació ciutadana, l'Ajuntament d'Arenys de Mar vol articular i fer pública la seva voluntat d'incrementar la participació dels ciutadans i ciutadanes d'Arenys de Mar en els afers públics i la vida col·lectiva de la ciutat. La implicació dels ciutadans i ciutadanes en el bon funcionament de la ciutat no es pot limitar a escollir els seus representants en les eleccions municipals. El bon funcionament de la ciutat no és una responsabilitat exclusiva de l'Administració municipal: la participació activa en entitats i associacions, la corresponsabilització en les decisions que afecten a tots i a totes, l'actitud de civisme i tolerància envers les persones que conviuen a d'Arenys de Mar, són alguns dels elements clau que permeten configurar una ciutadania conscient i activa, una ciutadania participativa. L'Ajuntament d'Arenys de Mar vol fomentar decididament aquesta concepció de ciutadania. Amb aquesta finalitat vol impulsar de forma prioritària la vida associativa de la ciutat, assumint el compromís de facilitar de forma continuada suport a les entitats de la ciutat i duent a la pràctica el principi de subsidiarietat en l'àmbit local. En virtut d'aquest principi, l'Ajuntament no durà a terme polítiques o actuacions concretes que ja duguin a terme entitats o associacions de la ciutat i treballarà amb l'objectiu d'aplicar formes de gestió pública compartida amb entitats o associacions de la ciutat per a la prestació de serveis socials, esportius o culturals. És voluntat també d'aquest Reglament de participació ciutadana la creació i el bon funcionament d'estructures col·lectives de deliberació i acords sobre el funcionament de la ciutat, que fomentin una reflexió i visió global d'Arenys de Mar per damunt de visions limitades a interessos o problemes immediats o de tipus corporatiu. Aquests òrgans, oberts a les entitats i a les persones individuals majors de 16 anys, han de permetre que els ciutadans i ciutadanes i els càrrecs públics que els representen valorin i debatin conjuntament els temes que els afecten, respectant sempre la capacitat de decisió que té el Govern municipal. Una de les finalitats d'aquest Reglament de participació ciutadana és també incrementar la formació cívica i democràtica de la ciutadania d'Arenys de Mar, promovent un millor coneixement de les institucions democràtiques locals i la corresponsabilitat en els afers públics. En aquest sentit, l'Ajuntament assumeix el compromís de facilitar la màxima informació sobre les activitats, obres i serveis municipals per mitjà dels diversos suports materials i tecnològics que avui existeixen i, alhora, de recollir i donar resposta a les opinions i demandes que li arribin a través de qualsevol d'aquests mitjans. Finalment, l'Ajuntament assumeix que el foment de la participació ciutadana és un concepte i un objectiu que ha d'abraçar la totalitat de les àrees municipals. Títol I. El dret a la informació Capítol I. El dret a la informació individual Article 1. Els ciutadans i ciutadanes tenen dret a ser informats de les activitats municipals, a accedir als arxius públics i a consultar les actes i els documents dels organismes municipals, d'acord amb el que estableix la legislació general. Article 2. Així mateix, tenen dret a accedir a la documentació dels expedients de què són part interessada i a estar assabentats del seu procés de tramitació, respectant en tot moment la confidencialitat de les dades referents a terceres persones. Capítol II. El Departament d'Informació i Atenció DIAC) Article 3. A les dependències municipals funcionarà un departament d'informació i atenció ciutadana, que recollirà reclamacions, iniciatives, suggeriments i queixes, amb les funcions següents: a) Canalitzar tota l'activitat relacionada amb la publicitat de les actuacions municipals i proporcionar la més àmplia informació sobre l'activitat municipal i els mecanismes de participació de tots els veïns i veïnes en la vida local. b) Informar el públic sobre les finalitats, les competències i el funcionament dels diferents òrgans i serveis dependents de l'Ajuntament. Al mateix temps que donar li la màxima informació possible d'altres administracions a fi de dirigir els ciutadans i ciutadanes correctament quan el tràmit sigui d'una altra