AJUNTAMENT D'ARENYS DE MAR REGIDORIA DE SEGURETAT CIUTADANA ORDENANÇA DE CIRCULACIÓ Aprovada en Ple Municipal el 27 de setembre de 2006 ORDENANÇA DE CIRCULACIÓ DE L'AJUNTAMENT D'ARENYS DE MAR Exposició de motius La normativa existent en matèria de trànsit i seguretat viària és molt variada i extensa i es caracteritza per patir continus canvis a causa de la seva relació amb els avenços tecnològics i de les diferents polítiques que es decideix d'aplicar per les Administracions Públiques per lluitar contra l'elevada sinistralitat que pateixen les nostres carreteres. Així podem fer esment de la Llei sobre trànsit, circulació de vehicles a motor i seguretat viària (RDL 339/1990), modificada per les Lleis 5/1997, de 24 de març, 19/2001 de 19 de desembre, i 17/2005, de 19 de juliol, el Reglament general de circulació (R.D. 1428/2003), el Reglament del procediment sancionador (R.D. 320/1994), el Reglament general de conductors (R.D. 772/1997), el Reglament general de vehicles (R.D. 2822/1998), els quals van acompanyats per multitud d'altres normes (Decrets i Ordres Ministerials) que els desenvolupen o complementen. Dins del terme municipal d'Arenys de Mar, a hores d'ara els conductors s'hi troben amb una duplicitat normativa, ja que fora del casc urbà s'aplica la norma estatal i en el casc urbà l'Ordenança municipal de circulació aprovada l'any 2001, la qual tracta molts assumptes relatius a la circulació de vehicles, ja regulats al Reglament general de circulació. Amb l'aprovació d'aquesta Ordenança, la voluntat del Govern municipal és evitar aquesta duplicitat de normes i regular només allò que es troba dins de les competències municipals d'acord amb els articles 7 i 19 de la Llei sobre trànsit, circulació de vehicles a motor i seguretat viària. Amb això, a part de garantir la seguretat jurídica dels conductors, millorarem la base normativa sobre la que l'Administració municipal, i més en concret la Regidoria de Seguretat Ciutadana, podrà treballar, dissenyar i aplicar les polítiques i actuacions de millora de la seguretat viària i de la mobilitat dins del terme municipal d'Arenys de Mar. Per altra banda, aquesta Ordenança tracta de millorar el marc normatiu i impulsar l'actuació municipal en matèria de vehicles abandonats, necessitats específiques de les persones amb mobilitat reduïda, reducció dels sorolls i control de les operacions a la via pública que puguin resultar molestes o perilloses per al trànsit de vehicles i vianants. Per tot això l'Ordenança Municipal de Circulació d'Arenys de Mar regularà els usos de les vies urbanes, tractant de fer compatible la equitativa distribució dels estacionaments entre tots els usuaris amb la necessària seguretat i fluïdesa del trànsit rodat i amb l'ús dels carrers per part dels vianants. Arenys de Mar, maig de 2006 1 TITOL PRELIMINAR Competència i àmbit d'aplicació Article 1.- D'acord amb allò establert als articles 7 i 19 de la Llei sobre trànsit, circulació de vehicles a motor i seguretat viària aprovada per RDL 339/1990, de 2 de març, l'Ajuntament d'Arenys de Mar té les següents competències sobre les vies urbanes de la seva titularitat: a) L'ordenació i el control del trànsit i la seva vigilància mitjançant agents propis, la denúncia de les infraccions que es cometin i la sanció de les mateixes quan no estigui expressament atribuïda a una altra Administració. b) La regulació mitjançant la corresponent Ordenança municipal de circulació, dels usos de les vies urbanes i l'establiment de mesures d'estacionament limitat. c) La immobilització de vehicles en vies urbanes quan no estiguin proveïts de títol que habiliti l'estacionament en zones limitades en temps o excedeixin de l'autorització concedida fins que s'aconsegueixi la identificació del seu conductor. La retirada de vehicles de les vies urbanes i el posterior dipòsit quan obstaculitzin o dificultin la circulació o suposin un perill per aquesta o es trobin incorrectament estacionats a les zones d'estacionament restringit, en les condicions exposades per a la immobilització en aquest mateix apartat. Així mateix, la retirada de vehicles a les vies interurbanes i el posterior dipòsit d'aquests, en els casos i condicions que reglamentàriament es determinin. d) L'autorització de proves esportives quan discorrin íntegrament i exclusiva pel nucli urbà, exceptuades les travesseres. e) La realització de les proves, reglamentàriament establertes, per determinar al grau d'intoxicació alcohòlica, o per estupefaents, psicotròpics o estimulants, dels conductors que circulen per les vies públiques en les que té atribuïda la vigilància i el control de la seguretat de la circulació viària. f) El tancament de les vies urbanes quan sigui necessari. g) La possibilitat de rebaixar el límit màxim de velocitat genèrica establert per a les vies urbanes, i per a les travesseres especialment perilloses d'acord amb el titular de la via. 2 Article 2.- Aquesta ordenança regula els assumptes competència de l'Ajuntament d'Arenys de Mar dins de l'àmbit de la Llei esmentada a l'article anterior, essent d'aplicació subsidiària en tot allò no disposat a la present Ordenança, la normativa estatal o autonòmica en la matèria. Article 3.- 1. Els membres del cos de la Policia Local d'Arenys de Mar, són els agents de l'autoritat encarregats de la vigilància i control del trànsit en les vies urbanes de titularitat municipal i en els trams de les travesseres que siguin de la seva competència segons els acords establerts entre l'autoritat municipal i la Conselleria d'Interior de la Generalitat, de la funció inspectora en la matèria, i de la denúncia de les infraccions que es cometin en les esmentades vies i trams viaris. 2. En el desenvolupament d'aquesta labor, els esmentats Agents podran prendre les mesures cautelars immediates que considerin oportunes, sempre que siguin proporcionades i necessàries, per garantir la seguretat viària i la fluïdesa del trànsit, com ara tallar al trànsit de vehicles o vianants determinades zones o carrers, procedir a la immobilització o retirada de vehicles, modificar o anular la senyalització existent o posar-ne de provisional, etc. 3 TITOL I - PARADES I ESTACIONAMENTS Article 4.