L'Oficina municipal d'informació i defensa del consumidor ens recordar que des del 4 de juny s´aixeca la suspensió dels terminis legals per reclamar, desistir, retornar productes... i en general exercir qualsevol dret relacionat amb la defensa dels consumidors i usuaris.
Traduït a una terminologia més “de carrer” vol dir que l´exercici del dret dels consumidors en qualsevol compra de bens o de serveis, ja sigui presencial o per internet, torna a la “nova normalitat”. Nova normalitat que mereixeria un anàlisi conceptual a part.
Els arts. 8 a 11 de Reial Decret 537/2020, de 22 de maig, procedia a alçar la suspensió dels terminis processals, administratius, de prescripció i de caducitat de drets i accions aprovat en el seu dia pel Reial Decret 463 / 2020, de 14 de març.
La primera conclusió, és que des del passat dia 4 de juny (en realitat seria a partir del mateix dia 5), ja es pot exercir el dret de reclamació. Segons l'article 36 del RDLL 11/2020 de 31 de març, els consumidors tenen 14 dies per demanar la resolució d´un contracte de compra de qualsevol producte o servei que a causa del Covid-19 no se´ns hagi pogut lliurar (compra) o prestar (servei). Bàsicament fins el 18 de juny.
Un cop feta aquesta sol·licitud de resolució l´empresari tindrà 60 dies per fer-nos una oferta (solució alternativa al que havíem encarregat). I si no ens interessa o no se´ns fa aquesta proposta podrem donar per resolt el contracte ( equivalent a la devolució del que hem pagat), i l'empresari tindria altres 14 dies per retornar-nos els diners.
La segona conclusió és que a partir del dijous 4 de juny tornen a comptar els 14 dies per desistir de les compres fetes per internet durant el període del confinament. Però en canvi, es manté –fins al 21 de juny, data en que s´alci l´estat d´alarma-, la suspensió del termini per retornar els productes. Es a dir, quan exercim el dret de desistiment, consistent en renunciar a la compra feta per internet sense tenir que justificar-ne el motiu, tenim un termini temporal màxim per retornar els productes (14 dies). Aquest termini segueix suspès.
Finalment, s´aixeca també la suspensió per exercir el nostre dret de reclamació en relació a la garantia dels productes. Si durant el període del confinament haguéssim tingut de fer us de la garantia legal del producte i no ho haguéssim pogut fer, se suspenia la durada de la garantia. Ara, partir del 4 de juny, ja podem tornar a fer respectar el dret a la garantia dels productes o serveis.