L'Oficina Municipal d'Informació al Consumidor (OMIC) va obrir de nou les portes a principis de setembre. Oriol Contreras, advocat de l'Oficina a la nostra vila, fa aquestes reflexions sobre la nova temporada.
NOVA TEMPORADA DE L'OMIC. EL QUE ENS ESPERA.
Ja hem recarregat les bateries. L’equip que conformem l'OMIC ja tornem a estar al peu de canó. I la millor manera de reiniciar el servei és analitzant quins seran els reptes, els assumptes que més tractarem i en definitiva què ens depararà el curs 2025-2026, com si d’un curs escolar es tractés.
És evident que any rere any ens acompanyaran les clàssiques reclamacions de les grans empreses. Sobretot, degut a la manca de transparència en la informació contractual i un tracte a les persones consumidores molt millorable, principalment d’empreses de serveis bàsics (aigua, gas, electricitat, telefonia...). Però també de la banca, les asseguradores, les companyies aèries...
Així mateix, a més de les reclamacions habituals, el curs vinent pot tenir dues línies més d’influència negativa en les persones consumidores. Una té a veure amb els ciberatacs. No és una qüestió nova, però sí que és un assumpte amb un creixement exponencial que no s’atura, que s’incrementarà en nombre de casos i també en diversitat de formes. Des de missatges SMS fraudulents, correus electrònics manipulats, trucades de falsos comercials...
La segona problemàtica que preveiem té a veure amb el que es coneix com a buy now pay later o el seu equivalent "compra ara i paga després". Si no n’hem après prou amb les conseqüències negatives de les targetes revolving, ara les entitats financeres ens oferiran de manera més habitual i més fàcil la possibilitat de fraccionar qualsevol tipus de compra. I qualsevol vol dir des d’una barra de pa passant per un mòbil o un televisor.
Finalment, el proper curs entrarà de ple l’obligació de la mediació prèvia a qualsevol demanda judicial. I l'OMIC tindrà un paper clau en la gestió d’aquesta mediació. Igualment durant l’estiu del 2026 s’aprovarà una nova normativa estatal de protecció dels consumidors, que s’anomenarà Llei del consum sostenible i que en propers escrits anirem desglossant.
Així doncs, us recordem que l'OMIC torna a estar operativa i que queda a la vostra disposició en els dies i horaris habituals.
L'Oficina d'Atenció al Consumidor atén cada divendres, de 10 a 13 h, les persones que ho sol·liciten per aclarir els dubtes o estudiar el seu cas.
Cal demanar cita prèvia al telèfon 93 792 26 01.