- La parada i l'estacionament de vehicles a les vies urbanes titularitat de l'Ajuntament d'Arenys de Mar es podrà portar a terme sempre que es compleixi amb les restriccions i limitacions establertes amb caràcter general a aquesta Ordenança i al Reglament General de Circulació, llevat que es trobés prohibit o restringit mitjançant la senyalització viària reglamentària, sempre que el vehicle no presenti desperfectes que el facin perillós per als vianants o per als conductors de altres vehicles, com ara vidres o òptiques trencades, o elements que presentin cantells tallants sense protecció. Quan es constati la situació de perill esmentada al paràgraf anterior, els Agents responsables de la vigilància del trànsit procediran a la seva retirada de la via pública i dipòsit. Article 5.- Queda prohibida la parada i l'estacionament a més dels llocs especificats al Reglament General de Circulació, en els següents: A les voreres, passeigs i resta de zones destinades al trànsit de vianants - A les zones excloses a la circulació de vehicles - A menys de 5 metres de les cantonades o interseccions - Als llocs reservats per a determinats vehicles, serveis o organismes - Article 6.- L'estacionament es farà sempre en línia, llevat que la senyalització horitzontal estableixi que sigui en bateria o d'altres formes. Article 7.- Queda prohibit l'estacionament continuat al mateix lloc de la via pública durant més de vint dies consecutius. Article 8.- En el cas de l'article anterior, els Agents de la Policia Local que hagin observat la infracció, a més de trametre la corresponent denúncia, col·locaran al vidre davanter o en una part visible del vehicle, un adhesiu de colors cridaners amb l'advertiment que en el cas de persistir l'estacionament continuat, el vehicle podrà ser retirat de la via pública. Passat un nou periode de 20 dies sense que s'hagi fet cas a l'esmentat advertiment, es trametrà una nova denúncia, i el vehicle serà retirat. 4 Article 9.- El propietari o posseïdor de qualsevol vehicle estacionat a la via pública, té l'obligació cada 48 hores d'assegurar-se que el seu vehicle no ha quedat estacionat en lloc prohibit com a conseqüència de qualsevol canvi de senyalització o d'ordenació del trànsit. En tot cas, passades 48 hores de qualsevol canvi en aquest sentit, el propietari del vehicle incorrerà en infracció lleu, que se sancionarà en la seva meitat inferior, i serà responsable del pagament de les taxes corresponents a la retirada del vehicle del lloc, si s'escau. Article 10.- Queda prohibit l'estacionament en els llocs reservats i senyalitzats per a la instal·lació de contenidors o altres elements destinats al servei públic. L'estacionament de vehicles en la zona de la via destinada al trànsit al costat d'aquests elements o altres utilitzats com a elements de balisament o separació del trànsit es considerarà estacionament en doble fila a efectes sancionadors, llevat que comporti la comissió d'altra infracció de major gravetat. Article 11.- Queda prohibit l'estacionament de camions amb una MMA superior a 3.500 kg. a les vies urbanes, excepte quan estiguin realitzant operacions de càrrega i descàrrega en les zones i horaris autoritzats. Així mateix queda prohibit l'estacionament en les vies urbanes o espais adjacents a aquestes del terme municipal, excepte en les zones específicament indicades per aquesta finalitat, dels següents tipus de vehicles: vehicles amb una MMA superior a les 12 tones, remolcs de qualsevol tipus, vehicles articulats, semiremolcs, camions tractors, tractors i maquinària per obres i serveis, tractors agrícoles, caravanes, autocaravanes i similars. Els vehicles ressenyats en el paràgraf anterior podran ser autoritzats per l'òrgan corresponent de la Regidoria amb competències sobre trànsit de l'Ajuntament, per estacionar per un període de temps concret, en vies o espais determinats, per a la realització d'una determinada activitat o servei. 5 Article 12.- L'Autoritat amb competències en matèria de trànsit de l'Ajuntament, vetllarà perquè en la planificació de les zones d'estacionament hi hagi la quantitat suficient de places reservades per a vehicles al servei de persones amb mobilitat reduïda i que la seva distribució en el territori s'adapti a les necessitats d'aquest col·lectiu. També farà les oportunes gestions per arribar als acords que s'esmenten a l'article següent respecte de la Targeta provisional per a persones amb mobilitat reduïda. Article 13.- Per l'òrgan corresponent de la Regidoria amb competències sobre Trànsit, es podran expedir targetes provisionals per dotar els vehicles conduïts o utilitzats per persones amb mobilitat reduïda residents a Arenys de Mar mentre duri la tramitació de l'expedient de concessió de la targeta definitiva, amb les següents condicions i limitacions: L'interessat haurà d'acompanyar a la sol·licitud d'expedició o de - pròrroga, un informe dels Serveis Socials Municipals, en el que quedi acreditada la disminució física i l'estat de la tramitació de l'expedient de concessió de la targeta definitiva. La targeta provisional haurà d'incloure la marca, model i matrícula - del vehicle autoritzat, i tindrà una durada de sis mesos, prorrogables en períodes de tres mesos. La targeta provisional només tindrà efectes dintre de les vies sota la - competència de l'Ajuntament d'Arenys de Mar, llevat que s'arribi a acords amb altres ajuntaments veïns. 6 CAPITOL PRIMER - ZONES D'ESTACIONAMENT RESTRINGIT Article 14.- Per a una millor distribució i aprofitament de l'espai públic destinat a l'estacionament de vehicles, l'autoritat Municipal amb competències sobre trànsit podrà establir zones d'estacionament restringit, que s'anomenaran "zones blaves" o "zones verdes", d'acord amb el que s'estableix en aquest títol. Article 15.- Zones blaves .