administració. c) El DIAC, a més de facilitar informació sobre les entitats d'Arenys de Mar, en difondrà les activitats tant en el web com en altres mitjans de comunicació. Per a això serà necessari que les entitats li facin arribar la informació amb antelació suficient. Capítol III. Els mitjans de comunicació locals Article 4. L'Ajuntament d'Arenys de Mar editarà trimestralment el Butlletí d'Informació Municipal. El Butlletí té un caràcter formatiu, informatiu i cultural. Article 5. Les entitats i els ciutadans i ciutadanes de d'Arenys de Mar poden fer ús del Butlletí mitjançant la secció "Tribuna oberta", que es dotarà d'espai suficient, amb un màxim d'una pàgina. Article 6. L'Ajuntament d'Arenys de Mar potenciarà Ràdio Arenys com a eina bàsica de comunicació, informació i participació ciutadana, prioritzant la vida associativa i real de la ciutat, així com la municipal. Article 7 Televisió local. En el moment que es posi en funcionament, l'Ajuntament d'Arenys de Mar n'elaborarà també un reglament intern, prioritzant la participació activa de les Entitats. Article 8 L'Ajuntament d'Arenys de Mar incorporarà també les noves tecnologies en la seva voluntat de facilitar al màxim la informació municipal i la participació ciutadana. En aquest sentit, elaborarà i actualitzarà unes pàgines web institucionals que responguin a aquest doble objectiu. Article 9 A fi de fomentar la participació ciutadana, el web de l'Ajuntament permetrà que els ciutadans i ciutadanes puguin fer-hi comentaris, suggeriments o queixes respecte a l'actuació municipal. Article 10 El web de l'Ajuntament d'Arenys de Mar permetrà també la sol·licitud de tràmits administratius municipals. Article 11 En la mesura que es generalitzi l'ús dels recursos tecnològics necessaris, l'Ajuntament d'Arenys de Mar desenvoluparà progressivament un fòrum o xarxa informàtica cívica oberta a totes les persones residents a la ciutat, a les escoles i instituts i a les entitats i associacions locals. Capítol IV. Els estudis d'opinió. Article 12 L'Ajuntament podrà fer sondejos d'opinió dels ciutadans i ciutadanes a fi de conèixer la seva valoració sobre el funcionament de qualsevol servei municipal o per conèixer l'opinió ciutadana sobre qualsevol tema d'especial rellevància. Article 13 L'Ajuntament podrà fer enquestes de qualitat a les persones usuàries dels serveis municipals, a fi de conèixer les seves valoracions i propostes sobre el servei concret que han rebut, i millorar-los d'acord amb les propostes. Article 14 Tots els grups municipals seran informats puntualment de l'estructura dels sondejos i enquestes de qualitat i dels resultats. Així com a les entitats i associacions afectades. Article 15 L'Ajuntament donarà a conèixer els resultats dels sondejos que dugui a terme a través dels seus mitjans de comunicació. Deixarà a l'abast dels ciutadans i ciutadanes que ho demanin dins el termini i en la forma escaient, la consulta de la documentació utilitzada. Article 16 L'Ajuntament donarà a conèixer els resultats de les enquestes de qualitat a través dels seus mitjans de comunicació. Títol II . El dret a la participació Capítol I. El dret de petició Article 17 Tots els ciutadans i les ciutadanes tindran el dret d'adreçar-se a qualsevol autoritat o òrgan municipal per demanar informació o aclariments sobre les realitzacions de l'Ajuntament. Article 18. La petició la podrà cursar per telèfon al Departament d'Informació i Atenció Ciutadana o per escrit a les bústies de suggeriments i queixes que hi ha a les dependències municipals o mitjançant instància al Registre municipal o, per via telemàtica, a la bústia municipal del correu electrònic. Article 19. La petició es podrà presentar una persona individualment, una entitat o un col·lectiu de persones afectades o interessades per un tema concret. Article 20. En tot cas, la petició que no estigui regulada pel procediment administratiu la respondrà en el termini màxim d'un mes, el responsable de l'àrea a què es dirigeix la petició. Capítol II. El dret de proposta Article 21. Tots els ciutadans i ciutadanes tenen el dret d'adreçar-se a qualsevol autoritat o òrgan municipal per elevar propostes d'actuació, comentaris o suggeriments en matèries de competència municipal o d'interès