Facebook
Twitter
Youtube
Instagram
Telegram
RSS
Cercar
Botó que mostra/amaga menú lateral
NOTÍCIES
L'Oficina d'Informació al Consumidor informa: L'Agència Estatal de Seguretat Aèria

Oriol Contreras, advocat de l'Oficina a la nostra vila, parla sobre l'Agència Estatal de Seguretat Aèria (AESA) com a entitat designada per assumir la resolució alternativa de litigis sobre els vols i aeroports. 

L'AGÈNCIA ESTATAL DE SEGURETAT AÈRIA

L'Agència Estatal de Seguretat Aèria (AESA) és l'entitat designada per assumir la resolució alternativa de litigis en casos de cancel·lació o retard de vols, denegació d'embarcament o reclamacions dels drets de les persones amb discapacitat o mobilitat reduïda. Podran recórrer a aquest procediment els passatgers que surtin d’un aeroport situat a Espanya, o un aeroport situat en un país que no sigui membre de la Unió Europea, amb destinació a un altre aeroport situat en territori espanyol, quan s’utilitzi una companyia aèria comunitària.

La presentació d'una reclamació utilitzant la resolució alternativa de litigis evita haver d'acudir a un procés judicial per a fer valer els drets dels usuaris del transport aeri. El procediment de resolució alternativa de litigis no serà un requisit previ per a l'accés als tribunals de justícia, sinó una opció més ràpida i totalment gratuïta que s'ofereix als usuaris del transport aeri per a resoldre aquest tipus de conflictes amb les companyies aèries.

Des del 2 de juny de 2023 les decisions que dicti AESA tindran un resultat vinculant per a les companyies aèries. Si passat el termini d'un mes concedit a la companyia per a complir amb la decisió d'AESA, i la companyia no satisfà els drets reconeguts al passatger, el passatger podrà instar la seva execució davant el jutjat competent. De la mateixa manera, si finalitza el procediment i el passatger no està satisfet amb la decisió emesa per AESA, com que no és vinculant per a ell podrà acudir als tribunals en aquest cas a exercir els seus drets.

No són reclamables mitjançant aquest sistema les reclamacions sobre altres assumptes com ara queixes sobre els equipatges, la qualitat del servei, el contracte de transport i les seves clàusules, els danys i perjudicis, les tarifes i taxes, les pràctiques comercials, les agències de viatge, els viatges combinats, la protecció de dades, i aquelles en les quals el vol opera normalment però el passatger decideix no volar. Tampoc són reclamables davant AESA els vols que tinguin el seu primer punt de sortida en un altre país de la Unió Europea (UE); o tinguin el seu primer punt de sortida fora de la UE i el seu últim punt d'arribada no estigui a Espanya; o tinguin el seu primer punt de sortida fora de la UE i el seu últim punt d'arribada sí que estigui a Espanya, però no li transporti una companyia comunitària.

Una de les reclamacions més habituals són les del retard (arribar al destí final amb tres hores o més de retard). En aquest cas les compensacions oscil·len d'entre 250 i 600 €, en funció de la distància del vol –excepte que el transportista pugui demostrar que el retard ha estat provocat per circumstàncies extraordinàries i inevitables–.

En tot cas, l'Oficina Municipal d’Informació al Consumidor (OMIC) atendrà les consultes dels consumidors i els ajudarà a tramitar les reclamacions davant de l'Agència Estatal de Seguretat Aèria (AESA).



L'Oficina d'Atenció al Consumidor atén cada divendres, de 10 a 13 h, les persones que ho sol·liciten per aclarir els dubtes o estudiar el seu cas.

Cal demanar cita prèvia al telèfon 93 792 26 01. 

 

Publicat el 17 d'abril de 2024
CompartirComparteix al FacebookCompartir a Twitter
Imprimir
^