- Amb l'objectiu de garantir la necessària rotació en la utilització dels espais d'estacionament a determinades hores a les zones de la vila amb una major concentració de comerços o serveis públics o privats, es podran establir limitacions horàries d'aquests, mitjançant parquímetres o altres sistemes de control amb o sense pagament. La senyalització horitzontal que delimiti aquests estacionaments serà de color blau. Article 16.- Zones verdes.- Amb l'objectiu de facilitar l'aparcament als veïns dins la seva zona de residència, es podran establir restriccions d'estacionament als no residents a la vila, que poden consistir a: Places exclusives per a veïns - Places preferents en les que hi poden estacionar tots els vehicles amb la - diferència que els veïns ho fan de forma gratuïta o paguen tarifes preferencials, i els no residents paguen les tarifes generals i poden estar subjectes a limitació horària. La senyalització horitzontal que delimiti aquests estacionaments serà de color verd. Article 17.- En tot cas, tant les zones verdes com les blaves, hauran d'estar degudament senyalitzades i l'usuari haurà de disposar in situ de la informació necessària sobre la limitació establerta en cada cas. 7 Article 18.- En els estacionaments regulats en el present capítol no podran estacionar vehicles que superin els 5 metres de longitud. Article 19.- En el sistema de zona blava o zona verda controlada amb parquímetres amb l'obligatorietat del pagament per a la utilització, la obligació de pagar neix en el moment de fer l'estacionament. El conductor haurà de disposar el títol habilitant a la part davantera del vehicle, al més a prop possible del parabrisa, de forma que resulti perfectament visible des de l'exterior pels Agents encarregats de la vigilància. Article 20.- En el cas que el vehicle sigui denunciat per sobrepassar el temps que autoritza el títol habilitant en qualsevol de les dues zones regulades en aquest capítol controlada amb parquímetres, es podrà regularitzar la situació, sempre que el temps sobrepassat no sigui superior a una hora, abonant un altre títol per l'import que determini l'autoritat municipal, que haurà de constar en la butlleta de denúncia, el qual haurà de ser lliurat juntament amb l'imprès de denúncia al vigilant de la zona o bé dipositat a la bústia de la màquina expenedora. Article 21.- L'incompliment d'allò expressat en el present capítol sobre dimensions de vehicles i obligatorietat d'adquisició del títol habilitant, o sobrepassar el doble del temps abonat, podrà comportar la retirada de la via del vehicle per part dels Agents de l'Autoritat. Article 22.- Les prohibicions i limitacions establertes en aquest capítol per a les zones d'estacionament restringit, no seran d'aplicació als vehicles utilitzats per persones amb mobilitat reduïda, sempre que posin l'original de la Targeta acreditativa a la part davantera del vehicle, al més a prop possible del parabrisa, de forma que resulti perfectament visible des de l'exterior per als agents encarregats de la vigilància. 8 Article 23.- En casos especials com ara la impossibilitat d'accés a l'estacionament particular per obres al carrer, o altres degudament justificats, l'autoritat amb competències sobre trànsit de l'Ajuntament, podrà autoritzar de forma individualitzada determinats vehicles per estacionar en les zones regulades en aquest capítol sense adquirir el títol habilitant ni estar sotmès a cap restricció horària. En aquests casos l'esmentada autoritat o l'òrgan que designi haurà d'expedir una targeta a la que haurà de constar la marca, model i matrícula del vehicle, el tipus de zona i les dates autoritzades i que s'haurà de col·locar mentre estigui estacionat dins d'aquestes zones, a la part davantera del vehicle, al més a prop possible del parabrisa, de forma que resulti perfectament visible des de l'exterior pels agents encarregats de la vigilància 9 TITOL II - ZONES DE CÀRREGA I DESCÀRREGA DE MERCADERIES Article 24.- Als efectes d'aquest títol, s'entén com a mercaderies els productes o eines que són objecte de trànsit comercial o suport de serveis. Article 25.- 1. La càrrega i descàrrega de mercaderies s'ha fer a l'interior dels locals comercials i industrials, sempre que reuneixin les condicions adequades. L'obertura de nous locals d'aquesta classe la superfície, finalitat i situació dels quals permeti presumir racionalment que s'hi hauran de fer habitualment o amb especial intensitat operacions de càrrega i descàrrega, es podrà subordinar al fet que els titulars reservin l'espai interior suficient per desenvolupar-hi aquestes operacions. 2. L'autoritat municipal amb competències sobre trànsit podrà determinar zones reservades per a càrrega i descàrrega perquè els vehicles destinats al transport de mercaderies puguin carregar i descarregar quan les condicions dels locals comercials o industrials no permetin fer-ho al seu interior. La utilització de les zones de càrrega i descàrrega està únicament reservada a l'estacionament de vehicles autoritzats per fer transport de mercaderies, de vehicles comercials o d'indústries, dotats de Targeta de Transports si la seva MMA és superior a 2000 kg., que carreguin o descarreguin mercaderies relacionades amb la seva activitat. L'horari de restricció i el període de temps màxim permès d'estacionament del vehicle per portar a terme aquestes tasques serà indicat en plaques informatives col·locades sota el senyal reglamentari. 3. Fora d'aquestes zones reservades, únicament es permetrà la càrrega i descàrrega en els dies, hores i llocs que es determini. 4. Els conductors de vehicles d'ús particular podran utilitzar durant el temps mínim imprescindible les zones de càrrega i descàrrega especificades en aquest article per carregar o descarregar articles pesants, sempre que aquesta activitat sigui contínua i clarament perceptible en tot moment per als agents encarregats de la vigilància del Trànsit. 