local. Article 22. La proposta es podrà cursar per telèfon al Departament d'Informació i Atenció Ciutadana o per escrit a les bústies de suggeriments i queixes que hi ha a les dependències municipals o mitjançant instància al Registre municipal o, per via telemàtica, a la bústia municipal del correu electrònic. Article 23. La proposta es podrà presentar una persona individualment, una entitat o un col·lectiu de persones afectades o interessades per un tema concret. Article 24. L'alcalde o alcaldessa o regidor/a en qui delegui haurà d'estudiar el contingut de la proposta i informar per escrit a la part proposant sobre el curs que se li donarà en el termini màxim d'un mes. Capítol III. La consulta popular Article 25. L'Ajuntament podrà sotmetre a la consulta del ciutadans i ciutadanes els assumptes de la competència pròpia municipal que tinguin especial importància per als interessos de la població. Article 26. La iniciativa de la proposta de consulta correspon: a) Als veïns i veïnes del municipi inscrits en el Cens electoral que subscriguin la proposta en el nombre que determina l'article 144.2 de la Llei 8/1987, de 15 d'abril, Municipal i de règim local a Catalunya. b) A l'alcalde o alcaldessa, amb l'acord previ del Ple per majoria absoluta de la corporació, si un 5% de la població resident majors de 16 anys demana consulta popular. L'Alcalde o alcaldessa haurà de sotmetre al Ple la iniciativa, per tal que sigui aquest l'òrgan que tramiti la consulta popular. L'acord de consulta precisarà els termes exactes en què ha de formular-se. c) L'Alcalde o alcaldessa també podrà sotmetre a consulta popular aquells assumptes de competència municipal i d'especial rellevància que consideri convenients, previ acord de la majoria absoluta del Ple municipal. Article 27. En tot cas, correspon a l'Ajuntament la realització dels tràmits per dur a terme la consulta popular, atenint-se a allò que disposa la Llei municipal i de règim local de Catalunya i la Llei orgànica 2/1980, de 18 de gener, reguladora de les diferents modalitats de referèndum. Capítol IV. La iniciativa ciutadana Article 28. La iniciativa ciutadana és aquella forma de participació mitjançant la qual els ciutadans i ciutadanes proposen a l'Ajuntament que dugui a terme una determinada actuació o activitat de competència municipal, d'interès públic i sense generació de beneficis, i aporten mitjans econòmics, béns, drets o treball personal per aconseguir-ho. Article 29. Qualsevol persona o col·lectiu de persones, mitjançant entitats o associacions, podrà plantejar una iniciativa ciutadana. Article 30 Quan l'Ajuntament rebi la iniciativa, se sotmetrà a informació pública durant un termini de trenta dies, tret que per raons d'urgència, fos aconsellable un termini més curt. Article 31 L'Ajuntament haurà de decidir-se sobre la iniciativa ciutadana en el termini de trenta dies a comptar del dia següent de la finalització de l'exposició pública. La decisió tindrà en compte principalment l'interès públic de la iniciativa. Abans de la presa de la decisió corresponent, l'Ajuntament podrà demanar aclariments complementaris a la persona o col·lectiu que ha fet la proposta. Article 32 En cas que el Ple de l'Ajuntament aprovi la iniciativa ciutadana, farà pública la forma i el calendari amb què és durà a terme, i hi destinarà la partida econòmica corresponent. Capítol V. L'audiència pública Article 33. Els ciutadans i ciutadanes tenen el dret d'audiència pública, la qual consisteix en fer sessions específiques obertes a tothom que ho desitgi, per tal de ser informats i escoltats respecte de temes dintre de les competències municipals. Article 34 L'audiència pública serà convocada per l'alcalde o alcaldessa, ja sigui a iniciativa pròpia o bé a petició de les entitats ciutadanes o de qualsevol dels consells sectorials o territorials. També podran demanar la els ciutadans i ciutadanes d'Arenys de Mar que presentin 50 signatures acreditades. Article 35. De forma preceptiva, l'alcalde o alcaldessa convocarà en audiència pública els veïns i veïnes afectats per actuacions urbanístiques rellevants. Capítol VI. El dret d'intervenció en els plens municipals Article 36. Podran sol·licitar la incorporació d'una proposició en l'ordre del dia del