Ajuntament d'Arenys de Mar

NOTÍCIES
L'Arxiu Municipal

Per tercer any consecutiu l´Ajuntament d´Arenys de Mar signarà un conveni de col·laboració amb la Diputació de Barcelona, dins del marc de l´adhesió de l´Arxiu Municipal Fidel Fita a la Xarxa d´Arxius Municipals. El nou conveni permetrà seguir avançant en el tractament arxivístic i la informatització dels expedients administratius generats en la gestió de les competències municipals. Fins al moment, ja s´han superat els 13.000 expedients tractats i descrits informàticament. Així mateix, es millorarà la base de dades en ús amb el programari GIAM, desenvolupat per la Diputació de Barcelona.

L´any 2010 l´Arxiu Municipal ha participat en diversos programes oferts per la Xarxa d´Arxius Municipals-Central de Serveis Tècnics de la Diputació de Barcelona. A més del de tractament arxivístic, altres programes han permès la restauració de quatre llibres notarials dels segles XIII i XVIII i l´adquisició de material de conservació preventiva pels negatius fotogràfics en vidre. A darreries de l´any, es va iniciar la digitalització dels llibres d´actes de la Corporació municipal des de 1599 fins l´any 2008: prop de vint-i-cinc mil imatges que a hores d´ara es troben en fase d´indexació i post-processos.

L´adhesió al programa de digitalització de llibres d´actes ha fet possible, també, digitalitzar els registres d´alumnes de l´Escola Nàutica d´Arenys de Mar de 1779 a 1850, els Padrons d´habitants de 1824 a 1829 i llibres del Registre Civil municipal de 1841 a 1864; prop de tres mil imatges més. I, al seu torn, l´atorgament d´un Pla d´Ocupació a l´Ajuntament d´Arenys de Mar per a desenvolupar tasques de digitalització a l´Arxiu Municipal, ha fet possible iniciar l´inventari i la còpia digital de les col•leccions fotogràfiques de l´arxiu, al llarg del segon semestre de 2010, havent pogut actuar, aproximadament, en una quarta part de les 17.000 imatges del fons. Disposar, a mig termini, d´un lloc web propi de l´Arxiu Municipal farà possible la difusió de tota aquesta documentació.

Aquesta activitat, però, no ha desviat l´atenció de la direcció de l´arxiu vers un objectiu més global, treballar en els instruments metodològics escaients per al disseny i implantació d´un sistema de gestió documental corporatiu, en el qual s´hi va començar a treballar l´any 2009. Implantació d´un sistema del qual n´ha de resultar una gestió administrativa més àgil i eficaç, un millor servei a l´usuari, i la conservació, l´accessibilitat i l´ús de la documentació d´arxiu d´acord amb els requeriments canviants de la societat.

Han estat 45.000 € invertits l´any 2010, finançats en un 40% per l´Ajuntament i en el 60% restant per subvencions atorgades per la Diputació de Barcelona i la Generalitat de Catalunya.

El balanç de l´any 2010 es completa amb un augment del nombre d´usuaris respecte de l´any anterior: 1.154 persones s´han atansat a l´arxiu i s´han atès 2.391 consultes.

El context de celebració dels 75 anys de l´Arxiu Municipal ha estat el moment adient per fer un replantejament general. Començar a donar-li forma no ha estat fàcil i el camí serà llarg. Un servei públic que és garant dels drets democràtics de la ciutadania pel que fa a l´accés a la informació, eina fonamental en la gestió administrativa i dipòsit del que esdevé memòria col•lectiva, ha de rebre la consideració que es mereix. I, enguany, continuar amb el que està encetat i arrodonir l´efemèride de l´aniversari amb la conclusió del cicle de conferències, l´edició dels textos de les conferències pronunciades i la convocatòria de la beca de pràctica arxivística Josep M. Pons i Guri són els objectius immediats.

Publicat el 7 de febrer de 2011