10 5. Els vehicles al servei de persones amb mobilitat reduïda, dotats de la corresponent Targeta Identificativa, podran utilitzar aquestes zones de càrrega i descàrrega pel temps mínim imprescindible per recollir o traslladar les esmentades persones al domicili o lloc on vagin. Article 26.- 1. Els vehicles que realitzin operacions de càrrega i descàrrega no poden ocupar total ni parcialment les voreres, andanes, passeigs o zones excloses al trànsit, guals, ni qualsevol altre indret on, amb caràcter general, estigui prohibida la parada o l'estacionament. 2. Les mercaderies i objectes que es carreguin i descarreguin es traslladaran directament de la finca al vehicle i en cap cas no s'emmagatzemaran temporalment a la via pública. Aquesta prohibició s'estén als carros o altres elements destinats a traslladar les mercaderies entre els vehicles i la finca, que no podran romandre a la via pública encara que estiguin buits. 3. Les operacions de càrrega i descàrrega hauran de fer-se amb precaució, evitant sorolls que puguin molestar els veïns, i es deixaran nets els espais utilitzats. 4. Les mercaderies es carregaran i descarregaran pel costat del vehicle més proper a la vorera, utilitzant els mitjans necessaris per agilitar l'operació, i sense dificultar la circulació, tant de vianants com de vehicles. Article 27.- Es necessari obtenir una autorització prèvia de l'autoritat municipal amb competències sobre trànsit per qualsevol altre forma de càrrega i descàrrega que es faci fora de les zones i horaris autoritzats o que es tingui que realitzar de forma diferent a les que preveuen en els articles precedents. 11 Article 28.- Per a la descàrrega de pedres, ferros o altres mercaderies pesants, cal utilitzar els mitjans mecànics adequats per tal d'evitar que es deteriori el paviment o produeixin sorolls o altres molèsties als veïns. Si s'utilitzen carretons mecànics, cal tenir cura del seu ús i s'ha de donar preferència als transeünts que utilitzin la vorera. Article 29.- Els vehicles blindats de transport de cabals, per raons de seguretat, podran efectuar parades en llocs prohibits i durant el temps estrictament necessari per a efectuar les operacions de lliurament i recepció, si no hi ha lloc a prop per fer-ho correctament, sempre que no es creï perill o s'obstaculitzi greument el trànsit de persones o vehicles. Tanmateix hauran de seguir en tot moment les indicacions i instruccions que els donin els agents de la Policia Local i no estacionaran mai sobre la vorera. 12 TITOL III - RESERVES ESPECIALS DE LA VIA PÚBLICA Article 30.- Les zones de reserva d'estacionament, de prohibició d'estacionament, les reserves temporals de determinats espais de la via pública i els talls de carrers constitueixen un ús privatiu especial dels béns de domini públic i estan subjectes a llicència municipal. Article 31.- La llicència de reserva d'estacionament es pot atorgar: a) Per a persones amb mobilitat reduïda. b) Per facilitar la càrrega i descàrrega de materials en les obres d'edificació. c) Per a contenidors. d) Per vehicles oficials o del personal autoritzat d'organismes públics. e) Per vehicles dels serveis d'urgències. f) Per vehicles que realitzin treballs de mudances, o transport de mercaderies o materials. g) Per l'estacionament o parada de transports públics discrecionals de viatgers. Article 32.- Les llicències per establir zones d'estacionament prohibit es podran atorgar: a) Als hotels, per facilitar-hi l'accés dels clients i desencotxar. b) Als locals de pública concurrència, per a preservar els accessos i les sortides d'emergència. c) Als edificis on la garantia de la seguretat col·lectiva ho recomani. d) Per facilitar els accessos dels malalts, ferits, persones d'avançada edat i persones discapacitades o amb mobilitat limitada als hospitals, clíniques, ambulatoris, centres de dia, residències de tercera edat i altres centres similars. f) Per a la realització de treballs o obres en la via pública. 13 Article 33.- Les reserves temporals de determinats espais de la via pública i els talls de carrers es podran autoritzar, encara que sempre amb caràcter restrictiu: a) Per a la realització de treballs o obres en la via pública. b) Per a la realització de treballs o obres en edificis quan resulti afectada part de la via pública. c) Per realitzar treballs de mudances o carregues i descàrregues de mercaderies o materials. d) Pel muntatge de grues per a la construcció d'edificis. e) Per a la celebració d'actes públics o festes tradicionals. f) Per a la realització de qualsevol altra activitat pública o privada que ho requereixi, sempre que estigui degudament justificat. Article 34.- Entrades de garatge.- Per prohibir l'estacionament a la porta dels garatges o, si s'escau, a l'altre costat del carrer, i travessar les voreres per accedir-hi amb vehicles a garatges particulars, s'ha d'obtenir prèviament una llicència municipal d'acord amb la regulació feta per les Ordenances de policia i bon govern de l'Ajuntament. Els guals degudament autoritzats hauran de tenir en lloc visible de la façana de l'entrada, la corresponent placa subministrada per l'Ajuntament. En el cas que la llicència hagi prescrit per manca de pagament o qualsevol altra causa, el titular ha de treure la placa i tornar-la a l'Ajuntament. Queda prohibit l'estacionament de vehicles, fins i tot els que són propietat del titular de la reserva, a les zones reservades per plaques de guals. Article 35.- Les llicències per autoritzar els usos de la via pública descrits en aquest capítol, s'atorgaran per l'òrgan corresponent de la Regidoria amb competències sobre Trànsit, per un període determinat, prèvia petició de l'interessat que n'haurà de justificar la necessitat, atenent sempre en primer lloc els interessos generals, i previ informe dels Tècnics de Seguretat Viària Municipals, i dels Serveis Tècnics Municipals si s'escau. 14 Article 36.