Ple: a) Les entitats i associacions cíviques inscrites en el registre Municipal d'Entitats.. b) Qualsevol persona o col·lectiu ciutadà que presenti 100 signatures acreditades de ciutadans i ciutadanes majors de 16 anys, d'Arenys de Mar, amb les dades personals del signats. Article 37. Quan es donin aquestes circumstàncies, la proposició s'incorporarà a l'ordre del dia del ple ordinari més pròxim i serà tramitada d'acord amb el Reglament orgànic municipal. Article 38. En la sol·licitud d'intervenció en el ple hi figurarà el nom de la persona que prendrà la paraula, amb un temps màxim de 15 minuts. Posteriorment, els o les portaveus dels diferents grups municipals podran sol·licitar aclariments al defensor o defensora de la proposta, qui la matisarà durant el temps màxim de 5 minuts i després es passarà al debat per part dels grups municipals i a la votació. Article 39. Quan una proposició sigui refusada no se'n podrà presentar una altra sobre el mateix tema en un termini d'un any, excepte que es complementi amb noves dades rellevants. Article 40. Les entitats o associacions que estiguin incloses en el Registre Municipal d'Entitats, així com aquelles persones que a títol individual que vulguin intervenir en algun punt de l'ordre del dia, hauran de sol·licitar-ho per escrit al president o presidenta de la corporació, almenys 24 hores abans del ple. A l'escrit haurà de figurar-hi el nom de la persona que farà l'exposició i el punt o punts sobre els quals intervindrà. Capítol VII. El dret d'intervenció en els consells territorials Article 41 Les entitats i associacions inscrites en el Registre d'Entitats Ciutadanes tindran el dret a participar en els òrgans dels consells sectorials, en consells territorials i en el Consell de Ciutat en la proporció i representació que s'estableix en aquest Reglament. Títol III. Les entitats ciutadanes Capítol I. El Registre d'Entitats Ciutadanes Article 42 El Registre d'Entitats Ciutadanes creat per l'Ajuntament d'Arenys de Mar, a fi i efecte que les Entitats i Associacions se'ls hi reconegui i garanteixi el drets reconeguts en aquest Reglament, així com també en la Llei, 7/85 de 2 d'abril, Reguladora de les bases de règim local, solament els tindran aquelles que estiguin inscrites al Registre d'Entitats. Les inscripcions en aquest Registre, es faran a petició de les entitats ciutadanes interessades, les quals hauran d'aportar la documentació següent: · Escrit sol·licitant la inscripció. · Estatuts que regeixen l'entitat. · Núm. d'inscripció en el Registre General d'Associacions o similar. · Nom i adreça de les persones que ocupen càrrecs directius en la mateixa. · Seu social. · Pressupost anyal. · Certificació del números de socis de l'Entitat. · NIF. Article 43. El Registre d'Entitats Ciutadanes és obert a totes aquelles associacions sense ànim de lucre que tinguin per objecte la defensa, el foment o la millora dels interessos generals o sectorials dels ciutadans i ciutadanes d'Arenys de Mar. Formaran part del registre, per tant, les associacions de veïns i veïnes; les de pares i mares d'alumnes; les entitats culturals; les esportives, recreatives, de joves i d'esplais; les entitats sindicals, empresarials, professionals o qualssevol altres similars legítimes en el marc constitucional democràtic. Aquest Registre dependrà del Regidor o Regidora que tingui delegades les funcions de governació. Article 44. Aquest Registre, les dades del qual són públiques, té per objecte permetre a l'Ajuntament conèixer el nombre d'entitats que hi ha al municipi, les seves finalitats i la seva representativitat, a l'efecte de possibilitar una correcta política municipal del foment de l'associacionisme. És independent del Registre de les Associacions de la Generalitat de Catalunya o d'altres registres públics, on així mateix hauran de figurar inscrites totes les associacions. Article 45. A fi de fomentar el coneixement i la interrelació entre totes les entitats i associacions d'Arenys de Mar, l'Ajuntament elaborarà i actualitzarà anualment un Fitxer de les entitats d'Arenys de Mar, la qual inclourà les dades i les activitats bàsiques de totes les entitats arenyenques que formin part del Registre d'Entitats Ciutadanes. Aquest fitxer es trametrà a totes les