Facebook
Twitter
Youtube
Instagram
Telegram
RSS
Cercar
Botó que mostra/amaga menú lateral
NOTÍCIES
L'Oficina d'Informació al Consumidor informa: El Parlament Europeu aprova la llei que vol acabar amb l'obsolescència programada

Oriol Contreras, advocat de l'Oficina a la nostra vila, ens informa sobre l'obsolescència planificada. Es tracta de la planificació de la fi de la vida útil d'un producte de manera que aquest es torni obsolet o inservible al cap d'un període calculat. S'utilitza en productes molt variats i, per a la indústria, estimula positivament la demanda en animar els consumidors a comprar de forma artificialment accelerada nous productes.

El Parlament Europeu aprova la llei que vol acabar amb l'obsolescència programada

La Comissió Europea calcula que anualment es generen (en la UE) 35 milions de tones de desaprofitaments que es podrien evitar, i es malgasten fins a 30 tones de recursos per a llançar aparells que no funcionen en les escombraries en lloc d'arreglar-los.

Per això, en breu, la UE obligarà als fabricants a oferir la reparació de tots els productes a oferir peces de recanvi a preus "raonables". La Unió Europea s'ha proposat reduir el volum de residus que es generen i una de les vies per a aconseguir-lo és potenciar l'economia circular i acabar amb l'obsolescència programada, que és quan un producte té per defecte un final de la seva vida útil planificat. Aquest és l'objectiu de la llei europea sobre l'anomenat dret a reparar que el mes passat va ratificat el Parlament Europeu i que es preveu que entri en vigor en els pròxims dies.

Us expliquem, a continuació, un resum dels principals punts de la nova normativa: L'obligació a reparar. Les empreses estaran obligades a oferir serveis de reparació als consumidors quan un producte en garantia s’hagi de reparar. A més, hauran d'informar-los que se'ls reconeix aquest dret. I, encara que hagi expirat el termini de garantia legal, els fabricants hauran d'arreglar tot el que tècnicament sigui possible. Afecta a tota mena d'electrodomèstics, com a rentadores, aspiradores o rentavaixelles, i es preveu que la llista d'aquests productes es vagi actualitzant. A més, quan un producte espatllat durant el període de garantia i hagi estat arreglat pel propi fabricador, passarà a tenir un any més de garantia legal. Així mateix, els usuaris que ho desitgin podran demanar un dispositiu substitutori mentre el seu estigui en el taller.

Peces de recanvi oficials a preus "raonables". Els fabricants hauran de posar a la disposició dels usuaris i dels tallers independents peces de recanvi i les eines necessàries per a arreglar els seus productes a un preu "raonable". Les empreses tampoc podran impedir en cap cas l'ús com a eines de recanvi de peces de segona mà o que hagin estat creades amb impressores 3D per tallers de reparació que són independents. En aquest sentit, els tallers oficials no podran negar-se a reparar un producte únicament per motius econòmics o perquè anteriorment hagi estat arreglat per tercers.

Informació per a triar. La Unió Europea posarà a disposició una plataforma perquè tots els consumidors puguin comparar preus entre els diferents tallers que tenen a mà, puguin saber quin és el defecte del seu producte i, entre altres, quant temps pot trigar la reparació. D'aquesta manera, es pretén que els usuaris puguin triar quina és l'opció que consideren més adequada.



L'Oficina d'Atenció al Consumidor atén cada divendres, de 10 a 13 h, les persones que ho sol·liciten per aclarir els dubtes o estudiar el seu cas.

Cal demanar cita prèvia al telèfon 93 792 26 01. 

 

Publicat el 22 de maig de 2024
CompartirComparteix al FacebookCompartir a Twitter
Imprimir
^