- En les llicències relatives als articles 31, 32 i 33, es podran fixar els requisits escaients per garantir la comoditat i informació del veïnat, i la seguretat viària, com ara: l'obligació de penjar en les zones afectades directament o indirecta, cartells - informatius sobre l'afectació al trànsit de vehicles o vianants, rutes alternatives en el seu cas, etc. i la retirada dels esmentats cartells quan finalitzi l'afectació o després d'un termini fixat a l'autorització l'obligació de col·locar a la via pública determinats elements com ara - senyals de trànsit, semàfors, senyals d'abalisament, rètols informatius, il·luminació, tanques o altres elements de separació o acotació, etc. la presència obligada en determinats llocs de personal amb suficient - capacitat, per donar pas alternatiu al trànsit o filtrar el pas de determinats vehicles o vianants l'aïllament de la zona amb tanques o altres elements - La limitació del temps d'execució i dels horaris - la vigilància especial o la regulació del trànsit per part d'Agents de la Policia - Local per garantir la seguretat viària la neteja de tota la zona afectada amb posterioritat a l'actuació - L'incompliment de qualsevol dels requisits fitxats a la llicència comportarà la invalidesa d'aquesta. Article 37.- Qualsevol utilització privativa de la via pública de les descrites en aquest capítol sense haver obtingut la corresponent llicència o incomplint els requisits fixats per aquesta, comportarà que pels Agents de la Policia Local s'ordeni la paralització de les operacions que afectin a la via pública i aquesta quedi lliure de l'ús privatiu a que estava sent sotmesa, i torni al seu estat original de forma immediata. Article 38.- La llicència podrà ser revocada per l'Autoritat que la va concedir, sense indemnització, pel canvi de les circumstàncies o per raons d'interès públic degudament justificades. 15 Article 39.- El titular de qualsevol de les llicències descrites en aquest capítol, haurà de pagar les taxes corresponents que seran fixades anualment en les Ordenances fiscals de l'Ajuntament. Article 40.- El canvi de nom de la llicència, l'ampliació, reducció i trasllat de la reserva d'estacionament i dels estacionaments prohibits, estan sotmesos a nova autorització seguint el procediment establert en aquest capítol. 16 TITOL IV - LIMITACIONS D'US DE LES VIES PÚBLIQUES Article 41. - Queda prohibida de forma general la circulació de vehicles de motor de qualsevol classe per les voreres o per les zones destinades a l'ús exclusiu dels vianants. Quan s'hagi de fer per causes degudament justificades, s'haurà d'obtenir prèviament una autorització expressa de l'Autoritat amb competències sobre trànsit de l'Ajuntament, que haurà de portar el conductor o responsable de l'operació quan aquesta es porti a terme. Article 42.- Les bicicletes i altres vehicles similars només podran circular per les voreres o altres zones dedicades exclusivament a l'ús dels vianants, quan siguin conduïdes per menors de 14 anys, no excedeixin la velocitat normal del pas de l'home i circulin en línia recta sense fer ziga-zagues o altres maniobres que puguin resultar perilloses per la proximitat de vianants, i sempre respectant la preferència d'aquests últims. Article 43.- Els cotxets, motos, patins o similars, dotats de motors elèctrics de petita potència que els faci ser considerats com a joguines, podran circular per les voreres o altres zones dedicades exclusivament a l'ús dels vianants en les condicions establertes a l'article anterior respecte a forma de circular i edat del conductor. Article 44.- Els conductors dels aparells esmentats als dos articles anteriors, tenen la consideració de vianants a tots els efectes sempre que la seva conducció s'adapti a les limitacions que s'hi estableixen. Article 45.- Queda prohibida la utilització a la via pública de cotxes, motos o altres aparells teledirigits quan, pel soroll que emetin o per altres motius d'incomoditat per als veïns o els usuaris de la via o seguretat pel trànsit tant de vehicles com de vianants, puguin resultar molestos o perillosos. 17 Article 46.- Queda prohibida amb caràcter general dintre del nucli antic de la població, la circulació de camions de MMA superior a 5 tones. Quan causes degudament justificades facin necessari contravenir l'anterior prohibició, els Serveis Tècnics municipals (si es tracta d'obres o serveis) o l'òrgan corresponent de la Regidoria amb competències sobre Trànsit en la resta de casos, podran expedir una llicència especial que haurà d'establir les oportunes limitacions de temps, itineraris, mides, classe de vehicle i tonatge màxim, si s'escau. Article 47.- Queda prohibida amb caràcter general dintre del casc urbà de la població, la circulació de vehicles de longitud superior a 12 metres. Quan causes degudament justificades facin necessari contravenir l'anterior prohibició, els Serveis Tècnics municipals (si es tracta d'obres o serveis) o l'òrgan corresponent de la Regidoria amb competències sobre Trànsit en la resta de casos, podran expedir una llicència especial que haurà d'establir les oportunes limitacions de temps, itineraris, mides, classe de vehicle, tonatge màxim, i acompanyament d'Agents de la Policia Local si s'escau. Article 48.- Es prohibeix realitzar qualsevol operació mecànica o de manteniment de vehicles a la via pública com ara el canvi o desmuntatge de peces, canvi d'oli, etc., llevat de les que s'hagin de fer com a conseqüència d'una avaria produïda en un moment immediatament anterior i que sigui de fàcil reparació, com ara canviar un pneumàtic punxat o engegar el vehicle mitjançant un pont. Article 49.- Es prohibeix rentar els vehicles a la via pública. 18 TITOL V - VELOCITAT Article 50.- La velocitat genèrica màxima per a totes les vies urbanes dintre del terme municipal d'Arenys de Mar si no estan senyalitzades reglamentàriament amb velocitats específiques, queda fixada en 30 quilòmetres per hora. 19 TITOL VI - PROVES ESPORTIVES Article 51.