entitats que estiguin en aquest registre. Capítol II. La voluntat municipal de fomentar l'associacionisme i donar-li suport Article 46. L'associacionisme és l'expressió col·lectiva del compromís dels ciutadans i ciutadanes amb la seva ciutat. L'Ajuntament d'Arenys de Mar impulsarà, per tant, la presència i l'activitat d'un teixit associatiu ampli i dinàmic, com a vehicle i garantia eficaç de participació que reculli la diversitat i pluralitat de la ciutat. Article 47. Per aconseguir que les entitats ciutadanes puguin assolir les seves funcions, l'Ajuntament assegurarà programes de formació i assessorament en el marc dels programes de treball de les diferents regidories, i establirà un procés de petició i atorgament de subvencions per a les entitats ciutadanes, regulat per les Bases Reguladores de sol·licitud i atorgament de subvencions aprovades pel Ple Municipal. A aquest afecta l'Ajuntament garantirà una partida pressupostària. L'accés als programes municipals de suport a l'associacionisme requereix la inscripció formal en el Registre d'Entitats Ciutadanes. Article 48. L'Ajuntament d'Arenys de Mar assessorarà totes les entitats locals interessades en algun tipus de gestió compartida de les instal·lacions o els serveis municipals, a fi que compleixin tots els requisits legals necessaris per poder contractar d'acord amb la legislació vigent. Capítol III. La participació de les entitats en els plens municipals Article 49 La participació de les entitats en els plens municipals es regula amb caràcter general en l'apartat "El dret d'intervenció en els plens municipals" desenvolupat anteriorment en aquest Reglament. Capítol IV. La participació de les entitats en els òrgans de participació ciutadana. Article 50 Les entitats i associacions locals són l'element principal dels consells sectorials de participació. Hi participen d'acord amb les funcions i normes generals descrites en aquest Reglament, i d'acord amb les funcions i normes específiques que tingui el reglament intern de cada consell sectorial. Article 51 Les entitats i associacions locals formen, conjuntament amb els representants de l'Ajuntament i dels veïns i veïnes escollits aleatòriament, els consells territorials de participació. Hi participen d'acord amb les funcions i normes generals descrites en aquest Reglament. Títol IV. Els òrgans de participació ciutadana Capítol I. Els consells sectorials Article 52. Definició dels consells. Els consells sectorials tenen la finalitat de promoure i canalitzar la participació de les entitats i de la ciutadania en els diferents sectors de la vida local en què l'Ajuntament té competència, fent així possible una major corresponsabilització dels ciutadans i ciutadanes en els afers públics de la ciutat d'Arenys de Mar. Article 53. Composició dels consells.- Els consells sectorials, tant si són establerts per una llei d'abast superior com si són creats per iniciativa municipal, tindran un reglament intern que haurà de ser ratificat pel Ple municipal. Aquest reglament establirà la composició de cada consell sectorial. Tots els consells sectorials seran presidits per l'alcalde o alcaldessa o el regidor o la regidora que delegui. Article 54 Funcions dels consells sectorials.- En termes generals, les funcions bàsiques dels consells sectorials són les següents: a) Debatre i valorar els afers que presenti l'Ajuntament, especialment la informació, el seguiment i avaluació dels programes anuals. b) Debatre i valorar les aportacions que faci qualsevol membre del consell, c) Elaborar propostes relatives a l'àmbit d'actuació de cada consell sectorial, amb plena capacitat per sotmetre'ls a debat en el ple municipal. Cada consell sectorial tindrà, a més, les funcions específiques que determini el seu reglament de funcionament. Article 55. Normes generals de funcionament. Els consells sectorials han d'esdevenir elements clau de la participació de la ciutadania en els afers públics. Entesos així, les diferents àrees municipals han d'impulsar i coordinar el seu treball i han d'evitar, en tot moment, considerar els consells sectorials com òrgans merament formals. Per aquestes raons, tots els consells sectorials compliran les següents normes generals de funcionament: a) Es reuniran, com a