Coincidint amb l’entrada en fase d’emergència per sequera, Oriol Contreras, advocat de l'Oficina a la nostra vila, parla sobre el consum domèstic d’aigua.
EL CONSUM D’AIGUA
De tots els assumptes que la OMIC pot tractar i que preocupen al consumidor, creiem que ara és cabdal parlar del consum de l’aigua. I creiem que una manera didàctica per sensibilitzar la ciutadania, les empreses, les administracions... és posar algunes dades sobre la taula. Dades il·lustratives. Comencem per les dades de les nostres factures. En aquestes s’hi utilitza el m³ com a mesura de càlcul. Per tant, cal saber que un metre cúbic (m³) equival a 1.000 litres. Així doncs, una factura d’un domicili de quatre persones que gasten 45 m³ al trimestre (una dada mitjana) equival a 45.000 litres al trimestre. I això vol dir 11.250 litres per persona trimestralment o 125 litres al dia aproximadament. Sí, dit així sembla una barbaritat. Però és la realitat.
Quan ens dutxem podem gastar entre 30 i 80 litres. Buidar una cisterna de vàter, entre 6 i 10 litres; el rentavaixelles pot gastar entre 18 i 30 litres i rentar un vehicle o regar 100m² de jardí, gairebé 400 litres.
Certament son dades que normalment no ens parem a analitzar, però que cal que les coneixem, més quan estem en un moment d’emergència per sequera.
Una altra dada que cal tenir en compte: quan les autoritats parlen de límits de consum en les diverses fases d’emergència, fan referència al consum de litres per ciutadà i dia. En aquest cas quan es parla de 180 o 200 litres per persona i dia, per exemple, no equival a les mateixes dades a les quals hem fet referència en parlar de consum domèstic. Aquesta dada engloba tots els consums urbans d'un municipi. Els estrictament domèstics -la cuina, els lavabos, els jardins particulars...-, però també altres com els d'activitats turístiques i de restauració, els gimnasos, els comerços, el reg de zones verdes i la neteja dels carrers, entre altres. En definitiva, la quantitat d'aigua que es distribueix en el punt inicial de la xarxa d'abastament en baixa. Cal tenir-ho en compte.
Però en tot cas, l’objecte de tots només pot ser un: reduir i estalviar el consum d’aigua. Ser conscients de la importància de l’aigua com a bé preuat, llevar-nos cada dia – sí, sí, cada dia si cal-, pensant en no malgastar ni una gota més de la necessària. I, en el cas dels consumidors i usuaris, faríem bé de llegir i entendre el contingut de la factura de l’aigua. D’aquesta manera creixeria la sensibilització i preocupació pel que ja és una emergència actual.
L'Oficina d'Atenció al Consumidor atén cada divendres, de 10 a 13 h, les persones que ho sol·liciten per aclarir els dubtes o estudiar el seu cas.
Cal demanar cita prèvia al telèfon 93 792 26 01.