- La realització de proves esportives, l'objecte de les quals sigui competir en espai o temps per les vies o terrenys objecte de la legislació sobre trànsit, circulació de vehicles de motor i seguretat viària, així com la realització de marxes ciclistes o altres competicions que afectin la circulació de vehicles o persones, sempre que el recorregut transcorri íntegrament dintre del casc urbà, exceptuades les travesseres, requerirà autorització especial de l'òrgan corresponent de la Regidoria amb competències sobre Trànsit, que serà expesa d'acord amb les normes establertes en el present títol. Article 52.- La tramitació de la sol·licitud, es farà d'acord amb tot allò establert a l'annex II del Reglament General de Circulació. Així mateix, pel que respecta a normativa aplicable, requisits dels responsables de la prova, utilització de les vies, control, obligacions dels organitzadors, del personal auxiliar i dels participants, vehicles de suport, senyalització d'itineraris, condicions de circulació, i serveis sanitaris, seran d'aplicació les disposicions de l'esmentat annex. 20 TITOL VII - SENYALITZACIÓ Article 53.- A les vies de titularitat municipal, els senyals de circulació, llevat de les excepcions que a continuació s'esmenten, s'adequaran al Catàleg oficial de senyals de circulació establert en el Reglament General de Circulació, constituït pels següents documents: a) Norma de Carreteres 8.1-I.C Senyalització vertical b) Norma de carreteres 8.2-I.C Marques vials. c) Norma de carreteres 8.3-I.C Senyalització d'obres. Catàleg de senyals verticals de circulació toms I i II. Article 54.- Als carrers que per la seva estretor, escassa amplada de les voreres, o altres circumstàncies ho facin aconsellable, es podran instal·lar senyals verticals que compleixin amb tots els requisits fixats al catàleg esmentat a l'article anterior, però amb les següents mides: Les circulars, de 40 cm. de diàmetre com a mínim. - Les rectangulars, de 40 cm. d'amplada com a mínim. - Les triangulars, de 40 cm. de costat com a mínim. - De la mateixa manera es podran reduir les distàncies i mides mínimes de les marques vials d'acord amb les necessitats i les característiques específiques de les vies urbanes, amb l'autorització i sota control de l'òrgan corresponent de la Regidoria amb competències sobre Trànsit. Article 55.- En el cas que per motius degudament justificats no sigui possible instal·lar senyals temporals que compleixin la normativa establerta en aquest títol, quan sigui necessari, la Policia Local, o els particulars interessats prèvia autorització i control de l'òrgan corresponent de la Regidoria amb competències sobre Trànsit, podran instal·lar senyals al més similars possible en colors, forma, disseny, símbols i dimensions, fetes en paper amb suport rígid, plàstic o altre material. La instal·lació d'aquests senyals tindrà un caràcter provisional i seran substituïdes per senyals reglamentaris tan bon punt sigui possible. 21 Article 56.- Les obres que dificultin o afectin de qualsevol manera la circulació viària de vehicles o vianants, hauran de complir les disposicions sobre senyalització establertes al Reglament General de Circulació, podent aplicar les excepcions esmentades al present títol amb les condicions establertes sobre autorització i control. Article 57.- Quan els Agents de la Policia Local encarregats de la vigilància del trànsit observin que, amb manca de llicència o incompliment de les clàusules d'aquesta, s'està produint una situació de molèsties greus o perill a causa d'obres o altres activitats o operacions a la via pública, podran ordenar a l'empresa responsable el cessament immediat de les operacions i el retorn immediat de la via pública a la situació original. 22 TITOL VIII - VEHICLES ABANDONATS Article 58.- Als efectes de tramitació dels corresponents expedients, els vehicles es consideraran abandonats: A) Quan transcorrin més de dos mesos des que el vehicle hagi estat - dipositat després de la seva retirada de la via pública per l'autoritat competent. B) Quan romangui estacionat en un període superior a un mes en el mateix - lloc i presenti desperfectes que en facin impossible el desplaçament pels seus propis mitjans o li faltin les plaques de matriculació. Article 59.- Quan es detecti un vehicle abandonat, la Policia Local trametrà la denúncia corresponent per la infracció que suposa aquest fet, el retirarà de la via pública. Article 60.- La retirada i dipòsit del vehicle s'ha de notificar al titular que consti com a tal en les bases de dades del Registre de Vehicles de Trànsit, conferint-li el termini de 15 dies per que: 1. Se'n faci càrrec, previ pagament de les taxes. 2. Formuli al·legacions. 3. O hi renunciï voluntàriament a favor de l'Ajuntament d'Arenys de Mar, que podrà: a) Donar de baixa el vehicle davant l'organisme corresponent. b) Alienar el vehicle pels sistemes de subhasta c) Afegir el vehicle al patrimoni municipal i assignar-lo a qualsevol dels serveis municipals. Passat el termini de 15 dies, en cas de silenci del titular, s'entendrà que opta per la possibilitat esmentada a l'apartat 3. 23 Article 61.- En el cas de l'apartat 3.a) de l'article anterior, l'Ajuntament, a través de la Policia Local, lliurarà el vehicle a un gestor autoritzat, previ compliment de la normativa sobre Trànsit i Medi Ambient vigent. Article 62.- Si el titular del vehicle o de les seves restes fos desconegut o no es pogués localitzar, la notificació es faria mitjançant la publicació en el corresponent Diari Oficial. 24 TITOL IX - SOROLLS Article 63.- L'autoritat amb competències sobre trànsit de l'Ajuntament d'Arenys de Mar, vetllarà perquè des de l'òrgan municipal corresponent s'implementin els plans o actuacions necessaris per rebaixar el soroll generat pel trànsit, sempre d'acord amb la llei 16/2002, de contaminació acústica i amb la normativa municipal en la matèria, amb la finalitat contribuir a fer una vila amb una major qualitat mediambiental. Article 64.- Quan per avaria o altres causes, l'alarma d'un vehicle estacionat o en circulació causi molèsties per emetre sorolls innecessaris, el titular o conductor del vehicle seran responsables de la seva immediata desconnexió. En el cas que el vehicle es trobi estacionat i no sigui possible localitzar el propietari o conductor, els Agents de la Policia Local encarregats de la vigilància del trànsit podran procedir a retirar-lo de la via pública. La reincidència en aquest tipus de molèsties per negligència o manca d'interès per part del propietari o posseïdor del vehicle, comportarà infracció greu a la present ordenança. 