mínim, tres cops a l'any. b) Trametran acta de totes les reunions no només als membres del consell, sinó també a totes les entitats que representen. Les actes s'enviaran en el termini màxim de quinze dies. c) A tots els consells sectorials es presentarà el pla anual de treball de l'Ajuntament, remarcant els objectius municipals en el sector de què es tracti, però impulsant també una reflexió global sobre la ciutat. Article 56. L'Ajuntament aprovarà en sessió plenària la creació dels consells sectorials que consideri adients per al foment de la participació ciutadana. Els consells sectorials existents en la data d'aprovació d'aquest Reglament consten en l'annex 1. Article 57 L'Ajuntament d'Arenys de Mar potenciarà un treball conjunt amb les escoles i instituts per dur a terme consells d'infants o altres activitats pedagògiques de foment de la participació. Capítol II. Els consells territorials Article 58. Definició dels consells territorials. Els consells territorials tenen la finalitat de promoure i canalitzar una reflexió conjunta de les entitats i de la ciutadania entorn dels diferents temes que afecten la vida quotidiana del seu barri o territori, fent així possible una major corresponsabilització dels ciutadans i ciutadanes en els afers públics d'Arenys de Mar Article 59. Composició dels consells territorials. Els consells territorials tindran una triple representació: política, d'entitats i de persones a títol individual, triades de forma aleatòria entre les persones majors de 16 anys residents en l'àmbit del consell. Tots els consells seran presidits per un regidor o regidora delegats per l'alcalde o alcaldessa. D'acord amb el criteri precedent, s'estableix la següent composició dels consells territorials d'Arenys de Mar: a) Persones majors de 16 anys residents en l'àmbit del consell: 40% b) Entitats i associacions amb seu social en l'àmbit del consell: 40% c) Regidors i regidores nomenats pel Ple: 20% Article 60. Els diferents representants es renovaran coincidint amb els canvis de legislatura. Article 61 En tots els consells hi haurà també, sense veu i sense vot, un funcionari o funcionària municipal en qualitat de secretari o secretària. Article 62. Funcions dels consells territorials. En termes generals, les funcions bàsiques dels consells territorials són dues: d'una banda, permetre el diàleg entre l'Ajuntament, les entitats i els veïns sobre els diferents temes de la vida quotidiana del territori en concret de què es tracta, i de l'altra, prendre consciència de les problemàtiques generals del barri i de la ciutat evitant tenir visions limitades o corporatives d'Arenys de Mar. En concret, les funcions dels consells territorials seran les següents: a) Recollir valoracions o propostes dels veïns i veïnes o de les entitats, relatives al funcionament dels serveis municipals o a les actuacions municipals en l'àmbit del consell: mobilitat de persones i vehicles, neteja viària, manteniment dels espais urbans, seguretat... b) Estudiar les peticions dels veïns i veïnes o de les entitats relatives a les necessitats del territori i dels seus habitants c) Informar preceptivament en els casos següents: - En Temes transcendentals per a la planificació i gestió el territori de què es tracti (ordenació urbanística, projectes d'equipaments,...) - En pressupostos anuals de la ciutat d) Proposar al Ple municipal la inclusió dels assumptes que consideri convenients i d'intervenir-hi. e) Valorar i debatre els elements del pla anual de treball de l'Ajuntament que afectin el territori de què es tracti. f) Valorar la possibilitat de crear grups mixtos Administració- ciutadania per a l'estudi de temes concrets. Article 63. Normes generals de funcionament. Els consells territorials han d'esdevenir elements clau de la participació de la ciutadania en els afers públics. Entesos així, les diferents àrees municipals han de tenir presents en tot moment les seves funcions i el seu calendari de treball i han d'evitar, per tant, considerar els consells territorials com òrgans merament formals. Per aquestes raons, tots els consells territorials compliran les següents normes generals de funcionament: a) Es reuniran, com a mínim, tres cops a l'any, i sempre que ho demanin els representants de l'àmbit veïnal. b) Informaran a tots els veïns i veïnes de les dates de reunió del consell i es recordarà quins són els seus membres, a fi que hi canalitzin les seves valoracions, peticions o propostes. c) Trametran acta de totes les reunions no només als membres del consell, sinó a totes les entitats presents en l'àmbit del consell i als presidents o presidentes de totes les comunitats de veïns. L'acta la trametran en el termini màxim de quinze dies. Article 64. Relació dels consells territorials.