Facebook
Twitter
Youtube
Instagram
Telegram
RSS
Cercar
Botó que mostra/amaga menú lateral
NOTÍCIES
L'Oficina d'Informació al Consumidor informa: despeses de constitució d'hipoteca, el càrtel de vehicles i els centres ideal

Oriol Contreras, advocat de l'Oficina a la nostra vila, dona consells sobre tres temes molt actuals i molt consultats a la oficina en les darreres setmanes.

DESPESES DE CONSTITUCIÓ D’HIPOTECA, EL CÀRTEL DE VEHICLES I ELS CENTRES IDEAL.

Aparentment no sembla que tinguin cap tipus de relació unes despeses de constitució d’hipoteca, l’anomenat càrtel de vehicles i els Centres d’Estètica Ideal. Però en realitat estem parlant de tres casos relativament recents de reclamacions en massa dels consumidors i usuaris. És a dir, es tracta de d’assumptes on hi ha molts afectats i perjudicats amb dret a reclamar. En el primer cas, als bancs; en el segon, als fabricants de vehicles, i en el tercer, a les entitats financeres.

El passat 25 de gener el Tribunal de Justícia de la Unió Europea es va pronunciar sobre el darrer escull que limitava als consumidors reclamar als bancs que els retornin les despeses de constitució de la seva hipoteca. Es tracta, en definitiva, de reclamar la nul·litat de la clàusula que imputava als consumidors el pagament de les despeses de registre de la propietat, gestoria, taxació i notaria (sempre relacionat amb l’escriptura d’hipoteca i no de compra). I aquesta sentència ja no limita en el temps (prescripció) la possibilitat de reclamar la devolució del 100 % de les tres primeres despeses i el 50 % de la notarial. Per tant, animem als consumidors que tinguin una hipoteca signada abans de l’any 2019 a reclamar als Bancs. Des de la OMIC se’ls pot informar igual que des de l’Agencia Catalana de Consum. Ja us avancem, però, que no serà fàcil!!!

Per altra banda, tenim el cas del càrtel de vehicles. Consisteix en un acord aconseguit per 21 fabricants, 172 concessionaris i 2 consultores per a intercanviar informació i/o pactar el preu dels vehicles que es van vendre a Espanya entre els mesos de febrer de 2006 i agost de 2013. Òbviament, aquest suposat pacte va encarir el preu dels cotxes. L’any 2015 la Comissió Nacional dels Mercats i la Competència ho va descobrir i va sancionar aquestes marques. Però els clients perjudicats, els que van comprar un vehicle entre aquestes dates, només podran recuperar els diners pagats de més si reclamen en el Jutjat. I d’aquest assumpte també us en podem informar en la OMIC.

En definitiva, dos casos relacionats amb els drets dels consumidors que, per si no fos poc, s’hi ha d’afegir el cas del tancament dels centres d’estètica Ideal que, amb més de 10 establiments tancats a Catalunya, ha deixat multitud de consumidors amb el tractament per començar o a mitges i deutes a les financeres. I és que no en sortim d’una que entrem en una altra.



L'Oficina d'Atenció al Consumidor atén cada divendres, de 10 a 13 h, les persones que ho sol·liciten per aclarir els dubtes o estudiar el seu cas.

Cal demanar cita prèvia al telèfon 93 792 26 01. 

 

Publicat el 13 de març de 2024
CompartirComparteix al FacebookCompartir a Twitter
Imprimir
^