25 TITOL X - INFRACCIONS I SANCIONS, MESURES CAUTELARS I RESPONSABILITAT CAPITOL I - INFRACCIONS I SANCIONS Article 65.- 1. Les accions o omissions contràries a aquesta Ordenança es classifiquen en infraccions lleus, greus i molt greus. 2. Són infraccions lleus les comeses contra les normes contingudes en aquesta Ordenança que no estiguin classificades expressament com a greus o molt greus en els números següents. 3. Es consideren infraccions greus les conductes tipificades en aquesta Ordenança relatives a: a) Circulació dels vehicles de motor a que es refereix l'article 41 per zones destinades a l'ús exclusiu de vianants sense autorització, quan no constitueixi infracció molt greu. b) Utilització privativa de la via pública sense haver obtingut prèviament la llicència municipal o amb incompliment dels seus requisits, sempre que no sigui qualificada com a infracció molt greu. c) La pràctica de les accions de manteniment mecànic, reparació o substitució de peces a la via pública a que es refereix l'article 48 quan resulti perjudicat l'interès públic per l'extensió o situació de l'espai ocupat, per l'impacte visual negatiu, o per embrutar la via o el mobiliari urbà amb líquids o materials contaminants, corrosius o bruts. d) Tenir instal·lats a les entrades de garatges senyals o plaques de gual o de prohibició d'estacionament sense tenir vigent la corresponent llicència municipal. e) Estacionar a la via pública vehicles que presentin desperfectes que els facin perillosos per als vianants o per als conductors de altres vehicles, com ara vidres o òptiques trencades, o elements que 26 sobresurtin del vehicle o que presentin cantells tallants sense protecció. f) La reincidència en la producció de molèsties pel funcionament defectuós de l'alarma d'un vehicle causada per la negligència o la manca d'interès del titular o posseïdor del vehicle a reparar l'avaria. 4. Es consideren infraccions molt greus les conductes tipificades en aquesta Ordenança relatives a: a) Circulació dels vehicles de motor a que es refereix l'article 41 per zones destinades a l'ús exclusiu de vianants, quan la conducció pugui produir una situació de perill o molèsties greus als veïns, o perjudici greu per a l'estat de conservació de la via pública atenent a les circumstàncies del cas. b) Utilització privativa de la via pública sense haver obtingut prèviament la llicència municipal o amb incompliment dels seus requisits, ocasionant una situació de perill, greu perjudici al trànsit de vehicles o vianants, molèsties greus als veïns o perjudicant greument l'estat de conservació de la via. c) Incompliment del deure del titular del vehicle d'identificar el conductor responsable de la infracció. Article 66.- Sancions. Les infraccions lleus seran sancionades amb multa de fins a 90 euros, les infraccions greus amb multa de 91 euros a 300 euros i les infraccions molt greus amb multa de 301 euros a 600 euros. Article 67.- Competències. La competència per sancionar les infraccions comeses contra aquesta Ordenança correspon a l'alcalde, que podrà delegar aquesta facultat d'acord amb la legislació aplicable. 27 Article 68.- Graduació de les sancions. 1. Les sancions previstes en aquesta Ordenança es graduaran en atenció a la gravetat i transcendència dels fets, als antecedents de l'infractor, al perill potencial creat per a ell mateix i per a la resta d'usuaris de la via i al criteri de proporcionalitat, d'acord amb els límits que estableix l'article 66. 2. No tindran el caràcter de sancions les mesures cautelars que puguin adoptar els agents encarregats de la vigilància del trànsit d'acord amb la llei. 28 CAPITOL II - MESURES CAUTELARS Article 69.- Els agents de la Policia Local podran procedir a la immobilització dels vehicles i a retirar-los de la via pública, la qual cosa comportarà el càrrec de les taxes corresponents, quan es trobin dintre dels supòsits establerts al RDL 339/1990, de 2 de març, Llei sobre trànsit, circulació de vehicles a motor i seguretat viària, i d'aquesta ordenança. Llevat dels casos referits a l'article anterior també podran els esmentats agents procedir a la retirada dels vehicles de la via pública o canviar-los al lloc més proper possible, però sense generar cap cost per al posseïdor o titular, quan, sense incomplir cap precepte legal o senyalització definitiva o provisional, estiguin estacionats en un lloc on puguin afectar a la realització d'un acte públic degudament autoritzat, quan resulti necessari per a la neteja, poda, reparació i senyalització de la via, reserves temporals d'estacionament degudament autoritzades, manipulació de tapes de registre d'accés a instal·lacions de serveis essencials, o casos d'emergència justificats. 29 CAPITOL III - RESPONSABILITAT Article 70.- La responsabilitat per les infraccions a allò disposat en aquesta Ordenança recaurà directament en l'autor dels fets en que consisteixi la infracció. En el cas de manca de llicència o incompliment de les seves clàusules, per fer un ús privatiu de la via pública, en serà responsable el titular de la llicència o, en cas de no haver-hi llicència, el responsable de l'activitat. Quan sigui declarada la responsabilitat dels fets comesos per un menor de 18 anys, respondran solidàriament amb ell els seus pares, tutors, acollidors i guardadors legals o de fet per aquest ordre, en raó a l'incompliment de l'obligació imposada als mateixos que comporta un deure de prevenir la infracció administrativa que sigui imputada als menors. La responsabilitat solidària quedarà referida estrictament a la pecuniària derivada de la multa imposada. Quan es tracti d'infraccions lleus, comeses per menors d'edat, a proposta de l'instructor, prèvia sol·licitud i consentiment de les persones esmentades al paràgraf anterior, podrà substituir-se la sanció econòmica per altres mesures també reeducatives, sempre que l'infractor no hagi estat sancionat per resolució ferma per altres infraccions relatives al trànsit en els sis mesos anteriors. Article 71.