- Atenent criteris d'estructura urbana, representativitat i operativitat, es limita a cinc el nombre dels consells territorials que es creen a Arenys de Mar: Article 65 Els consells territorials no esgoten, però, les formes de relació entre l'Ajuntament i la ciutadania. Davant de problemàtiques concretes o d'àmbit més reduït que el del consell territorial, es podran descentralitzar o crear comissions de treball de l'àmbit que es consideri més oportú. Capítol III. El Consell de Ciutat Article 66. Definició del Consell de Ciutat. És l'òrgan més ampli de participació i deliberació de les problemàtiques que afecten la globalitat de la ciutat. Article 67. Composició del Consell de Ciutat. El Consell de Ciutat està constituït per la reunió conjunta dels consells territorials de participació i la totalitat dels regidors i regidores del consistori. Està presidit per l'alcalde o alcaldessa d'Arenys de Mar. Article 68. Funcions del Consell de Ciutat. Les funcions del Consell de Ciutat són les següents: a) Debatre i informar preceptivament el pla anual de treball els pressupostos municipals. b) Informar preceptivament de les consultes populars que es vulguin fer a instàncies de l'Ajuntament. c) Debatre i valorar les conclusions dels estudis i treballs sobre temes estratègics que hagi encarregat l'Ajuntament. d) Debatre els grans projectes de ciutat. e) Debatre i valorar els temes d'interès general que plantegin els consells territorials. Article 69. Normes generals de funcionament. El Consell de Ciutat es reunirà, com a mínim, un cop cada sis mesos. La sessió en què es debatin el pla anual de treball i els pressupostos municipals tindrà caràcter d'audiència pública. L'ordre del dia de les sessions del Consell es tancarà deu dies abans que es reuneixi, a fi que hi puguin incorporar propostes els tres consells territorials. Les actes de les sessions del Consell de Ciutat es trametran a totes les entitats i associacions de la ciutat, i se'n publicarà un resum en els mitjans de comunicació municipals. Títol V. El Defensor o Defensora de la Ciutadania Capítol I - Defensor o defensora de la ciutadania Article 70 Sense perjudici de les institucions previstes en l'article 54 de la Constitució i en l'article 35 de l'Estatut d' autonomia, el Ple de l'Ajuntament podrà crear la figura d'un defensor o defensora del ciutadà i la ciutadana, per als drets de la ciutadania d'Arenys de Mar, quant a les activitats de l'Administració municipal. En el cas que l'Ajuntament decideixi crear aquesta figura, el Ple aprovarà la reglamentació aplicable i nomenarà la persona per majoria de dos terços dels regidors. La persona proposada per ocupar aquest càrrec serà independent. Disposicions Transitòries Primera. En el termini màxim d'un mes des de la constitució dels consells territorials i sectorials és crearà una comissió de seguiment que garanteixi l'aplicació d'aquest Reglament, composada per representants municipals i per membres dels consells sectorials i territorials en la proporció de 40% de ciutadans i ciutadanes, 40% d'entitats i associacions, i 20 % de representants municipals. Segona: Les diferents disposicions aprovades per l'Ajuntament que facin referència a participació ciutadana, regulada en el Reglament orgànic municipal, s'adaptaran a allò establert en aquest Reglament de participació ciutadana, a quina norma s'ha d'entendre que es remeten. Tercera: Aquest Reglament de Participació Ciutadana, en tot allò que tingui incidència en altres normes municipals, tindrà plena validesa i les esmentades normes hauran d'adaptar-se a allò que s'estableix en aquest Reglament. Aprovat INICIALMENT 27 de setembre de 2000 Aprovat DEFINITIVAMENT per DECRET 18 de desembre de 2000 PUBLICAT AL BOP el 4 de gener de 2001