- El titular del vehicle, degudament requerit per això, té el deure d'identificar el conductor responsable de la infracció i si incomplís aquesta obligació en el tràmit procedimental oportú sense causa justificada serà sancionat pecuniàriament com a autor de falta molt greu. En els mateixos termes respondrà el titular del vehicle quan no sigui possible notificar la denúncia al conductor que ell identifiqui, per causa imputable a l'esmentat titular. 30 Les empreses de lloguer sense conductor acreditaran el compliment de l'obligació legal d'identificar el conductor responsable de la infracció mitjançant la remissió, a l'òrgan instructor corresponent, d'un duplicat o còpia del contracte d'arrendament on quedi acreditat el concepte de conductor de la persona que figuri en el contracte. 31 TITOL XI - PROCEDIMENT SANCIONADOR Article 72.- El procediment sancionador es regirà: per les normes establertes a la Llei sobre trànsit, circulació de vehicles a motor i seguretat viària aprovada pel RDL 339/1990 de 2 de març modificada per les Lleis 5/1997, del 24 de març, 19/2001, de 19 de desembre i 17/2005 del 19 de juliol; pel RD 1428/2003, de 21 de novembre pel que s'aprova el Reglament General de Circulació; pel Reglament de procediment sancionador en matèria de trànsit, circulació de vehicles a motor i seguretat viària, aprovat per Reial decret 320/1994, de 25 de febrer amb les complementacions i modificacions del Reial decret 137/2000, de 4 de febrer i Reial decret 318/2003 de 14 de març; i, amb caràcter supletori, pels principis generals recollits en la Llei 30/1992, de 26 de novembre de régimen jurídico de las administraciones públicas y procedimiento administrativo común; així percom qualsevol altres normes superiors que puguin promulgar-se i que afectin el procediment sancionador en matèria de trànsit. Article 73.- La instrucció i tramitació dels procediments sancionadors correspon, en els termes de la legislació abans esmentada, a l'òrgan municipal amb competències sobre Trànsit i, en el seu cas i en la part que correspongui segons la delegació efectuada, a l'Organisme Autònom Local de Gestió Tributària de la Diputació de Barcelona. Article 74.- El procediment sancionador s'incoarà d'ofici per l'autoritat competent que tingui notícia dels fets que puguin constituir infraccions als preceptes d'aquesta Ordenança o a la resta de l'ordenament en matèria de trànsit de la seva competència, o mitjançant denúncia formulada pels agents de l'autoritat encarregats de la vigilància i seguretat del trànsit. Així mateix, es podrà incoar un procediment per l'autoritat competent per denúncia formulada per qualsevol persona que tingui coneixement dels fets denunciats. No obstant això, sense perjudici que els òrgans competents puguin comprovar els fets que es refereixin en el casos que puguin suposar un risc per a la seguretat viària, les denúncies de caràcter anònim seran arxivades sense que hagin d'efectuar- se ulteriors tràmits referents a això. 32 Art. 75.- Les denuncies efectuades pels agents de la Policia Local faran fe, llevat de prova en contrari, respecte dels fets denunciats, sense perjudici del deure d'aquells d'aportar tots els elements de prova que sigui possible sobre el fet denunciat. Article 76.- El denunciat que no estigui d'acord amb els termes de la denúncia interposada, disposarà d'un termini de quinze dies, per formular en el seu descàrrec un escrit d'al·legacions exposant tot el que consideri convenient per a la seva defensa i proposar o aportar les proves que estimi convenients. L'escrit d'al·legacions es dirigirà a l'alcalde d'Arenys de Mar, fent constar com a mínim el número de butlletí o de notificació, la data de la denúncia i la matrícula del vehicle. Article 77.- La proposta de resolució es presentarà per l'òrgan instructor a l'autoritat sancionadora, vist l'escrit de descàrrec i tenint en compte l'informe de l'agent denunciant quan s'escaigui. Si no es presenten al·legacions, la notificació de la denúncia tindrà el caràcter de proposta de resolució. Article 78.- Les sancions de multa per infracció als preceptes regulats en aquesta ordenança podran fer-se efectives amb un descompte del 50 per cent sobre la quantia corresponent que s'hagi consignat correctament al butlletí de denúncia per l'agent o, en el seu defecte, a la notificació posterior de l'esmentada denúncia feta per l'instructor de l'expedient, sempre que el pagament es porti a terme dintre del termini de 30 dies naturals següents a aquell en que es faci l'esmentada notificació. El pagament anticipat amb la reducció anteriorment senyalada, només implicarà la renúncia a formular al·legacions i la terminació del procediment sense necessitat de dictar resolució expressa, sense perjudici de la possibilitat d'interposar els recursos corresponents. 33 Quan l'infractor no acrediti la seva residència habitual en territori espanyol, l'agent denunciant fixarà provisionalment la quantia de la multa i, de no dipositar-se el seu import o garantir-se el seu pagament per qualsevol mitjà admès en dret, immobilitzarà el vehicle. En tot cas es tindrà en compte allò previst al paràgraf anterior respecte a la reducció del 50 per cent respecte a les denúncies per infracció a l'Ordenança Municipal. DISPOSICIÓ TRANSITÒRIA Per establir un període que permeti adaptar la tramitació interna dels diferents tipus d'expedients a les exigències que estableix aquesta norma, la present Ordenança entrarà en vigor al cap de 90 dies naturals de la seva publicació en el Butlletí Oficial de la Província de Barcelona. DISPOSICIÓ DEROGATÒRIA Queda derogada l'Ordenança municipal de circulació de l'Ajuntament d'Arenys de Mar aprovada en Ple municipal amb data 23 de maig de 2001. 34